Måste få ge en eloge till Giant och Jaguarverken

JockeS

Aktiv medlem
Köpte i Maj min Giant Anthem från 2014 av en kille i Gbg.
Tyvärr fanns det inget originalkvitto från butik med till hojjen, men jag fick kontakt med första ägaren som kunde intyga vart den var inköpt osv. Sen fanns även ramnumret registrerat hos Jaguarverken och Giant.

För någon vecka sedan upptäckte jag vid ett vajerbyte att bakväxelns vajer var feldragen och hade legat och skavt mot vevpartiets gods så det blivit en 5mm djup skåra.
Vajern hade jag aldrig bytt och inte tidigare ägare heller, så jag utgick från att detta var gjort hos ÅF eller Giant-fabriken.

Gjorde ett försök och kontaktade Jaguarverken om detta för att se vad dom trodde om skadan som uppstått och ifall det fanns någon chans att Giant kunde antingen säga att det inte var någon fara med detta eller att dom löser ramen mot en ny.
Chanserna för mig var väl itne så stora.
Inget originalkvitto.
Cykeln 2 år gammal
Jag har alltid otur med cyklar. :)

Men idag kom det ett överranskande mail: "Vi har fått en ny ram från Giant som vi skickar ner till dig och din gamla ram retuneras till Giant."

Ramen skickas imorgon till min lokala LBS som switchar allting åt mig och ser till att min gamla ram kommer tillbaka till Jaguarverken.

Hade aldrig trott detta, men nu får jag en ny 2015 års ram istället för 2014, tyvärr inte i samma röd/svart/vita-färg som passade mina klubbkläder, utan i blå/svart/vit istället.. men jag är inte petig :)

Så en eloge till både Jaguarverken och Giant för ypperligt bra service!

Skadorna som uppstått:
1.JPG

3.JPG

4.JPG

Bilagor

• 11881884_531062767059635_1646428174_n.jpg
    11881884_531062767059635_1646428174_n.jpg
    151.1 KB · Besök: 40
42Hz sa:
Oj, schysst! Jag hade cyklat vidare, sitter ju inte på något "farligt" ställe. :)

Det var lite det killarna på Jaguarverken och Giant sa också.
Men det var bättre att ta det säkra för det osäkra.

Sen är det ju alltid trevligt med lite nytt ;)

Det kan vara en bra ide att sätta skyddsfilm på alla ställen vajern kan ligga och skava. Inte ovanligt att man får en karta med genomskinliga lappar när man köper en ny cykel. Annars finns det att köpa på en välsorterad cykelbutik.

Även om kabelskav är vanligt så var det ovanligt djupt på din ram.
Najs av Giant att skicka ny ram.

I vevlagerhylsan är kraften i det närmaste obefintlig... NOT.

Bra service!

Senast ändrad:
Det där gör att jag vill reklamera middag ridlex cx. Har minst det där slitaget på styrhalsen, gaffelkronan?

Såg på Facebook någon knäpp amerikan som hade spräckt 3 ramar på sin anthem. Fick nya löpande... Han cyklade hellre "under gunned" än med riktiga dämpare för sin typ av cykling.

Och ett avslut på min historia..
Henrikssons cykel i Borås bytte ramen åt mig och passade även på att byta vevlager och styrlager åt mig då dom ansåg att dessa jag hade var utslitna.. utan kostnad dessutom :)

Invägd till 11.3 kg inkl pedaler från 13,4 kg exkl pedaler original
Givetvis har jag bytt det mesta förutom styrstam, vevparti, gaffel och bakdämpare.. resten är nytt

12748491_964060883674531_1643532114_n.jpg

Trevligt!

..Är också väldigt nöjd med hur Jaguarverken hanterat frågor samt utbyte av min droppost som slutade funka efter 1.5år. Cykeln (Giant Trance 1 2014) köptes från utlandet så var rädd att jag skulle behöva dra det via webshoppen/inköpsstället, men det var inga problem.

Har liknande erfarenhet. Bara servicen de ger gör mig väldigt benägen att fortsätta köpa Giant. Har en cannondale där det är en "recall" på styrröret och det har varit mycket bråk om detta eftersom jag inte är första ägaren. Det ironiska är att recalls regleras av lagstiftning och inte garantikrav men de har de svårt att förstå...

Tillbaka
Topp