Tråden för trafikfrågor, lagar och regler

miyatafarfar

Aktiv medlem
Det händer ju då och då att det blir diskussioner om trafikfrågor i diverse trådar som tex cykel i media-tråden eller cykelbanornas hall of shame.

När du har en fråga som inte riktigt är relevant för någon av trådarna kan du istället använda den här samlingstråden.

Jag börjar:
Finns ett torg nära mig där det finns säkert 3-4 vägar som leder in och ut ur torget. På nästan alla vägar in finns det en skylt som förbjuder cykling, en sån gul skylt med cykel med röd cirkel och rött streck över. Men sen finns det en gc-väg som leder in till torget där det inte finns någon sådan skylt. Tar man den vägen in till torget ser man aldrig någon förbudsskylt alltså. Inte ens på vägen ut om du åker en annan väg hem igen, eftersom förbudsskyltarna är vända så att du bara ser dom på väg in mot torget såklart.

Vad gäller här? Är det förbjudet att cykla på torget oavsett väg du tar in dit? Eller är det bara förbjudet att cykla in till torget på vissa vägar?

Obs: Jag är inte ute efter svar på om det har missats sättas upp en skylt just där det saknas idag, utan självklart hur det skulle hålla som försvar juridiskt sett om man cyklar via vägen utan förbudsskylt om polisen skulle vilja ge böter.

Svar som ”om du är osäker led cykeln” undanbedes!

Och ja det är fritt fram att ignorera min fråga för att ställa egna frågor såklart. Ville bara få igång diskussionen lite.

Jag skulle säga att skyltarna i stort sett inte har någon betydelse. Det är lokal trafikföreskrift/ordningsföreskrift på platsen som är juridiskt bindande.

??

Om man inte ser en förbudsskylt riktad mot dig gör du inget fel. Man kan inte blir dömd för att man inte har sett ett skylt som inte finns.

Så fri fram om du kommer in från "rätt" håll. Om det är en bra ide är en annan fråga.

Oj, det här måste jag läsa mer om! Hinner inte kika igenom artikeln ännu men det sitter både en GC-skylt OCH en förbudsskylt mot cykel på samma stolpe. Riktigt prekärt.
Aha, ta gärna bilder!

Generellt är man skyldig att känna till lokala trafikföreskrifter. Det ska vara skyltat. Om skyltningen är otydlig blir det en bedömningsfråga om man borde ha känt till förbudet.

Följande utdrag ur trafikförordningen är väl märklig?

48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.

På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller tvåhjuliga mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

En cykel utan tramp- eller vevanordning, som har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt och som inte är självbalanserande, får dock inte parkeras på en gång- eller cykelbana annat än på en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar. Förordning (2022:905).

Inom tättbebyggt område får man alltså inte parkera sin cykel på allmän gräsmatta. Faktum är att man inte ens får stanna sin cykel där. På gångbana går det däremot bra att parkera sin cykel, så länge det inte är en elspark. 😄

??

Om man inte ser en förbudsskylt riktad mot dig gör du inget fel. Man kan inte blir dömd för att man inte har sett ett skylt som inte finns.

Så fri fram om du kommer in från "rätt" håll. Om det är en bra ide är en annan fråga.
Så tänker jag också? Speciellt om jag cyklar där första gången. Sen kan man ju säga att cykelbana upphör vid korsning om ingen skylt eller tex vägmärke säger annat. Så en cykelbana som korsas av väg och sen samma breda trottoar efter korsningen är alltså INTE cykelbana längre om det inte specifikt är målat eller skyltat för det. Även om det ”känns” logiskt att det är cykelbana fortfarande. Har man uppmärksamheten på trafiken och lite trött i hjärnan efter en runda så kan man lätt missa sånt.

GC-vägarna innan torget har inga målade cyklar och bara GC-skylt på vissa ställen, men längs med hela GC-vägarna hänger det såna cykelskyltar som visar ”Bla bla åt höger 2 km” osv. Så jag antar att det fortfarande är GC-väg trots att det blir massa korsningar där också (av andra GC-vägar, ingen vanlig väg).

Men jag tänker att ett torg inte är en uppenbar korsning? Det är mer en stor bred plats bara som GC-vägen ansluter till. Och är det inte skyltat gångfartsområde eller cykelförbud så antar jag att jag kan cykla vidare där? Och cyklar jag där för första gången blir det inte uppenbart att det ens är skyltat cykelförbud från andra håll. Det känns ju jättekonstigt att man skulle kunna straffas för att bryta mot ett förbud man inte har en chans att uppfatta själv. Men samtidigt slår tanken mig, eftersom jag cyklat där förut från andra håll så vet jag att cykelförbudet är skyltat från andra håll, blir jag då i ”ond tro” om jag cyklar in på torget där det saknas skylt?

Aha, ta gärna bilder!

Generellt är man skyldig att känna till lokala trafikföreskrifter. Det ska vara skyltat. Om skyltningen är otydlig blir det en bedömningsfråga om man borde ha känt till förbudet.
Jag menar bilden i artikeln du länkade, denna:
IMG_3860.webp

Det kanske är mopedskylt dock nu när jag kollade igen? Men på mitt torg är det iallafall cykel på förbudsskylten. Men blir ändå lite osäker nu.

Följande utdrag ur trafikförordningen är väl märklig?

48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.

På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller tvåhjuliga mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

En cykel utan tramp- eller vevanordning, som har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt och som inte är självbalanserande, får dock inte parkeras på en gång- eller cykelbana annat än på en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar. Förordning (2022:905).

Inom tättbebyggt område får man alltså inte parkera sin cykel på allmän gräsmatta. Faktum är att man inte ens får stanna sin cykel där. På gångbana går det däremot bra att parkera sin cykel, så länge det inte är en elspark. 😄
Jättekonstigt om det stämmer eftersom man uppmanas att tvätta cykeln på gräsmatta om man inte har någon anläggning med fettavskiljare osv. Iallafall i Stockholm haha.

Låter som att man som cyklist bryter mot lagen genom att följa diverse andra lagar och riktlinjer/rekommendationer. Som när cykelbanan börjar till vänster om vägen, så du måste cykla i mötande körfält för att ta dig dit.

Förresten hur kollar man upp lokal trafikföreskrift/ordningsföreskrift på platsen? Och hur ska man ha koll på det utan skylt?
Det går att söka lokala trafikföreskrifter här.

Varning! Sidan verkar vara från 2000-talet och är bökig att använda.

Lokala ordningsföreskrifter brukar finnas på kommunens hemsida.
Där framgår även var det är förbjudet att t.ex. dricka alkohol, något som kanske minskar förvåningen om att saker kan vara förbjudna även utan skyltning.

Med detta sagt, det kan bli svårt för kommunen att hävda att du ska känna till cykelförbud om skylt saknas. Å andra sidan, har du bott fem år i kommunen och alla vägar utom en har skylt så...

Tillbaka
Topp