Gammal Racer

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
Gammal Racer
Tja, är det bara Simplex Juy fram och Campione del Monde eller Tour dee France bak får du väl en 4-5 användbara utväxlingar.
Bör räcka.

659A85F3-9044-45BC-B2EC-149DEB000B84.jpeg

Senast ändrad:
Gammal Racer
Igino Cazzola sa:
Kikon sa:
Hade racercyklar 12 växlar före 69?
Som jag minns det; 'kom 6-delat kring decennieskiftet 1970/1980.

Jag vet inte. Jag hade 5-delat på 80-talet, men var inte så rik då (heller), så 6-delat var något att sukta efter i min enkla 5-delade värld. Det riktigt pinsamma är att jag var snabbare på 45 km då med dåtidens skitcykel än vad jag är idag... Testade i sommras att köra exakt samma sträcka som jag hade som "tt-test" på den tiden. *suck*

Gammal Racer
Gammal Racer
Igino Cazzola sa:
Bengt-re sa:
Igino Cazzola sa:
Kikon sa:
Jag vet inte. Jag hade 5-delat på 80-talet, men var inte så rik då (heller), så 6-delat var något att sukta efter i min enkla 5-delade värld...
Jag köpte min första 6-delade hoj 1982.

Coolt! Då var du ändå rätt tidig känns det som. Jag tror banne mig att det det hade blivit 90-tal innan jag fick sex (där bak (på cykeln)).

Min bror fick/skaffade sex tidigare - bittert, men motiverade mig att träna hårdare för att bevisa att jag var bättre ändå.

Gammal Racer

5 drev: 60-tal
6 drev: 80-tal
7 drev: 90 tal
8 drev: tidigt 00-tal
9 drev: sent 00-tal
10 drev: finns än på enklare cyklar
11 drev: dagens standard...

Stämmer detta ungefär?
Hur många drev fanns tidigare? Körde man med 2 också? Eller blev det 4-5 direkt?
Hur ser det då ut om 30 år?

Gammal Racer
Jag tror att 7/8 kom redan på 80-talet. 9 kom redan på 90-talet.

Hur många växlar hade den första racern med derailleur? 2x3?

Förr fanns en bakväxelsats att köpa till 3-växlade Torpedo-nav, som gjorde bakhjulet 2x3 växlad. Häftigt med dubbla klingor, då blev den ju 2x(2x3) :)

Var 12 före 10 ändå?

Gammal Racer
Kikon sa:
Då är alltså den ursprungliga frågan avhandlad.

Så, vilken sköna 10 växlade stålracer ska du ha nu då? :)

Bra fråga. Tänkte ju ha en gammal och snygg cyckel - måste självklart gå cykla på, men snygg är önskvärt. Pre 1969 är kravet dock - cykeln skall vara äldre än motorn.

Gammal Racer
Kikon sa:
*****Förr fanns en bakväxelsats att köpa till 3-växlade Torpedo-nav, som gjorde bakhjulet 2x3 växlad. Häftigt med dubbla klingor, då blev den ju 2x(2x3) :) *

Nu blev jag ju lite nyfiken, detta har jag aldrig varken hört talas om eller sett, när fanns detta? Jag har lite planer på att plocka ihop en retrohoj på en nytillverkad kines-ram, med 3-växlat Sram-nav, och en sådan skulle ju lyfta projektet till helt nya höjder..... Du har ingen bild eller länk eller så?

Mvh Ulf S.

Gammal Racer
us930 sa:
Kikon sa:
*****Förr fanns en bakväxelsats att köpa till 3-växlade Torpedo-nav, som gjorde bakhjulet 2x3 växlad. Häftigt med dubbla klingor, då blev den ju 2x(2x3) :) *

Nu blev jag ju lite nyfiken, detta har jag aldrig varken hört talas om eller sett, när fanns detta? Jag har lite planer på att plocka ihop en retrohoj på en nytillverkad kines-ram, med 3-växlat Sram-nav, och en sådan skulle ju lyfta projektet till helt nya höjder..... Du har ingen bild eller länk eller så?

Mvh Ulf S.
https://www.google.se/search?q=2+x+...F-8&hl=sv&client=safari#imgrc=wDz-ko1igfAzPM:

Framväxel på det hittade jag nog på. Men det borde väl någon annan ha gjort också, tänkte jag.

Bengt-re sa:
Kikon sa:
Då är alltså den ursprungliga frågan avhandlad.

Så, vilken sköna 10 växlade stålracer ska du ha nu då? :)

Bra fråga. Tänkte ju ha en gammal och snygg cyckel - måste självklart gå cykla på, men snygg är önskvärt. Pre 1969 är kravet dock - cykeln skall vara äldre än motorn.
Valfri Italienare? Den här är inte skitful, fast det inte är en racer. http://www.ebay.com/itm/121900681605

Senast ändrad:
Gammal Racer
Jag har 9-delat på min räser och den köpte jag beggad 2008 tror jag så det bör ju varit första hälften av 00 åtminstone. Jag har dessutom ultegra på den så dura-ace eller balla campagrejer bör varit tidigare. Bara som referens :)

/R

Gammal Racer
Min Stablinski från ca 1970 är 2x5. Är rätt säker på att det inte fanns sexdelat förrän ca 10 år senare.

Min andra veteran, DBS Daccordi, är 2x7. Kan inte säga att det är någon jätteskillnad mellan 2x5 och 2x7 i den flacka delen av Sverige, vilket är nästan hela landet. Med Stablinski kör jag minst 95 procent av tiden på tre olika växlar och med DBS Daccordi på fyra olika växlar.

Gammal Racer
Bengt-re sa:
Igino Cazzola sa:
Kikon sa:

Jag vet inte. Jag hade 5-delat på 80-talet, men var inte så rik då (heller), så 6-delat var något att sukta efter i min enkla 5-delade värld. Det riktigt pinsamma är att jag var snabbare på 45 km då med dåtidens skitcykel än vad jag är idag... Testade i sommras att köra exakt samma sträcka som jag hade som "tt-test" på den tiden. *suck*

Du har ju som TS redan spårat lite, så detta är kanske OK?
Har själv funderat lite på om jag nu slår en tidigare upplaga av mig själv. Tränade någon säsong bara, men hade hyfsad kondis (då var det ett ok begrepp) från orientering mm.

Lite roligt var det på mitt första linjelopp. Hade köpt cykeln begagnad, var "seniorväxlar" med 2s fram när jag köpte den. Ingen i cykelklubben sa något om juniorväxlar. I en rätt lång utförslöpa så avancerade jag fram till täten ganska enkelt, förstod inte varför dom andra körde med elvispkadens - och tittade snett på mig

Har funderat på vilken utväxling jag hade, det var ungefär andra hälften av 70-talet. Av tråden hittills verkar det ha varit 5s, var nästan säker på att det var 6s men får väl ge mig. Det var som sagt juniorklass och har för mig att vi löste juniorutväxlingen genom att bara ha en klinga fram (efter första loppet, iaf tillfälligt). Vad var tyngsta utväxlingen som var tillåten för juniorer då runt 77-78?

Gammal Racer
me.I.am sa:
Bengt-re sa:
Igino Cazzola sa:
Kikon sa:

Du har ju som TS redan spårat lite, så detta är kanske OK?
Har själv funderat lite på om jag nu slår en tidigare upplaga av mig själv. Tränade någon säsong bara, men hade hyfsad kondis (då var det ett ok begrepp) från orientering mm.

Lite roligt var det på mitt första linjelopp. Hade köpt cykeln begagnad, var "seniorväxlar" med 2s fram när jag köpte den. Ingen i cykelklubben sa något om juniorväxlar. I en rätt lång utförslöpa så avancerade jag fram till täten ganska enkelt, förstod inte varför dom andra körde med elvispkadens - och tittade snett på mig

Har funderat på vilken utväxling jag hade, det var ungefär andra hälften av 70-talet. Av tråden hittills verkar det ha varit 5s, var nästan säker på att det var 6s men får väl ge mig. Det var som sagt juniorklass och har för mig att vi löste juniorutväxlingen genom att bara ha en klinga fram (efter första loppet, iaf tillfälligt). Vad var tyngsta utväxlingen som var tillåten för juniorer då runt 77-78?

Helt oki att spåra ur lite - blev mest lite sugen på att testa på att cykla lite retro igen. Det fungerade då och männsiskan är sig lik så det borde ju fungera bra idag också tänker jag. För bara för att det kommer bättre saker som betyder det ju att det som dög förr inte längre klarar av jobbet. Visst är STI reglage, många växlar och låg vikt trevligt, men det är också trevlig med gamla (välfungerande) prylar!

Gamla cyklar är vackra - Titta på bilder från L'Eroica eller för all den Cykelhistoriska föreningens träffar. Ylletröja och gamla stålcyklar är kul - synd bara att jag av oförstånd gjorde mig av med mina gamla stålcyklar.

Bilagor

• nynas10.jpg
    nynas10.jpg
    138.5 KB · Besök: 119
Gammal Racer
Jag har en gammal hybrid från 80-talet nån gång, typ en räser med skärmar och pakethållare som var rätt populära då. Tycker inte om att cykla på den, svajig, smalt klent (upplevs så) styre, friktionsväxlar. Men bra att smaken är olika, ändå kul att se gamla cyklar i fint skick, och att de används.

En sak jag noterat är att hoodsen förr satt halvvägs ner i bocken. När jag köpte räser något år sedan så kändes det först som att jag saknade den ställningen, men ganska snabbt tyckte jag att det var bättre med hur de sitter idag, och att de är kraftigare. Förr hade man ju mer 3 lägen (droppmässigt), uppe på styret, hoodsen och bocken, där hoodsen var mer mittemellan styre/bock än vad det är idag, iaf som jag upplever det. Det har ändrats, vaffö dådå?

Gammal Racer
Sittställningen har ju ändras radikalt. Tidigare var ju normen att ha en så stor ram som möjligt och sadeln nästan i botten, nu gäller ju det motsatta. Ett drop på 10-15cm är ju inte ovanligt idag, medan det förut mer var legio med något eller inget drop.

eddy-merckx-world-champion.jpg

Tillbaka
Topp