Välja mellan dessa 4 cyklar?

Challe77

Medlem
Har fått möjligheten att få en förmånscykel att leasa genom jobbet, funderar mellan dessa 4, lutar åt gravel vilket 3 av dessa är, måste bara prova så jag blir bekväm med bockstyre.

Scott speedster gravel 50
Scott speedster gravel 30
Scott metrix 30 (hybrid)
Merida Silex 400

Är det någon som provat och tycker det är stor skillnad på scott gravel 30 och 50, blir en hundring mer i månaden för 30, tycker dock dom har lite för breda däck: 45mm medans gravel 50 har 40mm, bredare är ju bekvämare men är rädd för att det ska gå långsammare.

kommer cykla mest på asfalt och några grusvägar, eventuellt kanske någon skogstur.
Är ute efter att komma igång och cykla till jobbet nu till våren och kanske enbart träningscykling :)

Vilka at dessa hade ni valt?

Ett tips som jag tror ökar sannolikheten att få vettiga svar är att länka in fullständiga specifikationer på cyklarna. Då har de som har goda kunskaper om olika delar möjlighet att enkelt titta på dessa och jämföra.

Ja speedster gravel 30 har grx 400 vilket innebär hydrauliska bromsar. Har man råd så är det värt varenda krona extra.

Tycker man däcken är långsamma så är det relativt billigt att byta till något annat.

Värt att fundera på är vad totalkostnaden med förmånscykel blir jämfört med att köpa privat. Tänk på ev ändring i pensions-inbetalningar och vad som händer om man vill sluta på arbetsplatsen.

Som påpekats i andra trådar så är det många handlare som har cyklar på lager idag så det kan finnas möjlighet att göra bättre affärer utan att blanda in arbetsgivaren.

Av de fyra hade jag valt Scott speedster gravel 30 p.g.a.
* Hydrauliska bromsar
* 2x10 drivlina
* Större drev fram än på Meridan

För min smak är 11-32 kassetten lite för bred och har lite för extrema växlar. Jag kör på 12-28 med 50/34 fram (fast skulle nog klara mig fint med 48 också). Smaksak dock och något som är enkelt att laborera med.

Däck är, liksom sadel, något man ofta vill prova sig fram med och hitta något som passar ens egna önskemål så de spelar ingen roll.

För min smak är 11-32 kassetten lite för bred och har lite för extrema växlar. Jag kör på 12-28 med 50/34 fram (fast skulle nog klara mig fint med 48 också). Smaksak dock och något som är enkelt att laborera med.
Och jag hör till dom som tycker att 46/30 fram och 11-32/34 bak är perfekt för gravel-cykling.

ja, lutar åt scott gravel 30, men då däcken är rätt breda 45mm, får man plats med skärmar på den, någon som vet?
45mm ser ut att vara max storlek på däck, då blir det antagligen trångt med skärmar. Men det framgår inte av spec exakt vad som gäller. Men det är väl bara att byta till 40mm däck om det blir trångt med skärmar.

Jag räknade någon gång på vad en förmånscykel skulle kosta och kom fram till att det var väldigt oförmånligt. Jag skulle köpa en motsvarande hoj begagnad. Det finns många som köpt en och i princip aldrig använt den.

Jag räknade någon gång på vad en förmånscykel skulle kosta och kom fram till att det var väldigt oförmånligt. Jag skulle köpa en motsvarande hoj begagnad. Det finns många som köpt en och i princip aldrig använt den.
Beror på så många faktorer hur utfallet faktiskt blir, hur mycket man tjänar, villkor från arbetsgivare, vilket pris man får köpa till, restvärde osv. Nu finns det ju en skattesubvention också som kan påverka.

Men i den senaste tråden som behandlade ämnet var väl konsensus att ev förtjänst i upplägget äts upp om man måste köpa cykeln till listpris så privat rea-köp blir oftast en bättre affär.

Om månadsbetalning är enda sättet att ha råd med en cykel tycker jag man borde tänka om och välja ett billigare alternativ.

Tillbaka
Topp