Redo för Trans Provence

Datum:
21 september 2012 19:06

Trans Provence är en stor fysisk utmaning – 10 000 höjdmeter ska klättras på 7 dagar, det ger i snitt lite drygt 1 428 höjmetrar om dagen,  metrar som inte klättrar sig själva. Martin ”marran” Stefan är i år enda svenska deltagare och berättar här om träning och materialfunderingar.

Text: Martin ”marran” Stefan, Foto: Martin Stefan, Maria ”monglo” Nyholm, Martin ”martinpetter” Lundgren, David ”Ruggen” Lindholm

1 428 höjdmeter om dagen kräver lungor och pannben. Vidare ska 15 000 höjdmeter nerför avverkas, många dessutom på tid. Det kräver styrka, teknik, fokus och uthållighet. Formatet är som enduro, det vill säga specialsträckor på tid (huvudsakligen utförs) med transportsträckor däremellan där man bara ska rulla på och komma fram innan en förutbestämd tid. Evenemanget är tänkt att vara ganska avslappnat, men jag misstänker att tävlingsmomentet ändå kommer märkas ganska tydligt.

Min plan för att tackla detta har såklart varit att cykla så mycket jag bara kan, varje dag. En dag på cykel är aldrig bortslösad. Antingen blir jag lite starkare, lite uthålligare eller får lite bättre teknik. Som grund att jobba från hade jag en vintersäsong med ungefär 50 dagar på snowboard, varav runt 40 på tur, dvs utan lift.

 

Med andra ord hade jag gjort en hel hög höjdmeter redan innen sommarsäsongen ens börjat. Toppturande tror jag är ganska bra försäsongs-träning, det ger både långa slitiga uppförsbackar och snabb utförskörning. Offpiståkning i ospårad snö kräver precis som MTB snabba beslut om linjeval, flyt i åkningen och lite mod, men man har en helt annan frihet i och med att man inte behöver följa någon stig. Det gjorde att jag kom tillbaka till cykeln med farten redan i kroppen men ett färskt perspektiv och en förmåga att se linjer som var bättre än den jag hade i höstas. En hel del kortare cykelpass på vinterstigar blev det också, för att inte helt tappa känslan för cykeln, lite intervaller på trainern och rent av en gnutta styrketräning har också hunnits med.

I somras spenderades en hel del tid på min lilla lekhoj med sadeln i botten för kortare pass med fokus på teknik, styrka och balans. Eftersom den är så kort är viktfördelning fram-bak kritiskt, och styvheten ger också tydligt besked om när man gör rätt, det ger mig färdigheter som jag sen kan ta med mig till ”stora” hojen.

Höjdmeter är något man som svensk har lite svårare med jämfört med fransoser, italienare och till och med britter. Min plan var att försöka cykla en hel del i fjällen, som topptur på vintern fast på sommaren. Då får man möta allt från obanad klippterräng till vindlande singletracks. Det är dessutom utmärkt övning för att köra fort på en tidigare osedd stig, något jag kommer behöva göra mycket under tävlingen. Med facit i hand står jag nu med runt 30 fjälldagar i benen, utspridda över Abiskoalperna, Nordnorge, Lofoten, Västerbotten och lite i Jämtland.
Lite liftåkning har också klarats av, någon strödag här och där i Åre, Övik, Bygdsiljum och Järvsö. Liften och bikeparken är ett effektivt redskap för att nöta nerförskörning, ingen annanstans får man så många höjdmeter på så kort tid. Här är nog den del jag känner jag är minst förberedd, att riva av många långa åk utan att vila på vägen hade varit bra träning och det har det blivit lite för lite av.

Som amatörcyklist och dessutom relativ nybörjare med bara en handfull säsonger i bagaget förväntar jag mig ingen fantastisk placering. Prioritering blir precis som för skidåkning, absolut viktigast är att komma hem igen i ett stycke. Jag vet hur det blir när klockan tickar, risken för överladd är minst sagt överhängande. Min andra prioritering är att köra så bra och fort min talang och träning räcker till, så får jag se hur långt det räcker. Kul kommer jag garanterat att ha, så det behöver inte ens nämnas som ett mål. Sen hoppas och tror jag att som ensamåkare få träffa en massa nya sköna cykelkompisar från hela världen.

TP är en AM-tävling, och då bör man köra på en AM-hoj. Mitt vapen kommer vara min trogna Cannondale Prophet från mitten av 00-talet. Jag räknar med att ha en av de äldsta ramarna i startfältet, men det kommer nog gå bra ändå. Propheten var lite före sin tid när den kom, och geometrin känns fortfarande modern med 67 graders gaffelvinkel, korta kedjestag och rimligt lågt vevparti. Som många andra hojar på forumet så har den ständigt utvecklats med nya komponenter, köpta på diverse reor, Happys K&S (där även ramen köptes, tack Lotta!) och olika spontanköp. Min byggfilosofi är att sätta prestanda och driftsäkerhet i första rummet, och sen spara vikt där det går. Mycket fokus har lagts på dämningen, fram sitter en Bos Deville och en custombyggd Rock Shox RT-AM från Push håller reda på bakhjulet. Andra utmärkande komponenter är ett 760mm Element flatbar och rak 50mm stam utan spacers under, jag gillar av någon anledning en låg cockpit. En Gravitydropper och plattformspedaler från Superstar rundar av kontaktpunkterna.

Däck är något man kan fundera mycket över, och efter en hel del velande beställde jag till slut ett par Conti Baron 2,3 med chiligummi. Jag har kört dem som stora berg-däck hela sommaren så jag har lärt känna dem ordentligt och känner mig riktigt nöjd, ett par nya är beställda inför tävlingen.
Överlag är jag väldigt nöjd med hojen, men den har viss förbättringspotential. Framförallt skulle jag vilja ha en lite styvare bakände, det känns ibland att den flexar en del i svingen. Vidare kräver den mycket av bakdämparen, karaktären är väldigt regressiv och har man inte bra hydraulik är det lätt att den blir sittande mitt i slaget, och bottnar ur lite väl lätt. Detta kompenseras i viss mån av Push-dämparen, men med en snällare drivning hade det kunnat bli ännu bättre, shimsning är ju som bekant alltid en kompromiss. Cykeln som helhet är inte heller den lättaste, men att spara mer vikt kostar antingen prestanda eller stora mängder pengar, och varken det ena eller det andra har jag såna mängder av att jag kan offra lite. Det blir till att skaffa större lugnor istället.
Materialet är med andra ord redo, är jag? På måndag börjar äventyret.

Trans Provence hemsida

Kommentera och diskutera på forumet

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.