Val av tubeless-däck

martin84

Medlem
Val av tubeless-däck
Hur mkt lättare är det att få däck med kraftigare däcksidor på plats och sedan täta. Har provat att göra maxxis ikon och ardent race med EXO-sidor slanglösa. Detta gick otroligt lätt. Men jag hade gärna velat ha lite lättare däck. Tycker också att dessa däck rullar segt. Provat med några lättare däck som S-works renegade och fast trak också men fick inte till det. Men vet inte om det hänger så mkt på kraftigheten i däcket... Kanske inte värt att köra för tunna däck vid slanglöst?

Vilka däck är bra till slanglöst och vilka är svåra? Tips?

Är Schwalbes snake skin motsvarigheten till maxxis EXO?

Val av tubeless-däck
Om däck är svåra att få på beror även på fälgen. Vissa däck/fälg-kombinationer är extremt tajta, andra sitter lösare. Så tyvärr är det svårt att ge råd som funkar för alla.

Schwalbe-däck är dock ofta svårare att få på fälgen än många andra däcktillverkare.
Snakeskin är vad jag förstår något i stil med EXO.

Jag rekommenderar varmt Vittoria Mezcal och Barzo med TNT. De är inte överdrivet tunga och är väldigt hållbara.

Val av tubeless-däck
Ok, tack för svaren. Funderar på att hålla mig till Maxxis då det gick så smidigt att få på dessa. Eller prova vittoria, bra pris på dem. Men kanske köra bara TR-varianten. Tycker de däcken jag har med EXO tvingar ner en på lägre tryck gör att det inte ska bli studsigt. Kanske onödigt styvt?

Val av tubeless-däck
julgus sa:
Inte mina erfarenheter. Sist nu Schwalbe G-One.. underbart enkla att montera.
Egress sa:
Schwalbe-däck är dock ofta svårare att få på fälgen än många andra däcktillverkare.

Fick reklamera en omgång g-one, de nya jag fick gick bara på med monteringspasta för bildäck :P ligger i skräplådan nu. Just den fälgen är svårmonterad så blev väl för många marginaler mot varandra.

Val av tubeless-däck
du kanske ska reklamera fälgen ;-) Jag har monterat ett helt gäng massa Schwalbe, både lvg o mtb på 5 olika uppsättningar fälgar - nemas problemas.
Raggamuffin sa:
julgus sa:
Inte mina erfarenheter. Sist nu Schwalbe G-One.. underbart enkla att montera.
Egress sa:

Fick reklamera en omgång g-one, de nya jag fick gick bara på med monteringspasta för bildäck :P ligger i skräplådan nu. Just den fälgen är svårmonterad så blev väl för många marginaler mot varandra.

Tillbaka
Topp