Vilka däck kommer du att köra på i cykelvasan i år?

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Som rubriken lyder , vilka däck kör du på CV i år, och varför? Vad prioriterar du? låg vikt, rullmotstånd eller kanske däck med högre motståndskraft för punktering?

Som det ser ut nu så blir det antagligen Onza Canis men det kan också bli ngn slags kombo med Räcer-Raffe och/eller Åsk-Berra.

Schlanglöst.

Låg vikt och lågt rullmotstånd men det beror lite på vädret också. Vid snustorrt så blir det Åsk-Berra både fram och bak.

Senast ändrad:
Lite kyligt på morgonen, +7, lätt dimma som lättar. När du startar vid 10 så är det 11 grader. Varierande molnighet vid 12. 14 grader. När du går i mål vid 19 så är det sköna 19 grader.

Jag körde på Thunder Burt Liteskin tubeless förra året. Inte helt övertygad. Kändes lite sladdriga (veka däcksidor?) Då tyckte jag bättre om Conti Race King.
Masjevel sa:
Vad blir det för väder på CV i år? ;-)

Skrattade lite åt punkteringsskydd när jag läste det men insåg att av de 8 långlopp jag körde förra året punkade jag bara på vasan - dessutom två gånger :)

Men RaRa fram och TB bak, liteskin såklart.

"...för punktering?"

Nu är jag inte för punktering utan mot punktering... Men lättrullat ska det vara, inte ens om det regnat blir det speciellt lerigt eller annat underlag som kräver grova däck. Sandigt och snällt.

På tal om CV... är det inte kass att de inte uppdaterat appen Mitt Vasalopp med datat från 2015 CV? Varför gör man en app och sedan skiter i den?

Thunder burtsen åker på igen om vädret är dugligt. Även fast man fetpunka efter första kontrollen..

Ni är medvetna om att de flesta däck som nämns ovan finns i olika bredder och att inte nämna vilken bredd ni tänker använda lixom gör att en viktig bit av information saknas.

NickPick sa:
För att slippa punka på slitbanan... kan man inte ha raceguard? Osäker på vikt dock.

Jo, om du vill ha ett däck som rullar tyngre å som är instabilt vid låga tryck. Förstärkning under slitbanan är aldrig bra för rullet, å riktigt dåligt på ett brett MTB däck, om jag fattat rätt.
Raceguard är nog trots namnet bara för pendlare som vill ha ett MTB däck av nån anledning.

Ska du ha bättre skydd med bra rull så är det Snakeskin å förstärkta sidoväggar du ska ha, skulle jag tro. :)

Frid!

Eftersom Cykelvasan är ett lopp som många planerar för långt på förhand och är höjdpunkten på året så skulle jag gjort följande prioritering när det gäller däck:

1. Punkasäkert. Dvs alla Schwalbes LiteSkin och Specialized S-works går bort. Det är klart att om du planerar att vinna Cykelvasan så vill du kanske göra den här sorts viktoptimeringar, men inte alla andra.

2. Lågt rullmotstånd. Så de smalaste däcken som du kan hitta med så lite mönster som möjligt. Tänk på att det går jäkligt snabbt på en del avsnitt på cykelvasan och om du känner dig lite osäker på grepp så ska du inte välja för lättrullande däck.

3. Låg vikt. Dock inte där det äventyrar punkasäkerhet.

Hade jag cyklat i år så hade jag cyklat på t.ex:
Schwalbe: Rocket Ron / Racing Ralph 2.1 Snakeskin. Kanske till och med Thunder Burt 2.1 Snakeskin
Specialized: Fast Trak eller Renegade Control 2.0/1.95.

Hur stor skillnad gör däckvalet för en vanlig motionär förutom i internetcred?

Får man tro svaren här så är det ju enbart Schwalbes sortiment som är användbart. Är ett däck som Bontrager XR1 Expert helt ocyklingsbart?

Nu har det varit torrt och fint i flera år, det är dags för en riktig regn-sommar nu så alla får plocka fram Hans Dampf eller nåt liknande för att överhuvudtaget ta sig fram i leran! Första 1000 startande kan klara sig med Nobby Nic eller Mountain King men sen är det kraftigare grejer som gäller. Sista 1000 får ta bandvagn eller badring för att ta sig upp till Evertsberg!
I ambition att förbättra lägger man bark hela sista biten i Hemus, vilket förlänger åktiden med 45 min!

h.g.j sa:

Får man tro svaren här så är det ju enbart Schwalbes sortiment som är användbart. Är ett däck som Bontrager XR1 Expert helt ocyklingsbart?
Känner man på sig att man kommer underprestera så bör man slänga på lite för grova däck så att man har något att skylla på.

Absolut inget liteskin, då det inte går o köra slanglöst och måste stoppa i slangar som väger ett halvkilo!

Tänkte testa på cykelvasan i år. Någon som testat/jämfört Maxxis Tread lite, hur det rullar jämfört med Thunder burt eller RaceKing?

Jag kommer att cykla på en AM-cykel med 150mm fram och bak.Jag har just nu Maxxis Minion SS 2,35 och Maxxis Tomahawk 2,35
Bägge två har bra rull vid stigcykling.

Kommer det att rulla mycket snabbare med traditionella XC-däck, typ RaceKing 2.2?

h.g.j sa:

tycker detta är ett bra lättrullat däck som jag inte lyckats köra punka på än.

Om man vill ha ett däck som även skulle funka utanför cv då? Tänkte ett som skulle funka för stig/am oxå? Känns lite surt att köpa ett par däck enbart för cv

Nått lättrullat iaf.. kört med diverse papperstunna däck dom senaste åren utan punkteringar och loppet blir ju bara lättare varje år.

Zliper sa:
Om man vill ha ett däck som även skulle funka utanför cv då? Tänkte ett som skulle funka för stig/am oxå? Känns lite surt att köpa ett par däck enbart för cv

Det är klart att däcket funkar för annat än CV. Jag körde Långa Lugnet med Race King och behövde bara gå i uppförsbacken som såg ut som en indränkt torvmosse ;-)
Allt för att få bättre rull på det som inte var gyttja :-P

När jag köper nya långloppsdäck blir det däremot inte RaceKing utan något i stil med Thunderburt där det finns bättre kantgrepp (Maxxis Minion SS såg trevligt ut).

AnteL, loppet blir faktiskt aningen tuffare varje år. Vilket inte betyder att det blir kul single track utan snarare färre meter asfalt. ;)

Satan va ni ska vara snabba då. Här kommer man själv cykla på 2.8 rocket ron runtom å 160mm fullgung. Ingen som prioriterar komfort? Skämmes!!! ;)

Tillbaka
Topp