Vardags-/pendlingscykel - Nishiki eller crescent?

Hej!

Sitter och funderar på en ny vardags-/pendlingscykel och har kikat på 2 st. En crescent starren 2024 eller en Nishiki rush 2020. Kan få loss de till ungefär samma pris så priset är inte avgörande i detta fallet. Kommer användas till max 1.5 mil per dag och ibland längre. Crescenten har stötdämpare som inte nishikin har men därav verkar den väga ca 15 kg medan nishikin på dryga 11. Nishikin verkar ha mycket större kassett och passar bra då det är rejäla backar där jag cyklar. Komponenter verkar vara i samma klass, så spontant känns det som nishikin är ett klokare val? Behövs verkligen stötdämpare om man inte cyklar i skog/tufft grus? Hur hade ni gjort?

Bifogar även länkar till cyklarna med spec.

https://nishiki.se/hybrid/alla/rush-pg-2502

Tack!

Nishiki har jag kört i många år och de bara går och går. Skulle också ha skippad dämpad gaffel.

Tack för era svar!

Låter som framgaffel inte tillför en massa på en cykel ämnad för detta ändamålet. Den ska vara låsbar också men med tanke på den extra vikten och extra service/del som kan gå sönder om man ändå inte använder den?

Jag har kört en Starren sedan 2003 och den går klockrent. Dock utan dämpad gaffel (och med 3x8 växlar). 2003 var det en av de få cyklar som fanns på min LBS som inte hade dämpad gaffel. Det är förstås oklart hur mycket en 21 år yngre Starren har gemensamt med min cykel utöver namnet...

Tillbaka
Topp