RR - Kattegattleden Göteborg - Båstad typ

micro553

Medlem
Tänkte dela med mig av helgens cykeltur. Jag och polaren cyklade Kattegattleden med start i Göteborg och avslut i Skummeslövsstrand.

Kom ner på onsdags kvällen och ska montera cykeldator på polarens cykel. Klockan 21.15 upptäcker han att SPD-skorna är kvar hemma - dvs 25 mil bort. Panik eftersom vi planerade att starta tidigt på torsdagen. Iväg till Coop Stormarknad (det enda vi visste var öppet) hittade vanliga pedaler och tänkte yes - vi kan komma iväg som planerat. Men självklart passade ej gängorna. Iväg till Biltema kl 09.00 på torsdagen - självklart har de inga MTB-skor. Tillslut lyckas vi hitta ett par skor åt honom i Femmanhuset på Intersport.

Eftersom vi inte är så snabba fick starten förskutas från Centralstationen till Hovås. Så till slut kom vi iväg kl 11.15

Leden gick via Särö till Kungsbacka vidare till Varberg. Där hade vi bokat varsin cell på Fästningens vandrarhem (rekommenderas) och middag kl 20.00 Efter en varm dag i sadeln rullade vi in i Varberg kl 18.45 och polaren var rätt nöjd att vi var framme för dagen. Ska tilläggas att han inte är van cyklist och hans tidigare distansrekord var 7 mil och dag 1 av vår tripp fick vi ihop 11.8 mil.

Efter en god middag så somnade vi rätt fort. Vaknade tidigt och käkade frukost på Varbergs stadshotell. Rullade ur Varberg kl 09.30.

Det rullade på fint och ganska snart var vi i Falkenberg och intog lite lättare lunch på Stålboms konditori - kanonställe!
Vi hade GPX-fil över leden i min Garmin men av nån anledning så trodde den att vi skulle köra åt andra hållet så "Ur Kurs" i princip hela tiden. Generellt var det bra skyltat men i just Falkenberg vet jag inte vad som hände för helt plötsligt var vi på en större bilväg och verkligen Ur kurs :) Men efter lite kontroll av kartan och några småvägar och grusvägar senare hade vi hittat leden igen. Rullade in mot Tylösand och tog en bira på hotellet. Efter biran var det bara en kort sväng in till Hotellet i Halmstad. Kom dit redan kl 16.00 och vi hade avverkat 9,9 mil på 4,5 timmar effektiv tid. Efter ett besök på Apoteket för inköp av solskyddskräm och kylbalsam - så bubblade och bastade vi på hotellets relaxavdelning. Middagen intogs på Mr Vic´s i form av hamburgare - mycket goda hamburgare (Jag testade två stycken och båda var kanon)

Efter ett besök på Lilla torg (tror jag det hette) och nån bira senare låg vi i sängen kl 22.00

Dag 3 var sista dagen och sträckningen gick mellan Halmstad och Skummeslövsstand. Efter en kort dag i sadeln och en fantastisk lunch på Strandpensionatet i Skummeslövsstrand avslutades vår tur.

25,1 mil fick vi ihop i makligt tempo. Ledmakarna får mitt beröm för en väldigt fin sträckning och mestadels bra skyltat. Varierat från cykelväg till små bilvägar några grusvägar och lite motionsspår. Vi körde båda gravelbikes med 25 mm däck och det fungerade hur bra som helst. Inga punkteringar.

Även väskorna från Apidura fungerade felfritt. Kostar en slant men det var värt. Både bak- och framväskan satt perfekt och rymde förvånandsvärt mycket. Polaren hade en "homemade" lösning som fungerade sådär....... så ska man cykla obehindrat med packning kan det vara värt att satsa på riktiga väskor.

Leden är ingen för snabbcyklande supercyklister - sträckningen lämpar sig inte för riktig snabbcykling vissa partier. Däremot passar den superbra för alla andra som vill njuta av fin natur och härlig cykling. Personligen kommer jag gärna tillbaka och testar leden från Helsingborg till Göteborg.

Bilagor

• Start Hovås.jpg
    Start Hovås.jpg
    49.5 KB · Besök: 118
  • Små stugor vid vattnet.jpg
    Små stugor vid vattnet.jpg
    41.4 KB · Besök: 96
  • Kungsbacka.jpg
    Kungsbacka.jpg
    39.1 KB · Besök: 89
  • Jag på raksträcka.jpg
    Jag på raksträcka.jpg
    67.8 KB · Besök: 123
  • Varberg Solnedgång.jpg
    Varberg Solnedgång.jpg
    22.8 KB · Besök: 105
  • Lång rak cykelväg.jpg
    Lång rak cykelväg.jpg
    46.4 KB · Besök: 107
  • Grusväg.jpg
    Grusväg.jpg
    45.5 KB · Besök: 111
  • I Halmstad.jpg
    I Halmstad.jpg
    48.2 KB · Besök: 92
  • Cyklar vid hus.jpg
    Cyklar vid hus.jpg
    58.7 KB · Besök: 97
  • Avslut.jpg
    Avslut.jpg
    45.7 KB · Besök: 93
  • Solbränna.jpg
    Solbränna.jpg
    134.2 KB · Besök: 151
Jag mötte er i Haverdal (strax norr om Halmstad) och eftersom även jag cyklade på en gravelbike (dock iförd jeans, med kylväska på frampakethållaren och cykelkärra där bak) kände jag någon slags samhörighet och hejade på er.

Jag körde Kattegatsleden från Halmstad till Helsingborg förra sommaren får säga att den biten är minst lika fin om inte finare.

Häftigt! Tack för den. Cyklade förbi (starten på?) etapp 1 i helgen och påmindes om att jag verkligen vill testa denna, hela leden. Vore ju mäktigt alltså, kanske får bli ett sommarprojekt.

Grymt härligt. Jag har vandrat och cyklat sträckan gbg- Varberg och Gbg - Halmstad några gånger och det är riktigt gött.

Har du lust att länka till dina väskor du har på hojjen? Känns sadelväskan baktung? Hur många kg tror du att du hade i den?

elling sa:
Jag mötte er i Haverdal (strax norr om Halmstad) och eftersom även jag cyklade på en gravelbike (dock iförd jeans, med kylväska på frampakethållaren och cykelkärra där bak) kände jag någon slags samhörighet och hejade på er.

Jag körde Kattegatsleden från Halmstad till Helsingborg förra sommaren får säga att den biten är minst lika fin om inte finare.

Hejade vi tillbaka?!? :) Om inte så sorry

Vi var ganska ölsugna så siktet var inställt på Tylösand........

micro553 sa:
elling sa:

Hejade vi tillbaka?!? :) Om inte så sorry

Vi var ganska ölsugna så siktet var inställt på Tylösand........

Ni hejade tillbaka men såg lite förvånade ut.

Konkret sa:
Grymt härligt. Jag har vandrat och cyklat sträckan gbg- Varberg och Gbg - Halmstad några gånger och det är riktigt gött.

Har du lust att länka till dina väskor du har på hojjen? Känns sadelväskan baktung? Hur många kg tror du att du hade i den?

Bak https://www.apidura.com/product/saddle-pack-dry-9l/
Fram https://www.apidura.com/product/handlebar-pack-dry-9l/

Kändes inte alls baktungt eller konstigt. Absolut så blev hela cykeln tyngre och det märktes kanske första kilometerna men sen ingenting.
Väskorna satt fantastiskt bra och inget "svaj" att stå och trycka på uppför var inga problem.

Vägde inte med den innehöll
2xunderkläder
1xstrumpor vanliga
2xT-shirt
1xJeans
1xRegnjacka Rapha
1xDeo, tandborste, linsbehållare hårvax
1xConverse storlek 43 (Här låg ju mesta vikten)
8xEnergi Bars

Vikt uppskattningsvis - 3 kg

Framväskan
1x Merino mesh baselayer
1x Long Sleeve Brevet
1x Strumpor lite tjockare
1x Skaljacka Arcteryx Alpha FL
1x Keps
1x Laddare till Iphone och kabel till Garmin
1x Badshorts

Vikt ca 1-1,5 kg

Utöver dessa hade jag även en sån Fueltank - här http://bikepack.pl/en/toptube-packs/14-fueltank-x.html
4-6 bars
4 gels
Litet kombinationslås Assa Combiflex 220 tror jag det heter
Extra slang

I bakfickorna
Gel
Bars
Pump
Slang
Däckavtagare
Laglappar
Telefon
Armvärmare
Vindväst
Buff modell tunnare
Tunna merinohandskar

Övrigt
2x vattenflaskor men bara den lilla nyttjades
Garmin 800
Pulsband

Bakväska 5 av 5
Framväska 4,5 av 5 - anledningen var att spännet som man sätter runt nedre delen av styrhuvudet var lite småsvårt att spänna åt. En bagatell men ändå. Sen kör jag ju ganska liten cykel med -17 slammad styrstam så kunde ej riktigt nyttja hela framväskans kapacitet då den hade gått i hjulet. Men det kan man inte beskylla väskan för :)
Fueltank - 4,5 av 5 Bra med annan färg på insidan. Dock lite kort rem för att fästa runt styrhuvudet. Även detta en bagatell då man lätt kan sätta dit en egen längre rem.

Kör du med vanligt bockstyre? Eller har du utsvängt? på hemsidan har dom riktigt gravelstyre på bilden men jag har tänkt att köra med mitt vanliga 3t ergo. Hur tror du det blir?

Jag har ett vanligt - Enve Compact i 42 cm - funkade klockrent. Dock behöver man snurra varje ände av rullen ganska mycket för att få plats med händerna i bocken.

Jag --> Vittoria Corsa G+ 25 mm
Polaren --> Några Conti 28 mm

Har testat lite olika däck. Dels de som kom med cykeln - de gillade jag sådär.

Sen slog jag på stort och köpte Compass Jon Bon Pass i hopp om att kunna köra slanglöst. Det lyckades inte! Dessutom fick jag extremt många punkteringar med de däcken. Lyckades inte förstå varför - kollat igenom dem och försökt förstå varför men kontentan är att jag inte vågar köra med dem nåt mer. Så 1700 kr åt helvete. Måste även ge Compass en känga som inte ens kan ge ett svar på att jag är grymt besviken på däcken.

Men de jag har på nu Vittoria G+ är jag väldigt nöjd med. De rullar väldigt bra och är tåliga. Klarade både smågrus, större grusväg samt motionsspår utan problem. Ska väl tilläggas att jag körde ca 7,5 bar bak och 7 bar fram. Dessa däck rekommenderas starkt!

Tillbaka
Topp