Vad tror ni om Semcons elcykelkoncept?

Om inte denna lösning så något liknande måste komma med stort genomslag snart. Vet dock inte hur effektivt det är för den driver väll direkt mot däcket? Lite fukt, typ Sveriges klimat och det borde glida rätt mycket?

5km? Den såg inte så kraftig ut heller. Tvivlar på att den kan driva på bra uppför där den behövs. Hur känner den av pedaltagen? Batteriet lär ju ramla av med det fästet också. Och semcon är väl ett stort företag? Om de tror på idén och den kostar under 1000kr så hade de väl börjat producera den redan...

Får svårt att uppfylla svenska lagkrav.
Påhängsmotor är ju inte ett helt nytt koncept så det kanske går att få att fungera, rent mekaniskt

Med det rulltrycket som krävs så håller däcket nog inte mycket längre än batteriet. Sätt nånting på kedjestaget istället och driv mot en framklinga. På nått sätt
smile.png

Billiga lowtech-lösningar känns inte så ekonomiskt gångbart att bygga företag på i sverige. Sånt brukar Kina kunna spotta ut bra mycket billigare.

En helt vanlig dag på landet.....

Moppestrut.jpg

Egentligen var det ett pokerrun med veteranmoppar, veteranbilar och äldre traktorer. Men det ser ut ungefär sådär i vanliga fall också. :-)

Skillnaden med semcons påhängsmotorer och andra påhängsmotorer verkar väl vara att den på något vis registrerar när fötterna passerar och att den på så vis avgör om man trampar eller inte? På det viset så kan den ju driva endast om man själv trampar, och alltså fungera ihop med gällande lagstiftning. Ingenting för mig, men kul med en billig produkt som kanske passar fler.

Eftersom de lösningarna som finns med förbränningsmotor som driver hjulet med en rulle mot däcket sliter väldigt på däcken så kommer samma koncept fast med elmotor, slita minst lika mycket om inte mer pga att elmotor har samma vridmoment oavsett varvtal.

När jag såg democykeln,en "racer" med fruktansvärt fel storlek o packväskor mm, var jag tvungen att kolla att artikel datumet inte var 1:april. Hur tänkte de där? Uppfinnarjockar med noll koll på cyklar?

F.ö går det inte att använda en gummitrissa för grepp mot däcket o minskat slitage?

Naka.H sa:
Eftersom de lösningarna som finns med förbränningsmotor som driver hjulet med en rulle mot däcket sliter väldigt på däcken så kommer samma koncept fast med elmotor, slita minst lika mycket om inte mer pga att elmotor har samma vridmoment oavsett varvtal.
fast den är bara på 150W och aktiveras från 7km/h. Tror inte det kommer bli så farligt i bra förhållanden.

C-dale sa:
När jag såg democykeln,en "racer" med fruktansvärt fel storlek o packväskor mm, var jag tvungen att kolla att artikel datumet inte var 1:april. Hur tänkte de där? Uppfinnarjockar med noll koll på cyklar?

F.ö går det inte att använda en gummitrissa för grepp mot däcket o minskat slitage?

Det spelar ingen större roll vilket material du väljer. Du behöver friktion och göra valet vilket som skall slitas mest: Däcket eller driv-hjälpmedlet.

Tillbaka
Topp