Ändra min träning åsikter

TPIV1976

Ny medlem
Anledningen till att jag vänder mig hit är att jag är lite av ensamvarg.blir lätt så när man bor i skogen 4 km till närmaste granne.

jag har under flera år kört tokig träning alldeles för mycket.Jag åsidosätter vilan.Nu har jag ryckt upp mig och vilar mer än nånsin men har en bit på kvar till att den överträning som jag nu är inom tar tid att komma ur.(Gjort det för så jag vet).

NU till det upplägg som jag vill ha åsikter om.Jag Älskar cyckel har sågjort i mitt 40 åriga liv har gjort cyckelvasan samt vättern ett par gånger samt en del andra långlopp.men sissta åren har varit tuffa.(Samvetet vill inte att jag ska vila men jag tvingar mig)jag är en överaktiv människa..

jag simmar nu en dag i veckan samt cycklar en dag dessa dagar kör jag hårt med mycket vila i mellan ärdet nån annan som kör på detta sätt.så skulle jag vilja ha höra erfarenheter och resultat.jag är inte intresserad av att höra 3-4 pass si så.utan det är 2 pass ingetmera somm jag vill ha åsikter om.

träningschema för mig är

tis eller ons
Simning bara crawl 1000-1500 meter på en och samma tur jag stannar inte.håller på drygt 30-40 min simmar 1000 meter på 22,13.
puls i regel alltid 75-80 procent av maxpuls

fre eller lörd

Cyckel eller mtb minst 90min till 2,5 timme.PULS i regel 80 procent av maxpuls

jag är nu 40 år gammal så om det finns nån med erfarenheter så svara.tack på förhand

Edit: skrik inte i rubriker, tack /mod

Senast redigerad av en moderator:
JA det är nog en poäng att må bättre än jag gjort dom senaste 5 åren som varit tunga.målet är samtidigt att bli starkare och uthålligare

Jag skulle nog börja i lugnare takt. Kanske lägga till ett pass i verkligen lugnt tempo på cykel. Ett pass där du får samla tankar och känna efter utan att behöva ta i, lämna cykel datoroch pulsband hemma och glöm bort klockan.

jag cycklar med frugan på grusvägarna när vi plockar svamp och ner till byn det är exrea lungt kan sägas.pulsbandet är nått som jag inte vill vara utan jag vet att det kan vara stressand.men för mig nödvändigt när man ser att pulsen inte vill gå upp eller vilopulsen är hög då ska man varastill.annars så finns risken att jag lurar mig själv jag är dålig på attlyssna påkroppen

Vill du bli starkare och snabbare på enbart cykel? Om så, undrar jag lite varför ett av passen är simning.

Vidare, menar du att träningsupplägget ska vara detsamma under tiden du tar dig ur överträningen som därefter? Låter i mina öron tveksamt om det kan vara optimalt.

att ha cycklat som träning i drygt 25 år så är tror jag att simning är en väg att få bättre balans i kroppen.jag har inte tränat två pass förut det är bara dom sissta veckerna.förut låg jag på 6 pass i veckan.goranS

Om du lider av sviter av överträning (är det en diagnos från en initierad läkare?) är det nog bäst att hålla ner intensiteten och längden på cykelpassen tills du är återställd. Tar bara längre tid att bli bra igen om du inte låter kroppen vila. Även om två pass i veckan låter lite för de flesta här kan det vara för mycket om du faktiskt behöver vila. Varför inte ta kontakt med en riktig idrottsläkare som kan köra prover på dig och ta reda på vad som är fel (eller, det kanske du redan gjort)?

Ett pass i veckan kring "sweet spot" räcker som bäst att bibehålla din prestationsnivå och i kombination med simningen ser detta ut som ett bra recept för god hälsa men du skriver ju även att du har ambitioner och då tror jag du kan behöva något högre träningsfrekvens framöver.
Jag vet inte hur du tränar tudigare men det verkar inte fungerat. du kanske gått i fällan att träna halvhårt hela tiden vilken gör dig sliten utan att ge så bra resultat.
Kör på som du gör ett tag tills du känner dig stark att ta nästa steg, lägg sedan in ett eller två kortare intervallpass i veckan på Under timmen där du ligger över tröskeleffekten tex 4x4 min eller kortkorta intervaller typ 30-30. 3-4 pass i veckan ger nog med återhämtning om du inte lever ett tokstressigt liv och tränar rätt ??

Har du varit och kollat så allt står rätt till i kroppen?, annars skulle jag nog rekommendera ett besök på vårdcentralen. Det är ju trots allt en relativt beskedlig träningsmängd.

japp inget fel på mina prover som det visar är jag helt frisk.bortsett från detta.överträning är ett helvete.det vet många nyckeln är balans balans.men som många vet när det väl börjar gå bra den där kicken det bara flyter den är så härlig.som löpare kallar det running high.men måste se för vad det är.att sluta träna är inget alternativ.provade för 2 år sen och jag höll på att klättra påväggarna.lite lagom ska vara melodin

Simningen tror jag inte kommer göra dig till en bättre cyklist men som du säger kan det finnas andra hälsofördelar med det som till exempel en starkare överkropp. Sedan kan du exempelvis bryta av med lite ryggsim någon längd för att få en ännu bättre muskelbalans och lite variation.

Angående cykelpasset skulle jag säga att 80 % av maxpuls i 1,5-2,5 h låter ganska mycket framförallt om du har överträningssymptom. Bättre som andra tidgare har sagt att ta bort intensiteten och bara kör lungt och sedan när det känns bra smyga in med lite intensitet som du ökar på efterhand.

diagnos är ställd av läkare för 12 månader sen men ej remiterade mig vidare sa ta det lungnare.det är svår behandlat sa han.och det stämmer jäkligt bra.kommer draa ner på intesiteten som ni rodertill.blir lite av 2 värdar 2 pass veckan lungnare med pulsklocka

Tillbaka
Topp