Umeå - Stulen cykel - Bianchi Intenso 105 Svart

Scale60

Ny medlem
Jag trodde aldrig någonsin att jag skulle behöva skapa en stulen cykel tråd men nu har jag råkat ut för min första cykelstöld. Min fina Bianchi Intenso 105 årsmodell 2015 blev stulen på cykelparkeringen på medicinska biblioteket på Norrlands Universitetssjukhus mellan 09:30 och 16:30 idag.

Skulle någon se en svart Bianchi Intenso 105 racercykel eller en svart Bianchi racercykel i Umeå kontakta mig så ringer jag upp eller skickar mitt mobilnummer. Det finns osynliga kännetecken på cykeln som gör att jag på mindre än 1 sekund kan avgöra om det är min cykel eller ej.

Här kommer lite bilder:

20150502_134551.jpg

20150530_184335.jpg

20150530_184341.jpg

Kan tillägga att det tog 45 jävla minuter att promenera hem, 5km i +17 jävla grader med vinterkläder, 30 minuter att göra polisanmälan och 30 minuter att anmäla till försäkringsbolaget länsförsäkringar som jag förmodligen inte kommer få ett jävla öre av.

Ser ni cykelhelvetet ring mig så kommer jag med saxdomkraften från Toyotan och slår tjyvhelvetet halvt fördärvad innan jag tar cykelhelvetet hem.

Bilagor

• 20150502_132200.jpg
    20150502_132200.jpg
    426 KB · Besök: 58
Senast ändrad:
jonja sa:
Skriv umeå i rubriken så blir det mer till dem det berör.

Umeå tillagt.

Alltså jag har aldrig fått en cykel stulen någonsin, varför nu, varför jag? och varför är jag så j-a förbannad, det är ju bara pengar och lite kolfiber egentligen.

1888 sa:
varför cykelhelvetet?

Hahaha ingen aning, kanske jag vill skylla litegrann på cykeln att den blev stulen. Annars är den precis inkörd med kanske 500-750 mil, rullar så lätt att det nästan känns som den drar iväg själv ibland :D.

Snittar oftast 30km/h eller mer på den om det inte är typ 30km/h motvind. Satt precis och funderade på om jag kunde spräcka 35km/h i snitt Umeå till Bussjö men icke den satan vart stulen :(.

Senast ändrad:
jonja sa:
35 snitt är ganska mkt snabbare än 30. Inget man snyter ur näsan.

Precis vindmotståndet är extremt för varje km/h över 30 typ 85% av allt motstånd och man måste ha lite tur med vindriktningen och kanske kunna klösa ur mer än 4W/kg. Har lyckats få ut 4.8W/kg över 5km och kanske 3.8W/kg över längre sträckor men det kan kanske förbättras om jag lyckas få bort mina 10-15kg övervikt.

Men så djävulskt, parkerar också ofta där och har noterat din fina cykel flera gånger. Tyvärr är det väl fler som gjort det :(
Av nyfikenhet, var cykeln fastlåst i något?

quid sa:
Men så djävulskt, parkerar också ofta där och har noterat din fina cykel flera gånger. Tyvärr är det väl fler som gjort det :(

Näe bara lutat mot ett träd och ett Biltema kabellås.

Scale60 sa:
quid sa:

Så person som tagit den har burit iväg cykeln med ett lås runt hjul och ram som man öppnar med skruvmejsel.

Jag vet inte men jag hade aldrig lagt 10-15k på gatan och låst det med ett biltema lås.

Konkret sa:
Scale60 sa:
quid sa:

Så person som tagit den har burit iväg cykeln med ett lås runt hjul och ram som man öppnar med skruvmejsel.

Jag vet inte men jag hade aldrig lagt 10-15k på gatan och låst det med ett biltema lås.

Jag håller med det var väldigt osmart men jag har aldrig fått någonting stulet tidigare så man blir lite oförsiktig. Jag har ett godkänt bygellås som är ganska tungt att släpa på och jag får nog köra med det i fortsättningen.

Senast ändrad:
NickPick sa:
Scale60 sa:
quid sa:

Du hade väl kunnat göra det lite svårt för dom...

Precis jag har suttit och funderat nu på morgonen och det blir godkänt bygellås + godkänd kedja som jag tänkte låsa fast i cykelstället på jobbet så jag slipper släpa på det och det alltid finns tillgängligt. Sen är det bara låsa upp låsen och låsa fast cykeln där det finns ledig plats.

Scale60 sa:
Precis jag har suttit och funderat nu på morgonen och det blir godkänt bygellås + godkänd kedja som jag tänkte låsa fast i cykelstället på jobbet så jag slipper släpa på det och det alltid finns tillgängligt. Sen är det bara låsa upp låsen och låsa fast cykeln där det finns ledig plats.
Det är så man är tvungen att göra, buset tar allt som sitter löst. Fina cyklar är dessutom väldigt iögonfallande bland övriga vrak som folk transportcyklar på. Jag kör ett Abus bygellås och låser fast ram+bakhjul i närmaste metallkonstruktion. Man får kosta på sig att lägga några extra minuter på att låsa fast cykeln varje dag för att ha den kvar.
Ändå ett jävligt fräckt ställe att sno cykel ifrån, det passerar folk där i princip hela tiden!

quid sa:
Scale60 sa:
Det är så man är tvungen att göra, buset tar allt som sitter löst. Fina cyklar är dessutom väldigt iögonfallande bland övriga vrak som folk transportcyklar på. Jag kör ett Abus bygellås och låser fast ram+bakhjul i närmaste metallkonstruktion. Man får kosta på sig att lägga några extra minuter på att låsa fast cykeln varje dag för att ha den kvar.
Ändå ett jävligt fräckt ställe att sno cykel ifrån, det passerar folk där i princip hela tiden!

Jag fick faktiskt tillbaka min Speedster S30 imorse som jag gav bort förra året när jag köpte Intenso'n så nu har jag nånting att cykla på igen.

Sen har jag efterlyst Intenso'n överallt där det går att efterlysa den, har jag lite tur kanske någon ser den. Pga lite mekslarv finns det några specifika märken på diverse osynliga ställen så även om tjuven försökt ändra utseendet på den kan jag ganska snabbt avgöra om det är min cykel eller ej. Jag håller utkik efter alla cyklar med samma ramform som Bianchi'n oavsett färg.

cookiemonster sa:
surt, med ett sånt lås lär väl försäkringsbolaget inte betala ut ett öre.

Jag köpte den 150502 och den blev stulen 160504, jag har lyckats förlägga alla papper utom inköpskvittot men minns jag rätt följde det med en 1 årig stöldförsäkring med cykeln - tyvärr blev den stulen efter 1 år + 2 dagar.

Sen skrev jag i anmälan till försäkringsbolaget precis vilket lås den var låst med så jag får nog ta smällen. Jag har alltid haft principen att det är aldrig någon bra ide att börja ljuga för då hamnar man oundvikligen på det sluttande planet, om inte förr så senare.

Miss Lycka sa:
Dum fråga!
Varför pendlar du med en så dyr cykel om du har bara 5 km:s väg?

Jag brukar använda pendlingen som träningspass så det brukar bli lite längre turer än 5km. MEn from med nu blir det stora bygellåset + en 10mm låsvajer så jag kan låsa fast cykeln rejält.

Jag tror inte jag kommer köpa en till dyr racercykel utan nu blir det min gamla Scott Speedster S30 (som jag fick tillbaka :D) ska bara byta sadel och sätta på en längre stam så kommer den funka perfekt.

-EDIT-

Jag ska också börja kolla in blocket och andra cykelsäljar sidor, man kan ju ha tur och sen även om ramnummer etc är borta så kommer jag känna igen den så fort jag vissa "märken" på den.

Senast ändrad:
Jag kan tänka mig 1000kr i hittelön till den som hittar cykeln och jag jag får den tillbaka - den finns mest troligt i Umeå med omnejd. Här kommer den bästa bild jag har på den, obs!!! det svarta plastskyddet mellan ekrarna och kassetten är bortplockat:

20150502_132200.jpg

Så nu är gamla Scott Speedster S30 fastlåst med en godkänd låskätting och ett godkänt bygellås, ryggsäcken blev riktigt tung imorse. Sen måste jag erkänna att Bianchi sadeln var omänskligt skön att sitta på jämfört med Scott sadeln så jag ska se om jag kan hitta en liknande sadel till Scott'en.

- Jo, dagen före cykelstölden, tisdagen den 3/5 hade någon visst varit och petat i cykeln, förmodligen ett avbrutet stöldförsök eftersom clip-on bakskärmen låg på marken när jag skulle hem.

- Så om någon sett nånting underligt tisdagen den 3/5 eller onsdagen 4/5 utanför medicinska biblioteket på nus skicka ett pm eller skriv en rad i denna tråd.

- Skulle ni se något som liknar min cykel (svart-vit bianchi racercykel) i eller i närheten av Umeå skicka ett meddelande och lägg gärna upp en bild i denna tråd, jag åker ut och kollar upp.

Senast ändrad:
Annonsera på köp och säljsidor på facebook som är baserade i Umeå. Där rör sig allsköns människor och det får stor spridning. Hittelön en tusenlapp är nog motiverande det också.

NickPick sa:
Annonsera på köp och säljsidor på facebook som är baserade i Umeå. Där rör sig allsköns människor och det får stor spridning. Hittelön en tusenlapp är nog motiverande det också.

Bra tips, tyvärr är jag väldigt sällan inne på facebook så om någon känner till några köp och säljsidor för umeå i facebook skriv gärna en rad eller skicka ett meddelande. Och 1000kr i hittelön hoppas jag motiverar någon.

Nu kom domen från försäkringsbolaget, cykeln värderas till 17000kr men pga att den inte var låst med ett godkänt lås halveras ersättningen. Skönt att inte ha ljugit iallafall, jag får ta det som läropengar. From nu använder jag ett godkänt bygellås och en godkänd låskätting.

[UMEÅ - STULEN SVARTVIT BIANCHI RACERCYKEL - HITTELÖN 1000KR]

Bara en liten puff så ev Umeåbor här på Happyride håller utkik efter en stulen svartvit Bianchi Intenso 105, ser ni något som liknar cykeln nedan i Umeå med omnejd, skicka ett meddelande gärna med en bild så kollar jag om det är min stulna cykel.

20150502_132200.jpg

Jag har väl nästa börjat förlika mig med att jag aldrig kommer se cykeln igen men en puff för säkerhets skull. Ser ni denna cykel eller en liknande i Umeå trakten eller någon annanstans i Sverige ta en bild och skicka till mig. Skulle det vara min cykel ger jag 1000kr i hittelön.

20150530_184341_cr.jpg

En liten bump eftersom ett gäng cykeltjuvar i Umeå höll på att åka fast i helgen - man kan ju ha tur.

I övrigt ser ni en svart Bianchi i med vit text i Umeå/Skellefteå/Övik med omnejd ta gärna en bild (även om den står hos eran trevliga granne) och skicka den till stpa67 [AT] yahoo [DOT] se så åker jag ut och kollar, är det min cykel får du som tipsade 1000kr i hittelön.

Tillbaka
Topp