Bra mtb-spår utanför nyköping?

tompa

Ny medlem
Nu är det snart semester o det innebär mer tid till cyklingen och tänkte att det kan va kul o komma iväg lite utanför Nyköping o cykla och vore kul med lite tips på fina ställen som ligger på lagom avstånd för att hänga cykeln på bilen o dra iväg på en dagstripp.

Jo det skulle man också kunna utforska lite mer, men många av dom lederna är ju mycket stök o bök som inte går att cykla också.

Jag bor norr om Nypan mot Gnesta till och här finns massor med grusväg och inte minst en fin "Eriksgata" med varierat underlag,(stig och grus), mellan Björnlunda och Aspa. Som en bonus finns det ett litet grustag ca 5 km från Aspa med en gammal fyrhjulsbana som man kan leka lite i, det brukar mina barn göra... (har inte vågat mig dit med cykel själv än)

SkogsKarin skrev:
-------------------------------------------------------
> (har inte vågat mig dit
> med cykel själv än)

Fegis ;)

SkogsKarin skrev :Som en bonus finns
> det ett litet grustag ca 5 km från Aspa med en
> gammal fyrhjulsbana som man kan leka lite i, det
> brukar mina barn göra... (har inte vågat mig dit
> med cykel själv än)
Den minns man från moppetiden:-)
Sörmlandsleden mellan Stavsjö o Katrineholm ska tydligen gå att cykla.

Med förbehåll att det var några (MÅNGA) år sedan sist, så har jag cyklat Sörmlandsleden mellan Nkpg och Trosa flera gånger, åt båda hållen. Det var på några korta ställen lite igenväxt efter Sjösa men om de inte har dragit om leden så är det fullt cykelbart även för den som eventuellt inte är så teknisk hela vägen. Leden söder om stan är också helt OK om man undviker Uvberget med omgivning. Etapperna runt Nävsjön och in via Ryssbergen är (var?) fina.

Det här är en perfekt tråd för mig! Är själv rätt nyinflyttad, så sånt här vill jag veta mer om.

Blev själv tipsad om Enstaberga idag, utgår man från fotbollsplanen där ska det visst finnas lite att välja på. Har dock inte hunnit testa själv ännu..

Det finns ju rätt mycket i närheten av Nyköping, men är svårt att rekommendera när man inte riktigt vet vilken typ av cykling folk gillar.
Sörmlandsleden i alla riktningar ut från stan är helt klart cykelbara. Runt Ryssbergen och upp mot Oppeby och vidare ut mot Svärta är de lite enklare. Ner mot Nävekvarn och Buskhyttan är det mer utmanande. Ryssbergen-Stjärnholm är också rolig.
Spåret i Enstaberga är väldigt enkelt, men där behöver jag ialla fall hjälp att hitta runt än så länge.
I Sjösa finns det ett fint 8km spår, men det mår bra av att torka upp lite först. Det går också knyta ihop med Hållet, Ekensberg och lite andra skogssnuttar så man slipper köra landsväg fram och tillbaka.

Grusvägar har jag ingen koll på då det inte är min typ av cykling, men är säker på att det finns hur många slingor som helst att knyta ihop där också.

Vill man köra motionsspår utan att störa någon så rekommenderar jag Arnö.

Lite längre bort har jag hört mycket gott om Kolmården/Norrköpingsområdet, eller varför inte Tisdagsrajderna i Stockholm..

Om nån vill ut så är jag alltid på!

Jag fick tips att Sörmlandsleden mellan Gälkhyttedammen och Nävsjön ska vara fin, har dock inte testat den själv. Finns även en rundslinga på ca 6-7 km vid Gälkhyttedammen som bitvis är rätt kul.

Då jag har träffat en del cyklister ute i skogarna och vetskapen av att det hänger en del Nyköpingsfolk här så tänkte jag att det kan vara en idé att starta en FB-grupp för att samla mtb intresserade runt Nypan. Gå gärna med om ni har lust :)

https://www.facebook.com/groups/1601599483448360/

Jo rundslingan vid Gälkhyttan är fin :D och även sörmlandsleden från nävsjön till gälkhyttan har man cyklat får något år sen o då va den fin o tekniskt utmanade på sina ställen :D Känner att det är dags att testa den igen. Blir en bra slinga att börja vid tex nävsjön o dra leden upp till gälkhyttan o sen ta rundslingan där sen ta asfalt/grus tillbaks ner till nävsjön :)

Är medlem i gruppen :)

Trampas det något i Enstaberga då? Jag och Tom här nött rätt mycket där senaste tiden men just nu är vi lite trötta på den slingan efter alla varv :D Fler som har stött på tjuriga hundägare mm på spåret? Folk som vägrar flytta på sig o sånt. Jag tar det alltid lugnt vid folk o hejar och är glad men vissa verkar tydligen ha problem med att vi cyklar där, även märkt att det läggs ut grenar på vissa ställen också.

Tillbaka
Topp