[Outbreak] Hemma!

JLarsson

Aktiv medlem
[Outbreak] Hemma!
Skönt att vara hemma igen. Tack alla för en fantastisk vecka :)

P8300960Small.JPG

[Outbreak] Hemma!
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Skönt att vara hemma igen.

Då var det inte så roligt som man kunnat tro då ;-)

[Outbreak] Hemma!
*micke* skrev:

> Då var det inte så roligt som man kunnat tro då
> ;-)

det var det visst, men satan vad det tär på kroppen att köra i alperna :p

Mattel, the_TnT och Jomper på en TdF-klättring upp till col de Joux Plane
P8300137Small.JPG

[Outbreak] Hemma!
JLarsson skrev:
> det var det visst, men satan vad det tär på
> kroppen att köra i alperna :p

Inget som inte ett maxipack voltaren, några rullar sporttejp och en dos jävlaranamma fixar.

[Outbreak] Hemma!
Det vääääärker i alla leder och det är skönt :-)

Tvättmaskinen kämpar med intorkad fransk kladdlera. Cykeln är i ett bedrövligt skick och behöver mycket fett och kärlek. Fransoserna är otroliga på att röja och gräva fram helt fantastiskt branta, tekniska och tokroliga stigar på sisådär 1000 höjdmeter stycket. De är dock inte fullt lika duktiga på att skotta bort alla breakbumps i DH-spåren, å det känns!

Den här veckan var kanon och nu återstår frågan om man ska uppgradera gåsen för hårdare äventyr eller köpa en ny...DH sätter sig ju som ett gift i blodet och som grus i lederna:-)

Slänger in några taffliga mobilbilder

Från liften i Les Gets
LiftLeGets.JPG

Marinerad dämpare
MarineraddÃmpare.JPG

Mattel i lektagen
Mattel_landar_NS_dropp.JPG

Enda pizzalunchen (sju män på strövtåg med Peter K som ciceron)
SjumÃnpÃvift.JPG

Några sköna alper på gränsen till Schweiz
SkÃnaalper.JPG

Oscar

[Outbreak] Hemma!
Det var en helt grymm vecka! Kroppen verkar inte vilja hänga med riktigt nu. Men resan hem för mig och Per blev lugn.

En fin bild för er som minns
DSCF0114s.jpg

[Outbreak] Hemma!
Rengöring av cykel påbörjad. Man kan göra det noga när den ändå är hyggligt isärplockad.
- Gaffel
- Hjul
- Sadel och stolpe
- Pedaler
är avklarade till det yttre.

Styret och ramen får jag ta bit för bit under veckan. Kladdleran har ju trängt in som 5-56 de lux och det här kommer att ta tid. Har lite lättare snorighet så jag ska passa på och försöka pilla isär och serva varenda rörlig del. Naven har ett läskigt ihåligt rassel för sig när man snurrar dem så jag räknar med att de längtar efter fett.

[Outbreak] Hemma!
Andy från Australien lyckades ta en bild på mig i början av en av de roligare stigarna...
SvartaiSamoensSmall.JPG

Jag har hans mailadress om det är nån annan som vill ha bilder från den dagen.

("Here is the photo you wanted. If you or your mates want any of the other
photos I took that day just let me know.")

Senast redigerad av en moderator:
[Outbreak] Hemma!
Hur gick det med övervikt och 20 cyklar på samma plan. Vi åker på lördag med SAS så om ni har några packtips så är det bra. Var det någon som fick betala övervikt?

/Tord

[Outbreak] Hemma!
packtips 1: från 1/9 så är det inte tillåtet att ha mer än 32kg/kolli. så väg packningen innan arlanda så ni slipper problemet med att packa om (alt inte få kliva på).

jag hade 38kg hem från fralperna och fick 300 spänn övervikt. :) resan ner klarades utan övervikt tack vare lite finter och glatt humör.

[Outbreak] Hemma!
Åk inte med KLM. På vägen ner pröjsade vi bara €40 för två hojar eftersom vi bara hade ett incheckat bagage och ena hojlådan vägde mindre än 20 kilo. Det var visst fel, vi skulle betalat för båda cyklarna och €40 per "ben" i flygningen, dvs totalt €160 eftersom vi bytte i amsterdam. Sjukt dyrt.

På vägen hem fick vi betala CHF240 för två hojar trots att vi bara checkade in totalt 12kg bagage utöver cyklarna och inte hade något handbagage.. Men som sagt, åk inte med KLM. SAS verkar smidigare och bättre.

[Outbreak] Hemma!
Hela bagagehanteringen verkar helt godtycklig. Beroende på vilken incheckningsdisk hos Swiss/Star Alliance i Geneve man valde så fick man betala olika avgift eller ingen alls.

Ner fick vi i alla fall betala €5 per sträcka och kilo. Mitt och Tobbes incheckade bagage vägde 64 kg, men vi behövde "bara" betala för 10 kg.

[Outbreak] Hemma!
JLarsson skrev:
> Hela bagagehanteringen verkar helt godtycklig.
> Beroende på vilken incheckningsdisk hos
> Swiss/Star Alliance i Geneve man valde så fick
> man betala olika avgift eller ingen alls.

Och om man hade varit lite fiffig så hade man märkt att ingen vid specialinlämningen var intresserad av huruvida man pyntat eler ej. Det var CHF 74 som man kunde ha sparat om man varit "listig".

[Outbreak] Hemma!
Swiss har enl sin webbplats en flat rate på 30Euro för cykel utöver de inkluderade 20 + 8 kilona. Det utnyttjade vi på nervägen. Notera dock max 32 kilo kollivikt och enl webbplatsen max 204cm totalmått på h+b+d för lådan. Det senare gjorde att jag körde med en låda för en 24"-are. Det gick precis och jag fick ner nästan all annan packning oxå. Den svällande lådan stannade på 30,5kilo :o

Det verkar inte som de kollar maxmåtten så fokusera kilona.

Hem körde ju allt ihop sig så som JLarsson skrev så "glömde" den vänliga damen i vår incheckningskassa att ta betalt :)

[Outbreak] Hemma!
*micke* skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det var det visst, men satan vad det tär på
> > kroppen att köra i alperna :p
>
> Inget som inte ett maxipack voltaren, några
> rullar sporttejp och en dos jävlaranamma fixar.

En extra syrgastub eller liknande hade inte skadat i några av de "small climbs" som Ian drog med oss på.

Fjärdebrunn skrev:
> Rengöring av cykel påbörjad.

Kan du fixa min också? ;)

[Outbreak] Hemma!
JLarsson skrev:
> Hela bagagehanteringen verkar helt godtycklig.

Stämmer bra när det gäller Swiss, ibland är de heljusta, ibland tar de betalt för övervikt etc.

Flög just över atlanten med Continental Airlines och blev tvugna att betala 90 dollar per hoj till USA och 95 på vägen hem, dessutom 25 USD i övervikt för en bag, klart sämsta bolag jag någonsin flugit med.

Det är klart läge för oss cyklister att posta till och vårda http://www.bikeaccess.net/BikeAccess/airlines.cfm så att man kan fatta rationella beslut när man bestämmer sig för vilket bolag man ska flyga med. Ska posta en varning för Continental ;(

[Outbreak] Hemma!
Får också passa på att tacka för en sjysst cykelvecka i trevligt sällskap. Efter en lite trevande inledning både väder- och stigmässigt blev det ju riktigt bra.

/O

[Outbreak] Hemma!
Flygbolagen bemannar oftast inte incheckningsdiskarna, så att undvika vissa bolag till förmån för andra kan bli lika tokigt som att flyga slumpmässigt.

Tippset är att betala alla extraavgifter med kreditkortet och sedan klaga hos kreditkortsföretaget när man åker på orimliga avgifter.

[Outbreak] Hemma!
Det må vara så att flygbolagen inte bemannar diskarna, men det är definitivt bolagen som har olika policies för hur man ska hantera cyklar/övervikt.

[Outbreak] Hemma!
Air France tog €40 för att skicka cykeln till Fralperna trots att jag inte checkade in annat bagage, på vägen hem fick jag betala €20 för samma sak. Jag hade alltså lika gärna kunnat ta en vanlig 20 kg resväska med alla kläder och skydd jag velat ha, utöver cykelkartongen, istället för att packa snålt och tungt i handbagaget.

[Outbreak] Hemma!
Det finns ett lågprisbolag som är populärt bland britterna som nekar hydrauliska bromsar och dämpgafflar i bagaget (namnet glömt). Anledningen sägs vara att DOT-olja är frätande.

[Outbreak] Hemma!
Det är Easyjet som vägrar ta med hydrauliska bromsar, då de är "corrosive". De gör heller ingen skillnad på bromsar med DOT-vätska i eller mineralolja.

[Outbreak] Hemma!
Easyjet ändrade den policyn nån gång i våras så numera går det finfint att flyga med dem. För dare-devils går det att få ihop resor med Ryanair till London och sen vidare med Easyjet till t.ex. Genève. Räkna dock med att om något skiter sig (typ bort-tappat bagage på flyget från Sverige till London) lär det bli rejält struligt...

Tillbaka
Topp