Stulen Kona Sutra. Mörkblå, Årsmodell 2012. Linköping

• Trådstartare Trådstartare Hz
  • Start datum Start datum

Hz

Medlem
Var ute och cyklade några timmar med sonen. Jag cyklade på annan cykel och han lånade Kona Sutra.

Kom hem kl 13:55. Jag låste in andra cykel i förråd. Sonen ställde Kona i trapphuset precis utanför lägenhet. Port låst, kod krävs.

Har haft den inomhus konstant förutom när jag cyklar. Glömde ta in den direkt. Stulen inom 35 minuter.

Polisanmälan gjord. Några tips förutom uppenbara att kolla i närområde osv... ?

Cykel är ju nästan 10 år gammal, men var så nöjd med denna.
Lagom mycket modifierat. Flatbar, Brooks sadel, stora lila Kona pedaler. Röd Hope sadelstolpsklämma.
Verkar inte ens finnas tillgänglig fastän modellen fortfarande tillverkas.

Var nöjd med dagen innan detta hände.

Bilagor

• KonaUteplats.jpg
    KonaUteplats.jpg
    332.6 KB · Besök: 284
Senast ändrad:
Var ute och cyklade några timmar med sonen. Jag cyklade på annan cykel och han lånade Kona Sutra.

Kom hem kl 13:55. Jag låste in andra cykel i förråd. Sonen ställde Kona i trapphuset precis utanför lägenhet. Port låst, kod krävs.

Har haft den inomhus konstant förutom när jag cyklar. Glömde ta in den direkt. Stulen inom 35 minuter.

Cykel är ju nästan 10 år gammal, men var så nöjd med denna. Lagom mycket modifierat. Flatbar, brooks, stora lila Kona pedaler. Rött fäste för sadelstång.

Surt, jag ska hålla ögonen öppna. Var i stan hände det här?

Cykel är ju nästan 10 år gammal, men var så nöjd med denna.
Lagom mycket modifierat. Flatbar, Brooks sadel, stora lila Kona pedaler. Röd Hope sadelstolpsklämma.

Jäkligt trist! Jag kollar regelbundet efter något liknande på olika annonssidor och ser jag din cykel kontaktar jag dig direkt.

Helt, helt mot all förmodan har jag ikväll fått tillbaka min Kona Sutra.

Hade satt upp lappar (inte på särkilt många ställen) med cykel-foto, uppgifter om plats och tid för cykelns försvinnande + mina kontaktuppgifter och utlovad hittelön på 3000:- Någon sorts tröskelgräns tänkte jag.

Blev kontaktad på SMS på em: "Jag tror jag hittat din cykel". Jag ringde upp och bestämde att träffa denna person på en plats ca 2km från där jag bor kl 21. Något svävande förklaring till omständigheter och om det ens säkert var min cykel som hittats.

Jag ringer polisen och frågar råd eftersom cykel är polisanmäld stulen och försäkringsbolag kontaktat. Helt otroligt svarar de direkt på telefon. Jag får instruktioner och att de noterar på ett sätt som gör att jag lagligen får frakta denna cykel hem för att sedan meddela upphittad osv. Några minuter ringer de tillbaka och säger att de vill närvara med poliser vid sammanträffande.

Under tiden hittar jag person-uppgifter på den som kontaktat mig via Swish. En person jag inte känner, men känner till och som bor nära.

(.... en del ytterligare detaljer utelämnade.)

Jag träffar personen kl 21. Får följa med två hundra meter bort där min cykel står låst med mc-bygellås. Jag berättar att jag inte får ta med cykel utan att först träffa polisen där vi från början stämt träff. Lite invändningar om att det är helt onödigt. Men vi går tillbaka gemensamt utan att ännu swishat hittelön. Jag leder upplåst cykel. När vi ser polis-bil parkerad bakom några andra bilar vänder personen och försvinner. Jag ropar och uppmanar denne att komma och ska få sin hittelön bara vi förklarar alla detaljer och exakt plats cykel hittades.

Mycket artiga poliser går igenom detaljer på cykel mot anmälan. Jag fick skjuts hem med cykel.

Väldigt nöjd, men kommer inte att sova på många timmar. Overkligt.

Benefit of the doubt gällande "upphittare"... ?

Galen historia. Min Kona Rove försvann även den från låst trapphus utanför min lägenhetsdörr på 6e vån för några år sen, alla i trappen känner varandra. Lapparna ledde mest till kondoleanser från grannarna, gött att se att vissa får bättre (märkligare) resultat.

Underbart att du hitta din cykel.
Kona-cyklar i stan är så ovanliga så äger man en så blir de lite "Wow" faktor varje gång man ser en. Äger 2 st ?
Om du fick nr som smsades ifrån borde väl polisen ta till vara på detta o kanske ge ut uppgifter ifall denne är straffad tidigare eller så?

Tillbaka
Topp