Landsvägscyklist i Uppland prejad av vägen och rånad på cykeln

Lulle

Ny medlem
Det här är ju helt sjukt! Är det någon som vet mer?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6412447

Screenshot_2016-04-15-19-43-53.png

Men gud! Hur tänkte han nu? Preja ner en cyklist i diket med en så dyr cykel, han kunde ju iallafall klätt in bilen i skumgummi så inte cykeln blir repig. Idiotamatör.

Skämt åsido, sånt bör inte få hända. Och såna här trådar är jobbiga, nu är jag rädd för att cykla, man vet ju aldrig vad för psykfall man stöter på.
*ryser*

Jag cyklar ofta i den trakten på mina rundor, solo och ofta nattetid. Som tur är sover väl buset då men detta lär väl inte vara den sista gången sånt händer.

Kan vi ha att göra med en serieprejare? Det återstår att se! läskigt att när ens cykling oftast sker ensam. I dessa trakter.

Helt sjukt men ändå inte helt osannolikt. Enklare att sno en dyr hoj från en snubbe på en landsväg om man är några stycken än att bryta sig in någonstans.

Jag skulle snarare tro att det är någon som inte tycker om cyklister och har tagit hatet ett steg längre.

Lulle sa:
Jag skulle snarare tro att det är någon som inte tycker om cyklister och har tagit hatet ett steg längre.

Det vore isf ännu sjukare än någon som vill sno en dyr cykel :/
Vad var det för hoj egentligen?

edit, tydligen värd 60 papp, så knappast bara nån som ville jävlas.

Senast ändrad:
Helt ärligt är jag inte förvånad.
Har undrat och skrivit här tidigare när första fallet skulle hända i Sverige.
Gemene man börjar inse vad en del cyklar är värda.
Senaste tiden har det även varit spektakulära inbrott hos företag och även privatpersoner som blivit av med flera cyklar samtidigt.

Fy bubblan vad läskigt, hur ofta cyklar man inte ensam ute i ingenstans? Någon som vet mer? Ja, jäkligt mycket enklare att preja ner någon i diket och sno cykeln än att såga upp lås/göra inbrott, men hemskt mycket gräsligare upplevelse. Och troligen så chockad att man inte har en tanke på regnummer heller. Vilket de vet.

Aliide sa:
Fy bubblan vad läskigt, hur ofta cyklar man inte ensam ute i ingenstans? Någon som vet mer? Ja, jäkligt mycket enklare att preja ner någon i diket och sno cykeln än att såga upp lås/göra inbrott, men hemskt mycket gräsligare upplevelse. Och troligen så chockad att man inte har en tanke på regnummer heller. Vilket de vet.
Jag cyklar nästan alltid solo och är nojig redan nu, speciellt när man har en bil bakom som aldrig kör om.
I 80-90% av fallen är det en äldre dam som bara visar hänsyn och är väldigt försiktig vid omkörningen.
Sedan brukar det vara någon som endå ska svänga höger längre fram.

Känns inte fel om man skulle se till att ha en spårsändare i cykeln och se till att man lyckas lokalisera dem efteråt. Polisen måste komma och bura in dem för rån minst. Rån med bil och många mot en måste väl ändå anses vara ett brott polisen inte kan strunta i? Kanske brottsprovokation men det är det värt, det måste säkert ändå prövas.

Hasse#7 sa:
Känns inte fel om man skulle se till att ha en spårsändare i cykeln och se till att man lyckas lokalisera dem efteråt. Polisen måste komma och bura in dem för rån minst. Rån med bil och många mot en måste väl ändå anses vara ett brott polisen inte kan strunta i? Kanske brottsprovokation men det är det värt, det måste säkert ändå prövas.

Hur stor är den här? Fästa med kardborrband under sadeln. Men där brukar jag ha en sadelväska ju...

http://www.gpser.se/gps-tracker-cyc...W0ZT4fCglF7P1KXptJAOTn2wgXTZNQrdUwaAsrO8P8HAQ

Foxis sa:
Makten sa:
Inga signalement?

*hämtar popcorn*
Men fullt på allvar nu, varför inga signalement och ingen beskrivning av hojen? Vill inte polisen få tips..?

+1

Verkligen, ingen mer information än den bristfälliga på SR ju. Inga bilder på cykeln, ingenting. Inte ens någon snaskartikel på aftonblaskan om hur cyklisten mår. Noll och intet.

Hade det varit en bilist som kastats ut ur bilen hade det varit typ mittuppslag i varenda media-kanal...

Edit: snavning

Senast ändrad:
Men allvarligt. Är det inte viktigare när en människa blir prejad av vägen och avsliten cykeln? Någon jäkla plojartikel där cyklisten kallas tävlingscyklist och en bild på nån helt annan person. Ingenting hos polisen. Noll.
Och bottet rubriceras som rån, inte ens Grovt rån, inte hot, inte trafikbrott. Rån rätt och slätt. Som att bli av med plånboken i en fickstöld (jobbigt indeed men inte tillnärmelse så grovt som att bli avkastad en landsväg och bestulen ett fordon)

Har cyklisthatet gått så långt? Rätt åt hen alltså. Som cyklar på vägen. Eller vad?

Enda polisen har uppe med cykel inblandad är två cyklister som krockat inne i Uppsala.

Vad betyder röda reg.plåtar? "Den vita skåpbilen hade röda registreringsskyltar"

Senast ändrad:
Foxis sa:
Makten sa:
Inga signalement?

*hämtar popcorn*
Men fullt på allvar nu, varför inga signalement och ingen beskrivning av hojen? Vill inte polisen få tips..?

Är du seriös? Inga signalement brukar betyda att brottslingarna inte är svenskar. Trodde jag att alla visste.

--------

Och nu är det bara en tidsfråga innan tråden blir låst;-)

bakväxel sa:
Gorby sa:
Havoc 5 sa:
Neeej! Finns det pepparspray i kolfiber?
Njae, men börja med instegsmodellen i alu... flexar nog inte våldsamt.
http://pepparsprej.se/?gclid=CMzagu6skcwCFYcucgodolABbQ
Bara skräp på den sidan. Inga lagliga produkter fungerar tillfredsställande. Du riskerar bara att trappa upp situation.
Ahha, hade ingen aning. Men om man nu använder chilipepparbaserade dvs olagliga skulle man få nån straffpåföljd för det i det här fallet?

Gorby sa:
bakväxel sa:
Gorby sa:
Havoc 5 sa:
Bara skräp på den sidan. Inga lagliga produkter fungerar tillfredsställande. Du riskerar bara att trappa upp situation.
Ahha, hade ingen aning. Men om man nu använder chilipepparbaserade dvs olagliga skulle man få nån straffpåföljd för det i det här fallet?
Du kan ju räkna med att ganska snart kommer skåpbilarna att nyttja d:o i förebyggande syfte...

Makten sa:
Foxis sa:
Makten sa:
Inga signalement?

*hämtar popcorn*

Är du seriös? Inga signalement brukar betyda att brottslingarna inte är svenskar. Trodde jag att alla visste.

Även om jag tycker att du överdriver finns det säkert ett uns av sanning i det. Leif GW Person, Janne Josefsson, med flera har publikt sagt att vinkling i media är ett reellt problem.

Men generellt så är det väldigt dåligt med signalement då det händer något - oavsett gärningsmännens härkomst. Och det är ofta rätt dåligt med annan beskrivning också. När motivet är att sno en dyr cykel kan man ju tycka att brottsoffret borde blivit tillfrågad om märke och modell.
Och bilen, även om den är utländsk så är man väl inte hemsk dödsnazist om man vill veta färg och märke på den?

Visst, nu provocerar jag lite, men jag fattar inte varför man inte lämnar mer uppgifter då media väl skriver om ett allvarligare brott. Känns som om det ska till terrorism eller spektakulära rån medelst helikopter för att det ska skrivas om signalement och andra detaljer. Jag tycker det är märkligt.

Kan ju hoppas någon känner vederbörande så kanske vi kan få reda på vilken hoj man ska hålla utkik efter iafall...

För att brottsoffer generellt är väldigt dåliga på att återge signalement och liknande.
Och för att informationen är helt oviktig för dom flesta.
Att folk vill veta och gotta sig i andras olycka är en sak, men det hjälper liksom inte brottsoffret.

eketjall sa:
För att brottsoffer generellt är väldigt dåliga på att återge signalement och liknande.
Och för att informationen är helt oviktig för dom flesta.
Att folk vill veta och gotta sig i andras olycka är en sak, men det hjälper liksom inte brottsoffret.

Men cykeln och bilens märke då? Om han inte blev allvarligare skadad så minskar ju min sympati om han inte bryr sig om att cykeln återfinns. Brott ska ju liksom klaras upp, och det är allas vårt ansvar att hjälpa farbror blå på traven.

Foxis sa:
Kan ju hoppas någon känner vederbörande så kanske vi kan få reda på vilken hoj man ska hålla utkik efter iafall...
Vad ska du göra åt det då när den kommer ut i delar på eBay eller Craigslist med London som bas?

Antagligen vill inte polisen ge ut signalement till media för då kan de ju få tips som de måste följa upp och då blir det ju jobbigt för dom...

Gorby sa:
bakväxel sa:
Gorby sa:
Havoc 5 sa:
Du kommer sannolikt bli dömd för vapenbrott.

staine sa:
us930 sa:
nieves sa:
Vad betyder röda reg.plåtar? "Den vita skåpbilen hade röda registreringsskyltar"
Tillfällig registering, vanligt vid import av bilar, troligen snodda plåtar också kanske...?

Har för mig att ryska bilar har röda plåtar?
Det är möjligt, men du har ändå fel. Ryska plåtar är inte röda, iaf inte vanliga "svensson plåtar".

Det är pga bla sånt här som man inte gärna går ut med uppgifter. Om inte brottsoffret själv spekulerat vilt eller helt enkelt mints fel så gör andra det och så blir uppgifterna inte bara fel utan också vilseledande.

Tillbaka
Topp