Byte från 2*11 till 1*11 med oval klinga - bildkavalkad
Sedan jag fick hem min nya cykel i februari så har jag blivit mer och mer sugen på att testa 1*11. Jag vill få ett lite renare styre, kunna placera reglaget till min reverb stolpe och jag har också märkt att jag knappt använder stora klingan fram så den känns helt enkelt onödig. Sagt och gjort, fick hem en singelklinga från absolute black http://absoluteblack.cc/oval-xt-m8000-96bcd-chainring.html och passade samtidigt på att köpa en ny kassett i den lokala affären. Tidigare hade jag shimano xt med 26-36 fram och 11-40 bak, nu blir det istället 11-42 bak och 32 fram. Den ovala klingan ska motsvara en 31T klinga när den är som mest lättrampad och 33/34T när det går som tyngst.
Bytet gick enkelt och nu återstår det bara att testa lite senare idag :)
Före bytet
Före bytet
Före bytet
När kedjan tagits bort så fortsatte det med att ta bort "överblivna" delar
Vevarmar borttagna
Passar på att kolla att allt ser bra ut
Tänk den som inte behövde stå i lägenheten....
Gamla klingorna borttagna
Ovala klingan på plats. För shimano xt används originalskruvarna, för vissa andra behövs det nya för att få den rätt i sidled
Sakerna börjar komma på plats
Nya och gamla kassetten. Hade tänkt testa att köra med "gamla" 11-40T men plötsligt hade jag en ny kassett hemma :)
På med den nya..
Fegade lite och väntade med att knipsa av vajern tills jag visste att nya klingan verkade sitta bra
Hejdå hejdå!
Svårt att få en bra bild, men med kedjan i mitten bak blev kedjelinjen väldigt bra
Allt på plats
Ser ju skev ut...
Ser lite tight ut, justerade ut avståndet något
Efter justering
Lite renare styre. Har nu kunnat flytta sadelstolpens reglage till vänster sida, det gick inte att få den på något bra ställe där när det även satt ett växelreglage. Bättre nu!
Rent och fint
Då är det bara att cykla då
Bytet gick enkelt och nu återstår det bara att testa lite senare idag :)
Före bytet
Före bytet
Före bytet
När kedjan tagits bort så fortsatte det med att ta bort "överblivna" delar
Vevarmar borttagna
Passar på att kolla att allt ser bra ut
Tänk den som inte behövde stå i lägenheten....
Gamla klingorna borttagna
Ovala klingan på plats. För shimano xt används originalskruvarna, för vissa andra behövs det nya för att få den rätt i sidled
Sakerna börjar komma på plats
Nya och gamla kassetten. Hade tänkt testa att köra med "gamla" 11-40T men plötsligt hade jag en ny kassett hemma :)
På med den nya..
Fegade lite och väntade med att knipsa av vajern tills jag visste att nya klingan verkade sitta bra
Hejdå hejdå!
Svårt att få en bra bild, men med kedjan i mitten bak blev kedjelinjen väldigt bra
Allt på plats
Ser ju skev ut...
Ser lite tight ut, justerade ut avståndet något
Efter justering
Lite renare styre. Har nu kunnat flytta sadelstolpens reglage till vänster sida, det gick inte att få den på något bra ställe där när det även satt ett växelreglage. Bättre nu!
Rent och fint
Då är det bara att cykla då