Stänkskärms ”pinne” tar i däcket

ViktorPuu

Medlem
Hej! Jag har köpt nya däck till min 90-tals världmästarcykel. Enligt föregående däck är det EXAKT samma dimensioner. Men detta däck är ”högre” vilket gör att den tar i stänkskärms hållarna längst bak. Förstår däremot att jag kanske bör köpt smalare däck(?). Men har pungat ut en del på dessa däck så önskar jag får någon form körglädje utav dessa. Bifogar bilder på allt.

Har försökt bända pinnarna i all evighet och bankat på de men det är verkligen hårda, specifikt där de tar i.

Uppstår hemska ljud tack vare detta så önskar er hjälp.

Finns det några knep att lösa detta?

Mvh
Viktor

Bilagor

• IMG_2647.webp
    IMG_2647.webp
    312.5 KB · Besök: 29
  • IMG_2646.webp
    IMG_2646.webp
    245.7 KB · Besök: 29
  • IMG_2645.webp
    IMG_2645.webp
    669.6 KB · Besök: 28
Lite pyssel men det ska nog gå.
Skruva av skärmarna. Montera loss stagen (det du kallar pinne) från skärmen. Banka och forma om stagen till rätt form, Så att de går fria. Testa på cykeln att bara montera tillbaka stag utan skärm först för att kontrollera. Montera stag på skärmar. Eventuellt kommer du behöva forma skärmarna lite just vid stagen. Montera på allt och cykla!

Är det lika på bägge sidor? Ser bara vänster.
Enklast är med tång och händer böja o bända tills stagen går fria.

Det brukar alltid finnas justermån i stagens öglor som sitter i framgaffeln. Släpp på skärmskruvarna i framgaffeln och se om det går att flytta ut skärmen, bort från däcket

Kanske inte så snygg lösning men dra fast stagen lite högre upp på gaffeln med buntband. Jag har monterat stag till framskärmar på cyklar som saknat fästpunkter för detta. Jag brukar sätta en gummidistans runt gaffelbenet och sedan dra fast. Gummit skyddar gaffeln och ger klämmkraft funkar bra men kanske inte så snyggt i ditt fall.

Tillbaka
Topp