Vitus Zircon III Hardtail - hjälp med storleken, tack.

Pasta

Ny medlem
EDIT: Jag har ändrat rubriken till den här tråden eftersom jag nu har bestämt mig, men måttet på cykeln finns inte med i deras size chart - så jag behöver hjälp med om storleken passar mig.

Jag ska köpa en mountainbike och har bl.a. spanat in den här: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-zircon-iii-hardtail-bike-2013/rp-prod81004

Främst kommer jag ha den för pendling varje dag till jobbet (året om) - ca 2 km i stadsmiljö. Jag kommer även ge mig ut på grusvägar och in i skogen när andan faller på samt lite andra halvlånga cykelturer med kidsen.

1. Är det ett bra val av cykel för de pengarna? Alltså inte över ca 4.500 kr? Hade ju varit enklare att slippa beställa från Tyskland (eller?) - men det verkar ju onekligen vara en bra cykel för de pengarna.
2. 26" eller 29"?

När det gäller antal tum på hjulen så vet jag att många rekommenderar 29". Kanske särskilt i mitt fall eftersom jag kommer cykla "vanligt" med den också. Det som dock talar emot 29" förutom att jag tycker att 26":aren är snyggare är att jag läst att dessa cyklar är tyngre. Det gillar jag inte riktigt. Men enligt Vitus spec så väger dessa cyklar exakt lika mycket - kan det verkligen stämma? 29:an: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-zircon-29-hardtail-bike-2013/rp-prod81005

Jag vet att den här tråden påminner ganska mycket om min förra, men i den tråden fick jag mer svar på hurvida jag skulle sälja min "gamla" cykel eller ej.

Jag gillar cyklar som är lätta. Finns det motsvarande cyklar (i samma prisklass) som är lättare? Eller är Vitusens 13,3 kg normaltungt för en sådan cykel?

Senast ändrad:
Ok, jag tror jag tar och beställer 26":aren. Men vad tror ni om storleken? Den finns ju bara i en storlek - och just den storleken hittar jag inte i deras size chart-list (45,5). Modellen verkar inte finnas med där ÖHT. Jag är 181,5 cm lång och har ett benmått på ca 82 cm.

Här är måtten på cykeln: http://www.vitusbikes.com/mountain-bikes-2013/zircon-iii-2013#geometry

Jag är ny på det här..

18" (45,5 cm) låter i minsta laget.
Min Nishiki HT är 19" och själv är jag 178.
(Edit, skrev fel. Jättefel. Men nu är det rätt)

Senast ändrad:
JockeP skrev:
-------------------------------------------------------
> 18" (45,5 cm) låter i minsta laget.
> Min Nishiki HT är 19" och själv är jag 178.
> (Edit, skrev fel. Jättefel. Men nu är det rätt)

Jaså är det så. Ajdå. Men kollar man på andra cyklar i deras size chart så verkar ju 17-17,25" passa för måtten 170-180 cm och med benlängden 76-81 cm. 18" som ju då borde vara lite större borde ju sträcka sig över 181 cm kan man tycka (?). Jag har läst någonstans att ligger man på gränsen mellan två mått så ska man välja den mindre cykeln.

Men jag bara spekulerar här. Ni vet bättre. Fler som har åsikter om det här?
Jag har även skickat ett mail till chain reaction cycles, men vet inte hur lång tid dom tar på sig att svara.. Det finns ju bara 3 st cyklar kvar, så börjar brinna i knutarna om jag ska ha en sådan :-/

Tilläggas kan att cykeln som jag hade innan - en Scott Metrix 30 i storleken Large (vet ej tum-mått) kändes på gränsen till stor. Den var ok i höjd, men avståndet fram till styret kunde absolut varit kortare. När det gäller höjd borde man väl kunna justera ganska mycket med att höja sadeln?

Här är mer info om Metrix-cykeln. Hittar inget tum-värde där: http://www.scott-sports.com/us/en/p.../;jsessionid=E18EAE3373B2F64B61F7EDE00E6BCA07

Ja. Man ska kanske inte jämföra två olika tillverkare hur som helst.
Du har rätt - Vitus /CRC's enga size charts säger ju att det borde fungera.

Jag varnar bara eftersom jag blev pålurad en för liten cykel med resultatet att jag satt så j-vla illa att jag blev tvungen att gå på upprepade besök hos kiropraktor för att bli av med ryggproblemen.

Deras Small är aningen mindre än min och deras medium är som om min vore en large.

Jag är 182cm lång. Större än deras medium behöver du inte iaf (som jag gissar är 45,5cm hos CRC)
Verkar vara en bra hoj för det priset!

/T

Hej.
Tror absolut att det kan fungera. Jag är 1,87 lång med 81 cm innerbenslängd och har en Scott i 17,5" och min gamla Raleigh är 46 cm "seat tube length" vilket torde vara kring 18" ger lagom utstick sadelstolpe. Hade köpt 18" även med min längd alltså. Så fel kan det inte vara, eller hur? Tycker hojen ser trevlig ut,ok utrustning på hojen, bra med Rock Shox-gaffel etc, och till det priset! Inte ens Radon kör ju RockShox på sina billigare cyklar numera...

/David.

Ja, det låter ju bra det här. Vet inte om jag vågar invänta CRCs svar eftersom det finns så få kvar.. Jag avvaktar i alla fall till i kväll så beställer jag då. Så om någon har något annat att invända, kanske någon som har erfarenhet av Vitus-cyklar – säg det under dagen! :)

Angående 29"aren så finns den ju som störst i 17,25" - så den är ju helt ute ur bilden nu. Skönt ;)

Senast ändrad:
Toppröret på 29-tummarns 17,25 är 600mm det är mellan medium och large på många hojar.

tmalm skrev:
> Vitusen är bättre.
> Inget snack om det.
>
> /T

Tack!

leffo skrev:
> Toppröret på 29-tummarns 17,25 är 600mm det är
> mellan medium och large på många hojar.

Ok, så den skulle också kunna funka med andra ord? Bra att veta om det skiter sig med 26"aren.

En fundering kring den här cykeln som jag nu har rattat några dagar: Den har väldigt brett styre. Förmodligen en vanesak, men jag funderar lite på att byta ut det eftersom det inte är så dyrt. Men finns det någon väldigt bra fördel med att behålla det breda styret som jag inte kommit på än?

Det är bara 730 brett. Vänj dig. eller ge det ett tag iaf. Jag hade 620 först på min förra cykel som var alldeles för smalt, bytte till 680 som känndes klockrent och har 760 på min nya. Känns jättebrett men det ska tydligen vara det nya svarta så ja får känna på det ett tag...

Brett styre ger mer kontroll. det är det det är bra till. Ska du köra CV o liknande ger det bara en massa luftmotstånd.

/T

tmalm skrev:
> Det är bara 730 brett. Vänj dig. eller ge det
> ett tag iaf. Jag hade 620 först på min förra
> cykel som var alldeles för smalt, bytte till 680
> som känndes klockrent och har 760 på min nya.
> Känns jättebrett men det ska tydligen vara det
> nya svarta så ja får känna på det ett tag...
>
> Brett styre ger mer kontroll. det är det det är
> bra till. Ska du köra CV o liknande ger det bara
> en massa luftmotstånd.
>
> /T

Ok, då ska jag ge det ett tag till innan jag byter. Än så länge har jag bara cyklat till jobbet med den och då är det lite praktiska grejer som att komma ut genom dörren (har cykeln på balkongen), få plats i cykelstället osv. Plus att det då känns lite ovant att cykla så.

En sak till - på höger sida på neder delen av gaffeln till bakhjulet (säger man så?) så sitter det en "tygbit" kring "stången" - med kardborre. Har den någon funktion?

Kedjestag+ skydd= kedjestagsskydd. För att inte kedjan ska hammra bort färgen på kedjestaget + att det kan bli lite mindre slammer.

/T

tmalm skrev:
> Kedjestag+ skydd= kedjestagsskydd. För att inte
> kedjan ska hammra bort färgen på kedjestaget +
> att det kan bli lite mindre slammer.
>
> /T

Aha - tack!

OK - en till nybörjarfråga: Kedjeskydd. Finns det någon anledning till att cykeln leverers utan det? Cyklade i regnbyxor till jobbet idag och dom brallorna körde fast ordentligt :D

Då menar jag inte en sådan lång som sträcker sig bakåt - men något som skyddar lite - så man inte fastnar i kuggarna?

EDIT: Och hur vet man vilken som passar? Har googlat runt en del nu och det verkar vara en djungel :) Hittar ingenstans i specen för min cykel om antal kuggar osv..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp