Bilist som fått nog... Artikel från GP

Var väl liknande med någon galen kvinna utanför Halmstad för ett par år sedan. Vill minnas att hon dömdes rätt så hårt i tingsrätten (vårdslöshet, vållande till kroppskada).

Blev just närpå nerkörd i en rondell. Bultar fortfarande fint av adrenalin. Jag som var inne i rondellen "kom för fort" enligt bilisten som inte kunde tänka sig att vänta utan istället körde ut framför mig.

Jag yrkar på återkallat körkort. Som måste tas om helt från början efter minst 2 års spärrtid. Och en och annan surströmming i ventilationssystemet i förövarens bostad med 1 veckas intervall under 22 års tid.

"Bilisten misstänks för vårdslöshet i trafik"

I detta fall ha han ju gjort något medvetet för att skada andra, det låter mer som en misshandel.

happyride.se är inte flashback, men här yrkar jag på en sån publik uthängning som det sistnämnda forumet gjort sig känt för.

Öga för öga, tand för tand ... knäck handlederna, nyckelbenet och ett par revben. Sparka ner fanskapet i diket och låt hen ligga.
Sen klipps körkortet, personens bil tvångssäljs och pengarna går till ersättning för förstörda cyklar och övrig utrustning.
Blir det något över så rekommenderas en låååång grundkurs i medmänsklighet och rationellt konsekvenstänkande.

Nej, kanske inte riktigt. Men fy vad upprörd jag blir när jag läser sånt här! Dubbel-usch!

JockeP sa:
Öga för öga, tand för tand ... knäck handlederna, nyckelbenet och ett par revben. Sparka ner fanskapet i diket och låt hen ligga.

Nu låter du som en bilist på facebook...

Däremot borde han/hon/hen dömas för misshandel / mordförsök snarare än vårdslöshet.

Uppenbarligen upphör man i en del bilisters ögon vara människa när man grenslar en cykel och förvandlas till en kackerlacka som man med rätta kan krossa. Skrämmande!

Kan inte få in i min skalle hur någon kan tycka sig ha mer rätt till vägen bara för att man sitter i en plåtlåda. Han var ensam och cyklisterna 7st dvs han var i minoritet i situationen men tyckte likförbannat att alla andra ska flytta sig så han kunde kom fram utan att tappa 5 sekunder av sitt viktiga liv...

I mina ögon är det dråpförsök. Han gjorde det medvetet och bör förstått att konsekvensen kunde lett till någons död.

Jag tycker det är väldigt svårt att förstå varför detta skulle vara "vårdslöshet i trafik". Det är väl ett brott som handlar om trafikolyckor. Om man istället använder sin bil som ett vapen för att skada andra måste det väl åtminstone vara grov misshandel.

knight22 sa:
Jag tycker det är väldigt svårt att förstå varför detta skulle vara "vårdslöshet i trafik". Det är väl ett brott som handlar om trafikolyckor. Om man istället använder sin bil som ett vapen för att skada andra måste det väl åtminstone vara grov misshandel.

+1
Hade han som mejade ner folk i Frankrike med en lastbil åkt dit för vårdslöshet i trafik om han inte tagit fram pickan?

Screenshot_20160901-103150.png

Varför rycker inte Malin ut och försvarar sin krigare idag?

Att skrika efter hårdare straff är ganska populistiskt, men i detta, och liknande fall, tycker jag det är befogat. Jag har svårt för fall där någon tagit till medel som utan tvekan skadar den andre allvarligt eller riskerar den andres liv, men där "uppsåt inte kan bevisas" och vederbörande döms för vållande till någonting. Om man t.ex. sparkar mot någons huvud och på riktigt inte är medveten om vilka konsekvenser det kan få så är man farlig för samhället vilket bör speglas i påföljden.

I detta specifika fall så anser jag att vederbörande bör dömas till sluten psykiatrisk tvångsvård (eller vad det heter) om det inte bedöms vara med uppsåt att skada, annars skall det dömas som grov misshandel, och grov vårdslöshet i trafik. Jag kan inte se någon skillnad mot att någon galning skulle plöja rakt i en folkmassa.

I hockeyn har man greppat det där. Där är man ansvarig för sin klubba oavsett om den flaxar iväg utan att det ligger något uppsåt bakom.

Däremot är det som alltid svårt att bevisa att inbromsningen inte berodde på något framför bilen.

Newton sa:
JockeP sa:

Nu låter du som en bilist på facebook...

Däremot borde han/hon/hen dömas för misshandel / mordförsök snarare än vårdslöshet.

Det viktiga här att tänka på som cyklist är att först sätta sig i personens bil och använda den som tillhygge. Om en vill minimera de straffrättsliga påföljderna måste en befinna sig inne i bilen när brottet begås.

För övrigt, oerhört tragiskt för de drabbade. :/

Blev utsatt för en liknande incident igår på jobbpendling. Kom fram till en överfart, en bil närmar sig med en korpulent kvinna i 40-50-årsåldern. Bilen saktar ner 30-40 meter innan överfarten (markant, till cirka 20 km/h) varpå jag börjar förbereda mig på att korsa. När jag gör detta trycker damen i fråga gasen i botten och gasar upp till cirka 50-60. Jag tvärnitar innan jag hunnit ut på överfarten och hon blåser förbi samtidigt som hon stirrar på mig.

Ännu en dag i Stockholmstrafiken.

Vadå "Bilist som fått nog".
"Lättpåverkad individ som läst för många hattexter om cyklister och tror att de är fredlösa" eller
"Mordisk galning i bil"

AX3L sa:
knight22 sa:

+1
Hade han som mejade ner folk i Frankrike med en lastbil åkt dit för vårdslöshet i trafik om han inte tagit fram pickan?
Detta är väldigt intressant, jag har funderat på detta fenomen ett tag och det ser faktiskt ut som att lagarna tagits fram primärt med tanke på bilisternas bekvämlighet i åtanke. Hade man riskerat fängelsestraff varje gång man körde till jobbet så hade det inte varit lika bekvämt liksom... Nu räknas i stort sett allt som en "olycka" och med helförsäkring mm. så kostar det bara någon tusenlapp eller två att vara ouppmärksam i trafiken.

Planerar man mord så verkar det vara mycket bättre att ligga i bakhåll i bilen utanför personens bostad än att stå beredd med en pistol.

Hans namn borde ju vara lätt att hitta om det nu blir anmälan. Vilken cykelklubb var det? Vilka känner folk i den cykelklubben?

Enl bilisten var han frustrerad för att han inte kunde köra om. Det borde tyda på att han hade bråttom.

Så frågan hur han tänkte när han då valde å bromsa in å orsaka en olycka. Måste tagit ofantligt mycket längre tid, helst med tanke på att han till slut faktiskt kom om.

Ha tänkte nog snarare inte alls..

Man föreställer sig en likadan händelse i sydeuropa. Nä förresten, det kan man inte föreställa sig.
Men OM nu det hände. Vad skulle hända med bilisten.
Mitt tips. Inspärrad på dårhus på livstid.

Oskarshamns cykelklubb. Jag har cyklat med dem några gånger eftersom pappa är med i klubben men det borde väl finnas någon här på forumet från Oskarshamn? Lea?

Tjena!

Jag vet vad han heter men väljer att inte hänga ut. Jobbar som lastbilschaufför på Jinert. Har dessförinnan jobbat på Sjöräddningen!

Kneecap sa:
Tjena!

Jag vet vad han heter men väljer att inte hänga ut. Jobbar som lastbilschaufför på Jinert. Har dessförinnan jobbat på Sjöräddningen!

Vad i helvete, dra in idiotens körkort bara.

jag känner mig mig inte så trygg med en lastbilschaffis som är så psykiskt instabil så han måste krascha cyklister... vad händer härnäst? tar han gågatan med sin lastbil för att han är stressad över stopptider?

Senast ändrad:
Kneecap sa:
Tjena!

Känns ju tryggt att det är en yrkesförare! Undrar hur många andra cyklister han terroriserat under sin karriär.

Känns inte heller så tryggt att han för Jinert kanske kör tunghanteringsuppdrag åt säkerhetsklassade kärnkraftverket i Oskarshamn.
Jag hoppas ägaren och grundaren Sven Jinert har helt andra värderingar i sin företagskultur. Då brottet, enligt mig, ligger nära hans yrkesutövning så kommer inte jag anlita Jinert framledes tills ärendet hanterats på tillfredsställande sätt av företagsledningen.

I England kan du dömas för mordförsök alternativt dråpförsök vid trafikolyckor. Dessa utreds med en riktig brottsplatsundersökning. Bara för att personen använder bil så anses det av någon anledning lindrigare än om personen använt ett tillhygge. Här tycker jag vi ligger efter England.

Det måste vara en riktigt jäkla stor kille om inte en grupp lvg cyklister kunde dra av honom kläderna, hänga en skylt runt halsen som säger att han är en jäk-a idi-t och sen släpa honom ett varv genom närmaste centrum och avsluta med att låsa fast honom naken med ett hiplock utanför närmaste systembolag - ok inte ens jag hade nog gjort det i verkligheten men jag hade varit frestad iallafall :D.

Säger försvaret något om att han inte förstod vad konsekvensen kunde bli får man väl hoppas att han omyndigförklaras eller nåt i alla fall.

H. sa:
Säger försvaret något om att han inte förstod vad konsekvensen kunde bli får man väl hoppas att han omyndigförklaras eller nåt i alla fall.

Ja jag vet egentligen inte vad som är mest allvarligt, om han förstod konsekvenserna men ÄNDÅ gjorde det eller om han inte förstod det trots att han är en yrkeschaffis. Varför är det så svårt att mista körkortet på livstid i Sverige? Han borde iaf inte sitta bakom ratten på ett tungt fordon igen, någonsin.

Fast om man väder på det, han stannade och efter en stund insåg vad han hade gjort... Tror han är en av de säkrare bilförarna för oss cyklister i framtiden.
Sen menar jag inte att han skall undkomma straff, vårdslöshet i trafik och vållande till kroppskada allra minst.

1888 sa:
Fast om man väder på det, han stannade och efter en stund insåg vad han hade gjort... Tror han är en av de säkrare bilförarna för oss cyklister i framtiden.
Sen menar jag inte att han skall undkomma straff, vårdslöshet i trafik och vållande till kroppskada allra minst.
Mannen är ett instabilt psykfall. Kan ju lika gärna meja ner nån med yxa nästa gång han snedtänder.

1888 sa:

Hur vet du att han stannade? står inget om det i artikeln.

1888 sa:

Hm, hoppas du inte har rätt för det måste väl i så fall betyda att det är en minoritet av bilförarna som har förmågan att inse att det är olämpligt att uppföra sig på detta sätt utan att först "prova på".

1888 sa:

+1
Mycket bra skrivet. Tycker det borde införas som ett obligatoriskt moment i körkortsutbildningen. Hitta på något totalt vansinnigt, något som en hyfsat begåvad människa aldrig ens skulle fundera på, något som garanterat skadar andra personer. Ut och omsätt i praktiken, reflektera över konsekvenserna, dra lärdom av detta.

Om du mot förmodan inte menade det ironiskt, om man gör en sådan här sak så skall man aldrig mer sitta bakom en ratt. Möjligen efter rättspsykiatrisk vård med särskilda utskrivningskrav.

Egentligen räcker det så, men att det dessutom tog en stund innan han insåg vad han gjort är totalt vansinne.

Akoa sa:
I England kan du dömas för mordförsök alternativt dråpförsök vid trafikolyckor. Dessa utreds med en riktig brottsplatsundersökning. Bara för att personen använder bil så anses det av någon anledning lindrigare än om personen använt ett tillhygge. Här tycker jag vi ligger efter England.

Saken är väl den att folk idag räknar inte med varken polisutredning eller någon allvarlig påföljd, iallafall inte för att skada cyklister.
Skulle inte bli förvånad om eventuella skadestånd/böter blir lägre än om personen fildelat eller undanhållit skatt.

Skulle heller inte bli förvånad om någon slags rimlig hämnd skulle dömmas hårdare än det oprovocerade angreppet.

Tillbaka
Topp