Reparera kolfiberram

skinnorm

Ny medlem
Reparera kolfiberram
Hallå
Är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp med att reparera en kolfiberram. Vill ha ramen reparerad i närheten av Borås och då fungerar även Göteborg. Är inte intresserad av att reparera cykeln själv och jag har kontaktat Primenta i Stockholm 2 gånger och de svarar inte på epost. Finns det företag i närheten av Borås eller Göteborg som reparerar kolfiber?

Senast ändrad:
Reparera kolfiberram
Experimental Prototype ville ha 3000kr för att laga en skada på 2cm som inte är igenom. 3 papp kostar det att hyra in en snickare i 8 timmar. Att laga den lilla biten med lite epoxy och kolfiberduk och sen ta 3 papp för det är ett skämt. Hur lång tid kan jobbet ta? Slipning 10 minuter, maskera litegrann 10 minuter, limma och vira runt lite kolfiberduk 20 minuter, slipa lite igen 5 minuter, på med lager 2 med duk 20 minuter + efterarbete. Materialkostnaderna 100kr. Vet inte hur man får det här till 3000kr och visst 1500kr låter mer rimligt för ett sådant här jobb. En kines bygger mig en ny ram + gaffel för 3 papp och då ingår frakt från Kina till Sverige.

Reparera kolfiberram
skinnorm skrev:
-------------------------------------------------------
> Experimental Prototype ville ha 3000kr för att
> laga en skada på 2cm som inte är igenom. 3 papp
> kostar det att hyra in en snickare i 8 timmar. Att
> laga den lilla biten med lite epoxy och
> kolfiberduk och sen ta 3 papp för det är ett
> skämt. Hur lång tid kan jobbet ta? Slipning 10
> minuter, maskera litegrann 10 minuter, limma och
> vira runt lite kolfiberduk 20 minuter, slipa lite
> igen 5 minuter, på med lager 2 med duk 20 minuter
> + efterarbete. Materialkostnaderna 100kr. Vet inte
> hur man får det här till 3000kr och visst 1500kr
> låter mer rimligt för ett sådant här jobb. En
> kines bygger mig en ny ram + gaffel för 3 papp
> och då ingår frakt från Kina till Sverige.
----------------------
Varför lagar du den inte själv om det är så enkelt ? :-/ T

Reparera kolfiberram
Har inte tid att hålla på med att laga den själv + att det blir bättre om en kunnig gör det. Är ingen hit att hålla på med epoxy i hemmet när det är barn i närheten. Som sagt, skadan är inte igenom och att ta 3 papp + fraktkostnader är ett skämt. Såg någon som hade fått sin carbonram fixad för 1200kr här på happy och skadan är liknande.

Reparera kolfiberram
Du gör det själv tillräckligt bra nästan gratis. PM:a mig så skickar jag lite kolfiberväv. Epoxy och en rulle eltejp kan du köpa på Biltema för 150 spänn.

Reparera kolfiberram
Anders H skrev:
> Du gör det själv tillräckligt bra nästan
> gratis. PM:a mig så skickar jag lite
> kolfiberväv. Epoxy och en rulle eltejp kan du
> köpa på Biltema för 150 spänn.

Tack det var schysst. Beställer ändå detta set http://www.carbix.se/product.html/startkitt-1?category_id=25 från Carbix och den kostar 469 kr. Den har allt utom eltejp då. Skadan är orsakad av förre ägaren och det är framväxeln som skruvats dit för hårt och då har det uppstått en klämskada. Skadan är inte igenom och den har inte blivit större efter att den cyklats på cirka 200 mil. Egentligen kan man låta skiten vara men man kan passa på att laga nu men 3 papp + frakt är inte intressant. Lagar själv med Carbix kittet och hela arbetet lär inte ta mer än 3 timmar.

Reparera kolfiberram
Det är jag som äger Experimental Prototype.

Du tyckte att 2-3 timmars arbete + 6 timmars vaccuumbaggning och efterföljande finisharbete med
eventuellt ett lager väv igen för att få till väven som det ser ut original + köra till en billackerare med dess priser.

Med tanke på att det är inkl faktura och i alla led så är 3000 rätt billigt.

En sådan skada som du har kräver noggrannt efterarbete pga en framväxel skall ju passa där också.
Att jämföra med en snickare är inte speciellt rättvis.

En sådan skada skall man slipa ner tills all skadad väv är borta för lång hållbarhet.
Detta inkl garanti.

Men som sagt så är det kundens val.

Reparera kolfiberram
Före

616659_3470263565127_1975532571_o.jpg

Efter
531309_3470251964837_438388098_n.jpg

Detta är spraylackat med burk, numera lämnar jag in hos billackerare för bättre resultat.

Reparera kolfiberram
Kid1000 skrev:
> Det är jag som äger Experimental Prototype.
>
> Du tyckte att 2-3 timmars arbete + 6 timmars
> vaccuumbaggning och efterföljande finisharbete
> med
> eventuellt ett lager väv igen för att få till
> väven som det ser ut original + köra till en
> billackerare med dess priser.
>
> Med tanke på att det är inkl faktura och i alla
> led så är 3000 rätt billigt.
>
> En sådan skada som du har kräver noggrannt
> efterarbete pga en framväxel skall ju passa där
> också.
> Att jämföra med en snickare är inte speciellt
> rättvis.
>
> En sådan skada skall man slipa ner tills all
> skadad väv är borta för lång hållbarhet.
> Detta inkl garanti.
>
>
> Men som sagt så är det kundens val.

Folk förstår sig inte på fint hantverk samt att dem förväntar sig att man ska jobba ideellt. Man måste ju kunna försörja sig på sitt yrke. Ingen tycker det är konstigt att en konsult kan ta 1000-3000 kr/timmen för att svara på frågor. Men så fort en hantverkare tar betalt så anser sig folk bli lurade. Fortsätt ta betalt vad det kostar, är folk snåla kan dem ju hålla på och kladda själva ;)

Reparera kolfiberram
Samtidigt så får folk tycka vad de vill, vill de komma undan billigare så får man hitta andra sätt.
Viktigt att påpeka, jag kör detta med faktura och kvitton i alla led och det är typ inte gratis.

jag välkomnar alla DIYers, men ofta är det så att jag får göra deras jobb i slutändan :)

Mina fyra barn måste ha varsin Cervelo R5Ca så det kostar att ligga på topp...

Reparera kolfiberram
Det är inte all prissättning som är kostnadsbaserad. Den kan lika gärna vara baserad på en bedömning av hur mkt kunder är beredda att betala. Och, värdet är det man får, priset det man betalar. Inget konstigt att ta betalt med högt pris om värdet är högt. Däremot, om det finns konkurrens så innebär en kostnadsbaserad prissättning en riktlinje för prisgolvet i alla fall.

Reparera kolfiberram
Miss Lycka skrev:
> Jag tror att TS låter någon barnarbetare bygga
> en ny ram i en kinesisk by och då blir "alla"
> glada.

Japp. Precis så är det. End of dicussion.

Reparera kolfiberram
Fliken har nog rätt här, jag tar detta pris då det baserat på en bild med grov uppskattning, det bästa är att skicka hit ramen och få en uppskattning, 3000 kr är oftast vad jag tar, då är det ofta klämskador som slutar med att jag får slipa runt nästan hela röret och bygga med väv från insidan.

Det finns självklart jobb som tar mycket lite tid i anspråk, dom tar jag typ 1500, går oftast inte att få lägre.

Jag måste ta betalt från den minut jag tar emot paketet tills den lämnar mina händer.

Förr i tiden var det lägre pris pga oerfarenhet och så men med tiden får man erfarenhet och kan se hur illa det egentligen är och det är oftast rätt till största delen.

Reparera kolfiberram
Snål är ett onödigt värderande begrepp.

I det här fallet finns ingen möjlighet till transaktion då köpare och säljare inte delar uppfattning om värdet, och därför inte prismässigt kan mötas.

Inget konstigt med det alls. Så tänker precis alla människor många gånger varje dag.

Om jag får gissa, utan fakta, så är ramens nuvarande värde inte värt en kostnad på 3000 extra, givet vad man får nya ramar för. Reparatörens tid läggs mer effektivt på dyrbarare trasiga ramar och andra saker.

Värdet på cykeln ökar inte med 3000 efter en reparation för 3000, så det vore värdeförstörande att välja den lösningen. Värdet på cykeln ökar nog med 450 kr eller mer, givet en DIYlösning med lite sämre resultat kan jag tänka. Värde i det här fallet behöver inte nödvändighetsvis vara lika med andrahandsvärde utan kan även vara brukdsvärde.

Senast ändrad:
Reparera kolfiberram
Kid1000 skrev:
>
> Mina fyra barn måste ha varsin Cervelo R5Ca så
> det kostar att ligga på topp...

Muhaahahahahaha... :D

Nä, helt rätt. Det kostar och jämförelsen med snickaren tycker jag är dålig. Jämför istället med en möbelsnickare som jobbar med finsnickeri och lagar dina gamla antika stolar. Limmar och håller på. Det är definitivt inte gratis. Om man nu måste jämföra dvs. 3k är överkomligt om man frågar mig, men kan förstå att man inte har råd - fine. Ge fan i att klaga då.

Reparera kolfiberram
Miss Lycka skrev:
> En plastraket med klämskada är värd ungefär 0:- om man ska cykla.

Japp, med 0:- utan 22000:-

Reparera kolfiberram
Att köra på en ram som är lagad av en amatör med dåliga prylar kan sluta med att det gör rejält ont.

Jag har som sagt själv sett resultatet av vad EP kan åstadkomma. Därför rekommenderar jag dem.

Reparera kolfiberram
Jag fick in en ram med överröret nästan av, slipade ner skadan, la på twill väv och sen Textreme väv på, slipa ner och få det lackat.
Resultatet ser ni här.

Skadan spände över hela översidan ner till Supersix loggan ner till undersidan. Nu syns det bara vid vissa ljusvinklar.

106_3470130801808_2104680804_n.jpg

Reparera kolfiberram
Jag våtlaminerar mest pga flexibiliteten det ger, de flesta ramar vakuumsuger jag, andra kör jag med eltejpmetoden. Injicrering kör jag inte med då jag inte är tillräckligt erfaren inom det området.

Reparera kolfiberram
Kid1000 skrev:
> Jag fick in en ram med överröret nästan av,
> slipade ner skadan, la på twill väv och sen
> Textreme väv på, slipa ner och få det lackat.
> Resultatet ser ni här.
>
> Skadan spände över hela översidan ner till
> Supersix loggan ner till undersidan. Nu syns det
> bara vid vissa ljusvinklar.
>
>

Jag intygar att den ramen håller för 75km/h.

Reparera kolfiberram
Det är helt enkelt inte värt 3000kr + frakt för mig att få en så liten skada reparerad då cykeln rullat i 200 mil med den skadan. Lackerar man gaffeln och hela ramen för det priset så är det en bra deal. Har inget med snålhet att göra då jag inte helt enkelt anser den lilla skitlagningen vara värd så mycket. Apropå hantverkare så är jag utbildad murare och arbetar idag som egenföretagare som plåtslagare. Tar själv runt 400kr i timmen och jag kan lätt påstå att plåtslagarens yrke är mer komplicerad och svårare än att vira runt lite kolfiber runt et rör.

Jag får ramen fixad för 1400kr och därefter blir det lackering av hela cykeln för runt 1200kr. Det var någon som pratade om snålhet här? Hellre snål än dum.

Reparera kolfiberram
Nja, bara vira kolfiber på ett rör är inte bara vad jag gör om dagarna :)
I projekteringen bestod det av att köpa styre, bygga dold klämma och allt i titan och kolfiber. OK gängan i alu 7075.
Bygg ihop det och det skall klara EN testning med minst 50% marginal.

Schmolke217.jpg

217 gram, troligtvis en av de lättare i världen.

Senast ändrad:
Reparera kolfiberram
skinnorm skrev:
Apropå
> hantverkare så är jag utbildad murare och
> arbetar idag som egenföretagare som plåtslagare.
> Tar själv runt 400kr i timmen och jag kan lätt
> påstå att plåtslagarens yrke är mer
> komplicerad och svårare än att vira runt lite
> kolfiber runt et rör.

Jag förstår att du tycker att det är avancerat och komplicerat att bocka plåt när du har utbildning för att stapla stenar på varandra...

Reparera kolfiberram
Ridley skrev:

> Jag förstår att du tycker att det är avancerat
> och komplicerat att bocka plåt när du har
> utbildning för att stapla stenar på varandra...

Kom ihåg att han måste ha geggamojja också..

Reparera kolfiberram
freddan skrev:
> Ridley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag förstår att du tycker att det är
> avancerat
> > och komplicerat att bocka plåt när du har
> > utbildning för att stapla stenar på
> varandra...
>
> Kom ihåg att han måste ha geggamojja också..

Och det är nästan som ett tvåkomponents epoxi, vatten och pulver måste blandas väldigt väldigt godtyckligt i närheten av en instruktion som står på påsen

Reparera kolfiberram
Kid1000 skrev:
> jag välkomnar alla DIYers, men ofta är det så
> att jag får göra deras jobb i slutändan :)

:)
Du har säkert också hört skrönan om cykelmeken som gav bort billiga ekernippelnycklar till sina kunder, eftersom det gjorde att han fick in betydligt fler hjul som folk hade lagat sönder?

Reparera kolfiberram
Ett klargörande från min sida:
Vi förutsätter att jag lämnar bort lackjobb till någon annan och denne person tar mellan 500-1000 kr beroende på omfattning.

Pris: 3000 kr + 350 kr i frakt(snittpris 220-450 kr ca) minus moms som är 670 kr här.
Kvar blir ju 2680 kr minus lackerarens kostnad Kvar blir mellan 1680-2180 kr och detta utslaget på ca 3-4 timmars arbete inkl uppackning, inspektion, ta några bilder, maila eventuella frågor, hantverksarbete slutligen utkörning till lackeraren 35 km enkel väg, hämtning av ram, sedan nedpackning och leverans till postkontor.

Så jag tjänar i grova drag 550 kr/h varav jag får skatta bort ca 60% kvar blir ju ca 200 kr/h.
Så lysande bra betalt är det inte och jag sysslar inte med ramlagning hela dagarna heller..

Då har jag inte räknat med 6 timmars vacuumbaggning och alla förbrukningsdelar här.
Ej heller diesel, bil och sådant, jag tror i kort och gott jag tjänar som en normal industriarbetare när allt är betalt och klart.

Enda fördelen är ju att jag gillar sånt.

Så i kort och gott, 3000 kr är ett lagom pris för några timmars arbete, hyra en snickare i 8 timmar för samma pris går bara inte.

Reparera kolfiberram
Kid1000. Tror inte du behöver förklara dig bara för att EN person tycker det är för dyrt. Det hade nog inte spelat någon roll om du gjort det ens till självkostnadspris det hade säkert varit dyrt det med. 3000 är inget att bråka om tycker jag och tydligen de flesta andra också.

Reparera kolfiberram
Det är inte första gången någon försöker pruta på mina jobb, att jämföra med nån snickare som tar 3000 för 8h arbete, jag vill oxo ha sådana snickare som får slutföra mina prohjekt här.

Ju äldre man blir så förstår man lite mer hur världen funkar, svartjobb i all ära men vem betalar din pension och dina barns dagisplats och utbildning? Skattepengar..

Reparera kolfiberram
1. Kunden skall inte behöva betala för att du har valt ett dåligt läge för din verkstad.

2. Har du en verkstad närmare en lackerare så blir det inte att åka med bilen i onödan.

3. Vad är det för skatt som är på 60%?

4. Vacuuminpackningen kan du inte ta betalt för i sex timmar utan du tar betalt för hur länge det tar att sätta dit grejerna och få loss de. Målare tar väl inte betalt när färgen torkar.

5. Lämnar du bort lackjobbet är det avdragsgillt och momsfritt för dig. Att lackera ett rör som är vi säger 15 cm kan inte kosta så mycket då jag får hela ramen och gaffeln blästrad och lackad för 1200kr.

6. Vem har snackat om svartjobb och prutning? Jag kommer att få allt fixat för under 3000kr och då kommer hela cykeln lackeras. Det är skillnaden.

7. Jag driver också företag och din beskrivning om hur du driver och arbetar låter inte speciellt proffessionellt.

TRÅDEN KAN RADERAS DÅ JAG HAR LÖST PROBLEMET.

Reparera kolfiberram
1. Ingen kommentar.

2. Kvalitet kostar, jag tar den lackerare som tar bäst resultat till priset jag betalar.

3. Skatt (32%)+ egenavgifter (30%).

4. Maskiner jobbar och drar ström, tillsyn krävs = färg som torkar? Som sagt jag tar inte betalt för dessa 6h.

5. Momsfritt på 20% av beloppet ja i efterhand.

6. Ingen kommentar.

7. Jag driver eget och har gjort så i några år därav denna uppskattning som funkar år efter år.

Reparera kolfiberram
1 - jag tror inte att Skinnormen och Kid1000 borde göra en affär med varandra

2 - jag tror att KID1000 kommer att göra många ömsesidigt bra affärer med resteande forumsmedlammar

3 - jag anser inte att Kid1000 måste motivera sin prisbild så detaljerat, den är ju tillräckligt tydlig redan i förväg.

4 - nästan så att man hoppas få en ramskada snart, så att man kan få den lagad av ett riktigt proffs

5 - det där sista var med en retorisk fundighet, än ett önskemål på riktigt. jag knackar lite i mitt träskrivbord nu.

Reparera kolfiberram
skinnorm skrev:
> 1. Kunden skall inte behöva betala för att du
> har valt ett dåligt läge för din verkstad.
>
> 2. Har du en verkstad närmare en lackerare så
> blir det inte att åka med bilen i onödan.

Jag tycker också att Kid omedelbart ska flytta sin verkstad till max 50 meter från alla kunder och lackeringsverkstäder. Låter som ett helt rimligt krav när jag tänker efter.

> TRÅDEN KAN RADERAS DÅ JAG HAR LÖST PROBLEMET.

Nope, vi är inte klara med tråden ännu.

Tillbaka
Topp