Tour de France 2016 - the tråd

Ensamvargen skrev:
-------------------------------------------------------
> Gissar på Jurch Einshaabendv.

Vem fan är det? Jag känner bara till Udo Dirkschneider.

Ensamvargen skrev:
> Ja, nu börjar det dra ihop sig. Vem ska vinna?
> Gissar på Jurch Einshaabendv.

Skogling.

Senast ändrad:
JLarsson skrev:
> wow, vilka krumbukter

Verkligen. Spaghetti:

Bilagor

• 12141091_913287695387277_3990383495043155812_o.jpg
    12141091_913287695387277_3990383495043155812_o.jpg
    158 KB · Besök: 153
Selast skrev:
> Jag hade varit sugen på Ventoux eller Tourmalet
> men det verkar inte bli någon av dom på L'etape
> du Tour 2016... :-(

+1
fast om Tourmalet innebär samma väder som för två år sen så är jag glad att slippa göra om det :)
Köpte startplats dock i alla fall, kan bli kul med ett nytt område.

Start i Normandie, gissar att dom gör en liten historisk resa ungefär så som fallet var i år när man såg till att pasera några krigskyrkogårdar från första världskriget.
Första etappen slutar vid Utah Beach och själv gissar jag på att man ser till att cykla förbi gamla tyska kustartilleibatterier såsom Crisbecq.
I alperna struntar man helt i de s.a.s vanliga stigningarna utan kör främst i de norra delarna vilket förstås inte behöver vara dåligt det heller även om man vill se Galibier och Alpe d'Huez på en komplett tour.

Jag gillar variation och nya/sällan använda stigningar är kul.

Bergsetapper med avslutande utförskörningar är jag inte så road av. Hade gärna sett att de slängt på stigningen upp till Superbagnères i slutet av etapp 8 istället för att ha målgång i Bagnères-du-Luchon.

Hade varit kul om de fortsatt upp till Lac du Vieux Emosson på etapp 17, men det finns väl inget ställe att ha en målgång på däruppe och det är troligen dessutom för smalt för att de ska våga köra upp.

Visst är det tråkigt när etappmålet ligger beläget en bra bit från det sista berget såsom den första bergsetappen i Pyreneerna, en etapp som kunde varit fantastisk med fyra rejäla stigningar varav en är Tourmalet.
Risken är att ingen av favoriterna verkligen vågar köra i den sista stigningen då etappmålet ligger en bra bit bort.
Skälet här är ekonomi, städerna som har starter och etappmål betalar stora summor för det vilket obebodda bergspass inte gör.
Tråkigt är det men tyvärr tänker arrangörerna oftast mer på ekonomin än på sporten här.
Girot är oftast annorlunda, visst händer det även där stundom att målet på bergsetappen ligger vid staden i dalen men inte i samma antal som i touren.

a.svensson skrev:
> Skälet här är ekonomi, städerna som har
> starter och etappmål betalar stora summor för
> det vilket obebodda bergspass inte gör.
> Tråkigt är det men tyvärr tänker arrangörerna
> oftast mer på ekonomin än på sporten här.
> Girot är oftast annorlunda, visst händer det
> även där stundom att målet på bergsetappen
> ligger vid staden i dalen men inte i samma antal
> som i touren.

Håller med, det är riktigt trist. De brukar förstöra 1-2 fina bergsetapper varje Tour på det här viset. :-(

sjooons skrev:
> Skaplig avslutning på sträcka 18
>

Forclaz är förhållandevis enkel, ganska skyddad. Det är bara på kammen på slutet som det är jobbigt om nu vinden ligger på från fel håll.

a.svensson skrev:
> Visst är det tråkigt när etappmålet ligger
> beläget en bra bit från det sista berget såsom
> den första bergsetappen i Pyreneerna, en etapp
> som kunde varit fantastisk med fyra rejäla
> stigningar varav en är Tourmalet.
> Risken är att ingen av favoriterna verkligen
> vågar köra i den sista stigningen då
> etappmålet ligger en bra bit bort.
> Skälet här är ekonomi, städerna som har
> starter och etappmål betalar stora summor för
> det vilket obebodda bergspass inte gör.
> Tråkigt är det men tyvärr tänker arrangörerna
> oftast mer på ekonomin än på sporten här.
> Girot är oftast annorlunda, visst händer det
> även där stundom att målet på bergsetappen
> ligger vid staden i dalen men inte i samma antal
> som i touren.

En annan teori om varför det är färre bergsavslutningen är att öka spänningen för GC't. Blir svårt för Froomie att ta 3 minuter i pyreneerna och i princip vinna touren i första veckan nu.

Smart. Annars kan de väl byta ut alla bergsetapperna mot 3 veckor kantvindskörning längs Frankrikes kuster? Ärligt talat känns det lite märkligt om man lägger en rutt för att aktivt missgynna en viss cyklist, eller?

NLC skrev:

Annars kan de väl byta ut alla bergsetapperna mot 3 veckor kantvindskörning längs Frankrikes kuster?

Äntligen någon som har skådat ljuset! Bergsetapper premierar endast anorektiker som glor ner i sina effektmätare. Boooooring. Alla etapper borde självklart köras längst vindpinade gatstensetapper i Normandie och lerfyllda diken längst den belgiska gränsen. Givetvis på fixie. Enda tillåtna proviant är en pava ljummen rödtjut och en stel baguette. Efter avslutad etapp är det marsch ner i kolgruvan för ett tiotimmarsskift.

Vadå? Utbyte av kroppsdelar och blod sker direkt efter målgång så det är bara att kolla var etappmålgångarna är belägna så har du svaret. I undantagsfall kan även byte ske direkt innan start, men det är endast i nödfall. Man vill ju ha lite tid på sig att se att de nya kroppsdelarna funkar. Vore ju väldigt pinsamt om Froome tappade ett ben i första backen bara för att teamläkaren inte hunnit sätta fast det ordentligt.

Oscar Camenzind skrev:
> NLC skrev:
>
> Annars kan de väl byta ut alla bergsetapperna mot
> 3 veckor kantvindskörning längs Frankrikes
> kuster?
>
> Äntligen någon som har skådat ljuset!
> Bergsetapper premierar endast anorektiker som glor
> ner i sina effektmätare. Boooooring. Alla etapper
> borde självklart köras längst vindpinade
> gatstensetapper i Normandie och lerfyllda diken
> längst den belgiska gränsen. Givetvis på fixie.
> Enda tillåtna proviant är en pava ljummen
> rödtjut och en stel baguette. Efter avslutad
> etapp är det marsch ner i kolgruvan för ett
> tiotimmarsskift.

Helt klart är det så att fler egenskaper än klättring i långa stigningar och tempokörning borde premieras i touren.
Håller helt och hållet medat om att andra faktorer borde behövas för att vinna touren typ förmågan att klara kantvinden eller dåligt vägunderlag såsom pave alternativt grusväg.
Lite tråkigt är det också att touren inte längre kör "det stora varvet" då man helt utelämnar norra Frankrike med allt vad det har att erbjuda.
Anser att denna tour så här på förhand är en ganska slätstruken version men hoppas förstås att jag är helt fel ute här.

Att avgöra om det ska bli en bra (=underhållande och spännande) tour bara genom att titta på rutten tror jag är dödsdömt. Det hela är väldigt mycket upp till vilka cyklister som kommer till start, i vilken form de är i och, framför allt skulle jag nästan säga, hur lagen väljer att köra rent taktiskt. Finns mängder av exempel på etapper som på pappret känns som de borde kunna bli fantastiska och som i slutänden blivit en lång gäspning p.g.a. att alla i toppen bara bevakar varandra och ingen vill satsa av rädsla för att förlora. Och motsatt finns det exempel på etapper som man väntat sig ska vara händelselösa för GC-åkarna men där saker som haft stor inverkan på slutställningen skett eller som blivit fantastiskt underhållande i sig.

Jag var ute vid starten i veckan. Där hade satt upp en massa pappfigurer föreställande cyklister i de fyra ledartröjorna utmed vägen. Dessutom fanns det några som hade rosa "tröjor". Vad kan detta betyda?

Orka kolla årets Tour de france. Bättre cyklister (presterar mer watts/kg) än en själv.

Tacka vet jag sitta kolla videosar med Pantani från back in the days.

/den delvis avundsjuka mobila enheten

Lyktstoplemedhjul sa:
Orka kolla årets Tour de france. Bättre cyklister (presterar mer watts/kg) än en själv.

Inte lätt när man är genetiskt överlägsen å vill titta på kvalitetscykling på tv.

Arsozath sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Inte lätt när man är genetiskt överlägsen å vill titta på kvalitetscykling på tv.

Youitube min vän youtube.

/mobila enheten

Lyktstoplemedhjul sa:

Menar du att det är jobbigt att se de som presterar bättre än vad du kan och att du därför inte vill se det, men samtidigt tittar på gamla Pantaniklipp?

GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Menar du att det är jobbigt att se de som presterar bättre än vad du kan och att du därför inte vill se det, men samtidigt tittar på gamla Pantaniklipp?

Som en nazist sa i en podd jag lyssnade på.. då kan egot tänka att man "vinner" då man själv är vid liv.
Egolekar i know

Lyktstoplemedhjul sa:
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Som en nazist sa i en podd jag lyssnade på.. då kan egot tänka att man "vinner" då man själv är vid liv.
Egolekar i know
Mycket sånt är det för vissa...

emmer sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Egolekar i know
Mycket sånt är det för vissa...

Första steget är att erkänna och uppmärksamma.
När det kommer till sport är det en stor egolek från början till slut så varför ens hymla med det.
Frågan är om man ens ska försöka ändra på det då man tar bort innebörden med sport

Senast ändrad:
Har inte sett Quintana den senaste tiden och känner inte till hur hans form verkar.
Annars är väl Contador, Nibali de två starkaste korten vid sidan av Froome och Quintana.
Thibault Pinot kan säkert överraska bara han lärt sig att köra utför.
Annars finns Porte, Valverde och Aru också i startlistan killar som alla har kapaciteten för en topp placering i årets tour,

Tillbaka
Topp