Test: Thule EasyFold – ställ med stil

Datum:
18 september 2013 23:15

IMG_3128

Thule har under våren kommit med vad man skulle kunna kalla cykelställ med plattform version 2.0. Genom att lämna rörbocken för en stund och i stället vända sig till designavdelningen kan Thule presentera ett cykelställ som är lite mer genomtänkt i både design och funktion. HappyMTB har testat nyheten.

Text och foto: Oskar Williamsson/oxr (oskar@happymtb.org)

Snabbfakta:
Thule EasyFold 932
Cykelställ med plats för två cyklar
Monteras på dragkroken
Hopfällbart
Vikt ca 17 kg
Rekommenderat pris 5499 kronor

Thule verkar kunna spotta ur sig hur många cykelställ som helst. Thule RideOn och de olika Euro-modellerna är populära bland cyklister genom sin konstruktion med en plattform som cyklarna står på. Systemet bjuder på en enkel montering, framförallt när det gäller heldämpade ramar och andra cyklar som inte låter sig hängas upp hur som helst. Thule EasyFold 932 är en nyhet som kom i våras. Stället är avsett för transport av två cyklar. Det skiljer sig från övriga ställ genom att det är hopfällbart.

IMG_3124

Mitt första intryck av EasyFold är att det är snyggt, även om det känns lite underligt att diskutera cykelställ i sådana termer. Behovet av det kan förstås ifrågasättas, men jag inser att det finns personer som inte vill besudla sin nya Audi med en anskrämlig rörhög på dragkroken. Jämfört med de äldre modellerna känns EasyFold betydligt modernare och elegantare i designen. Utfällt har stället en slät, diskret platta med fördjupningar för hjulen. Ljusen och nummerskyltshållaren är diskret integrerade i plattformen. Hela anrättningen andas stil. Det är lätt att fälla upp och ner, och andas betydligt mer elegans än vad de äldre konstruktionerna kunnat bjuda på. Det är inga lösa remmar eller utstickande skruvar. Allt sitter snyggt och prydligt på plats. Det här är ett cykelställ som får folk att stanna till på parkeringsplatser, kasta beundrande blickar och diskutera ivrigt med varandra. (Det är faktiskt sant!)

IMG_3133

Mitt andra intryck är en viss besvikelse. Det är ett tungt as som ska baxas upp på kroken. När man väl fått det 17 kilo tunga åbäket på plats gäller det att balansera det så att man kan dra ner låshandtaget, men givetvis är det alltid någon pinne i vägen. Det här med hopfällbart är inte heller riktigt vad jag hoppades på. Visst går det att fälla ihop, men det är ingen smidig sak som ständigt kan finnas till hands i bakluckan. Det är stort och tungt, inte alls så där smidigt som pressutskicket gjorde intryck av.

IMG_3125

Cykeln monteras i tre punkter. Med två fasta spännremmar kläms hjulen på plats, och en arm med en klamma håller i ramen. Det finns två armar med olika längd för att hålla i den yttre och inre cykeln. Längden på armen är fast. Armen kan inte heller böjas runt utan kan bara rotera runt den rörbåge den är fäst vid. Placeringen på rörbågen är valfri. Klammorna är gummiklädda och riskerar inte att repa cyklarna, och är så pass väl tilltagna att de bör kunna omfamna de flesta ramrör även i de hydroformade rörens tidsålder. Cykeln sitter stadigt även om klamman inte dras åt hårt. Klamman som fästs i cykeln kan roteras men bara i ett plan. Det här gör att klammorna inte är särskilt flexibla. Så när två cyklar ska monteras är utgången given: självklart är den inre cykeln i vägen för att smidigt kunna fästa den yttre cykeln.

IMG_3129

Stället kan fällas för att man ska kunna komma åt bagageutrymmet. Fällningen görs smidigt med ett tryck med foten på stället och sedan vinklar man ner cyklarna. Leden är perfekt placerad så det känns inte tungt att fälla trots att det med två cyklar monterade är en ansenlig vikt. Det blir hyggligt gott om utrymme mellan stället och bilen, så det finns plats nog för att kunna packa bilen med stället monterat, förutsatt att luckan öppnas uppåt.

IMG_3130

När allt väl sitter på plats är cyklarna stadigt förankrade. Cyklarna står bra även när man raskar iväg i en hastighet tillräckligt hög för att bli körkortslös vid motorvägskörning. Även på slingriga småvägar står cyklarna stadigt. Det märks ingen ökning av ljudnivån inne i bilen, och jag kan inte se någon skillnad på bränsleförbrukning jämfört med att köra utan cykelställ. På parkeringsplatser känns det bra att både klammorna och dragkroksinfästningen är låsbart. Ryktet säger dock att låsen inte är att lita på. Den väl tilltagna ramen till  fästklammorna är lätt att fästa ett cykellås i om man vill ha en extra försäkring.

Kvalitetskänslan är hög, men vissa skavanker syns. En spännare till ett av hjulen har spruckit men inte så illa att stället är obrukbart. Spärren till låshandtaget ramlar av ibland. Sen har även en hållare för elkontakten försvunnit spårlöst. Det som är bra i sammanhanget är att Thule har en diger reservdelslista, så de flesta delar finns att beställa om något går sönder.

IMG_3135

Om det andra intrycket var en besvikelse över att det inte var riktigt så lovande som det första intrycket gav sken av, så är det tredje intrycket ett slags tillstånd av harmoni. Efter att ha tittat skeptiskt på stället en tid så slås jag av att många av mina farhågor visar sig vara ganska obetydliga i praktiken. Visst är det knöligt med de oflexibla monteringsarmarna, men hittills har jag aldrig misslyckats med att montera någon cykel. En önskan i en tid då cykelramarna alltmer avviker från diamantformen är att Thule tar fram en annan typ av monteringsarm. Stället skulle helt klart vinna på att monteringsarmarna hade en kulledsliknande konstruktion, och gärna även ställbar längd. Hemmapularen kan lätt fixa till en skräddarsydd lösning med hjälp av en fyrtumsbräda och en spännrem, men det ska inte behövas på ett cykelställ med ett nypris motsvarande en hygglig hybridcykel. IMG_3137

Den andra farhågan, att stället inte går att fälla ihop så att det blir smidigt nog för förvaringen, manar också till eftertanke. Några av Thules andra ställ tar säkert mindre plats när de förvaras hängande på vägg. Men jag känner mig själv så pass väl att jag vet att jag aldrig kommer lyckas få upp den där väggkroken jag har tänkt mig utan stället kommer bli stående på garagegolvet. Då blir stället ganska kompakt och lätt att förvara.

Så efter att ha levt med stället några månader är jag nu ganska övertygad: det är ett bra ställ. Det är tungt, visst, men gediget, och mycket smidigt att använda.  Ingen kan påstå att stället är billigt, men det är lite av grejen med EasyFold. Det kostar lite mer, men det är fixt och färdigt. Inga små insexnycklar, inga monteringsanvisningar av Ikea-typ som ska följas, inget krångel. Det är inte svårare att använda cykelstället än att plugga in smartphone-laddaren i cigarettändaruttaget. Man kan ifrågasätta om det är värt att betala det dubbla jämfört med Thules budgetalternativ RideOn. Men vill man färdas med stil och elegans, så varför inte?

Sammanfattning:
+ enkel och snabb montering av cyklar
+ enkel och snabb montering på bilen
+ lätt att fälla ihop
+ snygg design
+ robust konstruktion
+ stadig

– oflexibla monteringsarmar
– hög vikt
– lite bräckliga spännen
– högt pris

Kommentera och diskutera

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.