Fulcrum Racing Zero vs Dura-Ace C24 9000

Dura Ace C24 är väl mer eller mindre utnämnt till det mest Happykorrekta landsvägshjulet man kan ha, så helt fel kan det inte vara.

Supersonic skrev:
-------------------------------------------------------
> Dura Ace C24 är väl mer eller mindre utnämnt
> till det mest Happykorrekta landsvägshjulet man
> kan ha, så helt fel kan det inte vara.

Dock ej HåkanC-approved, så Happykorrektheten hänger på en skör tråd...

Jag köpte precis ett par Fulcrum Racing Zero igår hos LBS (betalade rätt mycket mer än Wiggle-priset). Funderar dock på att byta dem till ett par DA C24, då de är både lättare och billigare.

Dock tycker jag Fulcrum-hjulen är sjukt mycket snyggare för att vara lågprofil men de är som sagt lite tyngre och rätt mycket dyrare.

Tänker jag rätt som vill byta till DA C24?

Hur är ekrarna på de två olika hjulen? Fulcrum ser ut som sådanna där massiva plattekrar som sitter på Mavic-hjul medan C24 ser ut mer som nättare DT-aero/CX-ray.

Fulcrum är sjukt mycket snyggare. Ger ett mentalt övertag i alla lägen.
Snygga & bra hjul o däck är A & O.

Shimano känns som dussinvara och ingen kommer någonsin att titta på dem.

;-)

julgus skrev:
> Fulcrum är sjukt mycket snyggare. Ger ett mentalt
> övertag i alla lägen.
> Snygga & bra hjul o däck är A & O.
>
> Shimano känns som dussinvara och ingen kommer
> någonsin att titta på dem.
>
> ;-)

Fulcrum är för dem som vill se snabba ut, Shimano för dem som vill vara snabba.

Crossmax skrev:
> julgus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fulcrum är sjukt mycket snyggare. Ger ett
> mentalt
> > övertag i alla lägen.
> > Snygga & bra hjul o däck är A & O.
> >
> > Shimano känns som dussinvara och ingen kommer
> > någonsin att titta på dem.
> >
> > ;-)
>
> Fulcrum är för dem som vill se snabba ut,
> Shimano för dem som vill vara snabba.

Det ligger nånting i det, tyvärr. Men man ska inte underskatta att ha snygga grejer enligt en själv; då blir man kanske mer benägen att ge sig ut o cykla mera.

Ang ekrar så har Fulcrum feta aerofälgar, medan Shimanos är smalare. Osäker på märke.

Kan tyvärr inte hålla med om att fulcrumhjulen är särskilt snygga. C24 hade jag valt, bombproof och lätta. Bra nav och lager. Mina har stått sig raka och fina säsong efter säsong som träningshjul, trots omild behandling och besök i potthål.

Edit: farbror grump väger runt 75kg, cykel 6.5kg.

Senast ändrad:
Fulcrumhjulen går att få en tusenlapp billigare. Det väger ju ganska tungt (no pun intended) då det inte verkar finnas några superargument för att välja DA C24 (förutom att de är 60g lättare)

D-A är jäkligt bra hjul. Jag har haft 2 par. bara "tråkiga".

Nu har jag ett par röda Zero från 2010 på. Premiärcyklade idag. Vet inte om dom är bra än. Svårt att känna med full vinterskrud på min lekamen...

Men dom är iaf inte dåliga. :)

Fulcrum Racing Zero Nite med svart bromsyta är snyggare och skall ha bättre bromsverkan, prislappen går dock upp en del. Skulle jag köpa nya lågprofil idag skulle nog bli DT 240S med ZTR Alpha 340/400 fälgar.

Mayhem skrev:
> Fulcrum Racing Zero Nite med svart bromsyta är
> snyggare och skall ha bättre bromsverkan,
> prislappen går dock upp en del. Skulle jag köpa
> nya lågprofil idag skulle nog bli DT 240S med ZTR
> Alpha 340/400 fälgar.

Jag köpte ett par Racing Zero Nite, som jag kört på en hel vecka i bergig terräng (Andalusien).
Lätta, snygga och riktigt fin bromsverkan. Det var de egenskaper jag ville ha.

Sen så är dom väldigt styva - men här tycker jag nästan att dom är för extrema, absorberar
absolut ingenting av gupp och vägskarvar etc.

Jag hade köpt nåt annat om jag hade valt igen.

bakhjul skrev:
> Sen så är dom väldigt styva - men här tycker
> jag nästan att dom är för extrema, absorberar
> absolut ingenting av gupp och vägskarvar etc.
>
> Jag hade köpt nåt annat om jag hade valt igen.

Däcktryck? Däck?

Har själv ett par Shamal hemma som i princip är samma hjul som Fulcrum Racing Zero förutom ekrarnas placering i bakhjulet.
Har kört flera säsonger på hjulparet utan några problem alls, lätta, styva och riktigt fina nav med ceramiska lager.
Enda lilla abret här är att dom är nästan väl styva för långturer.
Jag vet inte vad TS har för ambitionsnivå här, handlar det om exempelvis Vätternrundan så tror jag att Racing Zero är i styvaste laget men som GP hjul är dom nog helt perfekta.
Shimano hjulen är säkert bra dom med men i ärlighetens namn är nog ett märke som Fulcrum roligare att ha i en värld där det snart står Shimano på allting.

Jag tycker inte att det är några problem med att cykla längre sträckor med mina Campagnolo Shamal. Man kan öka komforten med lite bredare däck o laborera med lufttrycket om man tycker det behövs.

grump skrev:

> farbror grump väger runt 75kg, cykel 6.5kg.

Då tävlar du inte med den cykeln.

Miss Lycka skrev:
> grump skrev:
> -----
>
> > farbror grump väger runt 75kg, cykel 6.5kg.
>
> Då tävlar du inte med den cykeln.

Trött kommentar.
Hur vet du det? Han kanske hänger på blyklumpar eller på annat sätt förbereder den och gör den tävlingsduglig?

Svårt att känna med full pendlaruniform i kylan. Men visst kunde jag ana lite styvhet i mina Zero idag.

Inte som stålekrar utan mer PANG! liksom. ;)

Inte direkt obekväma heller med sina 6 ultra pascal i slangarna/däcken.

Nu blev det ju lite svårare. Att Zero är styva visste jag men trist om de är så sjuukt styva att de blir direkt obekväma?

Men det klart, kanske kan fixas lite med hjälp av 25mm däck och lägre tryck.

Skogling, jag läste men tolkade samtidigt in massa grejer som skrivits ovan av a.svensson och bakhjul.

Försöker göra någon form av "overall assessment" huruvida jag ska byta till ett par DA c24 eller inte.

Knepigt sånt här.

Jag har ägt 2 par C24:or. Skitbra hjul. Bomb proof. Men inte speciellt bekväma alls... Ganska "fjongiga".

Om man googlar runt lite om Zero så är många förvånade hur komfortabla dom är trots alu-ekringen.

Skulle jag köpa ett par riktigt lätta hjul till så skulle jag köpa mig ytterligare ett par Mig/Mag/SAPIM/Alpha 340 a 1260 gram. Har gått tre resor till Mallis. Spikraka och grymma på alla sätt.

Körde 2 säsonger FFWD F4R. Mycket trevliga mellanprofil Pallade inte fippla med tubdäck och allt vad det innebar bara.

För några år sedan hade jag ett par Fulcrum 7:or på 1870 gram också. Dom var skitbra egentligen. Men lite tunga.

Sämsta jag haft ut driftsäkerhetssynvinkel var Ksyrim SL. Ekerbrott de luxe. Men rappa annars. Inte lika komfortabla som Zero.

Våga sänka lufttrycket till 5,5 - 6 .

Sedan spelar ju ram gaffel in också. Min M10 är bra mycket mer komfortabel än R3:orna jag kört på.

Skogling skrev:
> bakhjul skrev:
> -----
> > Sen så är dom väldigt styva - men här
> tycker
> > jag nästan att dom är för extrema, absorberar
>
> > absolut ingenting av gupp och vägskarvar etc.
> >
> > Jag hade köpt nåt annat om jag hade valt
> igen.
>
> Däcktryck? Däck?

Vittoria Open Corsa SR 24 mm. Latexslangar med lagom tryck. (Det varierade under veckan)

Styvheten är inte av det där normala tröttande slaget, som man filtrerar bort med
däcken. Och i normal körning funkar dom bra. Men om du t.ex. kör i en rejäl utförslöpa
och det kommer ett skarpt gupp, så fortplantas det till 130% genom bakhjulet och håller
på att skicka en ur sadeln..

Vi hamnade även på lite kullersten, och där kändes dom nästan okörbara.

Nu låter det som en sågning (alternativt att jag är helt inkompetent, vilket säkert
ligger nära sanningen) men i övrigt funkar dom ok, responsen underbar - jag bara
upplever dom som för styva i vissa specifika lägen.

På samma hoj har jag kört Zipp 303 tubisar och ett antal olika kanttrådshjul, mestadels
Corima Viva och några olika Mavic.

Tack för utförliga svar! Har försökt googla så mycket som möjligt och många verkar väldigt nöjda med Zero. De vann även svenska Cycling Plus' test av hjul (whatever that's worth).

Enda abret är att jag köpt dem (men ej hämtat ut) hos LBS för 8,5 tkr med lite rabatt, men nu hittat dem för 6,8 tkr på Wiggle... Snålapan i mig skriker "lämna tillbaka och köp online", samtidigt som trygghetsnarkomanen tycker det är rätt skönt att få kassett monterad och cykeln fixad samtidigt. Har inga verktyg för kassettbytet.

(Förlåt TS för brutal trådkapning. Det kanske är iaf lite relevant även för dig förhoppningsvis)

Skogling: var har du byggt ihop dina andra hjul (Mig/Mag/SAPIM/Alpha 340)? De verkar ju sjukt lätta. Dyrt?

Miss Lycka skrev:
> grump skrev:
> -----
>
> > farbror grump väger runt 75kg, cykel 6.5kg.
>
> Då tävlar du inte med den cykeln.

Du kan ju alltid lägga in en protest om du vill.

Jag hade också svårt att välja om jag skulle DA C24 eller Fulcrum Racing Zero Nite, men efter mycket googlande och pratat med Tomas på www.erlan.se så valde jag Fulcrum mest för att dom var lite styvare ( och lite bättre hjul enl mig )Sedan kan jag inte uttala mig om dom är för styva.
Och dom är mycket snyggare än DA C24.

magnuscarlsson skrev:
> Såg att DA24 går att få billigt på XXL.
>
> Visst kan jag köra SRAM 10-delat på de hjulen
> också? Eller har jag missat något väsentligt?

Nej
Och med Shimano-kassett (och kanske även kedja) växlar det även bättre, åtminstone enl de flesta som själva har provat.
Även med SRAM Red blir det en förbättring med Shimano (DA) kedja+kassett, åtminstone enl tidningen Tour
"Um einen direkten Vergleich zu haben, statteten wir nach der Hälfte der bisherigen Kilometer eines der beiden Dauertesträder mit Shimanos Dura- Ace-Kette und -Zahnkranz aus. Die Schaltung harmonierte gut mit den Fremdprodukten, sie wurde geschmeidiger und leiser – ein echter Tuning-Tipp."
Ur deras långtidstets av Red: http://www.tour-magazin.de/?p=5716

/Håkan

Senast ändrad:
Väger 100 kg och har inga planer på att bli lättare som cyklist, men ställer mig frågande.

Klarar D-A C24 att stå emot en så tung cyklist som mig på Göteborgs ibland dåliga (potthål osv) gator?
Hade Racing Zero på förra hojen och de funkade kanon! Är D-A lika tåliga?

DA är sjukt tåliga. Vägde 102 förra året och jag riktade inte en gång under säsongen. (Läste någonstans att Shimano har 115 kg som maxgräns.)

kokodrill skrev:
> DA är sjukt tåliga. Vägde 102 förra året och
> jag riktade inte en gång under säsongen. (Läste
> någonstans att Shimano har 115 kg som maxgräns.)

Tackar!
Märkte du aldrig av svajande tålighet vid stående spurter, stående korta branta backar osv?
Aldrig något "hjul emot bromskloss-ljud" när du tog i riktigt mycket?

Himla bra tycker jag om de pallar trycket. :)

Pratade lite snabbt med en Shimanorepresentant vid en mässa nyligen, han sade att de inte hade en viktgräns men pekade mig emot RS81-hjulen istället, för tålighet.

Lyfter en gammal tråd..

Står och väljer mellan ett par racing zero och dura-ace c24 ..är de keramiska hjullagren ett stort plus ur rull mässigt på zero hjulen?

Har ni några erfarenheter av årets modell av dessa hjul?

hjortens80 sa:
Ingen som känner för en rad om dessa eller har andra tips ;)?

Det finns väl några rader här ovan?

Jag har ägt 2 par av varje. Båda är bra hjul. Fulcrum är lite bevämare. Vikten är lika på årets modell. Hugget som stucket.

Dura-Ace C24 9000 är ett hjulset av 19 som är testade i 8-2016 av tidningen Tour http://www.tour-magazin.de
titel_8-2016.jpg

C24-hjulen fick inte särskilt bra testresultat för aerodynamiken (alla hjul vindtunneltestades) och lågt testresultat för (lateral) styvhet, C35-hjulen klarade sig bättre.
Aerodynamiken hos C24-hjulen var sämre än hos hembyggda hjul för 308 € (med 28mm höga Kinlin XC-279 fälgar)
De Campa/Fulcrum-hjul som är med i testet; Hyperon Ultra Two, Racing Quattro/Bora One 35 och Bora One 50

Om tyskan skulle vara ett problem finns testet översatt till engelska i 8-2016 av e-tidningen Tour Int. http://tour-int.com
Ladda hem appen https://itunes.apple.com/us/app/tour-int.-road-bike-testing/id453721395?mt=8 eller https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pressmatrix.tourqtr
Köp, och läs, Tour Int. 8-2016 för 2,99 €/nr.

/Håkan

Jag har ett par zero nite av årets modell. Blev förvånad över hur bekväma de är. Hade förväntat en stötig framfart med de feta aluminiumekrarna, men det känns som att cykla på en gummimatta jämfört med mina Enve SES 4.5
Har tyvärr inte testat c24, så kan inte jämföra med dem.

Tillbaka
Topp