[Kalender] Randonnée 1000 KM Södertälje

Fan va sugen jag är! Tyvärr är jag inte tränad för detta i år, har bara ca. 100 mil i benen. Men 100- mila Södertälje var en av de mer minnesvärda rundorna från förra året - nu i efterhand. Det var ett riktigt äventyr!

//Wei

En bild från förra året. Foto NLC

Bilagor

• IMG_20150614_133059.jpg
    IMG_20150614_133059.jpg
    124 KB · Besök: 57
Så sjukt sugen på denna... Någon gång! Tyvärr inte detta år, kanske nästa. Brukar upplägget vara hotell eller tält? Eller väldigt blandat?

Ah, det förstås. Frågan är vilken som ligger bäst till hands, de är ju inte lika frekvent förekommande som andra, förvisso mer spartanska, inrättningar. Jag tänker köra på bänk- eller dikesmodellen, men kanske helst inte mitt i mörka natten när det är så j-a kallt.

Glöm nu inte backpriset i Taberg som är en liten detour på 4km. En flaska Veuve Clicquot väntar på den förste deltagaren som avviker och foto/selfie-stämplar på utsiktsplatsen, bilden läggs lämpligen i denna tråd för allmän beskådan.

Det måste finnas något optimum på långa breveter, mellan att

1. sova längre (säg 5h i alla fall), planerat och bekvämt (kanske på vandrarhem) och cykla snabbare på dagen
2. sova så kort som möjligt, men lite här och var utan sovutrustning, och förmodligen få en törn på rullsnittet

Jag är bekväm och ogillar sömnbrist, så väljer definitivt alternativt 1.

Har också provat att öka packningens vikt med totalt 1.3 kg lättviktstält + lätt sovsäck (dyna ingår i cykeln för min del). Det borde sänka hastigheten något i alla fall uppför, men fördelen att kunna sova "på riktigt" och bekvämt precis när behov uppstår och farten sjunker är inte att förakta. I alla fall inte i Sverige med allemansrätt. Kört så på några 100-milare och Sverigetempot.

Några frågor:
* Är banans GSP-spår/kartnoter uppdaterade/ändrade något sen förra året (ser inte så ut vid en snabb koll)?
* I Nyköping har det byggts om vid påfarten till Västerleden så det numer är en rondell och inte bara en vänstersväng upp mot viadukten (där man tar höger in på Västerleden). Är det någon som har koll på (t.ex. från årets 40-milare) om det är helt färdigbyggt på platsen? Eller bör man förvänta sig improvisationslösningar på plats?
* Innan Norrköping efter Åby är GPS-spåret draget uppå rv 55/56 medan kartnoterna säger att man ska svänga vänster in på cykelbana strax innan motet (typ i höjd med Tennisvägen). Om det inte går att rita rutten på GC-vägen, får man då önska att den isf går längs Hydraulvägen (och sen ansluta igen in på Cylindervägen vid nästa rondell)?
* Är det OK att välja gamla 35:an genom Åtvidaberg som alternativ till nya 35:an?
* Blir det samma fina väder som förra året?

Jag och Eyvind ska köra. Vi har bokat rum i Landvetter och Kisa.
Niklas ska också köra men han har en obokad busskur någonstans i åtanke.

Sen har jag hört på omvägar att Örebrocyklisternas 100-milare i dagsläget bara har 2 anmälda och det talas om att ställa in (i alla fall "all-inclusive" upplägget).

@antonlindb - Too easy, Åtvidaberg är hemmaplan, men det hade varit lite lurigare om du bara fotade med bollen i rondellen som motiv (och inte skylten). Sommarjobbade ett stenkast från den macken på Tvärgatan en gång för väldigt länge sen.

@ohellstrom - Om jag lovar att inte skvallra, får man vara med och titta på bilderna iaf ? Du kanske kan ta några andra sevärdheter som inte frekventeras så ofta av oss? ;-)

Senast ändrad:
Är Åtvidaberg första kontrollen?! Jag var i och för sig ganska snurrig förra året när jag rullade in där med ett "nytt" bakhjul för att käka glass.

Hur ser väderprognosen ut? Jag slipper gärna vädret från första halvan av helgens 60-milare.

Så ja, anmäld och betald. Etablerat framskjuten ÅSA ca 20 mil från starten. Nu vänta otåligt...

På tal om ingenting, hur påverkar den häringa olyckan på E4 ev framkomlighet till/genom/från startplatsen och banans början / avslut?

NLC sa:
På tal om ingenting, hur påverkar den häringa olyckan på E4 ev framkomlighet till/genom/från startplatsen och banans början / avslut?
Det ser ut som att tempopinnarna som Anton tryckt dit kommer till användning. Seriöst så är vraket borta till torsdag kväll. Jag förutsätter att du tänker på lastbilen som mystiskt voltat på bron.
Men det kan ju vara bra om nån rekar iofs, alternativ väg finns ju.

Exakt, det gäller kalabaliken på stora bron. Hörde bara som hastigast på nyheterna att det ev var upp till 2 veckor för att reparera räcken etc. Men kanske är bättre om någon nära på plats kan kolla av och uppdatera allt eftersom starten kommer närmare.

Omdirigering av trafik enligt text-tv. Då kan det bli aktuellt att cykla via klaffbord istället, vi får väl se vad som dyker upp. Vi får väl cykla i samlad tropp ut ur Södertälje.

Tillbaka
Topp