[Kalender] [Kalender] SBR 21!!! - Ryssbergen Rampage i Nacka, söndagen den 18/9-2016

[Kalender] [Kalender] SBR 21!!! - Ryssbergen Rampage i Nacka, söndagen den 18/9-2016

Sträckorna: Helt bestämt kommer det inte att bli förräns banden sitter uppe men jag ska beskriva banorna konceptuellt.

Hjalmar Brantstig
Från bergstoppen närmst marinstadsvägen svänger sig denna stig ner till densamma.
Starten har finfin utsikt, mitten har en väldigt brant häll som jag inte hitat någon chicken-line runt ännu.
En liten klättring får man stå ut med för att komma över ett krön och fortsätta ner till marinstaden.

Kranium
Döpt efter grafittimålningen nära starten. Denna stig har omväxlande karaktär med start på knepiga klippor, sedan trädslalom på slät stig,
ett utslagsgivande uppförsparti på några få meter direkt följt av några utförsknixar som blir spännande i rallyfart, 120graders sväng,
obligatorisk wallride/dödsbrant, blåbärsdjungel och målgång.

Rotvältan
Startar på vad jag tror är högsta toppen i denna lilla skog. Efter en liten runda kring toppen så bär det av utför.
Om du kommer ner för fort och missar svängen vid botten så finns en kramgo rotvälta som garanterat får stopp på dig.
Avslutas med lite mys-stig tvärs fallinjen.

U137 struken ur tävlingen men kan visas på begäran, ersätts av SS4-ravinen
Denna är luddigast i nuläget. Klippigt och brant, om man vill köra fort här så har man något fel i skallen!

SS4 Ravinen
startar från samma topp som SS3 hjalmar brantstig och tar dig hela vägen ned till samma mål som SS2 Kartans SS4+SS5 stämmer hyfsat överens med vad ni har att vänta. Först finstig från toppen, en liten klättring ut på klippor med vacker utsikt, sedan ner genom en smal ravin och sen är det brant stig bland blåbärsris hela vägen ner i mål. Rallyts längsta sträcka.

Tidtagning: Med hänvisning till lättja och experimentlusta så blir det inget sportident. Vi kommer prova att använda nytatime (nytatime.se) som är en web-baserad lösning som gör att vem som helst med smartphone kan vara funktionär.
Alla får alltså vara beredda att att agera starter eller registrera målgångar. Med lite samordning kommer det att gå galant. I gengäld slipper man på darriga knän och med andan i halsen krångla med pinne-i-hål vid målgång!

Anmälan: Skriv i tråden! Vi börjar med 30 platser och ser hur långt det räcker.
Jag ska prova tidtagningen skarpt och om det funkar bra så öppnas för fler anmälningar.

Vill du engagera dig på något litet hörn i detta rally, hjälpa till med att hänga lite plastband eller diskutera den slutliga sträckningen av U137 så vore det kul!

Anmälda och (preliminära)
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1_F8d7LDprGVGtW0VL7oN0VJRfybulRN-vQrGRB_-P60/edit?usp=sharing

Senast ändrad:
Ja jäklar! Jag är på, preliminärt. Ska bara kolla ledighetsförutsättningarna för dagen i fråga.

EDIT: Jomen, jag är på! :)
Enter a SBR, thay say. It'll be fun, they say ;)

Senast ändrad:
Sweeeeeet!!!
Jag är på :D
(Om kalendern är grön...)

EDIT 1: Kul med nytt tag ang tidtagning ?

EDIT 2: Vad som hände i Glasberga "stay's in Glasberga" ingen ska tro att ribban "lades", SBR handlar om att ha kul race på skogsstigar (mycket för att ha ett format att visa likasinnade era favoritstigar).
Hur stigarna ser ut o tar sig är helt upp till arrangören, alla SBR är alltid välkomna oavsätt karaktär.

Senast ändrad:
Det här kommer vara roligt! (Särskilt med tanken på att jag ska försöka hinna med giro di pendel dagen innan)

Jag är på!!!

Ojojoj här går det undan! Tio anmälda innan klockan tio! Alla verkar ju helt svältfödda på svartrejsande!

Jo jag är lite svulten själv och tänker försöka deltaga jag också.
Jag ska skapa deltagarlista lite senare idag.

Anrik mark för svartrejs! Där arrangerades årligen ölloppet av dristinga elever vid det närliggande Nacka Gymnasium när det begav sig på det glada 80-talet. Lika enkelt som genilat koncept: En backe, kontroller i toppen och botten av backen, en öl ska drickas vid varje kontroll. Förvisso en löplopp, men ändå en spektakulär publikupplevelse.

Kollade upp Nytatime lite och verkar potentiellt bra. Blir spännande att se hur väl det funkar. Kan dock vara problematiskt med manuell tidtagning av olika personer i kombination med sträckor där tiderna kommer skilja endast med någon sekund. Man kunde ju tydligen använda mobilkameran som målgångskamera men stod ingenting om start, och oavsett skulle det kräva 10 telefoner fast monterade med batteri-pack till detta race så är ju ingen option. Har du några tankar om hur du tänkt få ihop det? Har några SS på gång på Lidingö också nämligen så vore riktigt nice om detta funkade bra.

Jag resonerar som så, att nogrannheten blir fullt tillräcklig om man jämför med sportident. Om mållinjen är supertydlig bör skillnaden mellan tidtagande personer vara mindre än tiden det tar att stoppa pinnen i hålet.

Det kommer krävas nummerplåtar och vissa tidsfönster under vilka man måste köra sträckorna. Minst risk för att felregistrera blir det nog om man följer en startordning.

Om man har förutbestämda starttider så kan Mobilen agera start-ur, räkna ner och ge startsignal. Det ger rättvis start.

Sedan får man kräva en Viss nivå av seriositet från måltajmaren.

Men det är ju mest på skoj vi kör SBR.. eller hur ?

mattias_i_skogen sa:
Sedan får man kräva en Viss nivå av seriositet från måltajmaren.

Och en viss nivå av oseriositet av de tävlande, vilket jag säkert kommer ha problem med. :)

mattias_i_skogen sa:
Haha!
Ja ni kan ju spara bortförklaringarna till efter rallyt☺

Jag tolkar det som att du anmäler dig H.

Får jag bara grönt ljus på datumet är jag garanterat med!

Ölloppet har man ju sprungit, fina grejer. Kan tyvärr inte, ska på bröllop. Kör hårt!

Skrev jag att det på sina ställen är lite brant?
Denna sköna brant finns på Hjalmar. Chicken line saknas fortfarande, jag vet inte om det finns någon.
RAMPAGE!
SBR21Hjalmar.jpg

SBR21hjalmarphgkant.jpg

Det har tävlats förut här med.....

På cyklar, inte i öl

Pressfotografierna från det loppet har bara en person i Sverige tillgång till.

olle/frost sa:
tomcaten sa:

På cyklar, inte i öl

Se till att skaka fram dem då!

Nr 1. Trevligare ton

Nr. 2 Tror du ja refererade till mig själv? det gör jag inte

Nr. 3 Jag var den som styrde upp det rejset då

tomcaten sa:
olle/frost sa:
tomcaten sa:

På cyklar, inte i öl

Se till att skaka fram dem då!

Nr 1. Trevligare ton

Nr. 2 Tror du ja refererade till mig själv? det gör jag inte

Nr. 3 Jag var den som styrde upp det rejset då

Okej, sorry. Glömde ;) Var inte menat att var otrevlig. Ber om ursäkt.

Trodde du kanske refererade till dig själv. Har ingen aning om du är fotograf. Skulle ju kunnat vara :) Skulle dock vara kul at se bilderna.

När var det rejset? Berätta mer :) Har inte varit däromkring sen typ runt år 2000, men vill minnas att området är riktigt lämpat för avancerad stigcykling.

EDIT Menade alltså att jag glömde smileien :)

Senast ändrad:
Borde varit kring 2008 som det var race där, DH från toppen av berget närmast motorvägen, sen ner mot "ravinen" och målgång vid vändplanen vid båtarna.

okok no problem Olle
.

haha där var inbjudan i happyforumet men ifrån den här tiden existerade nolltid-forumet och där bör det ha legat bilder? men det forumet ligger på ngn´s privata server, det drogs tillbaka ifrån oss allmänheten bara sådär...

Det är rätt avancerad cykling där och det ligger skräp lite här o var och träd som fallit över spåren. Många spår.

Vad sägs om ha vodka flaska som första pris?

Senast ändrad:
Vill minnas att jag kom 3:a eller 4:a och att Kangas vann, Tony Salo kom nog en placering före mig. Mer än så kommer jag inte ihåg.. Jo OskarH var med också. :)

Jaha det var ju typiskt att man inte kan vara med på det här. Om Mattias ligger bakom räknar jag med att det blir grymt roliga sträckor.

Jag kanske kan komma förbi och heja på i alla fall.

örgelgörgel sa:
Vill minnas att jag kom 3:a eller 4:a och att Kangas vann, Tony Salo kom nog en placering före mig. Mer än så kommer jag inte ihåg.. Jo OskarH var med också. :)

Självklart.
Kangas och ragnar sylwan sopade bana med oss. Ja flög o gjorde volt över en stock det var också kul...

taadaa

hittat på nätet, ser väl inte så mkt. annat än man förstår att det är tajt mellan träd och buskar.

Tillbaka
Topp