HappyVR 2016 - SUB9 gruppen 06:20 [UPPDATERING - Racereport]

Jeppe_E

Aktiv medlem
Jag tänkte samla lite i denna tråden om Happys startgrupp 06:20 för VR 2016.

Just nu är vi 11 st anmälda. Jag hoppas att det kan tillkomma några fler. Jag hoppas dessutom att merparten av de som anmält sig är sugna på just SUB9. Det var väl inte riktigt uttalat/bestämt. Men med tanke på starttiden, så är det underförstått att det skall cyklas lite snabbare.

Ni som är med, får gärna maila mig på jesper-ekvall@telia.com, så ska jag försöka samla ihop oss, så att vi kan dela information och tips. Vi har just nu 3 st som aldrig cyklat VR i gruppen. Kul!

Så alla ni som inte har anmält er, men som är intresserade av att ta er runt på en tid under 9 timmar, maila till Anders på anders.hellblom@gmail.com och ange att ni vill vara med i 06:20 gruppen.

Platserna hålls BARA oktober ut. Hade varit kul om vi blivit några till som kan hjälpas åt runt pölen.

Tänkte starta en Strava grupp, så kan vi följa varandras framsteg under våren där.

Senast ändrad:
Mailat!

Kanske kan skapa en låst FB grupp? Enklare än att hålla igång en mailkonversation.

Måste ju hålla igång alla i denna kalla vinter!

Edit: skaffade Strava nu, aldrig sett behovet. Endast synkat mot Garmin tidigare.

Senast ändrad:
Har skapat en grupp på strava, Happy VR 2016 - SUB9

Facebook.. hmm, av förekommen anledning så låter jag det vara för tillfället.

Kul grej!

Jag har bara kört VR en gång, det var för ett par år sen (misäråret med regn där så många bröt 201X?) men då rullade vår Sub10grupp från happy in på 9.39 och jag var sjukt nöjd med upplägget. Alla var trevliga, vi höll oss till planen fint, om än lite fort på vägen ned men så kan det ju gå om det blåser. Och i uppförsbackarna höll vi igen så ingen fara.

Minns det som en otroligt trevlig upplevelse som inte var det minsta jobbig.

Så nu är jag sugen på sub9, bra utmaning och jag är i min livs form rent kondismässigt (mest löpning), bara att fortsätta på det spåret och kötta lite mer hoj så blir det bra.

Så sjukt på! Vore kul att köra nång gång eller två ihop före också men inget krav i min värld. Gick toppen utan det sist så är nog inte kritiskt.

/P

Vi är just nu 13 st i gruppen, en som inte betalt in. Glöm inte maila mig, så ni kommer med på maillistan.

Anmäld och mailat!
Tänker ta revansch för årets snöpliga 9:00:25 så jag är nöjd om vi kan kapa 30 sekunder på min tid.
Träningsmässigt är jag väl inte i nån superform just nu men det blir lite mtb. Pannlampa på onsdagar och nåt lite längre på söndagar. I övrigt tänkte jag köra TrainerRoad i vinter och se om det funkar.

Nån input på TrainerRoad?

Tjohoo!

Vi är nu uppe i 17st anmälda (2 ej betalt än)

Hoppas att merparten är inställda på sub9 :)

17st.. det blir 17km var att dra, plättlätt :)

Dra 17 km låter ju som rena barnleken... :)

Bara man kan käka ordentligt borde vi ju rulla in lätt och ledigt i tid.

Visst kör vi samma upplägg som vanligt?

DVS (saxat från tråden sub10 VR2012):

Här är ett utkast på taktik, modifierat Conti Test Teams taktik från en tidigare runda för att passa oss. Om det är något som man har invändningar/tankar om, skriv!

1. Vi ska köra Vätternrundan på max 8:59. Det innebär en snittfart på minst 33,4 km/h.
För att hålla den här snittfarten ändå in i mål, så ska vi köra med runt 34-35 i snitt ner till Jönköping - första 11 milen.
Efter Jönköping så är det några backar som drar ner farten. När vi når Karlsborg bör snittfarten fortfarande ligga på ca 33,5km/h. .
Sista tre-fyra milen är rätt sega, då det är backig och smal väg. Där har vi även många andra cyklister att ta hänsyn till, så det blir lägre fart i slutet rent naturligt.
Vi bör ha lite marginal till 9:59 så slipper vi stressa sista milen.
Schemat är anpassat efter 8:45 vilket ger oss 14 minuters marginal till Sub 10

Förra året var banan 295,8km. I år vet vi inte exakt längd, då en del av banan är omdragen i Jönköping.

Det går inte att öka snittet efter halva loppet, dels för att banan inte tillåter det i slutet och dels för att vi inte är lika pigga andra halvan.

(Om vindarna blåser helt fel och vi får kraftig motvind ner till Jönköping så kommer vi inte kunna snitta 31-32 dit, men då kommer vi kunna köra fortare på andra sidan istället. Ovan exempel gäller om det är relativt vindstilla.)

2. Tre pauser är spikade:
* 74km, Gränna (3 minuter)
* 141km, Fagerhult (6 minuter)
* 205km, Boviken (6 minuter)

Total stopptid under Vätternrundan beräknas bli ca 15 minuter.

3. Vi bör köra 2 led i klungan

* När du är längst fram i det yttre ledet så roterar du in framför cyklisten bredvid dig. När du passerat cyklisten i det inre ledet viker du in framför honom, försiktigt och inte för nära hans framhjul så att han åker i diket. Fortsätt därefter att dra i täten, rotera inte för sent (innan du börjar känna dig trött) för du har bara gjort halva din förning när du byter led. Om du ändå har väntat för länge och behöver vila, säg till cyklisten bredvid dig som leder ytterledet att han behöver gå in framför dig. Korta förningar är king, då riskerar vi ingen mjölksyra.
Tänk på att hålla jämn hastighet vid rotation så vi får ett smidigt flöde utan ryck och luckor.

* Hastigheten uppför ska vara lagom, dvs det ska inte gå fortare än att alla hänger med. Tänk på att ta det lugnt även när man når toppen, så att hela klungan hinner uppför hela backen innan man ökar farten. Inga igångdrag!

4. Tänk på att säkerheten i klungan är VIKTIGAST! Vi ska _inte_ vurpa.
* Ha alltid marginal så att du inte kör in i framförvarandes bakhjul. Detta är särskilt viktigt i alla uppförsbackar - om framförvarande ställer sig upp förflyttas cykeln 10-20cm bakåt och du riskerar att köra in i hans bakhjul. Tänk på att ställa dig upp försiktigt med jämn fortsatt kadens i uppförsbackarna så undviker man hastiga förflyttningar av det slaget.
* Vik inte in för tidigt från yttre till inre ledet när du dragit, håll lite marginal så att det går säkert till. Men undvik även för stora luckor, det här är något man måste öva på mycket.
* Ge tecken för alla faror: framförvarande cyklister, farthinder, gropar, refuger, skyltar osv. Ropa "Bil" om så behövs, upprepa i klungan!
* Vidarebefordra alla tecken bakåt som framförvarande cyklist ger.
Klapp i rumpan - hinder på den sidan
Uppsträckt arm - Stopp!
Utsträckt arm rör sig upp/ner - sänk farten/bromsa
Pekande hand nedåt - fara/grus
Kan du inte ge tecken, skrik istället högt "Hål!", "Grus!" osv.
Tänk på att du INTE HASTIGT kan väja undan för hinder eller tvärbromsa då du har cykel både bredvid och bakom.

5. För att kunna kommunicera med hela klungan på ett enkelt sätt i full fart så kommer vi att använda en visselpipa.

Under loppet kommer följande signaler att användas. Endast tre olika:
* Tre korta snabba - Öka farten i klungan, ca 2-3km/h mer. Öka successivt utan ryck.
* En kort + en lång - Slå av på farten lite
* Lång ihållande signal - depåstopp, förbered för att stanna, stopp om ca 100-200m. En lång signal till kommer när det är dags att stanna. Ytterligare en lång signal när det är 30 sekunder kvar till avfärd, då är det dags att återvända till cykeln och göra sig klar.

6. Kör jämnt i klungan - cykla absolut inte ryckigt!
Bromsa inte hårt och accelerera inte snabbt. Varenda litet ryck orsakar förödande effekt bakåt i klungan och det blir lätt luckor. Ska du täppa en lucka, gör det sakta. Jämn fart sparar mycket energi!

7. Hastighet, vad är rätt? Det beror helt och håller på vägen och vindarna.
* Är det platt och vindstilla bör vi ligga på ca 35km/h i marschfart. Blåser det medvind kan det lätt gå 5-10km/h fortare, likaså lika mycket långsammare i motvind.
* Uppförsbackarna, som sagt ovan, hastigheten ska vara lagom. Om det sen är 15-20-25-30km/h beror på backens lutning och längd samt vinden. Sunt förnuft gäller.
* Nedförsbackarna, där ska vi inte hålla igen. Gravitationen ska utnyttjas till fullo. Den som ligger längst fram i den klungan ska jobba hårt så att inte alla andra bakom behöver bromsa sig nerför hela vägen. Runt 60-70km/h kan det bli.
* Byt förning efter nedförsbacken, risken för syra är stor hos de som drar nerför. Det kan vara värt det, för det är i nerförsbackarna man verkligen kan öka snittet.
* Rondeller och korsningar: Tänk på att inte accelerera för snabbt efter dessa, klungan är drygt 20m lång och alla ska hänga med!

8. Blir man trött och inte orkar dra i klungan, så lägger man sig längst bak och agerar grindvakt.
När siste man kommer ner så ropa "Grindvakt!" om inte framförvarande uppfattar varför du ligger där bak. Orkar man åter att rotera efter att ha vilat en stund så återgår man till klungan.

9. Vi kommer att plocka upp cyklister längs med vägen från andra snabbklungor.
Det finns ingen anledning att inte låta andra starka cyklister som blivit avhängda vara med i vårat led. Dock krävs att de satsar sub10, kan cykla i klunga och är tillräckligt fräscha i benen. Om någon ser ut som ett vrak får Klungführer eller subcommandante säga åt vederbörande att personen inte kan vara med i leden men gärna i svansen.

10. Får någon punka så är det inte mycket att göra åt, klungan stannar inte.
Detta ska förhoppningsvis inte hända då vi alla kör på nya fräscha däck. Eller hur? Öva istället på att byta slang/ta med en punkaspray så att du snabbt är på banan igen och kan dra ikapp klungan. Förlorade cyklister sinkar klungan.

11. Blir det en klungvurpa så stannar hela klungan snabbt för att se hur det har gått.
Om inget allvarligt har hänt så rullar vi så fort det går. Lång signal med visselpipan betyder STANNA! Om sjukvård behövs ringer den som snabbast kan 112. Vi lämnar ingen med brutna ben i något dike!

12. När vi rullar in i Motala så samlar vi ihop oss i tvåled för gemensam målgång strax innan Luxor-rondellen.
Vi har samarbetat hela vägen runt Vättern och vi går i mål samtidigt. Inga slutspurter alltså. Rätta till tröjorna och så rullar vi snyggt i tvåled in i mål!

13. Stoppen är rätt korta, du hinner egentligen bara med att fylla vätska+energi och kissa.
Första stoppet är extra kort för att alla här ska ha tillräckligt med vätska och energi för att bara behöva en kort kisspaus. Om något får slut på vätska innan vi når Fagerhult, kommunicera det med andra personer i klungna som lånar dig vätska. Hur mycket vätska och energi du behöver vet bara du. Öva innan på några längre turer.

14. Många i gruppen är hyfsat gröna på klungkörning och det kommer krävas fullt fokus för att få klungan välsmord och effektiv. Vi kommunicerar högt, tydligt, öppet och ärligt och ser till att vi hela tiden jobbar med att få klungan effektiv. Som redan nämnts, inga kraftiga igångdrag, lugnt i uppförsbackarna, full fart nedför och täta byten för att spara på krutet.
Och, se till att fylla på med vätska och energi, men alltid längst bak. ABSOLUT förbjudet att fippla med flaskor, fickor och förpackningar inne i klungan. En tappad flaska kan innebära akuten för hela gänget. Vi ska INTE vurpa, så fullt fokus på vägen och framförvarandes bakhjul.

VR2016.png

ptrk skrev:
-------------------------------------------------------
> Dra 17 km låter ju som rena barnleken... :)
>
> Bara man kan käka ordentligt borde vi ju rulla in
> lätt och ledigt i tid.
>
> Visst kör vi samma upplägg som vanligt?

Jag skrev i anmälningstråden följande:

SUB 9
Jönköping 102km - 09:20. Snitthastighet 34 km/h
- 5 min paus för vätska.
Hjo 171km - 11:25. Snitthastighet 35,5 km/h
- 5 min paus för vätska.
Hammarsundet 257km - 14:00. Snitthastighet 34,5 km/h
- 5 min paus för vätska
Motala 295km - 15:10. Snitthastighet 35 km/h

8h 50min

Sedan kom input att två stopp räcker, vill minnas att det var fagerhult & boviken. Men det är ju högst väderberoende. Så planer får smidas i slutet av maj/början av juni.

Mina egna sträcktider från i år:

Jönköping 102km - 3:10. Snitthastighet 32,3 km/h
- 10 min paus för vätska.
Hjo 171km - 5:46. Snitthastighet 32,8 km/h
- 10 min paus för vätska.
Hammarsundet 257km - 8:25. Snitthastighet 33,8 km/h
- 7 min paus för vätska
Motala 295km - 9:44. Snitthastighet 30,8 km/h

9h 44min

Rullmässigt låg jag på 9h 13min

På ptrk låter det inte som att vi ska köra belgisk kedja, är inte det snabbare? Kräver iofs kanske mer av gruppen i form av samkörning, men ändå värt att fundera på.

Jag tycker också att vi bör fundera på att anpassa rotationsriktning beroende på vind. Med vind sida-mot från vänster är det klart bättre att rotera motsols t.ex.

Detta är väl saker vi kan prata om längre fram egentligen, kom bara på det nu pga inlägget.

slice me nice skrev:
> På ptrk låter det inte som att vi ska köra
> belgisk kedja, är inte det snabbare? Kräver iofs
> kanske mer av gruppen i form av samkörning, men
> ändå värt att fundera på.
>
> Jag tycker också att vi bör fundera på att
> anpassa rotationsriktning beroende på vind. Med
> vind sida-mot från vänster är det klart bättre
> att rotera motsols t.ex.
>
> Detta är väl saker vi kan prata om längre fram
> egentligen, kom bara på det nu pga inlägget.

Ja, det blir ju en typ av belgisk kedja, eftersom vi är såpass många som 17-18st, så blir det två led och då kan man köra en typ av belgisk kedja, där frontmannen i ytterled drar 500 meter, viker in framför frontmannen i innerledet och fortsätter dra 500 meter och så snurrar man på det. Med 18 pers i klungan blir det 1 km dragande, följt av 17 km "vila" eftersom båda leden går lika fort.

Det skall mycket till för att en roterande belgisk klunga, där ytterledet alltid går snabbare skall hålla/fungera i 29 mil. Då blir det mer att man drar i 500 meter, vilar i 4,5 km för att sedan gå ut i ytterspår och accelerera hela vägen fram till täten igen.

Men det kan vi ju diskutera lite senare. Personligen gillar jag det första alternativet när man kör lite längre sträckor.

Jag kan vara med på det, bara det inte blir ryckigt vid rotationen.

Fast 1 km dra, 17 km vila blir det väl inte om vi är 18.
Är vi 18 st så finns det två platser i vinden och 16 i lä, det blir 8 km i vila

Är ni intresserade av teamkläder, kolla den här tråden:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2819241

Edit:

1+1 mins förningar körde vi sist jag cyklade runt pölen och det funkade fint! Eller vi kanske siktade på ca 45s men det blir ju lätt 1 min ändå.

Jag tror att det är en bra nivå däromkring.

Min erfarenhet är att det knepiga är i nedförsbackar när man vill maxa då det kan vara lite läskigt att byta led. Kombon av hög fart, inte vill byta och inte bromsa gör att vissa fick dra lite längre förningar just i de tillfällena. Detta var dock inget som störde nämnvärt på totalen, är man trött får man byta undan innan backen bara...

Senast ändrad:
Fjärdebrunn skrev:
> Är det optimalt med så långa förningar som 1+1
> minut på Vättern?

Det optimala är väl egentligen att man inte tar någon förning alls. Så fort man kommer upp i täten så slår man åt sidan och backar ned med det långsamma ledet.

Ni som kommer från Sthlm, kommer ni cykla något i vinter? CX?

Vore ju nice att komma ut lite!

Jag lyckas inte hitta strava-gruppen.

Just nu laddar jag med lite ont i knät efter 2X Ötzirundor där den sista blev väl hård. Det ska dock ordna sig.

Hur har vi tänkt med
1. Gemensam klungträning? Är det något som brukar förekomma? Jag är 08-baserad
2. Resa och boende? Ska vi ordna det var för sig eller i grupperad form?

Anders H skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det optimalt med så långa förningar som
> 1+1
> > minut på Vättern?
>
> Det optimala är väl egentligen att man inte tar
> någon förning alls. Så fort man kommer upp i
> täten så slår man åt sidan och backar ned med
> det långsamma ledet.

Det där är möjligen optimalt under förutsättning att det funkar och att alla är lika starka. Börjar man tulla på någon av de förutsättningarna så är det inte alls säkert att det är optimalt.

Det finns få saker som kan vara så slitiga att köra med som en riktigt dåligt fungerande kedja där det blir att man antingen själv också kör ryckigt och får korta "maxspurter" med ojämna mellanrum eller att man en stor del av tiden ligger och tar vind för att täppa till luckor som uppstått.

Med en kedja är det dessutom ganska svårt att utnyttja om några är riktigt starka. Med långsamt roterande tvåpar, såsom Jeppe_E föreslår, kan man låta dessa dra i samma tempo men under längre tid och därmed ge övriga längre "vila". Man bör då lämpligen se till att de starka ligger efter varandra.

Lycka till!

Läste f.ö. först sub 6.20 när jag såg trådtiteln. ;-)

Fjärdebrunn skrev:
> Jag lyckas inte hitta strava-gruppen.
>
Happy VR 2016 - SUB9 heter den!

Fjärdebrunn skrev:
> Jag lyckas inte hitta strava-gruppen.
>
> Just nu laddar jag med lite ont i knät efter 2X
> Ötzirundor där den sista blev väl hård. Det
> ska dock ordna sig.
>
> Hur har vi tänkt med
> 1. Gemensam klungträning? Är det något som
> brukar förekomma? Jag är 08-baserad
> 2. Resa och boende? Ska vi ordna det var för sig
> eller i grupperad form?

Ja, det är ju om ni från Stockholm kan organisera er. Men det är rätt spridda skurar över landet i gruppen, vilket är jättekul. Jag kommer nog själv att träna tillsammans med skåningarna i den "långsamma" gruppen. Jag kan ju ligga först och dra runt dem, så blir det nog lagom för alla :p

Personligen vet jag inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska sova i bilen, eller hitta ett boende. Det optimala är förstås att vi samlas kvällen innan och går igenom upplägget och vilka förväntningar och regler som vi har/ska ha.

Fjärdebrunn skrev:
> 1. Gemensam klungträning? Är det något som
> brukar förekomma? Jag är 08-baserad

när börjar vi träna i stockholmsområdet? Är absolut på!

nadderf skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1. Gemensam klungträning? Är det något som
> > brukar förekomma? Jag är 08-baserad
>
> när börjar vi träna i stockholmsområdet? Är
> absolut på!

Jag ska bara läka ihop knä och hälsena först så kan jag kliva på sedan även om det blir lite struligare på vintern. Lite längre helgpass är kanske bra att samla gänget kring.

För allmän klungträning är T ex Le Peloton helt kanon. Det går av bara fan på tvåled. Grupp 2 kör väl lite mer för varandra.

Ang boende vore det väl skitkul om vi kunde boka något gemensamt. Vem har åkt förut och har lite koll?

Hallo alla sub9-fantaster.

Jag har precis fått en inbjudan till ett bröllop VR-helgen. Efter lite diskussion med frun och samvetet har jag insett att prioriteringen blir:
1. Bröllop
2. VR

Varför jag tyvärr kommer banga VR i år. Jag har därmed en startplats över så om någon av er har en polare som vill med men saknar plats, hör av er annars säljer jag den på blocket...

Vill bara påminna samtliga deltagare i SUB9-gruppen att jag har skapat en grupp på Strava, där vi kan diskutera och kolla in varandras träningspass.

https://www.strava.com/clubs/163056

Jag hade tankar om att samla alla i en mailgrupp, men det verkar vara svalt intresse för detta, då många inte har meddelat mig sin e-mail adress. Men det kanske kommer? I vilket fall som, så behöver vi någon gång under våren sätta ihop lite enklare regler och förhållningssätt, samt träffpunkt i motala. Min e-mail adress hittar ni i ursprungsinlägget.

Mvh
Jeppe

Senast ändrad:
Bra, jag kör fortsatt rehabtrampande med blandade motgångar. Just nu vill inte magen ha mer antiinflammatoriskt...
Ska vi få någon koll och ordning bör vi väl ha ett par träningstillfällen på regional basis innan lite beroende på var folk finns.

Jag såg att jag visst sitter med i Strava-gruppen.

Ja vi måste börja organisera lite snart.. Har själv lite ångest att min senaste träning utomhus var på julafton, lite spinning och mest gym har vart vinterns träning, så benen är redo iaf!

Tycker absolut vi kan försöka göra gemensamma träningar veckovis, har heller inga problem att åka 10-20mil för en söndagstur typ en gång i månaden?

Självklart bör vi försöka få ihop något eller någrs träningstillfällen i vår. Jag håller med nadderf, kan köra en bit för att få till det.

Är det någon som har en full förteckning över vilka orter folk huserar i? Jag kan styra upp några tillfällen i Göteborgs/Jönköpingsområdena framöver, men når man ut till alla genom att skriva i den här tråden? Mailadresser hade varit önskvärt...

Nej, uppenbarligen når man inte ut till alla :)

Eftersom forumet dessutom tillåter alias så är det supersvårt att leta reda på medlemmarna. Kanske kan be Anders lite snällt om mailadresserna. Han bör ju rimligen ha allas :)

De som är anmälda till SUB9 är följande:

1 Andreas Arvidsson
2 Anders Hellblom
3 Seth Comigus
4 Jesper Ekvall
5 Erik Sundvall
6 Patrik Frid
7 Hans Larsson
8 Mats Häger
9 Rikard Prüzelius
10 Erik Fredman
11 Fredrik Larsson
12 Roine Lundberg
13 Per Kohler
14 Erik Josefsson
15 Andreas Johansson
16 Mathias Olsson
17 Michael Ahlström
18 Carl Sjölund
19 Gustav Annelund
20 Pontus Johansson
21 Gustav Josefsson
22 Johan Nilsson
23 Michael Ahlström

Ptrk hade fått förhinder, misstänker att detta handlar om Patrik Frid. Så då är vi 22st.

-Är det någon som har en full förteckning över vilka orter folk huserar i?

Japp! Vätternrundan har.. bara logga in och kolla din startgrupp!

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
De som är anmälda till SUB9 är följande:

1 Andreas Arvidsson
2 Anders Hellblom
3 Seth Comigus
4 Jesper Ekvall
5 Erik Sundvall
6 Patrik Frid
7 Hans Larsson
8 Mats Häger
9 Rikard Prüzelius
10 Erik Fredman
11 Fredrik Larsson
12 Roine Lundberg
13 Per Kohler
14 Erik Josefsson
15 Andreas Johansson
16 Mathias Olsson
17 Michael Ahlström
18 Carl Sjölund
19 Gustav Annelund
20 Pontus Johansson
21 Gustav Josefsson
22 Johan Nilsson
23 Michael Ahlström

Ptrk hade fått förhinder, misstänker att detta handlar om Patrik Frid. Så då är vi 22st.

Å Anders H ska inte cykla snabbt så då är vi 21st..

Hej
Christer Tjäder blir nr 22 då
Bor utan för Umeå (Vännäsby) så jag är troligen bosatt längst norrut
//C

Oj, vi är tydligen 28st (27) i gruppen!

Så här ser det ut rent geografiskt. En hel del runt Stockholm och Göteborg.

Samt en ensam från Vännäsby uppe i Västerbotten, ja..och så jag då som ensam Skåning.

Skarmavbild2016-02-15kl.20.09.50.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp