Att skrika efter hårdare straff är ganska populistiskt, men i detta, och liknande fall, tycker jag det är befogat. Jag har svårt för fall där någon tagit till medel som utan tvekan skadar den andre allvarligt eller riskerar den andres liv, men där "uppsåt inte kan bevisas" och vederbörande döms för vållande till någonting. Om man t.ex. sparkar mot någons huvud och på riktigt inte är medveten om vilka konsekvenser det kan få så är man farlig för samhället vilket bör speglas i påföljden.
I detta specifika fall så anser jag att vederbörande bör dömas till sluten psykiatrisk tvångsvård (eller vad det heter) om det inte bedöms vara med uppsåt att skada, annars skall det dömas som grov misshandel, och grov vårdslöshet i trafik. Jag kan inte se någon skillnad mot att någon galning skulle plöja rakt i en folkmassa.
I hockeyn har man greppat det där. Där är man ansvarig för sin klubba oavsett om den flaxar iväg utan att det ligger något uppsåt bakom.
Däremot är det som alltid svårt att bevisa att inbromsningen inte berodde på något framför bilen.