Få bromsen att ta - BR-785 / 685

micro553

Medlem
Hej

Har hydrauliska bromsar på min Diverge CEN, och skulle vilja att bakbromsen tog tidigare.

Fram är perfekt medan bak tar lite väl långt in.

Kan man även ställa reach på mina handtag - dvs att avståndet till spaken blir kortare.

Lufta bromsen grundligt. Det var vad som krävdes för mig.

Eftersom bakbromsen har längre slang så tycker jag att det nästan alltid blir lite längre slaglängd än fram. I teorin så ska ju bromsvätskan vara inkompressibel, men jag har aldrig lyckats få fram och bak helt lika.

R785 har "reach adjust" men inte "bite adjust" vad jag vet. Och att ändra reach hjälper inte ditt fall om jag förstått din beskrivning rätt.

Senast ändrad:
Jag har ingen skillnad mellan fram och bak på mina 675. Om det är svampigt är det luft i systemet annars ska det nypa likadant både fram och bak.

Tack för video. Dock ser mina handtag inte ut som i videon.

Att få dem närmare vore trevligt.

Problemet är inte svampighet utan att de tar för långt in.

Är det inte konstigt att man inte kan justera när de ska ta....

Ta bort hjulet - kläm in bromshandtaget lite i taget tills du ser att beläggen sitter tätare - sätt tillbaka hjulet - klart :-)

Kläm inte för mycket på en gång så beläggen går ihop eller något annat tok!

Du kan även rapa bromsarna och få bort luft ur systemet. Lätt och smidigt fick göra det på min sprillans Enduro och tar bromsen perfekt och inte längst in vid handtaget.

emmer sa:
Igino Cazzola sa:
emmer sa:
gandhi sa:
I teorin så ska ju bromsvätskan vara inkompressibel, men jag har aldrig lyckats få fram och bak helt lika.
För-vis-so men höljet (slangen) är inte otöjbart så inte ens teoretiskt borde det vara lika.
När gick ni i skolan?
I torsdags, hurså?
Jag är lite intresserad av att veta när man slutade att lura i eleverna att vätskor inte är kompressibla (när jag gick i skolan; 'försökte de lura i oss att friktionskoefficienten inte kan vara större än 1).

Igino Cazzola sa:
emmer sa:
Igino Cazzola sa:
emmer sa:
gandhi sa:
I teorin så ska ju bromsvätskan vara inkompressibel, men jag har aldrig lyckats få fram och bak helt lika.
För-vis-so men höljet (slangen) är inte otöjbart så inte ens teoretiskt borde det vara lika.
När gick ni i skolan?
I torsdags, hurså?
Jag är lite intresserad av att veta när man slutade att lura i eleverna att vätskor inte är kompressibla (när jag gick i skolan; 'försökte de lura i oss att friktionskoefficienten inte kan vara större än 1).
Tror nog den (vätskan) är att betrakta som inkompressibel i förhållande till den mjuka slangen som innesluter den.
Sen brukar man väl byta namn från friktion till adhersion när grejor börjar sitta ihop av sig självt - även om det inte är samma mekanismer - och definierar man friktion som förlust i relativ rörelse så är jag lite nyfiken på hur det ser ut när den är större än ett...

emmer sa:
Igino Cazzola sa:
emmer sa:
Igino Cazzola sa:
emmer sa:
gandhi sa:
När gick ni i skolan?
I torsdags, hurså?
Tror nog den (vätskan) är att betrakta som inkompressibel i förhållande till den mjuka slangen som innesluter den...
Mjuk slang? Är inte slangen gjord av PolyAmid?

Igino Cazzola sa:
emmer sa:
Igino Cazzola sa:
emmer sa:
Igino Cazzola sa:
emmer sa:
gandhi sa:
När gick ni i skolan?
I torsdags, hurså?
Tror nog den (vätskan) är att betrakta som inkompressibel i förhållande till den mjuka slangen som innesluter den...
Mjuk slang? Är inte slangen gjord av PolyAmid?
Vi får verkligen hoppas att den inte är gjord i Nylon enkom - för då kan man vara glad för att den pallar trycket över huvud taget...

Rydell sa:
Du kan även rapa bromsarna och få bort luft ur systemet. Lätt och smidigt fick göra det på min sprillans Enduro och tar bromsen perfekt och inte längst in vid handtaget.

Dum fråga men detta är istället för att lufta hela systemet men det ger samma resultat.

Har ju både MTB och Gravelbike som säkert skulle må bra av detta.

Var köper jag "koppen" och vilken olja ska jag använda?

De första videon kändes lite svårt - detta såg ju ut som nåt jag också skulle kunna klara.

micro553 sa:
Kan man även ställa reach på mina handtag - dvs att avståndet till spaken blir kortare.

Reach går att ställa in med en 2mm insexnyckel på undersidan. Om jag inte missminner mig var ena sidan jättelätt och den andra trixigare att komma åt.

Screenshot_20160325-094430.png

Det går ju även att ställa in dödläget, hur långt den ska gå innan den börjar ta.
Sidan 33-34 i: http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/dm/DM-BR0008-00-ENG.pdf

Jamen se där! Det var mer än jag visste. Hittade även freestrokeskruven på mina r785 di2. Bra. http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/dm/DM-GN0001-17-ENG.pdf s46

h.g.j sa:
Det går ju även att ställa in dödläget, hur långt den ska gå innan den börjar ta.
Sidan 33-34 i: http://si.shimano.com/php/download.php?file=pdf/dm/DM-BR0008-00-ENG.pdf

När det gäller bromsvätskans kompressibilitet så menade jag att den i praktiken är att betrakta som inkompressibel inte i teorin. Blev fel ord på fel ställe. Förutsatt att den är fri från luft så fjädrar nog slangen mer än bromsvätskan.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kompressibilitet
Som sagt, avlufta ordentligt. Jag fick göra det flera gånger på bakbromsen innan jag fick ut luften.

Senast ändrad:
Från Wikipedia:
En oljepelare som är fullständigt avluftad fjädrar c:a 130 ggr mer än motsvarande stålstav.
Elasticitetsmodul Stål 210 GPA.
Elasticitetsmodul Nylon 3 GPA.

Är det fortfarande någon som håller fast vid att vätskor inte är kompressibla?

Igino Cazzola sa:
Från Wikipedia:
En oljepelare som är fullständigt avluftad fjädrar c:a 130 ggr mer än motsvarande stålstav.
Elasticitetsmodul Stål 210 GPA.
Elasticitetsmodul Nylon 3 GPA.
Tur man kör stålvajer i stållindan hölje.
Svampiga oljebromsar där såväl hölje som olja är 1/130-del så styvt kan ju ingen ha.
För varje mm olja/slang sviktar så sviktar vajer 7,6um.

[Så när som på vissa rent geometriska faktorer som bland annat innefattar en helt annan längd för sviktet och lite annat :-) ]

Jag kan inte följa de där bilderna - mitt handtag ser annat ut.

Men men i en video däruppe visas det där rap-tipset.

Är "koppen" universal dvs passar både BR-685 samt MTB-bromsar Formula C1?

Är det mineralolja eller "DOT" olja i systemet?

h.g.j sa:
micro553 sa:

Reach går att ställa in med en 2mm insexnyckel på undersidan. Om jag inte missminner mig var ena sidan jättelätt och den andra trixigare att komma åt.

Asså den där skruven finns inte på mina. Ska man ta bort det lilla plastskyddet - är det där den sitter?

Om man ska ta bort plastskyddet - hur gör man? Får bara bort det lite från ena sidan men inte helt.

Den andra justeringsskruven som är mer på ovansidan - den går ju inte att rubba

Formulabromsar har DOT-olja. Alltså inte samma som Shimano som har sin röda mineralolja. De skall inte blandas. Använd därför inte samma luftningskit mellan bromsmärken eftersom de har oljerester i sig från föregående luftning.

gandhi sa:
Formulabromsar har DOT-olja. Alltså inte samma som Shimano som har sin röda mineralolja. De skall inte blandas. Använd därför inte samma luftningskit mellan bromsmärken eftersom de har oljerester i sig från föregående luftning.

Men koppen passar alla modeller?

För då kan jag ju köpa 2 koppar och 2 oljor och rapa båda bromsarna

Vet inte om koppen passar andra märken än Shimano. Luftningsgränssnitten brukar vara märkesspecifika och ibland tom modellspecifika. Mitt tips är att använda de luftningskit som är anpassade för bromsarna. http://www.epicbleedsolutions.com/ har det mesta till de flesta bromsar

Tillbaka
Topp