Är det vanligt med glapp (play) i teleskopstolpar?

Fistarn

Ny medlem
Får lite tvetydiga svar när jag kollar runt på diverse forum, vissa tycker att lite play är att vänta (för att minska friktion mellan inre och yttre delen av sadelstolpen) medan andra påstår att det ska vara helstelt mellan rören. Vad anser ni? Har typ extremt lite play, men lagom för att märka av det om jag för hand vickar sadeln fram och tillbaka. Orkar inte riktigt skicka tillbaka stolpen till UK.

Det beror på vad du har för stolpe. Reverb, Command Post och säkert några till har lite glapp från början. Andra har inget glapp. SÅ det är omöjligt att svara på eftersom vi inte vet vad du har för stolpe.

Min Reverb var glappfri ny, nu ett år senare finns ett visst glapp, inte mycket alls dock. Men funktionen är 100% i övrigt.

Min helt nya KS Lev Integra har glapp från början, mer än Reverben har efter ett år. Får se hur mycket det glappar om ett halvår.

Det glappar lite i mina commandposts när man känner med handen men sägas bör att det inte märks alls när jag cyklar.

Jag har glapp i min gaffel, annars funkar den inte som den ska.

Är det ingen som någonsin säger. Helt bedrövligt att de inte lyckas bygga sänkstolpar som håller och fungera, oavsett om de kör med glapp eller ej.

H. sa:

Är det ingen som någonsin säger. Helt bedrövligt att de inte lyckas bygga sänkstolpar som håller och fungera, oavsett om de kör med glapp eller ej.

Fast det är ju svårare att bygga en enbent grej som inte glappar i sidled än en tvåbent där de två benen sitter ihop medelst styv brygga. Då roterar ju aldrig benen individuellt. Visst man skulle ju kunna göra ett kvadratiskt innerben med nållager i stolpen. Det borde inte glappa.

Luthman Photography sa:
H. sa:

Fast det är ju svårare att bygga en enbent grej som inte glappar i sidled än en tvåbent där de två benen sitter ihop medelst styv brygga. Då roterar ju aldrig benen individuellt. Visst man skulle ju kunna göra ett kvadratiskt innerben med nållager i stolpen. Det borde inte glappa.

En Lefty alltså... ?

Vad är nackdelen med en kvadratisk stolpe? Är det svårare att göra kvadratiska bussningar eller varför kör alla med runda innerstolpar?

pbeijer sa:
Vad är nackdelen med en kvadratisk stolpe? Är det svårare att göra kvadratiska bussningar eller varför kör alla med runda innerstolpar?

Dels det du sa, sen är det enklare att svarva till rätt tolerans än att fräsa något symetriskt i tolerans. Sen är det nog en estetik grej oxå då allt på en cykel är rundat/runt.

mikipedia_ sa:
pbeijer sa:

Dels det du sa, sen är det enklare att svarva till rätt tolerans än att fräsa något symetriskt i tolerans. Sen är det nog en estetik grej oxå då allt på en cykel är rundat/runt.

Jag skulle skita i hur det såg ut om det funkade bättre än dagens pinnar. Ifs är jag dugligt nöjd med min CP.

Men om man på något sätt kunde ha (hårt)fjädrande nållager så skulle man väl inte behöva bussningar, eller tänker jag fel?

Jag skiter fullständigt i om stolpen glappar lite vid rotation runt sin axel, det enda glapp min tre år gamla Reverb uppvisar, bara den inte säckar ihop helt.

Luthman Photography sa:
mikipedia_ sa:
pbeijer sa:

Jag skulle skita i hur det såg ut om det funkade bättre än dagens pinnar. Ifs är jag dugligt nöjd med min CP.

Men om man på något sätt kunde ha (hårt)fjädrande nållager så skulle man väl inte behöva bussningar, eller tänker jag fel?

Jag TROR det finns nållager vektorer? (Ett fyrdelat lager iaf) som har cylindriskt yttre. En sån lösning skulle kunna shimsas ganska enkelt och lösa lite av bearbetnings toleransproblemet/tidsåtgången.

Ska inte bovall ta å bygga en lfty i spirerad dropper? Han kunde bygga en cykel utan rätt kunskaper, skulle bli en intressant bygg tråd iaf?

Jag är också nöjd nu med Yep, men allldrig mer en reverb.

mikipedia: Jag servar min Reverb nu i förhoppningen att ni pionjärer ska hinna hårdtesta de nya fräsiga alternativen som Yep till nästa gång den dör ;-)

Rattnalle sa:
mikipedia: Jag servar min Reverb nu i förhoppningen att ni pionjärer ska hinna hårdtesta de nya fräsiga alternativen som Yep till nästa gång den dör ;-)

Har kört min Yep i missärväder och crachat den mer än reverben jag hade på enduron och den är lika smutt och glappfri som ur kartongen? Bara lite lortigare.
Sen har jag iofs fått fixa en sån där antifuktdamask till vajer, den frös några gånger innan jag kom på vad det var?

Min Reverb har överlevt krascher och annat också. Det är hur bra mekanismen inuti håller i längden jag bryr mig om :-)

Så fortsätt misshandla! ;-)

Rattnalle sa:
Min Reverb har överlevt krascher och annat också. Det är hur bra mekanismen inuti håller i längden jag bryr mig om :-)

Så fortsätt misshandla! ;-)

Det ska jag? Tänkte mer att lyft och tryck på reveben ökar slitaget/påfrestningarna på oringar och +annat. Inget sånt har märkts på Yepen? (Okulärt och glappmässigt) tillskilnad från reverbens sjunka ihop lite och luftas problem som har upkommit av sånt.

När skall en ramtillverkare våga ge sig på att bygga in ett justerbart fäste för sadel? Kan vara att det blir både opraktiskt, dyrt och fult men när man ändå bygger div. länkage för bakdämperiet borde det gå att få till en ramfast justering av sadelhöjd.
Marknaden är nog inte mogen för Redalp V2 än iof..

Jag reklamerade just min reverb för andra gången på mindre än ett år p.g.a. glapp i alla ledder samt att den hade börjat sjunka när jag sitter på den. Reklamationen godkändes, ny reverb på väg :)

Glapp i Brand-x ascend, normalt eller kass? Sadeln går att rucka nån mm i sidled. Inget jag märker när jag cyklar men blev lite lite nervös på vallåsen. Tacksamt om den inte lossnar i liften.
När jag kännar på min one-one up så känns den helt solid men den är helt ny och dubbelt så dyr.

Tillbaka
Topp