[RR] Familjeäventyr längs Göta Kanal

desmo

Aktiv medlem
[RR skriven av min sambo för vår blogg - upandfwd.wordpress.com]

Nya tider, nya äventyr. I december föddes vår dotter Svea. Med Svea blir äventyren annorlunda. Hon hänger med oss och har inte så mycket talan men på sätt och vis är det ju ändå hon som bestämmer. Vi har precis kommit hem från vår första semesterresa som blev cykelsemester längs Göta Kanal. I onsdags lastade vi bilen och åkte till Sjötorp. Vi cyklade från Sjötorp vid Vänerns kust till Mem vid Östersjön. Eftersom både Tobias och jag redan cyklat vägarna runt Vättern valde vi att åka bil från Karlsborg till Motala.

Dag 1

Bil från Stockholm till Sjötorp. Cykel till Tåtorp. Hela cykelsträckan gick längs kanalen och var väldigt fin. Vi fick ta en paus för en regnskur, men det klarnade upp igen efter det. Vandrarhemmet var jättefint i Tåtorp.

IMG_2084.JPG

Framme i Sjötorp

IMG_2094.JPG

Regnpaus

IMG_2104.JPG

Törebodas minsta färja; Lina

Dag 2

Cykel Tåtorp till Karlsborg. Där vände Tobias och cyklade tillbaka till Sjötorp och hämtade bilen, plockade upp Svea och mig i Karlsborg och så åkte vi bil till Motala. Vi bodde på Motala Verkstad i en egen lägenhet.

IMG_2127.JPG

Tobias och Svea

gtakanal-del1.jpg

Göta Kanal Sjötorp till Karlsborg

Dag 3

Cykel Motala till Norsholm. Det blev amningsstopp i Borensberg, lunch vid Brunneby Musteri och glass vid Bergs slussar. Vi såg flera hjortar och rådjur norr om Roxen. Vår längsta cykeldag. Vi var lite nervösa vilket humör Svea skulle vara på men det gick väldigt bra. Vi bodde på Kapten Billes vandrarhem där vi har fikat många gånger på cykelrundor då vi tidigare bodde i Norrköping.

IMG_2153.JPG

Raps eller rybs?

IMG_2185.JPG

Ekipaget utanför Billes

Dag 4

Cykel Norsholm till Mem. Bitvis fin cykling längs kanalen men även rätt knölig cykling på en dålig grusväg i skogen och upp och ner genom bostadsområden. Vi åt glass på Smultronstället i Söderköping. Tobias cyklade sedan tillbaka till Motala och hämtade bilen. Vi bodde på Mem Kanalmagasin och på kvällen kollade vi Eurovision. Alla vandrarhem har verkligen varit fina men det här var nog ändå det finaste. De hade renoverat under vintern och det var väldigt charmigt och vi hade utsikt över kanalen.

IMG_2198.JPG

Annika slussar

IMG_2228.JPG

Glass vid Smultronstället i Söderköping

IMG_2234.JPG

Vi var snabbast längs kanalen

gtakanal-del2.jpg

Göta Kanal Motala till Mem

Ah, lovely. Vi sitter precis och skissar på en resa där man parkerar bilen i Söderköping och sen åker båt (med cyklarna) till Mem för att sen hoja tillbaka. Finns konceptet "däckspassagerare" fortfarande? (som i Roseanna)

Snyggt. Vi körde delar av sträckan mellan Motala och Söderköping förra våren med tre barn. Varierande tålamod hos dem men jag har bara positiva minnen. Det är så fantastiskt vackert och rofyllt.

Åå, härligt!
Kul att kärran kommer till användning.
Grabben kan dock inte riktigt tycka det är ok att nån annan sitter i "hans" vagn... ;)

RideOn skrev:
-------------------------------------------------------
> Åå, härligt!
> Kul att kärran kommer till användning.
> Grabben kan dock inte riktigt tycka det är ok att
> nån annan sitter i "hans" vagn... ;)

Tack. Jodå, kärran har fått bekänna färg!

Antar att det gäller att passa på när kottarna är riktigt små? Sen kommer väl en period när de blir rastlösa av att bara sitta och glo i vagnen, men är för små för att cykla själva? Tror jag befinner mig där nu med en på drygt två och en på drygt fyra (den sistnämnde visar dessutom inget intresse för att lära sig cykla).

Kul RR! Vi körde första lite längre landsvägsturen (ca 40 km) med vår CX i helgen. Fast vi passade på när det var sovdags och hann hela vägen tillbaka.

En fördel med de här täckta kärrorna är att de inte kan kasta ut ev leksaker så det går att få dem att sysselsätta sig rätt bra faktiskt!

Tack alla som läst och kommenterat.

Någon som sitter inne på tips på andra "lagom" äventyr med cykelkärra? En, två, tre övernattningar. Vi utgår från Stockholm men har tillgång till bil. Kanske något lagom äventyr för midsommarhelgen?

http://kattegattleden.se/ är inte direkt i Stockholm men verkar ändå trevligt.

Sen är ju Gotland en klassiker.. Finns massor av boenden och fint att göra överallt i princip och undviker man de största vägarna är det väldigt lugnt vad gäller biltrafik.

Bra RR, kul att ni får det att funka med barn i låg ålder. Jag skulle vilja göra en tur längs Göta kanal med frugan och på varsin Brompton. Nu är det här mest för att vi skall göra nånting aktivt tillsammans. Det behöver alltså inte vara ett dugg ansträngande för mig. Nån som har förslag på plats att ställa bilen, cykla några mil 3-5 kanske, äta och sova bra, cykla några mil 5-8 kanske, äta sova bra, cykla lite till och sedan tex ta kollektivtrafik tillbaka till bilen. Alla svar uppskattas.

jomper skrev:
> http://kattegattleden.se/ är inte direkt i
> Stockholm men verkar ändå trevligt.
>
> Sen är ju Gotland en klassiker.. Finns massor av
> boenden och fint att göra överallt i princip och
> undviker man de största vägarna är det väldigt
> lugnt vad gäller biltrafik.

Den såg intressant ut! Lagom långa dagsetapper också.
Vi ska dessutom på bröllop i Malmö under sensommaren så jag får läsa på lite.
Vad tror du/happy om att cykla Malmö-Köpenhamn (tåg då antar jag?) - Helsingör - Helsingborg?

Hasse#7 skrev:
> Bra RR, kul att ni får det att funka med barn i
> låg ålder. Jag skulle vilja göra en tur längs
> Göta kanal med frugan och på varsin Brompton. Nu
> är det här mest för att vi skall göra nånting
> aktivt tillsammans. Det behöver alltså inte vara
> ett dugg ansträngande för mig. Nån som har
> förslag på plats att ställa bilen, cykla några
> mil 3-5 kanske, äta och sova bra, cykla några
> mil 5-8 kanske, äta sova bra, cykla lite till och
> sedan tex ta kollektivtrafik tillbaka till bilen.
> Alla svar uppskattas.

Vandrarhemmet i Tåtorp var återförsäljare av Bromton!
Annars vet jag inte exakt hur man skulle lägga upp det. Kanalen är ju uppbruten av sjöar. Sjötorå - Tåtorp är fin kanalcykling hela vägen. Sedan kan man ta båt från Tåtårp nästan hela vägen till Karlsborg (över sjön Viken). Från Karlsborg går det åka båt på sommaren till Motala. Men från Motala till Borensberg cyklar man vägar runt sjön Boren. Sedan är det åter fin kanalcykling till Berg där man måste cykla runt Roxen.
Så längsta bitarna är nog Sjötorp - Tåtorp, och Borensberg - Berg.
Ang kollektivtrafik har jag inga tips.
http://www.gotakanal.se/sv/Cykel/

desmo skrev:

> Vandrarhemmet i Tåtorp var återförsäljare av
> Bromton!
> Annars vet jag inte exakt hur man skulle lägga
> upp det. Kanalen är ju uppbruten av sjöar.
> Sjötorå - Tåtorp är fin kanalcykling hela
> vägen. Sedan kan man ta båt från Tåtårp
> nästan hela vägen till Karlsborg (över sjön
> Viken). Från Karlsborg går det åka båt på
> sommaren till Motala. Men från Motala till
> Borensberg cyklar man vägar runt sjön Boren.
> Sedan är det åter fin kanalcykling till Berg
> där man måste cykla runt Roxen.
> Så längsta bitarna är nog Sjötorp - Tåtorp,
> och Borensberg - Berg.
> Ang kollektivtrafik har jag inga tips.
> http://www.gotakanal.se/sv/Cykel/

Tack desmo!

jomper skrev:
> http://kattegattleden.se/ är inte direkt i
> Stockholm men verkar ändå trevligt.
>
> Sen är ju Gotland en klassiker.. Finns massor av
> boenden och fint att göra överallt i princip och
> undviker man de största vägarna är det väldigt
> lugnt vad gäller biltrafik.

Tack för tipset!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    124 KB · Besök: 224
Lite sent ute men Mälaren runt körde vi med lillkillen förra sommaren när han var ett och sov bort stor del av dagarna. Utgick från Stockholm och gjorde två övernattningar. Sedan gjorde vi en sväng på Kustlinjen till Öregrund (inledde med båt till Furusund).

Kul!

Vi körde en sväng på Gotland med tvååringen, 4-5 mil per etapp. Visby-Ire-Fårösund-Gothem-Ljugarn-Hemse-Sanda-Visby, fast i princip aldrig närmaste vägen utan småvägar och grusvägar där det gick.

Varsin kärra, den utan barn i var markant tyngre :-)

En av de mindre vägarna:

20316518511_5efe4b3f97_c.jpg

Mer typisk väg:

20310628425_ed46b81603_c.jpg

This is what happens if you give a camera to a two year old.. + några hundra bilder till:

20284359466_d037838b44_c.jpg

Cyklar, kärror, passagerare:

19692911693_8f6e6e7a05_h.jpg

jomper skrev:
> Kul!
>
> Vi körde en sväng på Gotland med tvååringen,
> 4-5 mil per etapp.
> Visby-Ire-Fårösund-Gothem-Ljugarn-Hemse-Sanda-Vi
> sby, fast i princip aldrig närmaste vägen utan
> småvägar och grusvägar där det gick.
>
> Varsin kärra, den utan barn i var markant tyngre
> :-)
>
> En av de mindre vägarna:
>
> https://farm4.staticflickr.com/3818/20316518511_5e
> fe4b3f97_c.jpg
>
> Mer typisk väg:
>
> https://farm1.staticflickr.com/525/20310628425_ed4
> 6b81603_c.jpg
>
> This is what happens if you give a camera to a two
> year old.. + några hundra bilder till:
>
> https://farm1.staticflickr.com/523/20284359466_d03
> 7838b44_c.jpg
>
> Cyklar, kärror, passagerare:
>
> https://farm1.staticflickr.com/423/19692911693_8f6
> e6e7a05_h.jpg

Ah, najs, lillens bild vart bra ju!
Jag far ner till nästa helg igen, utan småttisar dock såklart, det får bli singeläventyr
:)

jomper skrev:
> Kul!
>
> Vi körde en sväng på Gotland med tvååringen,
> 4-5 mil per etapp.
> Visby-Ire-Fårösund-Gothem-Ljugarn-Hemse-Sanda-Vi
> sby, fast i princip aldrig närmaste vägen utan
> småvägar och grusvägar där det gick.
>
> Varsin kärra, den utan barn i var markant tyngre
> :-)
>
> En av de mindre vägarna:
>
> https://farm4.staticflickr.com/3818/20316518511_5e
> fe4b3f97_c.jpg
>
> Mer typisk väg:
>
> https://farm1.staticflickr.com/525/20310628425_ed4
> 6b81603_c.jpg
>
> This is what happens if you give a camera to a two
> year old.. + några hundra bilder till:
>
> https://farm1.staticflickr.com/523/20284359466_d03
> 7838b44_c.jpg
>
> Cyklar, kärror, passagerare:
>
> https://farm1.staticflickr.com/423/19692911693_8f6
> e6e7a05_h.jpg

Tältade ni?
Jag funderar på när vi kan börja bo i tält igen.

desmo
> Tältade ni?
> Jag funderar på när vi kan börja bo i tält
> igen.

Vi har cyklat och tältat med tvååring i sommar och det var inga problem, han sov bättre än hemma. :)

desmo skrev:

> Tältade ni?
> Jag funderar på när vi kan börja bo i tält
> igen.

Inte på cykelturen, vi blandade vandrarhem, stugor och och på något ställe fint hotell. Oftast två nätter på varje ställe men ibland mindre och ibland mer.

Men vi har tältat flera gånger förut, första gången vid 10 månaders ålder.

Tack elason och jomper.
Då kan det kanske bli tält nästa år då!

En OT-fråga, men eftersom ni verkar vara aktiva familjer; "Bär-ryggsäck"? Om man ska vandra och vill bära på ryggen, vad är att tänka på? Något ni använt?

Vi har tänkt fjällvandring men inte kommit iväg än.

Men hemma bär vi med en Manduca ibland, den är väldigt bekväm att bära med. Barnet sitter rätt lågt och kroppsnära. Funkar både fram (bakåtvänd) och bak och upp till 20 kg.

Vi har några babybjörnvarianter också men de blir obekväma när man kommer upp mot 11-12 kg.

jomper skrev:
> Vi har tänkt fjällvandring men inte kommit iväg
> än.
>
> Men hemma bär vi med en Manduca ibland, den är
> väldigt bekväm att bära med. Barnet sitter
> rätt lågt och kroppsnära. Funkar både fram
> (bakåtvänd) och bak och upp till 20 kg.
>
> Vi har några babybjörnvarianter också men de
> blir obekväma när man kommer upp mot 11-12 kg.

Jag är sugen på denna vandring nästa sommar. http://www.west-highland-way.co.uk/
Få bagaget kört mellan olika B&B då antagligen. Så vi borde klara oss på en större daypack på oss tre under dagarna.

Vi har faktiskt inte burit lillkillen så värst mycket, blir oftast utflykt på cykel. Jag gjorde en halvdagsgrej på Sörmlandsleden förra sommaren med bärstol, vi har en ergobaby också som är i princip oanvänd. Babybjörn använde jag när han var pyttis och jag behövde händerna fria för matlagning eller dammsugning. :D Annars när jag också en dröm om vandring, gissar att det hade varit enklare att passa på när han var tillräckligt liten för att vilja bli buren i ett par timmar, nu väger han femton kilo och är inte supersugen på att sitta still.

Innan vi fick barn var vi på Irland och gjorde just en sådan där vandring där de transporterade bagaget mellan de B&B's som var förbokade åt oss. Väldigt smutt.

elason skrev:
>
> Innan vi fick barn var vi på Irland och gjorde
> just en sådan där vandring där de
> transporterade bagaget mellan de B&B's som var
> förbokade åt oss. Väldigt smutt.

Något namn/länk? Skulle du rekommendera den vandringen?

Så här sov han knappa timmen förra sommaren på Sörmlandsleden, sedan blev det snabbt långtråkigt. Bärstolen är skapligt bekväm att bära i, känns som en ryggsäck, men man får ju passa sina steg lite, särskilt om knodden somnar.

Bilagor

• FB_IMG_1440775806740.jpg
    FB_IMG_1440775806740.jpg
    69.8 KB · Besök: 170
desmo skrev:
> Något namn/länk? Skulle du rekommendera den
> vandringen?

Vi gjorde denna. Bokades lite i panik i sista minuten då livet tog ett snedskär och vi behövde komma bort. Hade redan bokat flyget till Irland sedan tidigare och hade nu tid att spendera där. http://vandra.se/irland-wicklow-way-clonegal-marlay-park-dublin-9-natter/ Kan verkligen rekommendera företaget och typen av resa och även vandringsleden och de ställen vi bodde på var trevliga. Det var några partier med lite tråkig granskog och grusväg och väldigt mycket regn men på det stora hela en av de bättre semestrarna jag haft. :) Hade vi inte haft en nyfödd året efteråt hade vi gjort samma sak i Skottland.

Vi har kört en del bärryggsäck med våra twins, nu 3,5 år. Både dagsutflykter i alper, svensk terräng samt andra ställen (vissa storstäder t ex är smidigare med ryggsäckar än tvillingvagn...) Vi körde bärsjal och Manducca första året, bl a runt Sylarna, men från ca 7-8 månaders ålder körde vi ryggsäckar. Vi har varsin Osprey Poco Premium som har rätt gott om packutrymme, så några dagars stugtur i fjällen är inget bekymmer om man är van att resa lätt. Har man bara ett barn kan man ju ha med sig hur mycket bagage som helst om man är två vuxna men när båda bär varsitt barn finns det en gräns för hur mycket de vuxna får ha med sig...

Vi körde två vandringar i Nya Zeeland när tjejerna var ett år gamla där huvudbagaget transporterades, det var jäkligt smidigt. Den ena på 3 eller 4 dagar tältade vi och tjejerna tyckte det var kanonmysigt.

Jag kan verkligen rekommendera Ospreysäckarna. De har kanonbra uppfällbara solskydd inbyggda och vi köpte till regnskydd också så det känns som att de sitter väl skyddade.

elason skrev:
> Poco premium såg trevlig ut och verkar räcka
> långt upp i storlek. :)

Japp, funkar fortfarande när de är en meter långa och väger 15kg. Men man får inte med sig allt för mycket annat innan det blir rätt tungt... men i den åldern går de rätt mycket själva också så det blir lite intervallträning av det hela ;-)

@jomper: du verkar ha Gotlands-erfarenhet. vad säger du om: https://swedenbybike.com/cykelleder/gotlandsleden/ ?

Kan även tipsa generellt för intresserade om https://swedenbybike.com/cykelleder/ som har en trevlig layout. Leder som lockar mig lite är Nynäsleden (en övernattning, pendel hem) och Sjuhäradsrundan (föräldrahemmet finns i de trakterna). Jag är även sugen på Ätradalsleden men den är inte upptagen på Swedenbybike. Finns mer info här: http://www.vastsverige.com/sv/ulricehamn/products/166715/Atradalsleden/

Spontant skulle jag undvika lv 148 i möjligaste mån, särskilt norr om Lärbro. Så t.ex. från Fårösund istället vika av redan första avtaget mot Lergrav och vidare mot Valleviken, Hellvi, Slite istället cykla hela biten fram till Rute. Avstickare ut på Bungenäs och Furilden kan göras som utflykter eller omvägar.

Trevlig RR som jag missat! Har cyklat delar av Göta kanal för många år sen när vi cyklade Sthlm-Falkenberg.

Gotland ser ju intressant ut, måste dit och cykla framöver. Är delvis uppväxt där, men det var innan jag höll på med cykling i den omfattningen jag gör idag... så det finns en del att ta igen ;)

Såvitt jag vet så finns egentligen inte Gotlandsleden längre och en del av skyltningen är bortplockad.

På rak arm så är vägen från Slite och ner mot och på 146:an inte särskilt kul, men det finns tyvärr inte så mycket alternativ. Har cyklat den många gånger. I Åminne kan man äta pizza, har alltid tyckt att den är väldigt god men misstänker att det beror på hunger mer än annat.

I Gothem finns det ett kul vandrarhem som också har pizza fast den är god på riktigt, där bodde vi i somras. Vedungspizza och man får en blankett där man kryssar i vad som ska vara på. Barnvänligt med trampbilar i olika storlekar utanför pizzerian där ungarna kan köra runt runt på vändplatsen.

Vägen från Klintehamn och norrut till Tofta där det blir cykelbana skulle jag undvika med alla möjliga medel, speciellt med cykelkärra. Smal väg, ingen vägren och en del tung trafik. Det finns en väg längre från kusten via Stenkumla bland annat, den är mycket bättre.

Har nog kört alla vägarna på leden (utom på Fårö) och har mat- och bo-tips lite varstans.

Okej.. slutsats av era kommentarer är att Gotlandsleden inte så mycket att hoppas på. Alternativet blir att hitta egna vägar. Just det tycker jag är skönt med leder/guider, man slipper lägga energi på hitta rätt.

Eftersom tråden handlat lite allmänt om aktiviteter med barn har jag en annan fråga. Till sommaren är min flicka 1½ och det hade varit kul att tälta lite (med eller utan cykel). Idag har vi ett litet och lätt 2-manna tält så jag är fundersam om det är dags att uppgradera. Vad använder ni för tält? Vad rekommenderas? Några vanliga missar när man tältar med barn?

desmo skrev:
> Okej.. slutsats av era kommentarer är att
> Gotlandsleden inte så mycket att hoppas på.
> Alternativet blir att hitta egna vägar. Just det
> tycker jag är skönt med leder/guider, man
> slipper lägga energi på hitta rätt.
>
> Eftersom tråden handlat lite allmänt om
> aktiviteter med barn har jag en annan fråga. Till
> sommaren är min flicka 1½ och det hade varit kul
> att tälta lite (med eller utan cykel). Idag har
> vi ett litet och lätt 2-manna tält så jag är
> fundersam om det är dags att uppgradera. Vad
> använder ni för tält? Vad rekommenderas? Några
> vanliga missar när man tältar med barn?

Tältbudget?

Vi brukar ruttplanera med Google Maps och sen konvertera till GPX, dra och släppa lite på okända småvägar. Det funkar bra 99 gånger av 100 :-)

Utgå du från Gotlandsleden, många delar är kanonfina men ibland går det att göra bättre själv.

Vi har tältat, det är rätt lätt att hitta fina tältplatser tycker jag, speciellt på östra sidan där det inte är särskilt tätbefolkat men även på västra kusten. Men det finns gott om fina ställen att bo på och med barn är det rätt smidigt att göra så.

Hur länge ska ni cykla? Vilken tid på året? Vi körde en runda i somras, lite kortare dagsetapper och varsin cykelkärra (en med barn och en med bagage). Om jag minns rätt i huvudet så körde vi Visby-Ire-Fårösund-Gothem-Ljugarn-Hemse (Hälsa på föräldrar)-Kovik (har tillgång till stuga där, annars onödigt stopp)-Visby. Bodde 1-2 nätter på varje ställe ungefär. Trots den mediokra sommaren så hade vi riktigt fina dagar. En enda dag med ösregn.

Konkret skrev:
>
> Tältbudget?

Jag har inga problem att betala om det är befogat.

desmo skrev:
> Konkret skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Tältbudget?
>
> Jag har inga problem att betala om det är
> befogat.

Jag har ett hilleberg med extra lång absid på ena sidan, kaitum 3gt. Kostade mig 10 lök men herregud vilket tält det är. Har hängt med mig på alla mina resor både cykel och vandring.

Man får plats med mycket i absiderna och det kan nog vara skönt när man har med sig en liten.

jomper skrev:
> Vi brukar ruttplanera med Google Maps och sen
> konvertera till GPX, dra och släppa lite på
> okända småvägar. Det funkar bra 99 gånger av
> 100 :-)
>
Men det innebär en ny Garmin (vilket jag iofs vill ha). Och att sätta sig in i den tekniska produkten, något jag är osugen på. Fast vilken dag som helst är det väl dags att ge sig in i den världen.

> Hur länge ska ni cykla? Vilken tid på året?
>
Inget bestämt än. Gotland ligger en bit ner på listan, mer nyfiken att se vad du som har varit där hade att säga om deras vägval. Men Sjuhäradsrundan och/eller Ätradalsleden blir det kanske under sommaren. Nynäsleden blir det säkert en helg.
Så lite blandade turer på kanske max en vecka.
Om det gällde tältet så kommer det användas till lite alltmöjligt. Både bilcamping, vandring och cykel. Om det fungerar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp