Val av MTB till 12 åring (längd idag 150 cm)???

Cecijo77

Medlem
Pris ca 4-6000 kr (max 7-8000 kr om det är bra kvalité och cykeln säljs via ett företag som är tillförlitligt och godkänner avbetalning.)

Sonen har idag en uttjänt Peak.
Han behöver nu ha en MTB som liksom hans Peak funkar på:
• grov och fin grusväg
• offroad såsom i 55ostigad blandskog och på traktor-/körvägar och stigar
• asfalt

Kan Ni med erfarenhet och koll på dagens utbud hjälpa till med ett bra och tillförlitligt köp?
Sonen vill bestämt ha en ny cykel och fyller år den 15 september.

Enligt sambon har sonen prövat någon grön Merida på Team Sportia.
Själv kör min sambo en Scott Scale 970 så han funderade på om Team Sportias Scott Aspect 770 kunde vara bra till sonen.

På XXL rekommenderades en Ghost till sonen baserat på hans längd (150 cm). Deras Kross ansågs bli för stor.

Här i forumet på liknande frågor föreslås Vitro och Nucleus som enligt länkarna är slut.

Jag själv har sökt på Google och då kommer bland annat dessa upp:

Serious "Rockville" (Bikester)

Specialized "Rockhopper" (Lännasport)

Rockrider (Decathlon)

Nakamura "Kimber" (Intersport)

Cannondale trail 8 (Tritoncycles)

LaPierre "2020 LaPierre Edge 2.7" (TCMcykel)

Tack på förhand.

Jag köpte en begagnad Frog 72 för 2500:- till min brorson som jag kittade med en blandning av nytt och gammalt för 2000:- (bl.a bättre begagnad framgaffel, nya Schwalbedäck, nytt styre, ny sadel och nya handtag. Den är ju tveklöst lättare och bättre än orginal som kostar 8000:-.

Men Frog är nog väldigt bra cyklar för barn i vilket fall. :)

Jag köpte en begagnad Frog 72 för 2500:- till min brorson som jag kittade med en blandning av nytt och gammalt för 2000:- (bl.a bättre begagnad framgaffel, nya Schwalbedäck, nytt styre, ny sadel och nya handtag. Den är ju tveklöst lättare och bättre än orginal som kostar 8000:-.

Men Frog är nog väldigt bra cyklar för barn i vilket fall. :)

Jag har bara hittat 26 tum och det har han just vuxit ur men vet Du var det går att hitta någon 27,5 tum får Du gärna skriva var.
Endast ny cykel är aktuellt även om jag hade hoppats att sonen skulle vara ok med annat.

Vad specifikt verkar bra med den?
Jag frågar då jag gärna vill lära mig mer om MTB.?

Alla cyklar har snarlik komponentnivå, men Rockhoppern ser ut att ha trevligast geometri av dem (svårt att läsa så mycket om just den biten) den ser mest modern ut. Lapierre Edge får du lite finare bromsar än på de övriga.
Skulle jag vara du så skulle jag gå på Rockhoppern, eventuellt Lapierre, de andra ser inte alls ut att vara lika genomtänkta.

Detta är nog bland det bästa som du kan hitta annars om du nu hittar det någonstans, riktigt fin geometri, lättare än det mesta som du kan hitta till barn på nätet och helt okej komponenter.

Frog 72 är snarlik.

I barncykeltråden finns infon om att en barncykel som ser ut som mtb inte är mtb. Vill du ha en mtb, eller en cykel som ser ut som mtb. Det är väldigt stor skillnad. En cykel som ser ut som mtb är cool och imponerar på andra barn men kan inte göra ett skit i skogen. En mtb är bättre än allt, men kanske inte ser så cool ut hela tiden.

Även mtb ser ut som mtb? Har man vuxit ur youth 26 är det väl vuxencykel som gäller? Tycker bara 26an borde räcka längre än 150cm

Häng inte Islabikes i granen!! Enligt deras garantier så får man inte hoppa me deras cyklar samt att de kräver viss vikt på användaren. Låter inte som en mtb i mina ögon.

Även mtb ser ut som mtb? Har man vuxit ur youth 26 är det väl vuxencykel som gäller? Tycker bara 26an borde räcka längre än 150cm

Då sonen har en 26 tum nu som är för liten så känns det lite dumt att köpa 26 tum igen, tänker därför 27,5 tum (motsvarande XS, 15). Förvisso kan ram och hjul givetvis skilja sig åt mellan olika märken och modeller men eftersom sonens tillväxtskurva är på uppfart vill jag nog inte chansa med de summorna.

I barncykeltråden finns infon om att en barncykel som ser ut som mtb inte är mtb. Vill du ha en mtb, eller en cykel som ser ut som mtb. Det är väldigt stor skillnad. En cykel som ser ut som mtb är cool och imponerar på andra barn men kan inte göra ett skit i skogen. En mtb är bättre än allt, men kanske inte ser så cool ut hela tiden.

Jag söker en MTB enligt specificeringen ovan så cool hamnar lågt på listan. Säkert till sonens förtret.??

Givetvis finns begränsningar för vad en cykel tål. Designen ska vara rätt kompromiss av hållbarhet, vikt, funktion och pris. Vad som är rätt kompromiss måste köparen avgöra. Tror inte det är vanligt att en normalviktig 12 åring knäcker en isla creig. De skriver att dropp inte får vara mer än 61cm så knappast rätt cykel för hård downhill, för det är en meekboyz mega beast nog bättre. Dock är britter som amerikaner och friskriver sig från ansvar för säkerhets skull.

Sökte efter Isla Creig på nätet.
Hittade den bara på Islabikes.co.uk och då faller den bort. (£899.99 med möjlighet att beställa först 3 september och med leverans ytterligare 2 - 3 veckor senare funkar inte.)

Har någon något annat förslag (även som jag inte har nämnt), eller var Rockhoppern det bästa valbara alternativet?

Har någon beställt cykel från Lännasport?

Det finns nog inte så mycket på lager annat än på sportkedjorna.
Annars finns tex marin i ett antal prisklasser men vet inte när de kommer in

Jag såg på lördag hos XXL en mtb med DT Swiss gaffel från 10000 för 5000 kr. Men minns inte om det var en White och om det var 27.5". Hittar den inte på xxl.se.

Nä det verkar lite illa med utbudet. Typiskt med en son som fyller på hösten...?‍♀️
Det finns nog inte så mycket på lager annat än på sportkedjorna.
Annars finns tex marin i ett antal prisklasser men vet inte när de kommer in

Dessa verkar finnas på Bikester.
Är någon av dessa att föredra före ex Rockhopper som nämnts tidigare?

Dessa verkar finnas på Bikester.
Är någon av dessa att föredra före ex Rockhopper som nämnts tidigare?

Det var bobcat 3 jag tänkte på men small är slut och även den för stor enligt tillverkaren. Kanske passar men tufft att köpa utan att prova

Köpte denna till pojken i small, fast i svart. Han är också 150 och den passade bra i storleken. Fick hem den i fredags.

Köpte denna till pojken i small, fast i svart. Han är också 150 och den passade bra i storleken. Fick hem den i fredags.

Vad fick Dig att välja just den till förmån för de andra?

Vilken butik pratar vi om?
Jag kan ju kontakta butiken om jag vet vad jag söker.
Vad är det för speciellt med DT Swiss kontra alla andra gafflar?

XXL I Hamngatan, Stockholm. Var inte där för att titta på cyklar, så tittade inte nogran. Men jag känner framförallt om dyra gaffeln från DT Swiss och man ser dom inte ofta, så var förvånad att hitta en på en cykel för 5000 kr.

Bobcat känns kanske roligare men det hjälper inte när det är fel storlek. Vet inte om den går att testa i Stockholm annars är även det en nackdel.
White XC 275 comp ser väl också ok ut, men går ej att hitta info om lite versionen. Kan vara helt annorlunda.

Asså...jag vill inte verka besvärlig lr nedvärderande. Jag e medveten om att personer ibland tror att jag pratar så, men verkligen...det är inte mitt syfte. Vill bara hjälpa dig, Cecijo77. En instegsmtb, för skogsbruk, kostar ca 10 000 kr. En sån cykel väger ca 12-13 kg, max. Detta är då en mtb från det lägre segmentet.
Det finns vissa saker som pekar på att "detta inte är en mtb för skog", och dessa saker är, bl a: 3x8 eller 3x9 växlar, särskilt Tourney och Altus bakväxlare; Suntour-gaffel; vikt på över 13 kg.
Jag har själv 3 barn och vet att det tar emot när priset drar iväg. Men...för egen del har jag upptäckt att rätt utrustning för ändamålet är roligare att använda, för barnen. Annars blir den bara liggande utan användning alls. Dessutom, en dedikerad mtb är ingenjörad för att cyklas med i skog. Ramen har förstärkningar, invärtes, där det behövs. Svetsningarna är bättre utförda. Den är byggd för att hålla i bråkiga förhållanden. En cykel som ser ut som mtb är inte tillverkad för att hålla i skogen.

Asså...jag vill inte verka besvärlig lr nedvärderande. Jag e medveten om att personer ibland tror att jag pratar så, men verkligen...det är inte mitt syfte. Vill bara hjälpa dig, Cecijo77. En instegsmtb, för skogsbruk, kostar ca 10 000 kr. En sån cykel väger ca 12-13 kg, max. Detta är då en mtb från det lägre segmentet.
Det finns vissa saker som pekar på att "detta inte är en mtb för skog", och dessa saker är, bl a: 3x8 eller 3x9 växlar, särskilt Tourney och Altus bakväxlare; Suntour-gaffel; vikt på över 13 kg.
Jag har själv 3 barn och vet att det tar emot när priset drar iväg. Men...för egen del har jag upptäckt att rätt utrustning för ändamålet är roligare att använda, för barnen. Annars blir den bara liggande utan användning alls. Dessutom, en dedikerad mtb är ingenjörad för att cyklas med i skog. Ramen har förstärkningar, invärtes, där det behövs. Svetsningarna är bättre utförda. Den är byggd för att hålla i bråkiga förhållanden. En cykel som ser ut som mtb är inte tillverkad för att hålla i skogen.

Tack för förtydligandet. Nu förstår jag bättre vad Du menade.?

Ja, Suntour - gaffeln verkar tyvärr vara förekommande i merparten av alla, av mig, uppräknade cyklar så om Suntour - gaffeln försämrar kvalitén och gör att den förhindras att användas i skogen får jag väl fundera ett varv till.?

Absolut tar det emot och svider rejält när jag ser prislappen på fritidsprylar som måste införskaffas men mig kan man iallafall övertyga med välgrundad fakta som ger klarhet i vilka beslut jag bör fatta och varför, så tack ALLA för det.?
Sambon och sonens morföräldrar är däremot svårare att övertyga...?‍♀️

Det gick att cykla i skogen med 3x9 på dyra cyklar till för några år sen.
Vikten och gaffeln är olyckligt i kombination med ett barn på 40-50kg men plånboken får styra.

Ytterligare utmaning är att jag inte anser att man cyklar till skolan på en mtb för 10000+ så det är en cykel enbart för skogen i så fall.

Canyon har en ny modell som ser prisvärd ut

Canyon har en ny modell som ser prisvärd ut
Fast hur tänkte Canyon med de vevarna på en junior-cykel?

Det gick att cykla i skogen med 3x9 på dyra cyklar till för några år sen.
Vikten och gaffeln är olyckligt i kombination med ett barn på 40-50kg men plånboken får styra.

Ytterligare utmaning är att jag inte anser att man cyklar till skolan på en mtb för 10000+ så det är en cykel enbart för skogen i så fall.

Yes, båda påståendena stämmer. En styrstam knäcktes på en av mina tonårs-mtb (3x8) - d va ingen kul erfarenhet. En skogsmtb vill man inte få stulen utanför affären lr låta stå i skolans cykelställ dagtid.

Ska inte vevarmarna ungefär vara 0,95*längden=vevarmslängd i mm?
Så är cyklisten 150cm så ska vevarmarna var ca 142,5mm ?
Men ska man har lite bättre vevparti verkar det svårt att hitta kortare än 165mm, och deore kanske bara finns i 170 och 175mm ?

Tillbaka
Topp