vad är skillnaden på AM & Enduro?

AM är antingen folk på happy som stigcyklar utan berg, eller tyskar i lyrca och hockeyskydd.

Enduro är mer folk på happy som vill vara tuffare än dom som cyklar stig.

När jag började cykla så var det AM (all-mountain) som alla snackade om. Då var det även i princip omöjligt att cykla i skogen på en cykel med mer än 120 i slag. Jag tolkar begreppet enduro som en tävlingsform från början. Så fort det börjar tävlas i något så går ju oftast utvecklingen snabbt. Nu cyklar de flesta jag känner omkring med 160 i slag på samma stigar som förut och nuförtiden så säger de att de ska ut och cykla enduro, när de ska ut på en runda med kompisarna.

Okej, men om man kollar på själva cyklarna i sig då?
Cross country - all mountain - Enduro...
Att Downhill har mycket mer dämpning och bara e gjord för att ta lift upp och åka nedför det är jag med på.
CC och AM gissar jag på e samma, men Enduro då? verkar ju inte som de cyklarna har mer slaglängt heller då jag kollar på nya cyklar.. men de kan ligga under olika flikar beroende på vilken hemsida jag tittar på.

Enduro verkar (enligt düskarna) ha 160-180mm

- Marathon (+- 100 mm)
- AM Sport ( +- 120 mm)
- AM Plus (+-140 - 150 mm)
- Enduro (+- 160 - 180 mm)

För att ställa till det ytterligare för dig så används begreppet Trail också, eller snarare har trail ersatt all mountain.
I min värld så är uppdelningen som såhär:
XC 0-120mm (vanligen 100mm)
Trail 120-150mm
Enduro 150-170mm
Downhill 180-
//T

Edit: Tvåa på pucken-ish.

Senast ändrad:
Men det funkar ju inte att bara glo på slaglängd, även om det som skrivs ovan lite grovt stämmer. Vi har även geometri, utformning av länkage och därmed egenskaper, hur dämparna fungerar med tanke på linjäritet kompression i olika delar av slaget, osv.

Boromir sa:
För att ställa till det ytterligare för dig så används begreppet Trail också, eller snarare har trail ersatt all mountain.
Trail 120-150mm
Enduro 150-170mm
Downhill 180-
//T

Jag känner lika förutom att jag kallar Enduro för AM då jag inte tävlar. Enduro är en tävlingsform där det till största delen används AM-cyklar. Tur man har en Trail-cykel så man slipper bry sig egentligen :-)
Och vem säger att man ska ut och cykla Enduro med kompisarna när man ska ut och stiglalla...

dnleriksson sa:
Boromir sa:
Trail 120-150mm
Enduro 150-170mm
Downhill 180-
//T

Jag känner lika förutom att jag kallar Enduro för AM då jag inte tävlar. Enduro är en tävlingsform där det till största delen används AM-cyklar. Tur man har en Trail-cykel så man slipper bry sig egentligen :-)
+1

dnleriksson sa:
Och vem säger att man ska ut och cykla Enduro med kompisarna när man ska ut och stiglalla...
+1 om jag hojar med kompisar, MEN cyklar jag själv blir det STRAVA-hets på gamla endurosträckor...
Tycker också Jofa's förklaring ligger rätt nära verkligheten. AM-cykling är sånt ni lyckligt lottade som bor nära en fjällkedja kan ägna er åt, vi andra får stigcykla på plattlandet.
Eftersom vi är så avis på er AM-cyklister har vi anammat trendurå genom att på överbyggda AM-hoja spela tuffa när vi pressar järnet ner för minsta brant...

haha, skillnaden/grejen är att AM sålde dåligt och att ännu en ny uppdelning av segmentet behövdes för att öka kommersen, tex. genom att hitta på enduro tävlingar för att öka exponeringseffekten
titta bara på hur många varianter av löpskor det finns, ska du springa snabbt, långt, kort, typ som barfota mm...

Är inte cross country till för lite snällare cykling eller lite mer allround?
Inte alltför brötiga stigar och funka okej i uppförsbackar och transportsträckor till/från stigarna också?

DavidMEalm sa:
Okej, men om man kollar på själva cyklarna i sig då?
Cross country - all mountain - Enduro...
Att Downhill har mycket mer dämpning och bara e gjord för att ta lift upp och åka nedför det är jag med på.
CC och AM gissar jag på e samma, men Enduro då? verkar ju inte som de cyklarna har mer slaglängt heller då jag kollar på nya cyklar.. men de kan ligga under olika flikar beroende på vilken hemsida jag tittar på.

Var det inte någon som definierade efter styrets bredd i en gammal tråd? ?

Kanske Kung_Gustav?

De flesta cyklar går att ha till det mesta om man bara åker runt på skoj.

Det är väl just på tävling som man börjar rama in det hela lite mer exakt och då stämmer den vanliga slaglängds-uppdelningen rätt så bra.
Är det något som håller på att ändras är det väl egentligen XC som går åt banor med tuffare terräng än man traditionellt haft innan.

XC - bra uppför, inte så bra utför
AM - halvbra åt båda hållen
Enduro - bättre utför än uppför
DH - bra utför, döden uppför

Typ. :)

Enduro - Stockholmare som kör stigcykling i Hellas

WannabeAM - vi i övriga sverige som cyklar en lite överbyggd cykel på stigar.

AM - De som bor och cyklar i fjällen.

PS. Fjällen = Falun för stockholmare. ;)

GuessWho sa:
Är inte cross country till för lite snällare cykling eller lite mer allround?
Inte alltför brötiga stigar och funka okej i uppförsbackar och transportsträckor till/från stigarna också?

Har du sett en världscuptävling i cross country? :) Oftast inte allt för snällt

vattenflaska på ramen och sadelväska -> XC
väteskerygga med verktyg -> AM
vattenflaska på ramen och fasttejpad extra-slang -> enduro

DavidMEalm sa:
Är Enduron nån blandning av AM och DH eller?

Jag skulle säga som en del redan varit inne på, AM och Enduro används med samma cykel, 150-160 mm slag och tillhörande geometri. Men Enduro är namnet på tävlingsformen av "all mountain". Och AM och Enduro görs genom att cykla uppför och nerför berg/fjäll/alper. Därefter kommer DH med 180-200 mm slag och dubbelkronad gaffel.

Senast ändrad:
Är det inte många gånger så också att en enduro cykel har en lite mer aggressiv geometri samt att det många gånger är en något kraftigare bakdämpare med "flaska" samt att en del enduro hojar kör med fjäderdämpare i bak för att klara av mer stryk under ett race? Enduro hojar kör väl oftast med ett 1x11, 1x12 växelsystem för att kunna spara vikt. Eller har jag helt fel nu??

Är inte AM ett samlingsnamn på en spann med stryktåliga cyklar och Enduro en tävlingsform där man använder de lite mer extrema AM-hojarna?

Enduro Fredrik sa:
Är det inte många gånger så också att en enduro cykel har en lite mer aggressiv geometri samt att det många gånger är en något kraftigare bakdämpare med "flaska" samt att en del enduro hojar kör med fjäderdämpare i bak för att klara av mer stryk under ett race? Enduro hojar kör väl oftast med ett 1x11, 1x12 växelsystem för att kunna spara vikt. Eller har jag helt fel nu??

Mja, 1x12 är inte rätt ;-)

Enduro Fredrik sa:
Är det inte många gånger så också att en AM cykel har en lite mer aggressiv geometri samt att det många gånger är en något kraftigare bakdämpare med "flaska" samt att en del AM hojar kör med fjäderdämpare i bak för att klara av mer stryk under ett race? AM hojar kör väl oftast med ett 1x11, 1x12 växelsystem för att kunna spara vikt. Eller har jag helt fel nu??

Tillbaka
Topp