Hotell förbjuder gäster att bära cykelshorts i lycra

Cyklot B

Aktiv medlem
I Nya Zeeland har en hotellägare tröttnat på att cyklister visar alltför mycket av sina kroppars former och utbuktningar och beslutat sig för att förbjuda besökare att äntra hotellet iklädda cykelshorts av lycra.
Guardian sa:
“I am not against Lycra in general, just Lycra shorts. A lot of our customers are elderly or children and they don’t need to know that much detail about the shape of somebody,” he told the Guardian.
http://www.theguardian.com/world/2016/apr/15/lycra-ban-new-zealand-hotel-bumps-and-bulges-breakfast

Låter väl vettigt på sätt och vis att man förväntas klä sig anständigt och hänsynsfullt på vissa platser och etablissemang. Minns att det för ett antal år sedan var mode att ikläda sig cykelshorts, men då utan blöja, och det var bara tjejer och … hrrm… som följde modet. Tydligen är det här förbudet mest inriktat mot män, då det väl bara är deras "bulges and bumps" som anses oanständiga att visa upp för allmän beskådan.
Guardian sa:
“We had a number of experiences with large men in tiny shorts and that’s not appropriate for children to see.”

Men om det var brasilianska tjejlandslaget i volleyboll som kom dit i sina träningskläder då?

Memils måste stå upp för sin sak och bekämpa den här sexistiska orättvisan.

Jaha?
Accepteras de inte i matsalen eller baren?
Får en gäst inte passera genom receptionen?
Obligatorisk kontroll av medfört bagage?
Har hotellet en pool?
Krav på baggy badbyxor?

Just baggy badbyxor råkar inte vara tillåtet i simbassänger i Frankrike. Måste vara speedos, av hygienskäl
:-)

Jag hade grymt höga förväntningar på den här tråden, men det vill liksom inte ta sig. Kom igen nu!! Är alla psyksjuka rättshaverister som vanligtvis kastar sig över sådant här ute och cyklar, eller vad händer?

Senast ändrad:
Vad blir nästa steg? Att förbjuda cyklister överhuvudtaget? Så skulle dom aldrig göra mot bilister i lycrashorts!!

Fredrik S sa:
Jag hade grymt höga förväntningar på den här tråden, men det vill liksom inte ta sig. Kom igen nu!! Är alla psyksjuka rättshaverister som vanligtvis kastar sig över sådant här ute och cyklar, eller vad händer?

Dagens kommentar :)

Fältprästen sa:
På tjejer brukar det ju finnas bumps, men då är det väl ok?
Japp! Visst är det här genuskodat. Det är tillåtet för fruntimmer att inte bara låta bli att dölja, utan t o m framhäva sina bulor och utbuktningar även på finare tillställningar å slott eller stadshus; man kan dessutom säga att det är nästan påbjudet att de gör det. Men vi karlar får inte visa vad vi har att erbjuda, för att nu anknyta till hur en kvinna kommenterade artikeln. Hon önskade att hon bara gått på cykeldejter, för då hade hon från början fått reda på vad hon hade att förvänta sig.

Mer allvarligt tycker jag det är rimligt att man undviker vissa lokaliteter när man är klädd i cykelbyxor, och tycker att man på en fikatur bör sitta i uteserveringen om man är så pass naket och avslöjande klädd. På samma sätt ska man sitta i ett cafés uteservering om man är iklädd badkläder, dvs. har bar (övervägande) överkropp.
Ska nog köpa mig ett par lätta träningskortbyxor modell baggy till sommaren att ta med i ryggfickan på turer där jag p g a väder eller sällskap kan komma att tvingas sitta inomhus under fikastoppet.

Även svensk statsmedia har vaknat och illustrerar artikeln på vanligt missvisande sätt när det gäller motionscykel.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/hotell-forbjuder-cykelman-i-lycra

staine sa:
Jag anar att en bild snart kommer att dyka upp här...

plough-hotel-rangiora-taken-streetview.jpg

Vassego. Jag bjuder på en öl till den första Happycyklist som valsar in på haket i tajta lycrabrallor.
Bildbevis krävs.

För oss som bott på lite fashionablare ställen är detta inget nytt. Bad eller träningskläder öht är inget man vill se på restaurang.
Smaklösaste jag sett var i Atlantic City där folk gick omkring i hotellet med spandexbrallor och linnen i december.
Restaurangen såg ut som ett gym bortsett från inredningen och maten, största skillnaden var att majoriteten av besökarna garanterat aldrig satt sin fot på ett gym öht.

Oki.... på något sätt ligger det något i förbudet kan jag tänka....

Bilagor

• balls.jpg
    balls.jpg
    38.4 KB · Besök: 159
  • Björn-Barrefors-Bulge-3.jpg
    Björn-Barrefors-Bulge-3.jpg
    32.7 KB · Besök: 296
  • Colombian bikers 3.jpg
    Colombian bikers 3.jpg
    62.7 KB · Besök: 194
Försökte hitta Coops reklamfilm på Youtube med gubben som inte komet ihåg det sista han skulle handla tills han möter cyklisten i lycra och kommer på att det var falukorv. Men den verkar inte finnas på Youtube.

De berörda landsvägscyklisterna tycker dock att hotellägaren är dum i huvudet.
Inte en jävel sitter för övrigt inomhus när man stannar för en bit mat (frukost/brunch/lunch) eftersom ingen lämna cykel utan uppsikt!

Kommer att tänka på inlägget på en amerikansk cykelsajt där en kille undrade varför cykelbyxorna passade så dåligt med den stora änden av vadderingen vänd framåt...

Han kanske varit välkommen på hotellet?

Aliide sa:
Inte en jävel sitter för övrigt inomhus när man stannar för en bit mat (frukost/brunch/lunch) eftersom ingen lämna cykel utan uppsikt!
Är det inte ganska tydligt att det helt enkelt bara handlar om att han inte vill ha cyklister i sin restaurang/fik men var för feg för att skriva "No cyclists allowed" på skylten?

eketjall sa:
Aliide sa:
Är det inte ganska tydligt att det helt enkelt bara handlar om att han inte vill ha cyklister i sin restaurang/fik men var för feg för att skriva "No cyclists allowed" på skylten?

Det är väl bara att bojkotta stället och se till att anordna stråket för nästa WNBR utanför hens lilla sylta. Kan en part visa maktspråk med sin micromakt så kan väl communityt visa att man inte gillar tilltaget.

Hur svårt kan det vara?

Eller så struntar man i hela saken - orka bli kränkt över alla småpåvar... Rent personligen kan jag tycka att det finns viktigare problem, men alla sin rätt att bli kränkta såklart!

Bengt-re sa:
eketjall sa:
Aliide sa:

Det är väl bara att bojkotta stället och se till att anordna stråket för nästa WNBR utanför hens lilla sylta. Kan en part visa maktspråk med sin micromakt så kan väl communityt visa att man inte gillar tilltaget.

Hur svårt kan det vara?
Nej det är ju inte svårt alls och även den rimliga konsekvensen av det hela. För det var väl ingen som trodde att cyklisterna skulle börja klä sig i polyester och elastan istället?

eketjall sa:
Bengt-re sa:
eketjall sa:
Aliide sa:

Hur svårt kan det vara?
Nej det är ju inte svårt alls och även den rimliga konsekvensen av det hela. För det var väl ingen som trodde att cyklisterna skulle börja klä sig i polyester och elastan istället?

Är inte lycra, spandex och elastan samma sak fast olika handelsnamn?

Denna mannen borde ju få komma in då det inte var några lycra shorts där - bara miljövänlig kroppsfärg.

Bilagor

• ad137781260cyclists-take-pa-1.jpg
    ad137781260cyclists-take-pa-1.jpg
    164.3 KB · Besök: 90
Kikon sa:
De kunde ju hängt ett par morgonrockar i vestibulen.
Varför så tråkig!

Hade han hängt upp ett dussin kiltar i olika storlekar vid ingången och välkomnat cyklister som tar på sig en under besöket, hade det gett lika fin publicitet och samtidigt dragit till sig tvåhjuliga kunder.

Jag förstår inte vad det är att jaga upp sig över? Det är väl fullt förståeligt att man inte vill ha svettigt folk i knepiga kläder i sin restaurang om man märker att en andra gäster, som antagligen är fler, inte tycker om det.

Jag går inte ut på krogen i bara underställ till exempel.

Cyklot B sa:
Kikon sa:
De kunde ju hängt ett par morgonrockar i vestibulen.
Varför så tråkig!

Hade han hängt upp ett dussin kiltar i olika storlekar vid ingången och välkomnat cyklister som tar på sig en under besöket, hade det gett lika fin publicitet och samtidigt dragit till sig tvåhjuliga kunder.

Genialiskt! Jag hade cyklat dit på direkten, tror jag passar i kilt!
:-)

Långskott men det har funkat förr.

Jag letar efter ett par tunna shorts som går att knöla ner/vika ihop i sin egen ut-o-in-vrängda ficka. Blir då inte större än en vindjacka. Har sett en sån för 15 år sen, men lyckas inte hitta hur jag än googlar. Nån som vet vad jag tänker på? Borde kunna vara en lösning på ovan problem.

gabbeon sa:

Jag letar efter ett par tunna shorts som går att knöla ner/vika ihop i sin egen ut-o-in-vrängda ficka. Blir då inte större än en vindjacka. Har sett en sån för 15 år sen, men lyckas inte hitta hur jag än googlar. Nån som vet vad jag tänker på? Borde kunna vara en lösning på ovan problem.
Många löparshorts fungerar ser ut så, då menar jag riktiga sådana inte Adidas med inner byxa.

nieves sa:
gabbeon sa:

Många löparshorts fungerar ser ut så, då menar jag riktiga sådana inte Adidas med inner byxa.

Den jag tänker på såg ut som en vanlig khaki-short. Hade kanske tom ett inbyggt skärp, men det kanske jag bara drömt.

2204893_Drawstring

Hemligheten sitter väl i att hitta ett plagg med tillräckligt tunt tyg, men ändå tätt nog för att dölja. Kanske ett par längre shorts i siden ?

gabbeon sa:

Från houdini

https://m.addnature.com/houdini-cru...4_pla&ef_id=V5YhdAAABZg20T8c:20160908142613:s

https://m.addnature.com/houdini-liq...4_pla&ef_id=V5YhdAAABZg20T8c:20160908142729:s

Intressant. De där skulle kunna vara något om man kör flerdagsturer och vill göra det med riktigt lätt packning.

GoranS sa:
Intressant. De där skulle kunna vara något om man kör flerdagsturer och vill göra det med riktigt lätt packning.

+1
Jag hade ett par bulkiga shorts, halvfula men nödvändiga, i somras, hade gärna bytt upp mig, helst till svarta/mörkblå som ovan. Mörkblått är en sober aftonfärg :)

Zåsna sa:
gabbeon sa:

Från houdini

https://m.addnature.com/houdini-cru...4_pla&ef_id=V5YhdAAABZg20T8c:20160908142613:s

https://m.addnature.com/houdini-liq...4_pla&ef_id=V5YhdAAABZg20T8c:20160908142729:s

Där var de! Tack så mycket!

Tillbaka
Topp