Vad ska man ha för Mekställ?

Mdanne

Ny medlem
Tjena gänget!
Tänkte köpa ett mekarställ för livet så vill ha något bra. Vet inte riktigt vad som är bra/dåligt då jag aldrig riktigt haft någon erfarenhet av ett ställ själv. Jag bor just nu i ett korridorsrum så har inte jättemycket plats. Det skulle därför vara grymt om man kan vika ihop benen eller liknande för att kunna lägga undan den i ett hörn eller så.
Vad har ni för ställ nu? Ge mig lite inspo!

etnica

Aktiv medlem

Har ovanstående och ett park tool pcs 10.2, gillar noname bättre då det blir mindre när det fälls ihop.

Salabaladala

Aktiv medlem
Har ett från jula som har hållit 5-6 år, håller förmodligen lika länge till. Polaren har en från park tool och den känns som den ska hålla 500 år. Dom har flera olika modeller, bara att kolla vad som passar dig. Dyker upp ibland på K&S så det kan ju vara ett kap.

Gran81

Medlem
Har ett sånt här, fungerar mycket bra, rejält. Går bra att vika ihop. Något av ett pussel att montera, men det gick snabbare än väntat.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag har lidls skräp-ställ och det har hållit i många år nu. Har även biltemas och det är avsevärt bättre kvalitet och känsla i det. Men båda gör jobbet.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
feedback sport pro elite
Jag har ett sådant fast från tiden då de hette Ultimate. Det är väldigt stabilt, blir litet ihopfällt men nackdelen är som nämns ovan att det tar stor plats, det går inte riktigt att ställa in mot en vägg när man mekar på gott och ont. Vill man ha det bästa som finns så är det ett sånt man ska ha men de allra flesta verkar nöjda med enklare ställ helt klart!

ooms

Aktiv medlem
Lidls ställ tar som sagt en del plats med benen utfällda, men fördelen är att det bara är att slajda ihop benen så kan det stå på typ 20x20cm i ett hörn när det inte används. Dvs ingen nämnvärd demontering/montering behövs, bara lossa en skruv (med snabbspänne) och slajda ut/in benen. Tar 3 sekunder.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag har ett Lidl hemma och ett biltema på jobbet. Jag tycker att Lidl-stället är både stabilare och trevligare att jobba med.
Jag håller med om att det är rätt trevligt att jobba med, även om jag tycker lidl stället är lite rangligt i konstruktionen. Det står stabilt men jag menar att det känns lite lågbudget/plastigt typ. Biltemas ställ gillade jag mer till en början men det välter ganska lätt så jag vet inte riktigt. Men det har fördelen att man inte snavar så lätt på benen som man gör på lidl stället.

Mdanne

Ny medlem
Har ett sånt här, fungerar mycket bra, rejält. Går bra att vika ihop. Något av ett pussel att montera, men det gick snabbare än väntat.

Känns stabilt och som att det inte tar så mycket plats om man fäller ihop det? Men tycker det nästan ser ut som att det är lite lätt att välta men det kanske bara är jag.

Maakus

Aktiv medlem
Ska man bara göra småsaker räcker det med ett sånt här.
Man kan ju iofs ta ner hela baksvingen när man har ett sånt, det har jag gjort på båda mina heldämpade. Så alla arbeten som inte kräver att man plockar av gaffeln kan göras, eller ja, man kan ju inte byta vevlager, vevarmar och klingan :P

Gran81

Medlem
Känns stabilt och som att det inte tar så mycket plats om man fäller ihop det? Men tycker det nästan ser ut som att det är lite lätt att välta men det kanske bara är jag.
Har inte lyckats välta det ännu! Det går att reglera lutningen på själva huvudstammen så att säga med en snabbkoppling för att stabilisera när man har cykel på.

Boman92

Medlem
Finns det något meckställ som man skruvar fast dirrekt i väggen? Känns som det skulle vara den stabilaste lösningen :) Jag har ett vanlig redan men tycker ett fastmonterat skulle ta mindre plast och vara stabilare!

jolov

Aktiv medlem
Finns det något meckställ som man skruvar fast dirrekt i väggen? Känns som det skulle vara den stabilaste lösningen :) Jag har ett vanlig redan men tycker ett fastmonterat skulle ta mindre plast och vara stabilare!

jolov

Aktiv medlem
Är det parktool som gäller eller finns det billigare i 1000kr klassen? :)

med inflikningen att varje gång jag använt något sånt där billigt mekställ har jag varit förbannad efteråt. Även om majoriteten här verkar tycka att dom fungerar jättebra :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer