[DIY] Gastromax Chain Guide - Del II

Morgan M

Aktiv medlem
Hej!

Detta är bokstavligen del två. Den första kedjestyraren blev ju väldigt lyckad så jag tänkte att man kanske kunde göra en enkel övre styrare också då de som finns är så stora och klumpiga och avsedda för DH i första hand. Men med singelklinga och ett ledigt Direct Mount-fäste så borde man ju kunna ordna en mer Enduro-anpassad variant. Frågan var bara om ICAs Gastromax stekspade skulle fixa även denna utmaning lika galant. Mitt recept för att svara på den frågan halverar ingredienserna från förra gången:

Ingredienser:
1x Gastromax enkel stekspade från ICA (à ~25kr)
2x Buntband

Dessutom behöver man tillgång till någon form av såg att kapa plasten med, hålpunch eller dyligt samt fil eller sandpapper att bryta vassa kanter med. En tändare eller helst varmluftspistol är också nödvändig om man skall ge sig på finlir med klick-passning.
chainsteererspatula01.jpg

Denna gång behövs bara en sådan här stekspade.

chainsteererspatula02.jpg

Helt magiskt så finns det en yta i stekspaden som är vinkelrät mot undersidan av bladet. Det skall vi utnyttja, hela den ytan skall få bli stöd till den mötande undre delen.

chainsteererspatula03.jpg

Eftersom stekspaden är gjord i nylon så funkar det inte bra med lim, och jag vill inte hålla på med små bultar etc. Så jag tänker mig att vi skall sätta ihop den här med en klick-lösning. Därför sågar jag av handtaget en bit nedanför den yta som utgör det mötande planet för den undre delen. Sedan gör jag också ett urtag så att det blir två "ben" som sticker ned på var sin sida.

chainsteererspatula04.jpg

Här är så att säga designprincipen denna gång. Bladet på stekspaden skall vara fästet mot ramen (att sättas fast i växelförarens Direct Mount-fäste) och änden av handtaget skall bli själva kedjestyraren. Jag valde dock senare att använda handtaget åt andra hållet och behålla öglan längst upp som en designdetalj för att göra det extra tydligt att det är en stekspade. Minimalisten kan tweaka detta ganska mycket tror jag.

chainsteererspatula05.jpg

Det är här som den magiska stekspaden verkligen visar upp sin Enduro-kvalitet. Designern måste vara MTB-freak för avståden stämmer perfekt med min kedjelinje!

chainsteererspatula06.jpg

"Benen" måste yxas till så de blir parallella, de skall också formas så att de ser ut som små pilar så att man kan pressa igenom dem i hål som är mindre än den största bredden över "pilen", dvs de skall fastna som hullingar när vi pressar ihop de två delarna. Här är det lite kinkigt med dimensionerna, och det är svårt att göra en bra uppskattning på materialtjockleken i handtaget.

chainsteererspatula07.jpg

Jag borrade två små hål först och använde en lövsåg och en liten fil för att skapa de rektangulära hålen i handtaget. Här syns också "pilformen" på de mötande "benen". Jag fick fila ned dessa ytterligare något efter denna bild för att kunna pressa igenom dem i handtaget sedan, trots att jag värmde upp och gjorde plasten mjuk med varmluftspistol.

chainsteererspatula08.jpg

Eftersom det är en engångsmanöver att pressa ihop de två delarna så passade jag på att göra urtaget för kedjan innan. Jag har valt att inte dela på detta så jag måste trä kedjan igenom sedan. Kanske skulle det räcka att ha två separata "sidor" och helt skippa biten längst ned som håller ihop dem till en sluten "ring".

chainsteererspatula09.jpg

I ett svagt ögonblick tvekade jag på att klick-lösningen skulle bli perfekt så jag garderade med urtag för att hålla ihop allt med ett buntband också.

chainsteererspatula10.jpg

Lite värme, massa våld, lite filande, mer våld och PRESTO! Kändes faktiskt som om det satt som berget även utan buntband. Blev precis sådär tillfredställande bra som jag hade hoppats.

chainsteererspatula11.jpg

Tillbaka på cykeln för att måtta lite. Var skall hålet för Direct Mount sitta? Vilken vinkel skall man ha? Ritade även ut urtaget för att få en tight passning mot ovansidan på min bashguard. Ritade, mätte, kontrollmätte igen, tog en fika, och hoppades på det bästa.

chainsteererspatula12.jpg

Jag uppskattade dimensionerna på Direct Mount, och gladde mig åt att bredden på spåret stämde precis överens med vanliga buntband. Så lösningen på hur man skall fixera stekspaden så att den inte roterar löste sig ju nästan av sig självt. Här syns det också att jag filat ned ena sidan på handtaget så att den följer radien på min bash.

chainsteererspatula13.jpg

chainsteererspatula14.jpg

Den färdiga och monterade övre kedjestyraren!

Jag har inte hunnit utvärdera hur bra denna faktiskt fungerar ännu, får återkomma om det. Men mitt första intryck är över all förväntan, känns mycket stabil och bra. Lätt är den dessutom.

Hoppas att några av er blir inspirerade och lägger upp bilder i denna tråd på era versioner.

/Morgan

Senast ändrad:
Världsklass! Du har ju mer tur än Martin Timell med mått som stämmer direkt(han får ju alltid in sista panelbrädan/klinkerplattan utan att behöva klyva den). Du borde kontakta Gastromax och berätta om din produktutveckling.

Det ser ut som om man kunde göra en Ass-saver av spaden också.

Tillbaka
Topp