Bra stigar runt Nyköping?

MickeOh

Ny medlem
God kväll!
Är ny här på forumet, och rätt ny på mtb-cykling även.
Tänkte kolla om nån här vet några bra tips på stigar/leder i eller kring Nyköping, typ XC stuk? Har sökt här på Happy men inte riktigt hittat nåt.

Många delar är Sörmlandsleden är fin att cykla. Jag har cyklat delar, jag har själv cyklat alldeles för lite av den. Tror jag har cyklat delar av etapp 35-36 eller nåt sånt och det var riktigt roligt! Det finns andra här som kan ge dig mer detaljerad information.

Vill man ha XC-cykling så är nog Sörmlandsleden ändå inte helt rätt, den är dels förhållandevis stökig men framför allt bör man helst hålla ett tempo som är lagom för att njuta av naturen och dela stigen med vandrare och så vidare.

I Arnö-området finns det en hel del stigar och vid Ryssbergen finns enmilsspåret. Precis öster om Sjösa finns en 8-kilometersslinga. Att hitta dem gör man nog lättast genom att köpa en terrängkarta som innehåller stigar (finns på bokhandeln på Storgatan).

Cykelklubben Dainon borde förresten också vara bra att kontakta, jag vet att de har MTB-träningar för olika nivåer.

Kolla som sagt CK Dainon för spåren i Ryssbergen: http://www.svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=901942

Sörmlandsleden är betydligt bättre än vad man kan tro, men det gäller att undvika vissa partier om man inte är värsta trialskungen. Exempelvis är det omväxlande och roligt hela vägen till Nävsjön så länge man undviker Bötesberget (ta vägen runt).

Fina grusvägar finns i området kring Glashyttan exempelvis.

lemonad skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill man ha XC-cykling så är nog Sörmlandsleden
> ändå inte helt rätt, den är dels
> förhållandevis stökig men framför allt bör
> man helst hålla ett tempo som är lagom för att
> njuta av naturen och dela stigen med vandrare och
> så vidare.

Stökig och roligt månne, men och "XC-stuk" är det väl ändå typ sort of. Är man lite ny på cykeln så är det väl lagom att hålla ett sådant tempo som du beskriver, däremot kanske det kan bli lite väl tekniskt utmanade för novisen.

Svarar som vanligt på trådar där jag inte har svaret. God morgon.

pean: det är väl egentligen helt vad man lägger för betydelse i XC men rent generellt har jag fått uppfattningen av de som cyklar runt Nyköping att Sörmlandsleden inte är vad man letar efter när man vill ha XC-stuk.

Hur som helst bör man i alla fall försöka lämna både kadensräknare och pulsklockor hemma om man cyklar sörmlandsleden. Etappen som börjar vid Söra och leder västerut är en bra sträcka att börja med tycker jag.

Ok, sweet, tackar för alla svar. Ska ta och rekognisera lite då.

Hehe, jag kanske använde vokabulär som ligger över min kunskap, med tanke på att jag nog inte vet exakt vad XC innebär för mer erfarna cyklister(inte själva förkortningen alltså). Vad innefattar XC för terräng exakt?

Om man säger lite mer XC menar man kanske mer snabb stigcykling i tämlingen lättforcerad terräng. Vi andra som gillar mer svårframkomlig skog med stenar, rötter, hällar, steg osv (som lemonad och jag t ex)... ja, vi hojjar nog bara i skogen helt enkelt.

Fast egentligen borde väl XC vara allt som innefattar att trampa runt i skogen både uppför och nedför.

Som inbiten MTB-are och Nyköpingsbo kan jag hålla med inlägget ovan vad gäller Arnö/Strandstuviken. Där finns stigar som är ganska lättåkta.
Ryssbergen kan vara ganska blött även en bit in i Juni. Enligt mitt tycke är terrängen där inte heller särskilt kul. Om du, som jag, inte tycker om att tvätta cykel så är Ryssbergen något man kan undvara.
Nära Oppeby-skolan börjar en del av Sörmlandsleden som slingrar sig bort mot Söra. Den första biten är lite stökig men efter att, försiktigt, ha passerat Eskilstuna-vägen så blir det lite bättre och mycket roligare. Denna sträcka, tillsammans med Arnö/Strandstuviken, är mina favoriter.

@MickeOh: Du använde nog precis rätt vokabulär, det är nog snarare så att termen inte är helt lättdefinierad. Som @pean skriver, vi som inte cyklar XC är väl mest ute och cyklar ;)

Oavsett cyklingstyp, om du vill ha sällskap så är det bara att PM:a, jag och Karin hänger med all sannolikhet på.

Hej, väcker en gammal tråd igen..

Blev bofast Nyköpingsbo i våras och glad ägare av en mtb för fyra veckor sedan. Tyvärr har två av dem spendarats från cykeln på tjänsteresa...

Har provat 5km spåret på Ryssbergen några gånger, känns som bra fysträning men inte speciellt utmanande, gillar milspåret där skarpt! Håller man bara farten uppe så man studsar någorlunda uppe på rötterna så går det ju hålla hyffsat flyt, bortsätt från en backe som jag inte tar mig uppför (än?) vid ca 1km, samt träden som ligger över spåret på några ställen.

Idag blev det Arnö, antar att stigarna det pratas om är de uppmärkta motionsspåren? Körde iaf 5km där, hemma i Jämtland skulle det där klassas som bilväg...så det gick snabbt och mjölksyra/maxpuls blev det vid ett antal tillfällen :-) (inte speciellt svårt att nå dit med min teknik/fysik dock...)

Tänkte höra om någon vet om CK Dainon fortfarande är aktiva? Skulle vara kul och hänga med några andra nån gång ut i skogen.

Övriga tips på bra skogscykling kring Nyköping tas också tacksamt emot!

Körde sörmlandsleden från Gälkhyttan ner till Nävekvarn förra helgen, riktigt fint om man gillar lite stök och bök. Tror den blev runt 20km.
Finns lite stig på Hållet och norr om krikonbacken.

Finns några roliga stigar i Ekensberg, men skulle tro att de inte är de som avses med slingan... Milslingan i Ryssbergen tyckte jag var rätt trevlig, men kort och ibland rätt blöt. Kan förlänga med varv på de kortare slingorna också.

Jodå, benen känns helt ok men har varit piggare... om dina ben är så där fräscha kanske du borde kört hårdare i sista backen :-)

Ha det så kul i Nyköping och lycka till på Lida!

Kul att se fler från nyköping på detta forum :D Söker också efter lite nya stigar o så att hoja på. Tänkte nog försöka ta en runda på sörmlandsleden kring fada i helgen hoppas jag. Är rätt mycket bök där men kul med lite utmaningar :D

Jag är nyfiken på stigar kring Nyköping med. Flyttade till Nyköping för 2 år sen. Lagt cyklingen på hyllan i många år men känns som det är dags att damma av den gamla hojen och trampa lite. Kommer man igång kanske rent av uppdatera sej men en ny bättre cykel.

Med vänlig hälsning Johan Elfström

Tillbaka
Topp