Byte från 2*11 till 1*11 med oval klinga - bildkavalkad

Stefan-L

Medlem
Sedan jag fick hem min nya cykel i februari så har jag blivit mer och mer sugen på att testa 1*11. Jag vill få ett lite renare styre, kunna placera reglaget till min reverb stolpe och jag har också märkt att jag knappt använder stora klingan fram så den känns helt enkelt onödig. Sagt och gjort, fick hem en singelklinga från absolute black http://absoluteblack.cc/oval-xt-m8000-96bcd-chainring.html och passade samtidigt på att köpa en ny kassett i den lokala affären. Tidigare hade jag shimano xt med 26-36 fram och 11-40 bak, nu blir det istället 11-42 bak och 32 fram. Den ovala klingan ska motsvara en 31T klinga när den är som mest lättrampad och 33/34T när det går som tyngst.
Bytet gick enkelt och nu återstår det bara att testa lite senare idag :)

IMG_2684.JPG

Före bytet

IMG_2685.JPG

Före bytet

IMG_2686.JPG

Före bytet

IMG_2687.JPG

När kedjan tagits bort så fortsatte det med att ta bort "överblivna" delar

IMG_2688.JPG

Vevarmar borttagna

IMG_2689.JPG

Passar på att kolla att allt ser bra ut

IMG_2690.JPG

Tänk den som inte behövde stå i lägenheten....

IMG_2691.JPG

Gamla klingorna borttagna

IMG_2692.JPG

Ovala klingan på plats. För shimano xt används originalskruvarna, för vissa andra behövs det nya för att få den rätt i sidled

IMG_2693.JPG

Sakerna börjar komma på plats

IMG_2694.JPG

Nya och gamla kassetten. Hade tänkt testa att köra med "gamla" 11-40T men plötsligt hade jag en ny kassett hemma :)

IMG_2696.JPG

På med den nya..

IMG_2697.JPG

Fegade lite och väntade med att knipsa av vajern tills jag visste att nya klingan verkade sitta bra

IMG_2698.JPG

Hejdå hejdå!

IMG_2699.JPG

Svårt att få en bra bild, men med kedjan i mitten bak blev kedjelinjen väldigt bra

IMG_2700.JPG

Allt på plats

IMG_2701.JPG

Ser ju skev ut...

IMG_2703.JPG

Ser lite tight ut, justerade ut avståndet något

IMG_2707.JPG

Efter justering

IMG_2708.JPG

Lite renare styre. Har nu kunnat flytta sadelstolpens reglage till vänster sida, det gick inte att få den på något bra ställe där när det även satt ett växelreglage. Bättre nu!

IMG_2714.JPG

Rent och fint

IMG_2713.JPG

Då är det bara att cykla då

Bra bilder och skoj tråd.

Vore väldigt trevligt att höra hur du tycker att det var att cykla med och om "finessen" med oval klinga upplevdes stämma?!?

Härligt. Kommer göra precis samma sak nu så snart jag fått hem min nya Spectral 8.0 som skall komma med posten imorgon.

Har 1x11 shimano med oval klinga fram på min Superfly FS och är grymt nöjd.

Satte dit en lika fast 34t och är väldigt nöjd. Kan hålla lägre kadens när det går lite snabbare och det "driver" lite mer när det går väldigt sakta.
Trodde man aldrig.
Bytte från rund 32t och den sålde jag. Så nöjd är jag! :)

Då har det blivit en kortare provtur. Jag har hört innan att det känns lite annorlunda med oval klinga men att man vänjer sig ganska snabbt. Mycket riktigt så kändes det annorlunda under transportsträckan till skogen. Klart att det märks att man får en varierad utväxling när man trampar, men samtidigt så är det ju det man vill.

Väl i skogen så kändes det inte lika konstigt längre. Det märks att man får en varierad utväxling under rundtrampet och det känns väldigt bra på den korta sträckan jag cyklat (i ganska stökig terräng). Upplevde inte att det var för tungtrampat när det gick uppför utan cykeln bara malde på över rotvältorna och all småsten (Gömmaren i Sthlm).
Än så länge är jag väldigt nöjd, tar ev husbilen till Högbo bruk i helgen och testar betydligt mycket mer.

Plus i kanten för den snabba leveransen. Det tog inte många dagar för paketet att komma fram. Fick också snabbt svar när jag mailade företaget och undrade ifall jag skulle behöva andra bultar eller ej.

Stefan-L sa:
Vad är assymetriska bultar?

det vore ju knepigt om själva bultarna var assymetriska :-)

assymetrisk bultinfästning, alltså, som det är på nya shimanovevarna. i mina ögon en sämre konstruktion som krånglar till det då man inte kan använda sina gamla klingor och får sämre utbud av klingor/bash. man kan ju dessutom inte montera tredje klinga/bash utanpå som på gamla hederliga vevarna.

/slutgnällt för ikväll :)

Tillbaka
Topp