Klipp en apa, eller hur man skändar ett Chunky Monkey

marran

Aktiv medlem
Jag har aldrig riktigt kommit överens med Chunky Monkeys kurvegenskaper, och jag tror det beror på att det inte finns en tydlig kanal mellan centrum och kantdobbar, så man aldrig får ngt ordentligt tryck på kantdobbarna vid nerlägg.

Vad kan då vara bättre än att plocka fram knipexen?

DSC_0083.jpg

Jag klipper bort hälften av den misstänkt störande dobben, som tur är så är den sajpad precis där jag vill klippa, det underlättar.

Klippt där uppe, oklippt där nere

DSC_0079.jpg

En till, här ser man tydligt den obrutna kanalsen som bildas

DSC_0080.jpg

Preliminär rapport på hur det funkar kommer imorgon, jag väntar mig såklart stora förbättringar.

Vad är som high roller? Om du syftar på det här däcket så skulle jag säga att det är mer olikt än likt, förutom att båda är av gummi och gjorda av Maxxis

JojjeM: Självklart gjorde jag det, bara att sätta tillbaka med RX-lim.

Stalle? Jag fattar inte. Borde inte du stå och baka nu och inte skriva obegripliga saker på internet? :)

Lättsladdat är ok tycker jag, det är mer den vaga känslan av att man inte vet riktigt när kantdobbarna tar som jag inte gillar. Tandlöst liksom, speciellt på löst underlag.

Det vart inte så mycket till test idag, underlaget varierade från blött till spolad isgata utan förvarning, det uppmuntrar knappast till nerlägg. Det lilla jag kunde känna på stigar vi körde flera ggr så jag visste var det fanns grepp verkade då lovande, det var iaf helt säkert inte sämre. Jag har ett oklippt CM också, så lagom till nästa sommar kommer komplett hifiahppykorrekt blindtest :)

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Lättsladdat är ok tycker jag, det är mer den
> vaga känslan av att man inte vet riktigt när
> kantdobbarna tar som jag inte gillar. Tandlöst
> liksom, speciellt på löst underlag.
>
> Det vart inte så mycket till test idag,
> underlaget varierade från blött till spolad
> isgata utan förvarning, det uppmuntrar knappast
> till nerlägg. Det lilla jag kunde känna på
> stigar vi körde flera ggr så jag visste var det
> fanns grepp verkade då lovande, det var iaf helt
> säkert inte sämre. Jag har ett oklippt CM
> också, så lagom till nästa sommar kommer
> komplett hifiahppykorrekt blindtest :)

Ska du cykla med båda däcken och blunda?

Idag var det både mindre dödsis, och dessutom dagsljus så jag såg hur jag körde. Jag vågar mig på ett försiktigt första intryck alltså.

Underlaget var hårdfrusna stigar med rötter och stenar, väldigt lite som var löst. Jag tror att det känns skillnad till det bättre, kantdobbarna känns tydligare och det känns säkrare att luta ner cykeln med mindre av den vaga känslan som fanns tidigare. Däcket uppmanar helt enkelt mer till hårdkörning. Det kan även bara vara placebo såklart, man vill ju ändå gilla sina egna moddar.

Jag gissar att detta kommer bli ännu tydligare på lösare underlag, jag återkommer med rapport till sommaren :)

marran skrev:
> det känns skillnad till det bättre, kantdobbarna
> känns tydligare och det känns säkrare att luta
> ner cykeln med mindre av den vaga känslan som
> fanns tidigare. Däcket uppmanar helt enkelt mer
> till hårdkörning.

Om du hade sålt ett däckmoddningskit för 3000 som gör detta och använder samma argument kring åkegenskaperna hade du haft dörrarna öppna rakt in i Hifi-världen. :)

> Det kan även bara vara
> placebo såklart, man vill ju ändå gilla sina
> egna moddar.

Sånt där är ju lurigt. Det är svårt att testa däck vetenskapligt, i alla fall om man vill testa annat än ren friktion på slätt underlag.

Japp, hifinörderi och däcknörderi är väldigt närbesläktat visar det sig.

Men lite ärlig a/b-testning mot ett oklippt CM borde man kunna göra till våre när någon vettig stig töat fram

H. skrev:
>
> Sånt där är ju lurigt. Det är svårt att
> testa däck vetenskapligt, i alla fall om man vill
> testa annat än ren friktion på slätt underlag.

tidagning genom en lös offcamberkurva. Kör "så snabbt som möjligt" 100 gånger med däck a och däck b. Upprepa vid olika förhållanden. Analysera datat. :-)

TBone skrev:
> tidagning genom en lös offcamberkurva. Kör "så
> snabbt som möjligt" 100 gånger med däck a och
> däck b. Upprepa vid olika förhållanden.
> Analysera datat. :-)

Ja, då får du nån sorts data på hur däcket presterar vid ett visst typ av underlag i en viss typ av manöver. Men vad som är bäst och snabbast överlag? Det är lurigare att testa.

Hur var det, testade du nåt mer marran eller gav du upp experimentet? Undrar då jag har ett par trail extreme liggande som jag är lite ambivalent till.

Oj, ja det var ett tag sen det här och jag ser att min återkoppling efter den första upphetsningen var brisfällig.

Jag körde vidare på det ett tag, och nog tycker jag att det var bättre klippt än oklippt, men jag kan inte säga att jag bytte fram och tillbaka med det oklippta så några tvärsäkra besked kan jag inte ge. Men jag vill ändå dra mig till minnes att det vart betydligt mer bett och tydlighet i kantdobbarna.

Även i klippt version saknar det bett i kantdobbarna tycker jag, jämfört med till exempel Minion eller Ibex. För rund profil för min smak helt enkelt.

Jag krängde båda mina apor, men om jag hade ett liggande här nu och hade däckpanik skulle knipexen helt klart få komma fram

marran skrev:
> Oj, ja det var ett tag sen det här och jag ser
> att min återkoppling efter den första
> upphetsningen var brisfällig.
>
> Jag körde vidare på det ett tag, och nog tycker
> jag att det var bättre klippt än oklippt, men
> jag kan inte säga att jag bytte fram och tillbaka
> med det oklippta så några tvärsäkra besked kan
> jag inte ge. Men jag vill ändå dra mig till
> minnes att det vart betydligt mer bett och
> tydlighet i kantdobbarna.
>
> Även i klippt version saknar det bett i
> kantdobbarna tycker jag, jämfört med till
> exempel Minion eller Ibex. För rund profil för
> min smak helt enkelt.
>
> Jag krängde båda mina apor, men om jag hade ett
> liggande här nu och hade däckpanik skulle
> knipexen helt klart få komma fram

Ja det är lite skum profil på dem. Sjukt mycket gummi marken samtidigt vilket ger bra grepp, förutom i kurvor. Och där kan det ju också vara kul att ha fäste... Och även om man gör kanalen större så är kantdobbarna väldigt små.

Men jag såg nu att nästan alla transitionsdobbarna spruckit precis i sajpningen precis där du klippte (efter en tur i Hellas igår...) så då känns det lika bra att klippa dem.

Tack för snabbt svar!

Edit: förtydligande

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp