Patrik Clifford
Aktiv medlem
[DUELL!] MTB-cyklist vs. Terränglöpare - vem är snabbast …egentligen? Nu är det slutspekulerat!
VAVAVAD ÄR NU DETTA DÅDÅ?
Det har glädjande nog uppkommit en STRÅLANDE rolig utmaning och en ny möjlighet till ett FANTASTISK roligt test som jag aldrig tror har genomförts tidigare? (eller jo, det hade det visst men det var för 10 år sedan: http://web.archive.org/web/20050114...norder.nu/settGjort.php?subMenu=members&id=23 )
Så en rematch är på tiden!
I min förra testtråd ( http://happymtb.org/forum/read.php/1/2073084 )så dök det efter avslutat test upp en "syrlig" kommentar av forumdeltagare "rickards" om att en hyfsad terränglöpare minsann enkelt kan springa Torrekullautmaningen fortare än en cyklist kan cykla den.
MYCKET Intressant tycker jag!
DETTA MÅSTE ju bara testas, vilken fantastiskt rolig utmaning. Jag roddar och genomför denna GIGANTERNAS KAMP med stor glädje och gamman!!
SÅÅÅÅ:
En st. Lokal mycket känd Terränglöpare av rang samt en minst lika meriterad cyklist är NU inhyrda, och testet kommer mycket snart att genomföras!
Duellens ENKLA regler:
Gemensam start man mot man vid Torrekullaledens start söder om Oxsjön kl. 14.30 söndagen den 17e mars, knuffar och puffar undanbedes och är man under omkörning så ropar man högt och medelst klar och kraftfull stämma:
- HÅLL UT FÖR FAN DIN JÄVLA SLÖFOCK! ("din jävla" är givetvis valfritt att använda")
Förste man att korsa mållinjen vid Sisjöns parkeringsplats exakt 10370m därifrån är OBESTRIDD mästare och får för all famtid HÄCKLA personer utövande den andra sporten efter bästa förmåga och givetvis utan att kunna ifrågasättas, vinst räknas oavsett om det sker på bekostnad av den andra medtävlarens hälsa och liv...
PUBLIK PUBLIK PUBLIK PUBLIK PUBLIK PUBLIK PUBLIK PUBLIK PUBLIK PUBLIK PUBLIK PUBLIK!!!!
OBS!!!! Vi vill självklart ha Publik längs spåret, gärna med kameror och uppkopplade till Happy med live-referat i denna tråd! själva starten kommer att ske ca kl. 14.30 vid Torrekullaledens start vid Oxsjöns södra ände, så sprid gärna ut er längs spåret redan lite innan på roliga platser, och ni som känner till Torrekulla får GÄRNA stå vi de få vägskäl som kan vara lite luriga och guida de tävlande så att de absolut inte springer/cyklar fel!! Det tror jag de uppskattar väldigt mycket!
-OCH GIVETVIS VILL DE HÖRA UPPMUNTRANDE VRÅL UNDER HELA LOPPET!!!
Om ni som vill titta på är beredda ute längs tävlingsspåret från ca kl. 14.30 så tror jag det blir kanon, ta med hela familjen och lite gofika så blir detta en magisk dag!!
Enkel och koncist!
Ett bra ställe att mötas/parkera sin bil: http://kartor.eniro.se/m/9uowu
NYHET! RÖSTA OCH VINN!!!
Mattias på Aktivitus lottar ut ett cykelpaket bland de som går in på nedan länk och röstar på vem de tror tar hem duellen! Paketet är värt 2990:-
SÅ gå in och rösta på vem som vinner här: http://www.facebook.com/Aktivitus
LITE Bakgrundsinfo om kombatanterna:
VÄNSTER RINGHÖRNA: LÖPARE
-Namn: Ted Ås
-Ålder: 41 år
-Meriter: 14 SM medaljer (3 SM-guld) VM, EM, HAWAII IM Finisher 22 ironman (PB 8.28) Vunnit Ö till ö + lite smått och gott.....
-Dagsform: Mycket lite träning för tillfället :-)
-styrkor: Glad
-svagheter: Bara gamla meriter
-Om motståndet:Tufft!!
-tippad tid: Allt under 43 är bra!
HÖGER RINGHÖRNA: CYKLIST
-Namn: Mathias Karlsson
-Ålder: 39 år
-Meriter: 2:a etapp Vuelta Spanien MTB 1999, ett flertal nationella meriter!
-Dagsform: Förkyld (och full så sent som i tisdags)
-styrkor: Gillar att tävla
-svagheter: Träning och tävling som varar över 1 timme
-Om motståndet:"Inga kommentarer"
-tippad tid: 37 min
Kort RR och funderingar:
Vad gäller RR från tävlingen så, ja, hela den här tråden är ju faktiskt en lång RR kan man väl säga på sätt och vis. Så, för att kunna uppskatta alla delikata filosofier, jämförelser, funderingar och vinklingar på än det ena, än det andra, så rekommenderar jag er verkligen att läsa igenom hela tråden om ni inte redan. Den är mycket förnöjsam :-)
Jag skall såklart även försöka få duellanterna att själv skriva några rader om sina intryck och tankar också. Jag uppdaterar det här i förstinlägget i så fall.
Men kortfattat kan man säga att det som hände under själva finalen var att de 2 kombatanterna kom väldigt, väldigt laddade med en otrolig vinnarinställning båda två. Ett nattligt snöfall hade desutom verkligen lyckat förändra förutsättningarna för duellen och spekulationerna gick både höga och heta om vem som skulle drabbas/tjäna på detta och hur tiderna skulle påverkas.
Många ville revidera sina gissningar i sista minuten till stort nöje för oss trådläsare. Killarna själva verkade inte lika spekulationsbenägna utan gav ett ganska lugnt intryck trots de enorma mängder om ca 20mm snö som dumpit ned :-)
Nåväl, alla kom till start och -KLARA, FÄRDIGA, GÅ! ekade majestätiskt över nejden. Direkt från start och in i första backen ryckte Ted ifrån med en fruktansvär fart och ett sus gick igenom alla oss som stod vid starten och såg denna uppvisning. Den hastighet han drog iväg med såg nästan omänsklig ut, som ett 100m-lopp på VM ungefär! Och vi alla kunde intet annat än att högeligen förundras, skulle han fullständigt förinta de tre cyklister som desperat försökte hänga med honom??? Det kändes plötsligt fullt möjligt...
Men... Tyvärr inte... trots det fruktansvärda tempo han satte upp så lyckade Mathias inte bara svara på detta utan dessutom överglänsa Teds otroliga framfart. Hans tid i ledning blev relativt kortvarig och Mathias visade prov på fullständigt övermänsklig snabbhet på två hjul. Han gick helt enkelt inte att stoppa, och jag tror faktiskt att ingen löpare i världen hade kunnat slå honom på denna sträcka och det underlag som rådde idag!
Han tog sig förbi efter ca 1 km och sedan utökade han sakta men säkert sin ledning hela tiden och trots att han t.o.m körde fel och tappade dryga 3,5 minuter så lyckades han ändå pressa sig till en tid på under 41 minuter och vann tävlingen ganska komfortabelt med över 2 minuter till godo.
Däremot så blev det en mycket rolig och lång fight emellan de 2 efteråkare på cykel som följde med bakom de två huvudduellanterna. Detta i form av regerande Torrekullamästaren Jonas Anderson och sverigen snabbaste ungdomsccyklist Ted Pettersson (vann SM i fjol i P13-14).
Dessa två hade inte alls en lika lätt duell mot Ted Ås som satte upp ett fruktansvärt motstånd, det var passeringar emellan de tre ett flertal gånger under hela loppet och det var inte långt ifrån att löparen hade lyckats hålle dem stångna hela vägen in. Tyvärr (eller tacksamt nog för cyklisterna) inehåller Torrekullaslingan ett parti som missgynnar löpare extrem mycket och det var även här de till slut kunde göra ett ryck och få lite tid emellan sig och Ted. Det är asfaltspartiet inne på Golbanan som ställer till det. Här kan man som cyklist säkert hålla upp emot och över 30 Kmh vilket gör det helt omöjligt för löparen att hänga med. Detta parti skall vi föröka dra om inför komamnde utmaningar då det egentligen varken har något med XC-cykling eller terränglöpning att göra, lite synd att det är med faktiskt..
Så, summa summarum är väl: På just denna slinga och med två likvärdiga kombatanter så får en elitterränglöpare svårt att hänga med en duktig XC-cyklist av samma SM-kaliber. Däremot kan han spöa skiten ur nästan ALLA andra duktiga motionärscykister med ena foten bakbunden. Tittar man på de tider som presterats under de tre år som utmaningen varit så sprang Ted fortare än 95% av alla de som försökt sig på den. Det säger inte lite om hans kapacitet. Tänk på det nästa gång ni testar era krafter på Torrekulla :-) 43 minuter är verkligen inte långsamt!
Och likaså, den tid som Mathias visar att han kan klämma till med sätter ju oss vanliga dödliga för evigt i skamvrån. Det är inte lätt att fatta hur fort en duktig elitåkare verkligen kör, men när man får se det live på nära håll så blir man... ja...mycket förvånad och ödmjuk! Det känns liksom overkligt på något sätt... Jag tror att under optimala förhållanden så hade det inte varit omöjligt för Mathias att köra på ca 30-32 minuter runt slingan. Och det håller han med om själv :-)
Helt Galet!
VINNARE: Mathias Karlsson (ses här spräcka målsnöret)
VINNARTIDER:
1. Cyklist, Mathias Karlsson - 40,45min (37,18min exkl. felkörning)
2. Löpare, Ted Ås - 43,31min
SLUTKOMMENTAR:
Vi tackar dessa två fantastiska represantanter för sina respektive sporter och bugar oss i ödmjukhet över vad de har kapacitet till och visar upp! Två verkligt trevliga killar med en oerhört ödmuk inställning till vad de håller på med trots fantastiska tävlingsresultat och med långa karriärer! Oerhört kul att ni ställde upp!!
ÖVRIGT:
+ RE-MATCH?
Det finns redan nu en förfrågan från de tävlande om att få köra om detta lopp under sommarförhållanden också, så en RE-Match är högst aktuellt och blir med all sannolikhet av... :-)
+ HUR SNABB ÄR DU SJÄLV??
För er som bor i närheten, varför inte ta tillfället i akt och testa er egen förmåga nu när eliten lagt lite feta tider? Är du galet långt efter, nära nog eller t.o.m snabbare???
Leden finns ju redan som en utmaning här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2043205/page=1
Jag säger återigen: UT OCH KÖR!!
DETTA ÄR FÖRMODLIGEN EN AV DE VIKTIGASTE DUELLERNA SOM GENOMFÖRTS I SVERIGE SEDAN DEN INDUSTRIELLA REVOLUTIONEN!!
Senast ändrad: