Hjälp med komponenter till lvg-bygge - nu behövs mek-hjälp!

supreeme

Aktiv medlem
God morgon!

Behöver lite input till kommande cykelbygge.. Man kan väl kalla detta för ett avstannat projekt då en annan cykel kom ivägen och knäproblem ha minskat cyklandet över lag. Men nu må det bli av i alla fall!

Köpte ramen nedan av en Happyit för över två år sedan, en Ultimate AL anno 2013. Hade sen en period då jag hårdbevakade övriga K&S för inköp av komponenter, men har inte riktigt fått ihop allt. Tyvärr föll det sig så att ramen har en pressfit lager för Shimano och jag har ett SRAM GXP vevparti och allt kom av sig.

Så att få tummen ur och beställa ett pressfit-GXP lager och få hjälp att byta det står högst upp på agendan, men vad behöver jag mer? Det som finns men inte syns på bilden är ett hjulset.

Jag tror att jag saknar:
-vevlager - modell och fabrikat?
-klingbultar - vilken sort skall jag ha?
-kedja - vad lirar bra med en SRAM Red kasset, Dura-Adce 10-del eller SRAMs egna?
-nya bromsbelägg för carbonfälg - vilken modell och fabrikat?
-vajrar till bromsar och växlar, eller i alla fall höljen, vad passar och rekommenderas?
-styrlinda, kanske får bli Biltema då jag aldrig lindat själv förut
-nya däck, GP4000 II 25mm, blir fin-väder cykel

Något jag saknar? Och vad kommer jag behöva för verktyg att få ihop min nya kompis? Vevlagret räknar jag med att jag kommer gå till en cykelaffär för att få bytt..

Hjälp mottages tacksamt!

/Rickard

Bilagor

• IMG_2763.JPG
    IMG_2763.JPG
    45.8 KB · Besök: 35
  • IMG_2764.JPG
    IMG_2764.JPG
    54.6 KB · Besök: 32
Senast ändrad:
Skulle köpt ett ALU GXP vevlager, SRAM red kedja, jagwire höljen och en bra styrlinda.

Skulle inte köpa något på biltema, det är inte svårt att linda så satsa på en bra.

Biltema och SRAM Red och carbonhjul tycker jag inte passar =)

Jag måste pumpa min egen tråd då det återigen kom saker emellan, men nu må det hända!
Behöver lite hjälp innan jag beställer bara så det slipper bli fel, söker forumets visdom :)

Visst blir det rätt om jag beställer detta vevlager, alltså Road 86.5mm?
https://www.bike-components.de/en/T...ager-41x86-5-92mm-p24338/schwarz-Road-o23439/
Vevpartiet jag har ser ut som följer
IMG_29712.JPG

IMG_2969.JPG

Och ramen
IMG_2966.JPG

IMG_2967.JPG

Om någon kunde föreslå mig ett par klingbultar också vore jag tacksam, är det någon standard för dessa? De jag hittar på bike-components som är specifika för SRAM verkar vara gjorda för nyare Exogram vevparti med gömda bultar.. Helst vill jag nog ha något i stål som inte kräver specialverktyg men det verkar de inte ha?

Kedja får bli 1091R eftersom jag har en Red kassett liggande, synpunkter på det?
https://www.bike-components.de/en/SRAM/PC-1091R-10-fach-Kette-p25061/silber-10-fach-o30118/

Någon som har tips på bra linda? Vill gärna få till ett ganska tjockt styre då jag har hyfsat stora händer. Funderar på röd då hoodsen är röda, vad tros om det?
IMG_2968.JPG

Tänkte prova:
https://www.bike-components.de/en/SRAM/SuperCork-Lenkerband-p16882/rot-universal-o40001/
eller om det är värt att slanta upp lite extra för:
https://www.bike-components.de/en/SRAM/Red-Lenkerband-p34944/rot-universal-o40001/

I övrigt vore det kul med ett par lätta bra snabbkopplingar, vad känns prisvärt?
Och om någon kan tipsa om bra verktyg för att klippa vajerhöljen? Själva vajern går väl med vanlig avbitare vad jag minns från sist jag bytte?
Funkis? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Vajerklippare-2000022429/
Eller denna https://www.bike-components.de/en/Jagwire/Bowdenzugschneider-Pro-Housing-Cutter-p34573/
Jag har 4 resp 5mm vajrar och höljen ligger, det är väl vad som behövs? Växelvajern följde i och för sig med reglagen så där räcker det ju med att jag använder mina 4mm höljen. Dessa är vita och av fabrikat BBB, eller skall jag köpa mig något annat, eller i annan färg?

Första gången jag bygger från scratch så lite nervös å göra bort mig.. Har jag fått något om bakfoten, eller fattas något?

mvh
Rickard

Vajer och höljen kapas med för ändamålet avsedd vajertång. (Som de du länkat till) Klipp inte vajer med avbitare. Det raka skäret på avbitare pressar samman vajern och det är mycket större risk att det fransar sig. Om det kniper kan man kapa höljen med Dremel med kapskiva, men tång är att föredra.

Vill du ha hjälp av en cykelverkstad med vevlagermonteringen så är det nog lämpligt att du köper vevlagret där också. Då blir det ju dessutom rätt rätt lager. Styrlinda, vajrar och och klingbultar lär de också kunna trolla fram åt dig för obetydligt mer pengar än vad det kostar på nätet.

Tack för tipset om Biltemas wiretång, den såg faktiskt inte alltför tokig ut! Min nuvarande är rätt kass.

bompet sa:
Vajer och höljen kapas med för ändamålet avsedd vajertång. (Som de du länkat till) Klipp inte vajer med avbitare. Det raka skäret på avbitare pressar samman vajern och det är mycket större risk att det fransar sig. Om det kniper kan man kapa höljen med Dremel med kapskiva, men tång är att föredra.

Men om jag köper den billiga jag länkade till fån biltema, funkar det till att kapa både vajer och höljen? Eller bara vajern? Behöver köpa båda tängerna va?

waldner sa:
Vill du ha hjälp av en cykelverkstad med vevlagermonteringen så är det nog lämpligt att du köper vevlagret där också. Då blir det ju dessutom rätt rätt lager. Styrlinda, vajrar och och klingbultar lär de också kunna trolla fram åt dig för obetydligt mer pengar än vad det kostar på nätet.

Tack för tipset om Biltemas wiretång, den såg faktiskt inte alltför tokig ut! Min nuvarande är rätt kass.

Jag har pratat med min LBS i och de tyckte jag skulle beställa på nätet då det skiljde ett par hundra i pris, så jag hoppas de hjälper mig i alla fall (nog har de sagt det). Resten skall jag försöka montera ihop själv tänkte jag, förutsatt att jag beställer hem rätt grejer :) Finns ju mycket att se och lära på youtube.

supreeme sa:
Men om jag köper den billiga jag länkade till fån biltema, funkar det till att kapa både vajer och höljen? Eller bara vajern? Behöver köpa båda tängerna va?

Svårt att säga definivt, men jag skulle säga att du kan klippa både vajer och hölje med den (Biltema). Bara bettet är stort nog för att omfamna höljet så tror jag säkert skäret och kraften räcker fint till båda.

Senast ändrad:
Vet inte om det hänt så mycket på Biltema men de hade en tång som var lik den på bilden och den var väldigt kass. Nu varierar väl kvalitén som hejsan men när den inte kan klippa växelhölje utan att man måste hålla med tång så den inte skräcker isär, ja då är det inte kul.
Skulle rekommendera att köpa en vettig tång för set är ju sex klipp på växelhöljet bara (och sex på bromshöljet, som ju ska vara rakt för att ge stumma fina bromsar). Vajrar som går trögt kan förstöra hela glädjen med i övrigt fina komponenter.

Bra att komma ihåg är att efter man klippt höljet använda ett dorn för att se till att hålet är runt och inga små fransningar i metallspiralen sticker ut i vajerbanan. Det ser ut som Jagwire tången (länkad ovan) har ett inbyggt dorn. Ser även ut som att det är ett crimpverktyg för vajerhylsor inbyggt i skänklarna. Kan ju vara bra att tänka på om man inte har andra vektyg som kan göra dessa jobb.

Själv brukar jag använda en automatkörnare som jag har liggande som dorn. Och en minipolygrip för crimpning. Om jag inte lyxar till det och löder vajerändarna istället. Classy.

Okej, okej, jag tror det löser sig med kabeltången. Jag provar biltema å blir snittet dåligt så får jag ta fram min lilla rondell å kapskiva eller nåt.
Vad tror expertisen om val av vevlager, kedja, styrlinda och ev snabbkopplingar? Vevlagret hade ju blandade recensioner men har inte hittat något annat vettigt, det jag länkar till verkar vara samma som i SRAM/Truvatis reservdelslista.

Jag hör många som gnäller på SRAMs GXP vevlager, men jag har inte haft några problem. Kör det på tre av mina cyklar (två lvg, kolfiber resp titan, en alu cross). Alla har gått i 3+ år och flera tusen mil utan problem. Ett utav dem är tom italiensk gänga, som brukar vara recept för problem. Men har funkat bra. Har varit noga med att plana hylsorna vid montering, Jag har just fått proffs hjälp att installera ett pressfit GXP på kommande säsongs kolfiber lvg. Kände att jag inte hade tillräckligt bra koll på pressfit för att göra det själv. Monteringsmässigt funkade det toppen (återigen blev hylsan nogrant planad och brotchad vid installation) men jag har ju inte kört ordentligt på det ännu för att gå i god för lösningen. Vi får väl se. Crossen hade urprungligen ett shimano lager (och vevparti) som rasade ihop efter en vinter. Så förutsatt att det är rätt lager för din ram så skulle jag rekommendera SRAMs GXP vevlager (dvs själva lagret, sen kan man ju fucka upp själva installationen)

Kedja. Inte så noga. Shimano 105 kedjorna är ett prisvärt alternativ till SRAMs PG1030/1050 (för visst skulle du köra 10delat?). Funkar utan probs med SRAMs kasetter/klingor. Sen gillar jag ju SRAMs snabblås bättre än Shimanos nitade lösning. Men även här går åsikterna isär.

Styrlinda är för personligt för att ge rekomendationer. Faktorer att tänka på är dämpning, grepp och tvättbarhet (speciellt om du vill köra en ljus färg)

Vad gäller snabbkoppling så är jag inte så förtjust i lättviktsvarianterna. Biter för dåligt och svårt att få ett bra moment i de klena låsarmarna. Jag gillar typ Shimanos Ultegra snabbkopplingar och liknande. Dt Swiss har en liknande som är funkis. Återigen går åsikterna svårt isär i detta ämne.

supreeme sa:
Så att få tummen ur och beställa ett pressfit-GXP lager och få hjälp att byta det står högst upp på agendan, men vad behöver jag mer? Det som finns men inte syns på bilden är ett hjulset.
/Rickard
Köp denna och få hjälp av en verkstad att pressa i den, då kan du använda ditt befintliga lager. Var mycket noga med att rengöra gängorna innan du börjar skruva i då dessa är i plast. http://www.wiggle.se/sram-adapter-pressfit-30-till-bsa/

Jag hade samma problem och det kändes tryggt att det va SRAM som tillverkade adaptern, alla andra lösningar bygger på stegade adaptrar från 30mm axel till 24mm och alla är från tredjepart.

Styrlinda skulle jag rekommendera Fizik Performance Classic, snygg, hållbar, vettig dämpning, tvättbar.

landen sa:
supreeme sa:
/Rickard
Köp denna och få hjälp av en verkstad att pressa i den, då kan du använda ditt befintliga lager. Var mycket noga med att rengöra gängorna innan du börjar skruva i då dessa är i plast. http://www.wiggle.se/sram-adapter-pressfit-30-till-bsa/

Jag hade samma problem och det kändes tryggt att det va SRAM som tillverkade adaptern, alla andra lösningar bygger på stegade adaptrar från 30mm axel till 24mm och alla är från tredjepart.

Lagret jag tänkte beställa kostar ju typ 25 Euro så skillnaden i kostnad blir väl marginell, då känns det ju dumt att köra med en adapter istället för ett passande lager, eller har jag missat något?

bompet sa:
Jag hör många som gnäller på SRAMs GXP vevlager, men jag har inte haft några problem. Kör det på tre av mina cyklar (två lvg, kolfiber resp titan, en alu cross). Alla har gått i 3+ år och flera tusen mil utan problem. Ett utav dem är tom italiensk gänga, som brukar vara recept för problem. Men har funkat bra. Har varit noga med att plana hylsorna vid montering, Jag har just fått proffs hjälp att installera ett pressfit GXP på kommande säsongs kolfiber lvg. Kände att jag inte hade tillräckligt bra koll på pressfit för att göra det själv. Monteringsmässigt funkade det toppen (återigen blev hylsan nogrant planad och brotchad vid installation) men jag har ju inte kört ordentligt på det ännu för att gå i god för lösningen. Vi får väl se. Crossen hade urprungligen ett shimano lager (och vevparti) som rasade ihop efter en vinter. Så förutsatt att det är rätt lager för din ram så skulle jag rekommendera SRAMs GXP vevlager (dvs själva lagret, sen kan man ju fucka upp själva installationen)

Kedja. Inte så noga. Shimano 105 kedjorna är ett prisvärt alternativ till SRAMs PG1030/1050 (för visst skulle du köra 10delat?). Funkar utan probs med SRAMs kasetter/klingor. Sen gillar jag ju SRAMs snabblås bättre än Shimanos nitade lösning. Men även här går åsikterna isär.

Styrlinda är för personligt för att ge rekomendationer. Faktorer att tänka på är dämpning, grepp och tvättbarhet (speciellt om du vill köra en ljus färg)

Vad gäller snabbkoppling så är jag inte så förtjust i lättviktsvarianterna. Biter för dåligt och svårt att få ett bra moment i de klena låsarmarna. Jag gillar typ Shimanos Ultegra snabbkopplingar och liknande. Dt Swiss har en liknande som är funkis. Återigen går åsikterna svårt isär i detta ämne.

Ang kedjan så är det 10-växlat. 1091R kedjan (32 Euro) är ju dubbelt så dyr som en Ultegra 6701 kedja (18 Euro), är det med andra ord att kasta pengarna i sjön?

Lindan som sitter på min andra cykel idag är en enklare från Deda. Men den är lindad i dubbla lager i böjen för att få lite tjocklek. Tycker den är lite "torr" och inte så greppig. Jag har en snorgrön Lizard-skin ligger i en låda, känns som en miss-match färgmässigt (?) även om lindan verkar skön.

Var annars sugen på ett par snabbkopplingar från zipp, ok prismässigt och hyffsat lätta. https://www.bike-components.de/en/Zipp/Ti-Aero-Nabenschnellspanner-Auslaufmodell-p23744/

Oj! Jag ser att Red kedjan (1091R) har sänkts rätt kraftigt i pris sen senast jag kollade. Har för mej att den brukade ligga på typ 600 spänn. Då tyckte jag att det var bortkastade pengar, nu vet jag inte riktigt. Men å andra sidan så är det väl inte så tokigt att börja med nåt enklare. Känner man att man vill pimpa/skava lite vikt så kan det ju vara värt det.

Hmm...Verkar som SRAM sänkt priset på kedjor över hela linjen (1031,1051,1071...). Nu vet jag varken hit eller dit längre....

supreeme sa:
Ang kedjan så är det 10-växlat. 1091R kedjan (32 Euro) är ju dubbelt så dyr som en Ultegra 6701 kedja (18 Euro), är det med andra ord att kasta pengarna i sjön?
1051 kostar som 6701 och jag föredrar 1051 (men det är ju jag det :-) ).
Sen finns ju DA 7901 som växlar bättre.

supreeme sa:
Lindan som sitter på min andra cykel idag är en enklare från Deda. Men den är lindad i dubbla lager i böjen för att få lite tjocklek.
De flesta lindor är väl i närheten av 2,5 mm (utom tunna som är - eh - tunnare typ 1,5.
Canondale har någon billig 3,5 mm (synapse) som var lättlindad och inte onödigt svampig, även om det blev lite väl tjockt i mitt tycke :-)
Men linda är ju så personligt, som sadlar ungefär :-)

Typ en hundring dyrare för 1091R jämte 1071. DA finns inte å beställa från den sidan jag tänkt handla. Känns som det är avgjort, jag har ju en Red kassett så då kan jag kosta på mig en bra kedja.

Sen provar jag denna linda, hoppas det färgmatchar https://www.bike-components.de/en/SRAM/SuperCork-Lenkerband-p16882/rot-universal-o40001/. Får väl byta senare, å detta är första gången jag gör det själv så resultatet kanske inte blir fantastiskt.

Men kan någon bekräfta att jag köper rätt vevlager? https://www.bike-components.de/en/T...ager-41x86-5-92mm-p24338/schwarz-Road-o23439/
Och har någon input till föreslagen snabbkoppling? https://www.bike-components.de/en/Zipp/Ti-Aero-Nabenschnellspanner-Auslaufmodell-p23744/

Pressfit (egentligen bara att det är ogängat) finns ju flera varianter (BB30, BB86, BB90 ...) Så du måste nog kolla vilken dimension du har på hylsan innan nån kan ge dig ett definitivt svar. Om det nu inte är så att canyon alltid kör samma standard.

Det lagret du länkar till är exakt det jag satte i min Fuji Altamira som är BB86. Men du måste ta reda på vad som gäller för din ram.

Tog just ett snabbkik på canyons sida. Inte direkt hjälpsam för att hitta spec.

Ja det är ju en bild på min ram där det gamla lagret syns monterat.
Då tror jag det får bli en beställning inom kort!

SRAM SuperCork är riktigt skön. Bra val! Om du vill ha ännu tjockare så kan du dubbellinda styret som Contador. Gärna då med en tunnare linda innerst än SuperCork.

Skruvar till klingorna: http://www.ebay.com/itm/Stronglight...hash=item2c804e620d:m:mq5VPZ2zpq7dwCxScI-IBcQ Vanlig insexnyckel. Dutta gärna på lite medium locktite/gänglåsning på gängorna innan du drar dem.

Snabbkopplingar: Jag har dessa på crossen. Gillar känslan i dem (när man öppnar och stänger dem) och de är lätta. http://www.ebay.com/itm/gobike88-AE...922510?hash=item20f33ea54e:g:aIUAAOxyUrZS26Mb Går att få i en massa olika färger om man vill pimpa lite...

Vevlager: Det ser ut som att ramen har någon slags pressfit-lager. Du har ju ett fint vevparti så det bästa då (tycker jag) är att hitta ett adaptervevlager som sitter bra i ramen och är anpassat till ditt vevparti när det gäller diameter, bredd, och typ. Står det inget på lagret som sitter i ramen? Googlade lite och tror att det är Shimano Press-Fit SM-BB91 http://road.cc/content/review/56176-canyon-ultimate-al-90-di2 Tror det finns lösning här: http://wheelsmfg.com/bottom-brackets/bb86-92/bb86-92-bottom-brackets.html eller här http://www.wishbonetw.com/pro_3.asp?cate=107&id=260 http://www.ebay.com/itm/mr-ride-Cer...255045?hash=item4d3fb42f85:g:mFAAAOxyaURTiWzR

Kedja är lite av en smaksak, men jag gillar de som har snabbkoppling/"missing link" som går att bryta även efter att man satt ihop den. KMC är min favorit http://www.ebay.com/itm/mr-ride-201...607465?hash=item1e9f1eb069:g:tGsAAOSwECZUozIp

Senast ändrad:
Vad gäller klingbultar vill jag slå ett slag för typen som har insex från båda håll. En 6mm från fronten och en 5mm från baksidan (Som för övrigt sitter som original på SRAMs vevpartier). Så mycket behändigare än att behöva joxa med ett mothållsverktyg för klingbultar (De flesta sådna som jag har använt har varit rätt usla). Såhärna alltså:

https://www.sram.com/truvativ/products/road-chainring-hardware-kit

Finns andra märken också om man inte vill framstå som SRAM fanboy.

Jag kröp till korset (läs LBS). Axeln på vevpartiet har samma diameter som lagret som sitter inpressat. Dock blir det ett glapp på icke-drivsidan eftersom lagret inte är tillräckligt "brett" på den sidan. Föregående ägare av ramen har kört med Ultegra vevparti, antar att dessa har annorlunda axel eller splines för att fästa vevarmen? Jag orkade inte beställa fel så nu får LBSen ta på sig att ta hem rätt prylar och montera dit ett nytt lager. Bad dem beställa klingbultar också så det blir rätt där också, men insex eller torx och i stål.

Tack för support jag fått i alla fall, detta är för mig en djungel! Nu skall jag försöka beställa det sista jag behöver för att få ihop cykeln.

/Rickard

supreeme sa:
Jag kröp till korset (läs LBS). Axeln på vevpartiet har samma diameter som lagret som sitter inpressat. Dock blir det ett glapp på icke-drivsidan eftersom lagret inte är tillräckligt "brett" på den sidan. Föregående ägare av ramen har kört med Ultegra vevparti, antar att dessa har annorlunda axel eller splines för att fästa vevarmen?
/Rickard
Shimano har 24mm hål genom båda lagren och sedan brickor och fjädrar och plastmuttrar så att man spänner det lite lagom axiellt.
SRAM har 24mm genom lagret på drivsidan och 22mm genom lagret på frisidan. Sedan är axel och frisidans vev gjorda så att man låser vevpartiet axiellt runt frisidans lager. På så sätt så får man alltid en bestämd axel låsning och kan dra åt rejält utan att förspänningen på lagren blir för stor. [Och på drivsidan behöver man inte ha kullager utan kan ha lager utan axel styrning.]

supreeme sa:
... så nu får LBSen ta på sig att ta hem rätt prylar och montera dit ett nytt lager...

Klokt. Jag har monterat massor med gängade vevlager, men jag saknar både kompetens och verktyg för att göra ett bra jobb med pressade vevlager. Bättre att låta nån som kan göra det.

Torx på klingbultana? Nej! Om du hade kört Campa så ok, då hade du redan varit i torx-träsket. Annars väldigt onödigt att introducera ytterligare en grepptyp (och därmed en verktygsuppsättning) till utöver insex på sin cykel om man inte absolut måste.

Och som emmer beskriver; Det är lätt att tro att GXP och andra lager med 24mm diameter skall vara kompatibla. Men de bygger på helt olika principer. Så släpp alla sådana tankar.

supreeme sa:
landen sa:
supreeme sa:
/Rickard

Lagret jag tänkte beställa kostar ju typ 25 Euro så skillnaden i kostnad blir väl marginell, då känns det ju dumt att köra med en adapter istället för ett passande lager, eller har jag missat något?

Missuppfattade, trodde du hade BB30. Du verkar ha BB86: http://www.cyclingplus.se/artiklar/testkort-canyon-ultimate-al-9-0/

emmer sa:
supreeme sa:
Jag kröp till korset (läs LBS). Axeln på vevpartiet har samma diameter som lagret som sitter inpressat. Dock blir det ett glapp på icke-drivsidan eftersom lagret inte är tillräckligt "brett" på den sidan. Föregående ägare av ramen har kört med Ultegra vevparti, antar att dessa har annorlunda axel eller splines för att fästa vevarmen?
/Rickard
Shimano har 24mm hål genom båda lagren och sedan brickor och fjädrar och plastmuttrar så att man spänner det lite lagom axiellt.
SRAM har 24mm genom lagret på drivsidan och 22mm genom lagret på frisidan. Sedan är axel och frisidans vev gjorda så att man låser vevpartiet axiellt runt frisidans lager. På så sätt så får man alltid en bestämd axel låsning och kan dra åt rejält utan att förspänningen på lagren blir för stor. [Och på drivsidan behöver man inte ha kullager utan kan ha lager utan axel styrning.]

Man lär sig något nytt varje dag! :)

Här är huvudvärkstabletten:
http://wheelsmfg.com/bottom-brackets/bb86-92/bb86-92-bottom-brackets.html?crank_compatibility=6844 Välj antingen pressad lagerhylsa eller gängad hylsa, och fem olika prestandasteg på lager
Eller den här med endast ett alternativ (gängad hylsa och keramiska lager) http://www.wishbonetw.com/pro_3.asp?cate=107&id=260 http://www.ebay.com/itm/mr-ride-Cer...258923?hash=item4d3fb43eab:g:tw4AAOSwfcVT~vXi

supreeme sa:

--
Japp! Men sen å passa ihop det med mitt vevparti visade sig vara lite av en huvudvärk ;)[/quote]

Senast ändrad:
Det här går inte så fort för mig, men nu är alla prylar som behövs hemma..
Nu står jag här med ångest och skall börja dra vajrar och kapa höljen.
Men vad är egentligen rätt längd på höljena? Finns ju inga gamla att mäta ifrån.
IMG_3019.JPG

IMG_3020.JPG

IMG_3021.JPG

Funderar på om inte växelhöljena är lite för långa? Och om jag sen skall installera såna här justerare för växlarna, visst kan jag köra med bara prylarna till överst, den lilla "vajerstumpen" som följde med behöver jag väl inte använda?
IMG_3022.JPG

Känns så tråkigt att göra fel, tar det hellre lite lugnt och ber om hjälp från folk som vet vad de håller på med :)

Om det är möjligt skulle jag sätta bakväxelhöljet på vänster sida i ramen och framväxelhöljet på höger sida. Om det är böjligt att korsa vajrarna i ramen det vill säga. Det blir snyggare och kan också ge mindre skav av höljena mot styrhuvudet.
Sen är det ju bara att se till att man kan vrida styret obehindrat och kanske också med så lite skav som möjligt iaf i det "normala arbetsområdet" så att säga.
Och ja, jag skulle installera justeringarna på växelhöljena precis där dom kommer ut under lindan. Överst på bilden ser rätt ut.

eketjall sa:
Om det är möjligt skulle jag sätta bakväxelhöljet på vänster sida i ramen och framväxelhöljet på höger sida. Om det är böjligt att korsa vajrarna i ramen det vill säga. Det blir snyggare och kan också ge mindre skav av höljena mot styrhuvudet.
Sen är det ju bara att se till att man kan vrida styret obehindrat och kanske också med så lite skav som möjligt iaf i det "normala arbetsområdet" så att säga.
Och ja, jag skulle installera justeringarna på växelhöljena precis där dom kommer ut under lindan. Överst på bilden ser rätt ut.

Det finns inga interna kanaler för vajrarna i ramen så jag antar att det går bra? Skall prova att byta plats på dem!

Blir som nedan att byta plats på höljena. Antar att det går fint att korsa vajrarna inuti ramen.
Blir väl att ta bort 3 cm på höljena och installera justerbara. Känns som det blev bättre böjar på höljena!
IMG_3023.JPG

Jag gick och gjorde något annat och hoppades någon kunde tala om för mig hur jag skall göra, men icke!
Vad är rätt dragning?? Att låta växel-höljena gå runt styrhuvudet ser ju klart bättre ut m.a.p vinklar tycker jag, men så som styraren för vajrarna (som sitter under vevlagerhuset) ser ut så kommer vajrarna bli tvungna att korsa varandra inuti ramen, är det ok eller kan det bli knasigt?
Har googlat mig blå och sett både det ena och andra, på Canyons hemsida löper vajrar och höljen in i ramen på samma sida som växelreglaget..

Hilfe! Måste komma vidare :)

Om det verkar funka med styraren under vevhuset så kör korsat. Det gjorde jag när jag drog om på min pendlare. Blir snyggare ger mindre skav och kortare höljen. Bara fördelar typ.

Jo det tror jag ska funka fint. Mest fundersam på om det är bra när vajrarna korsar varandra inuti ramen..

supreeme sa:
Jo det tror jag ska funka fint. Mest fundersam på om det är bra när vajrarna korsar varandra inuti ramen..
Finns väl någon liten risk att dom skaver och/eller skramlar mot varandra men det är inget jag funderar på för egen del. Om styrningen under vevlagret inte är helt symmetrisk så är säkert risken ännu mindre.

Tillbaka
Topp