Vilken remcykel till åretruntpendling?

Hej!
Företaget har tecknat avtal med bikelease och jag är sugen på en åretruntpendlare. Har tidigare cyklat på frugans merida och har insett vilket otroligt slitage av drivlinan som vinterpendling innebär. Rostigt och grisigt. Därför är jag inne på remdrift och navväxel. Rakt styre känns tryggare vid moddigt väglag så jag har landat i hybrid. Jag har letat fram två alternativ:

1. Trek Dristrict 4 equipped: https://butik.bikelease.se/products/s-745889479652?variant=49865061433686
2. Diamant Mahon Style pro: https://butik.bikelease.se/products/g-197216152873?variant=51842369388886

Vilken hade ni valt? Eller något annat alternativ på bikelease?

Inga butiker har dessa på lager. Vad är praxis inför köp då man lär vilja provsitta/cykla innan?

mvh Sev

Hej!
Företaget har tecknat avtal med bikelease och jag är sugen på en åretruntpendlare. Har tidigare cyklat på frugans merida och har insett vilket otroligt slitage av drivlinan som vinterpendling innebär. Rostigt och grisigt. Därför är jag inne på remdrift och navväxel. Rakt styre känns tryggare vid moddigt väglag så jag har landat i hybrid. Jag har letat fram två alternativ:

1. Trek Dristrict 4 equipped: https://butik.bikelease.se/products/s-745889479652?variant=49865061433686
2. Diamant Mahon Style pro: https://butik.bikelease.se/products/g-197216152873?variant=51842369388886

Vilken hade ni valt? Eller något annat alternativ på bikelease?

Inga butiker har dessa på lager. Vad är praxis inför köp då man lär vilja provsitta/cykla innan?

mvh Sev
Diamanten har Alfine 11, Trek Alfine 8 som det finns lite delade synpunkter på. Jag hade valt Diamanten utifrån det.
Storleksmässigt får du kolla ditt grenmått och längd mot de tabeller som säkert går att googla fram.

Visst slits en tradionell drivlina, men inte så farligt ändå.
Kedja och kasset håller i 2 år iaf.
(min erfarenhet med daglig jobbpendling)
Håller en remdriven drivlina längre?

Det berör på var man bor och hur mycket salt slängs på cykelbanorna. När jag vinterpendlade med kedja behövde jag en ny kedja efter varje vinter. Men då var vintrarna i Stockholm slaskigare än nu. Min nuvarande vinterpendlare med rem har överlevt sju vintrar med en byte av rem, för att den inte var tillräckligt spänt. Nu var pedalarna faströstade (jag skäms lite) och behövde jag byta vevparti. Då såg jag att framdrevet var mycket sliten, som, helt orimligt, är i plast.

EDIT: remen borde jag/man kunna vända när tänderna blir för sliten på sidan som drar.

Senast ändrad:
Hur i hela friden får du en traditionell drivlina att hålla två år..? Under en kassett och 2 kedjor har nog aldrig jag varit.

Längre än AIK iaf 😝

Nå, jag förde aldrig bok men genom vanlig multiplicering av dagar x distans var det enkelt att räkna ut att remmen på min pendlarhoj rullade en bra bit bortom 20000 km. Och då bytte jag den mest för att jag ändå gjorde (den första nånsin) service på Alfine8- navet. Det var nog mest bakre drev som var lite slitet. Saltslask kan möjligen äta dreven men verkar inte påverka remmen synbart.

Min rem har passerat 8-årsstrecket och håller än. Drivlinan är klart sliten men inte så att det är värt att göra något åt det för de 15-20 minuter jag har till jobbet.
Vad har du för rem och drev? Cyklarna i länkarna har olika varianter.

Den första har CDX-drev. Jag hittade inte remtyp men det borde vara CDX.

Den andra har CDN-drev fram och CDN-rem.

Av egen erfarenhet så håller CDN rem och framdrev inte så bra om man använder cykel dagligen.

Enligt deras broschyr nedan så håller CDX-rem 4x så länge som en kedja och CDN-rem håller 2x så länge. (Jag antar att de räknar med högre belastning på CDX-remmen, då den även är till för mittmotor på upp till 100 Nm.)

Den andra har CDN-drev fram och CDN-rem.

Av egen erfarenhet så håller CDN rem och framdrev inte så bra om man använder cykel dagligen.

Enligt deras broschyr nedan så håller CDX-rem 4x så länge som en kedja och CDN-rem håller 2x så länge. (Jag antar att de räknar med högre belastning på CDX-remmen, då den även är till för mittmotor på upp till 100 Nm.)

Jag har CDN. Som jag skrev ovan håller min CDN rem i flera år medan jag behövde en ny kedja efter varje vinter. Det var dock pga saltslask. Jag vet inte hur det skulle ser ut när drivlinan bara fick vanlig slitage.

En annan aspekt är kostnader. En rem är mycket dyrare än en enkel kedja. Så jag tror inte att jag spara mycket pengar. Store fördelen är noll underhåll av drivlinan. Och ingen smuts på drivlinan som kan komma på byxorna.

Tack för inspel. Låter som att det är CDX man ska sikta på om man vill maximera hållbarhet över tid! En annan aspekt är att den med CDN har alfine 11, och Treken med CDX har alfine 8. Kanske räcker med 8 växlar för jobbpendling?

Tack för inspel. Låter som att det är CDX man ska sikta på om man vill maximera hållbarhet över tid! En annan aspekt är att den med CDN har alfine 11, och Treken med CDX har alfine 8. Kanske räcker med 8 växlar för jobbpendling?
Jag har en Nishiki PRO BLT och den har sju växlar (Nexus, remdrift med CDN-rem). Det räcker för jobbpendling och det mesta annat, men jag måste säga att växelspannet är för litet, det blir väldigt tungt när man skjutsar ett barn på 20 kilo i riktigt branta uppförsbackar.

CDN bak är förbättrad sedan ett par år och numera i metall. Tror att remmen spelar större roll.

Några av oss med rem och navväxel åker Cube, men jag har inte kollat vem som säljer sådana i år.

CDN bak är förbättrad sedan ett par år och numera i metall. Tror att remmen spelar större roll

Sedan många år då. Min Cube från 2018 har bakdrev i stål. Jag var lite förvånad. Framdrev i plast är ingen vidare.

Några av oss med rem och navväxel åker Cube, men jag har inte kollat vem som säljer sådana i år.

Min gamla Cube har lite konstigt kort geometri. Nya är inte bara kort men har nu också en riktigt långt kedjestag. Så Cube finns men är inte så attraktivt.

Som sagt tidigare 8:an har somliga, bla jag själv, lite tråkiga erfarenheter utav såsom en irriterande ovana att kugga över i femmans växel ( direktväxeln) samt att utväxlingsförhållanden mellan växlarna verkligen inte är linjär. Men omfånget borde räcka till även för de svåraste förhållanden.
Och jag har kommit fram till att drivlinan på min gamla Scott bör heta CDN som inte längre erbjuds. Den var kanske för slitstark?

Jag har en Nishiki PRO BLT och den har sju växlar (Nexus, remdrift med CDN-rem). Det räcker för jobbpendling och det mesta annat, men jag måste säga att växelspannet är för litet, det blir väldigt tungt när man skjutsar ett barn på 20 kilo i riktigt branta uppförsbackar.
Jag har läst på flera ställen att Alifine 11 mot 8 i stort sett har lagt de tre extra växlarna i det höga spannet, dvs inte mycket bättre i uppförsbackar och på det stora hela inte tillför så mycket. Vet inte om det ligger nåt i det, men det fick mig att inte sukta lika mycket efter 11.

Jag har läst på flera ställen att Alifine 11 mot 8 i stort sett har lagt de tre extra växlarna i det höga spannet, dvs inte mycket bättre i uppförsbackar och på det stora hela inte tillför så mycket. Vet inte om det ligger nåt i det, men det fick mig att inte sukta lika mycket efter 11.
Det är mer än antalet växlar som skiljer, inte minst underhållet som hos oljesmorda Alfine-11 är riktigt enkelt och snabbt att göra själv med enkla verktyg och delar. Alfine-11 är Shimanos enda oljesmorda växelnav. Läs mer om oljebytet här
Most complete page about the Shimano Alfine Inter 11 Internal Gear hub
Navet finns i två varianter, en äldre från 2011(SG-700) och en nyare från 2018(SG-S7001-11), den nyare skall vara bättre men det sprids fortf omdömen som gäller den äldre varianten som hade mer varierande kvalité.

<REDIGERAT>
La till länk till oljebyte

Senast ändrad:
Det är mer än antalet växlar som skiljer, inte minst underhållet som hos oljesmorda Alfine-11 är riktigt enkelt och snabbt att göra själv med enkla verktyg och delar. Alfine-11 är Shimanos enda oljesmorda växelnav. Läs mer om oljebytet här
Most complete page about the Shimano Alfine Inter 11 Internal Gear hub
Navet finns i två varianter, en äldre från 2011(SG-700) och en nyare från 2018(SG-S7001-11), den nyare skall vara bättre men det sprids fortf omdömen som gäller den äldre varianten som hade mer varierande kvalité.

<REDIGERAT>
La till länk till oljebyte

Alfine-8 verkar har problem oftare än Nexus-7 och Alfine-11. Jag hade en lagerbana sönder efter två vinter medan min Nexus-7 aldrig hade problem. Men det är inte mycket statistik.

Shimano 8-växlade nav har högre effektivitet i växlar 5 (direkt) och 6, som jag använder oftast. Alfine 11 är bättre i de flesta andra växlar.

igh_efficency_diagram_2.webp

Tjocka linjer 200 Watt, tunna linjer 50 Watt. Källa: https://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicycle/drivetrain/shimano_alfine_inter_11/

Senast ändrad:
Ja det stämmer men då kan man ju köra en mindre framklinga utan att trampa ur. Ja eller större bakdrev.

Ja det stämmer men då kan man ju köra en mindre framklinga utan att trampa ur. Ja eller större bakdrev.

Det finns dock en minimum utväxling som Gates tillstår. Nu minns jag inte vad den var och jag hittar ingenting när jag letar på nätet. Jag tror att min cykel är nära med 2.1. Det borde har att göra med kraften mellan remmen och bakdrevet, som också berör mycket på cyklisten.

Det finns dock en minimum utväxling som Gates tillstår.
Det finns även en miniutväxling för Alfine-11 navet (och säkert även "alla" andra växelnav),
att det är så är för att det finns en gräns för vilket vridmoment navet klarar.
En googling ger den här bilden

Alfine_11_minutvx.webp

Men detta är enl Shimanos officiella begränsning,
googlingen gav även träffar på många som utan problem använder lägre utväxling.

Det finns även en miniutväxling för Alfine-11 navet (och säkert även "alla" andra växelnav),
att det är så är för att det finns en gräns för vilket vridmoment navet klarar.
En googling ger den här bilden

Visa bilaga 805427
Men detta är enl Shimanos officiella begränsning,
googlingen gav även träffar på många som utan problem använder lägre utväxling.

Jag trodde att det (också) fanns en minimum utväxling för Gates systemet, men nu hittar jag inget om det.

I både fall skulle jag tänka att det finns marginal. Värst är väl när man står med hela vikten på en pedal i en brant backe och trycker ner extra.

Alfine-8 verkar har problem oftare än Nexus-7 och Alfine-11. Jag hade en lagerbana sönder efter två vinter medan min Nexus-7 aldrig hade problem. Men det är inte mycket statistik.
Jag har en Nexus-8 som det kom in fukt i första vintern, efter mellan 1000 och 2000 km och innan jag hunnit underhålla navet första gången. Det gjorde att lagerkulorna i det stora ringlagret rostade, navet kändes väligt ojämnt och gick knappt att använda. Efter vanligt underhåll och byte av lagerkulor blev det ganska bra. Nu har det gått ett par år och jag har underhållit navet flera gånger och bytt lagerkulor några gånger, eftersom de slits snabbare om lagerbanor är skadade. Och nu finns det inte längre synliga skador på lagerbanorna i stora ringlagret. Det har inte heller kommit in fukt fler gånger. Dock har jag problem med att olja läcker ut från labyrinttätningen på höger sida, och från lagertätningen på vänster sida. Läckan på höger sida riskerar att komma på remmen med risk för extra slitage om remmen fångar upp mer damm. Och läckan på vänster sida ger problem med skivbroms.

Är det mindre problem med läckor i Alfine-11?
I länken https://bikeshed.johnhoogstrate.nl/...imano_alfine_inter_11/#maintenance-oil-change står

The Alfine 11 hub is in particular dirty area of the bicycle. It is normal for some oil to leak out around the seals on the right side, and then there is the chain which also usually one of the dirtier parts.
Jag förstår att det inte spelar någon roll om det läcker på höger sida när man har en kedja där som ändå behöver smörjas. Men när man istället har en rem så vill man inte ha någon läcka.

Är det mindre problem med läckor i Alfine-11?
I länken https://bikeshed.johnhoogstrate.nl/...imano_alfine_inter_11/#maintenance-oil-change står

Jag förstår att det inte spelar någon roll om det läcker på höger sida när man har en kedja där som ändå behöver smörjas. Men när man istället har en rem så vill man inte ha någon läcka.
Så vitt jag förstår gäller det det äldre Alfine-11 navet (SG-700) från före 2018, inte det nya (SG-S7001-11). Som jag skrev ovan i #20
Dessutom är det så att oljeläckaget från det äldre Alfine-11 navet (SG-700) inte är särskilt dramatiskt, det sipprar ut långsamt och lämnar en kladdig hinna på delar av navet, dvs mindre än vad som kan "skvätta" från en oljad kedja. Men det är ingen stor oljemängd i ett Alfine-11 nav och därför kan man behöva fylla på lite oftare än bara den rekommenderade servicen med två års intervall.
Det 8-delade navet skall servas varje år.

Så vitt jag förstår gäller det det äldre Alfine-11 navet (SG-700) från före 2018, inte det nya (SG-S7001-11). Som jag skrev ovan i #20
Dessutom är det så att oljeläckaget från det äldre Alfine-11 navet (SG-700) inte är särskilt dramatiskt, det sipprar ut långsamt och lämnar en kladdig hinna på delar av navet, dvs mindre än vad som kan "skvätta" från en oljad kedja. Men det är ingen stor oljemängd i ett Alfine-11 nav och därför kan man behöva fylla på lite oftare än bara den rekommenderade servicen med två års intervall.
Det 8-delade navet skall servas varje år.
Det där med att Alfine-11 behöver servas mer sällan verkar ju inte stämma. Det står varje 2000 km eller minst årligen för både Alfine-8 och Alfine-11 i dokumentet nedan. (Fast cyklar man i tuffa förhållanden t.ex. på vintern så kan man väl behöva serva oftare.)

Är det noll läckage med nya Alfine 11-nav? (Det är så mycket läckage jag vill ha på bromsskiva och rem.) Då kan det bli aktuellt för mig med byte från Nexus-8.

Det där med att Alfine-11 behöver servas mer sällan verkar ju inte stämma.
Då hr de ändrat det sedan jag kollade.

Är det noll läckage med nya Alfine 11-nav?
Det vare sig kan eller vill jag säga ngt om
Men enl det jag har läst skall det nya navet (SG-S7001-11) vara bättre jmf med det gamla (SG-700).

Oavsett vad jag tycker, eller har läst, är det du som skall bli nöjd med det nav och hela den cykel du köper.
Det hoppas jag att du blir.

Det där med att Alfine-11 behöver servas mer sällan verkar ju inte stämma. Det står varje 2000 km eller minst årligen för både Alfine-8 och Alfine-11 i dokumentet nedan. (Fast cyklar man i tuffa förhållanden t.ex. på vintern så kan man väl behöva serva oftare.)

Är det noll läckage med nya Alfine 11-nav? (Det är så mycket läckage jag vill ha på bromsskiva och rem.) Då kan det bli aktuellt för mig med byte från Nexus-8.

Dokumenter överdriver. Min Nexus-7 har aldrig haft underhåll och den gick 7 år av pendling, både sommar och vinter. Min Alfine-8 har fått service en gång och har nu används 6 vintrar.

Dokumenter överdriver. Min Nexus-7 har aldrig haft underhåll och den gick 7 år av pendling, både sommar och vinter. Min Alfine-8 har fått service en gång och har nu används 6 vintrar.
Min Nexus 8 användes några månader (mindre än 2000 km) innan den havererade och krävde byte av lagerkulorna i det stora ringlagret. Efter det har jag inte haft fuktproblem, Har använt det några år med regelbundet underhåll.

Men visst det är bra att de ofta klarar sig en lång tid utan service, då många aldrig servar sina navväxlar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp