Trysil för barnfamilj, vilka leder rekommenderas starkt för en 2 dagars vistelse?

JawZMTB

Medlem
Trysil för barnfamilj, vilka leder rekommenderas starkt för en 2 dagars vistelse?
Hejsan där,

Jag tänkte att in för den planerade weekend semestern i Trysil med familjen, lör-sön, att få lite info från folk som varit där.

Vad rekommenderas för en barn familj, som har en 8-åring med sig, som är nybörjare o likaså en 14-åring som också är nybörjare, och inte tycker det är roligt alls med uppförs backar.

Jag är på för det mesta, men är inte så haj på hopp ännu. Har lite dåliga vanor att slipa bort först. Men teknisk terräng tycker jag om, dock inga extrema "kanadensiska skinnies med gungbrädor på sig". Rötter o sten går finfint.

Sambon vill bara ha flow leder utan hopp. Eller fina stigar, utan allt för teknisk terräng.

Jag kör på en FS cykel, sambon på en HT, tonåringen på en HT o lillen på en HT med stel framgaffel.
Vi kommer att bo på Turistcentret, så nära till Gullia. Vi är också de som inte har problem att åka tidigt på morgnarna för att kunna nyttja dagarna till fullo.
Vi var iväg till Säfsen och Cyklade 3+ mil i sträck första dagen vi ankom så. Lillen åkte längst av oss alla, energi paket så det räcker o blir över där, hehe

Så är mycket tacksam för info och rekommendationer som kan ges :)

Magic Moose är en av de liftbaserade lederna och den är jättefin. Nästan inga hopp, och de få som finns är mycket snälla.

Gullia är uppbyggt som loopar, så börja med den gröna ett varv, och sedan utöka. Jag gillar Papa Bear som är en blå led och innehåller doserade kurvor och rollers.

De två pumptracks är väldigt fina också, den bortre är riktigt stor.

Gulliaområdet är ju väldigt trevligt, men åker man neråt så måste man ju upp på tillbakavägen... Så barnen uppskattar säkert Magic moose bättre.

Tack för info Stargas!

Låter ju roligt för oss alla då :)
Pumptracks brukar aldrig slå fel, speciellt för lillen o mig. Sen, ja de uppskattar nog den liftbaserade leden, speciellt tonåringen. Inne i sin "Uh så jobbigt" fas nu, hehe.

Kan man förvara sina cyklar inlåsta nånstans, eller får man fixa nån lösning själv där?

Gullia och liftlederna ovanför kommer nog att hålla er mer än väl sysselsatta under en helg. Har ni tid över tycker jag att Fjellflyt med sin vackra inramning kan vara värd omvägen.

Gullia har de lättaste lederna högst upp, alla klarar dem, och sen blir det svårare ju längre ned i området man kommer. Längst ned - svart. Ledbyggarna är otroligt duktiga (bäst av de anläggningar jag varit på) på att få till roliga klättringar som inte känns särskilt branta. Tänk halvflack serpentinväg med kuliga små utmaningar överallt.

Cykelförvaringen är kopplad till boendet. På tex Blue Radisson låser man fast hojarna nere i garaget.

Tack så mycket för svaret Aron!

Det tror jag nog allt, är ju bara en test, för o se vad vi tycker nu. Kan bli en längre vistelse till våren sommaren nästa år.
Ska ha fjellflyt i åtanke, tack.

Låter ypperligt det, ser fram emot att få utforska områdena själv nu ?

Suveränt, känner jag mig lite säkrare. Ännå ha dem helt ute!

Gullia var helt fantastiskt tyckte vi.
Papa Bear och Woodpecker (mycket spång) var nog favoriterna bland de blåa och French Moustache av de röda vi hann prova på.
Magic Moose var också fin (de andra liftburna var inte färdigbyggda i fjol) men där skulle jag rekommendera bra med skydd (FF iallafall) för den kan vara snabb. Såg en otäck crash med alldeles för lite skydd framför oss i ett tight och snabbt parti :/
Skippa dock att åka leden runt toppen av berget. Tänkte vi skulle få lite fjällcykling men det var i princip bara grusväg och tokbred spång.

Vi bodde på campingen och hade cyklarna ute på bilen.

Är fjellflyt samma led som voidolf nämner?
Den jag tycker man kan skippa är 134 Fjellrunden på den här kartan =)
1692105739749.png

Fjellrunden är som Voidolf skriver svintråkig. Barnen lär inte uppskatta den. Enklast är att ta bilen runt till Fageråsen, notera att det är bomveg (betalväg) sista biten.

Fjällrundan må vara tråkig men har man ork eller eMTB så är det rätt kul att dra rakt upp på fjället för lite äventyr.

Gullia var helt fantastiskt tyckte vi.
Papa Bear och Woodpecker (mycket spång) var nog favoriterna bland de blåa och French Moustache av de röda vi hann prova på.
Magic Moose var också fin (de andra liftburna var inte färdigbyggda i fjol) men där skulle jag rekommendera bra med skydd (FF iallafall) för den kan vara snabb. Såg en otäck crash med alldeles för lite skydd framför oss i ett tight och snabbt parti :/
Skippa dock att åka leden runt toppen av berget. Tänkte vi skulle få lite fjällcykling men det var i princip bara grusväg och tokbred spång.

Vi bodde på campingen och hade cyklarna ute på bilen.
Ja Papa Bear har man ju sett rekommendars i text form o i videos på youtube. Så den är spikad för en test tur definitivt.
Får se om det blir nån röd, sambon min har ju dålig minisk o korsband som är av. Eller om det var tvärtom, iaf ett instabilt knä som begränsar hennes äventyrs lust på cykeln. Viljan är där, men med aktsamhet ifall nåt skulle hända. Hon ska ju också opereras för detta nu i höst.

Ja skydd kommer det allt o bli, sj ska jag köra med mjuka skydd, medans barnen har hårda skydd. Sambon har inga skydd, än. Så blir nog att hyra några till henne, för o se vad hon tycker om. Känner att hårda knä skydd vore bäst för henne, oavsett banornas grad.

Ok tack för infon där, denna gång blir det Rudson, så det blir ju garage. Om det blir stuga framöver, kör vi nog på samma princip som vi gjorde i Säfsen, låsa fast de billigare cyklarna ute på verandan och ha de dyrare inne i vardagsrummet under natten. Jag är nojig ut av mig så.

Den jag tycker man kan skippa är 134 Fjellrunden på den här kartan =)
Visa bilaga 646262
Ja den såg lång o tråkig ut, sen är den ju inte uppe på fjällets högsta toppar. Det skulle va intressant för mig o Sambon. Ifall det har fina vyer och ställen runtom, spelar vägen dit mindre roll ifall den är olig eller ej :)
Men dit blir det nog inte denna gången, med ungarna med oss o den relativt lilla tid vi har.

Fjellrunden är som Voidolf skriver svintråkig. Barnen lär inte uppskatta den. Enklast är att ta bilen runt till Fageråsen, notera att det är bomveg (betalväg) sista biten.
Nej jag kan tänka mig att de skulle tjura o grina om den vägens tråkighet.Tack för infon om betalväg upp till Fageråsen, det kunde jag inte se nämnas nånstans. Iaf inte som jag märkte av på sidorna som skistar t;ex.

Fjällrundan må vara tråkig men har man ork eller eMTB så är det rätt kul att dra rakt upp på fjället för lite äventyr.
Sån tanke hade jag också, dock så blir det inte denna gången, dels för vi har ingen e-MTB o dels för att vi har nog inte tid till ett sådant äventyr. O sen lär inte min sambo må så gött med hennes knä.
Men bra att veta att nån gjort som tyckte det va roligt!

Ja man vill nog gärna ta sig upp mot topparna om man har möjlighet, och använda den leden som transport de bitar man verkligen måste.
Såg fint ut där uppe men vi tog oss inte heller upp p.g.a. barn :D

Det nya nedre området med släplif är fint om man vill träna lite utan att behöva cykla upp. Speciellt för åtta åringen.

Tillbaka
Topp