Dropperpost - Vad är bra och varför då och var köper man dem billigast?

mikipedia_ sa:
Kan man få en närbild på vajer infästningen?

Självklart.

image.jpeg

image.jpeg

Känns som gamla framväxelreglage var starten på en ny trend, bra dropperreglage! Måste nog modda mitt lite till bara så det inte ser ut som jag har en framväxel! Tex kapa bort lilla spaken...

Rattnalle sa:
Äh. Min Reverb har varit kass kanske en månad totalt på tre år. Det är mindre tid än jag ägnat åt att fippla med bromsar eller snea växlar.

Det kan ju vara kasst eller väldigt bra beroende på hur många dagar varje inlämning tagit. 30 snabba inlämningar eller en långsam liksom ;)

Min har ju havererat två gånger på ett kvartal och varit inne typ lika länge som din redan. Men det var ju jäkligt kallt i vintras också.

Håller båda tummarna för att min nya ska hålla lika bra som de verkar göra för jappe mfl!

dnleriksson sa:
Känns som gamla framväxelreglage var starten på en ny trend, bra dropperreglage! Måste nog modda mitt lite till bara så det inte ser ut som jag har en framväxel! Tex kapa bort lilla spaken...

Ja du kan ju inte åka runt och se helt jäkla 2014 ut! ;-)

Har gjort en service på min reverb och bytt allt möjligt inuti den efter konstens alla regler, den läcker fortfarande luft någonstans. Har någon koll på om det går att få tag på den nya "skf ifp:n" någonstans?

Felixiden: Nya SKF IFP:n (den blåa) kommer inte passa den gamla typen av Reverb.

Det har släppts en uppgraderad IFP till dessa för några månader sedan (en svart i plast kontra den gamla silvriga i alu)

Henrik83 sa:
Fick precis dit nya reglaget till min Turbine, nu är allt verkligen perfekt. Skälet till att välja nån annan stolpe kan bara vara ekonomiska alt. att man tycker det är kul & reklamera saker.

Reglaget ser bra ut. Som spetznaz fast de har tänkt på att ordna med greppet på den, det ser räfflat ut.

Men är det någon form av hydraulik i de där stolparna? Det verkar ju vara det som skiter sig hela tiden. Därför gillar jag spetznaz, bara luft och mekanik. Lätt att jobba med och lätt att laga.

Luthman Photography sa:
Reglaget ser bra ut. Som spetznaz fast de har tänkt på att ordna med greppet på den, det ser räfflat ut.

Men är det någon form av hydraulik i de där stolparna? Det verkar ju vara det som skiter sig hela tiden. Därför gillar jag spetznaz, bara luft och mekanik. Lätt att jobba med och lätt att laga.

Reglaget påminner väldigt mycket om Klarnalized egna, fast som du säger, med räfflad yta. Första provkörningen idag & Turbine uppfyller nu precis alla krav jag har på en sänkstolpe. Helt fantastiskt skönt & slippa Reverb. Det är en kass produkt i jämförelse.

Insidan på RaceFace & Easton är ju vajer till hydraulik till mekanisk låsning. http://www.pinkbike.com/news/first-look-race-face-turbine--easton-haven-dropper-post-2015.html

Det blev en Specialized Commando post blacklite. Lite billigare än Yep och LBS tar hem den så jag får nära till dem om några problem skulle uppstå. Tack för alla tips och råd :)

Fick tillbaka min nya Reverb idag efter ca 3 veckor. När jag skickade in den frågade jag som jag skrev tidigare Bike-Discount om de kunde skicka en ny på direkten men jag frågade även om det fanns möjlighet att byta upp sig till den nya 2016-versionen av Reverb (B1) genom att lägga till pengar emellan men inget av det var möjligt utan jag skulle få tillbaka en ny av samma modell.

Idag när jag öppnar paketet, som för övrigt är väldigt långt då stolpen skickas helt utsträckt, så ser jag att jag faktiskt har fått den nya versionen, det var väl Rockshox som avgjorde det. En trevlig överraskning.
reverb.jpg

Den nya versionen går att identifiera på guldtexten högst upp, den gamla har ingen text. Min har tillverkningsdatum vecka 11, 2016.

Så ett tips till alla som har en sjunkande Reverb är att skicka in den så verkar man få den nya versionen, min glappade bara typ 1cm men räckte tydligen för att få den utbytt. Om den nya däremot är bättre återstår att se, har inte hunnit testa den skarpt än utan bara hemma och då märkte jag ingen skillnad.

Den nya har dessutom "Connectamajig" (snabbkoppling för remoteslangen) vilket den gamla saknade (var säkert OEM), gick väldigt smidigt att installera den.

Kevin sa:
Den nya versionen går att identifiera på guldtexten högst upp, den gamla har ingen text.

Hmmm, man undrar om de gamla fortfarande säljs av butiker som har mycket jox på lager, eller om RS återkallat dem och det bara finns nya ute nu. Jag tänker främst på vad man kan tänkas få om man köper en ny cykel. Vore ju inte helt otänkbart att de vill bli av med befintliga stolpar, särskilt cykeltillverkare som kanske köpt på sig hundratals för att sätta på sina cyklar.

När ska nån med den nya stolpen våga skicka ner den i botten & sen slita & dra lite i den?

Jag fick hem min nya reverb stealth igår och har tagit ut den på en svängom nu.

Ca 1.5mm nedsjunk när jag sätter mig på sadeln och ett litet klonk. Sånt klonk får jag inte på min andra reverb. Nån som vet varför det låter?

Skral sa:

Ca 1.5mm nedsjunk när jag sätter mig på sadeln och ett litet klonk. Sånt klonk får jag inte på min andra reverb. Nån som vet varför det låter?

Jag har samma problem med min nya reverb.. Men jag är så trött på skiten nu att jag kör bara på! Jag menar en HELT NY som beter sig sådär, jag pallar inte med det. Så när den ger sig helt som den förra gjorde så byter jag märke :)

WSB sa:
Skral sa:

Jag har samma problem med min nya reverb.. Men jag är så trött på skiten nu att jag kör bara på! Jag menar en HELT NY som beter sig sådär, jag pallar inte med det. Så när den ger sig helt som den förra gjorde så byter jag märke :)

Köp en Yep 360€ direkt från tillverkaren

Jag gav upp mina reverbförsök och monterade min fasta sadelstolpe i veckan. Reverb är riktigt förbannat skit, min har varit på 2 garantireperationer men nu ger jag upp.

Så, har denna tråden kommit fram till vad man ska ha istället för Reverb?

InlineOla sa:
Jag gav upp mina reverbförsök och monterade min fasta sadelstolpe i veckan. Reverb är riktigt förbannat skit, min har varit på 2 garantireperationer men nu ger jag upp.

Yep yep lr yep

InlineOla sa:

Gravitydropper, commandpost, Yep, RF/easton eller eBay-mekanisk.

Eller så kör man på en XLC. Har inte kört min allt för länge men har ändå hunnit med ca: 10 timmar på den och det är inte en tillstymmelse till glapp eller liknande. Dok gnaksa kort hiss pån.

WSB sa:
Skral sa:

Haha ja jag håller med. Man får bara köra på! Sen när (om? hö hö) den går sönder så skickar man in den på garantilagning.

Men det är konstigt med ljudet. Klonkande/skrapande som jag inte haft på min andra reverb.

Makten sa:
Kevin sa:
Den nya versionen går att identifiera på guldtexten högst upp, den gamla har ingen text.

Hmmm, man undrar om de gamla fortfarande säljs av butiker som har mycket jox på lager, eller om RS återkallat dem och det bara finns nya ute nu. Jag tänker främst på vad man kan tänkas få om man köper en ny cykel. Vore ju inte helt otänkbart att de vill bli av med befintliga stolpar, särskilt cykeltillverkare som kanske köpt på sig hundratals för att sätta på sina cyklar.
Ja vad som ingår på en ny cykel är nog svårt att veta, då får man nog fråga säljaren. Rimligtvis har cyklar från 2015 (de som finns ute nu) den gamla stolpen men visst, tar den slut så har de väl inget annat val om inte den gamla fortfarande säljs som OEM. Köper man en stolpe löst så är det separata produkter, i alla fall hos Bike-discount och där skiljer det ca 100 € mellan modellerna (ca 300 € mot 400 € för 125mm-varianten) då den gamla är väldigt nedsatt.

Henrik83 sa:
När ska nån med den nya stolpen våga skicka ner den i botten & sen slita & dra lite i den?
Ska försöka undvika den behandlingen men frågan är om det inte går snabbare att fixa den hemma nästa gång istället för att skicka in den.

Skral sa:

WSB sa:
Med "nya" menar ni B1-versionen (med guldtext) då eller en ersättare av den gamla modellen? surt om de lagt ner så mycket på att designa om innandömet och så är det samma fel. Min sjönk iallfall inte när jag testsatt den inne vad jag kunde märka men jag får väl se hur den är när jag cyklar.

Jag väntar på min första Specialized Command post som kommer till LBS snart. Ska bli intressant och testa :)

Kevin sa:
Med "nya" menar ni B1-versionen (med guldtext) då eller en ersättare av den gamla modellen? surt om de lagt ner så mycket på att designa om innandömet och så är det samma fel. Min sjönk iallfall inte när jag testsatt den inne vad jag kunde märka men jag får väl se hur den är när jag cyklar.

Nepp. Nyköpt, inte den nya versionen.

En undring som gäller i princip samtliga stolpar (utom möjligen vissa stealth-varianter) är om det finns något knep för att skydda vajern från väta/smuts. Jag fick byta vajer och hölje på min dropper efter vintern, trots att jag försökt ta hand om den väl. Tycker nu efter någon vecka att vajern i min CP-installation går lite trögare än den gjorde efter installation (fettade vajern och satte alla nipplar och prylar på rätt ställe :) ).

Så...finnes trick eller är det bara att gilla läget och byta då och då...?

Skral sa:
Kevin sa:

Nepp. Nyköpt, inte den nya versionen.
Undrade inte för att det skulle vara ok om det var den gamla alltså, är den sprillans ska den ju vara hel oavsett, var bara nyfiken vilken det gällde.

Kört en X-fusion hilo i två år nu. Kom med hojen. Var trasig och fick skicka in den direkt på reparation. Jag kan uppleva ett minimalt glapp (mindre än 1mm) i sidled på sadeln nu efter 2 år. Inget man märker när man cyklar. Sen tappade den skruven/pin till remoteknappen efter några månader (mkt fipplande med position av knapp antar jag) så där kör jag lite ståltråd istället. Har funkat klockrent sen de fixade den iaf.

Nu kommer det lite nya rekommendationer från RS, tidigare så uttryckte de att nya blåa tätningen inte skall användas, och inte passar.

Nu är rådet att den skall användas, men man skall iaktta försiktighet vid installation då den är fetare och lite knöligare att få i.

Nya SKF-IFPn skall alltså vara bakåtkompatibel.

"It just works", stora ord...
Jag tycker den påminner om min Giant som hittills funkat kladerfritt (ta i trä), den har ju också en "Air-sprung hydraulic locking cartridge"

Vad finns det för stolpar med intern vajerdragning och 27.2 mm diameter? Ks lev integra såg bra ut men är 2 cm för kort för att få rätt sitthöjd.

BuTTuS sa:
"It just works", stora ord...
Jag tycker den påminner om min Giant som hittills funkat kladerfritt (ta i trä), den har ju också en "Air-sprung hydraulic locking cartridge"

+1 samma koncern också?

42Hz sa:
Vad gör deras så unikt hållbar mot andra?

Ingen aning mer än att den är ny, oprövad... Ingen har klagat på den än så förhoppningarna att detta är THE dropperpost finns ännu ogrusade...

Räcker det?

skier sa:
Vad finns det för stolpar med intern vajerdragning och 27.2 mm diameter? Ks lev integra såg bra ut men är 2 cm för kort för att få rätt sitthöjd.

Svarar mig själv, finns visst en som heter Lev Cruxi som är 2 cm längre, klart oklart vad skillnaden är i övrigt.

Någon som vet var man kan köpa den nya IFPn till reverben? Hittar inget hos varken CRC eller BD. Tänkte ge min gamla A1a en chans till innan den går till metallåtervinningen. Finns det NÅGON som är nöjd med sin reverb???

/T

tmalm sa:
Någon som vet var man kan köpa den nya IFPn till reverben? Hittar inget hos varken CRC eller BD. Tänkte ge min gamla A1a en chans till innan den går till metallåtervinningen. Finns det NÅGON som är nöjd med sin reverb???

/T

Jag var nöjd med min första, icke stealth. den funkade skitbra.

Alla mina (2 st, väntar på min tredje) stealth reverb har varit skit.

Tmalm: Väldigt många är nöjda med sina Reverbs. Men bland missnöjda forumanvändare som pajar sina så är missnöjesfaktorn 100%

Nya IFPn går att beställa hemma till alla LBSer som handlar med SRAM. Hittar du ingen så kontakta mig via PM.

tmalm sa:

/T
Jag är nöjd med min. Den har iofs krävt service tre gånger sedan 2013 men däremellan är den så bra att det väger upp det.

tmalm sa:

/T

Jag är också nöjd med mina reverber, så nöjd att jag skulle kunna tänka mig en tredje.

Tillbaka
Topp