[DIY] Visa dina hemmoddade eller hemgjorda komponenter / andra cykelrelaterade saker

[DIY] Visa dina hemmoddade eller hemgjorda komponenter / andra cykelrelaterade saker
Skulle i panik byte bussningar men hade inte tillgång till pressverktyget för detta. Köpte en stor bult med någotsånär rätt diameter, jobbade ned den med stålfilen och putsade till det genom att fästa den i skruvdragaren och "svarva" ned den med en stålfil / slippapper.

Fungerade ypperligt men ser ut som skit.

bussningspressarverktyg.JPG ht=544

bussnigspressarverktyg2.JPG ht=725

//K

Senast redigerad av en moderator:
Sökte med ljus och lykta efter en compressionsleeve till min gamla härliga 888 gaffel, denna behövs för att få lite mer lågfartskompression. Då den inte gick att få tag på till ett pris som var i närheten av motiverat för denna 4år gamla gaffel gjorde jag en egen.

Utgick ifrån aluminiumstav och svarvade ned ytterdiametern till lagom storlek, och svarvade därefter upp ett hål med perfekt passoform från insidan. Testade flera gånger under arbetets gång för att få det precis så tight som det behövdes. Skissade ett flödesschema för hålen som skulle borras och shimsade slutligen fast det på kompressionsinsatsen med en bit av en ölburk. Arbetet beskrivs närmare längst ned i 888 tråden:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/608686/

IMG_0213.JPG ht=725

IMG_0215.JPG ht=725

IMG_0217.JPG ht=725

IMG_0220.JPG ht=725

//K

Snygg Cad-ritning där Kebarb, som skymtar på bänken under din hand. Såna ritningar är bäst, min favvis. Har faktiskt påbörjat ett DIY-projekt idag, fräste med maskinen för första gången idag, gick alldeles galant! Det bidde en fyrkant i aluminium, ska till slut bli ett helmutkamerafäste, ett infall jag fick igår och som jag modifierat i tanken 100ggr i en dag. Nu har jag bestämt mej för hur det ska se ut iaf. En bild från första köringen, återkommer med fler bilder när det är klart:

2helmut.jpg ht=543

3helmut.jpg ht=543

1helmut.jpg ht=543

Ja, nu har jag lite spån att ta reda på, adios så länge.

Åhhhh, en alldeles egen fräs! Nu blir man avis.

kebarb: Inga dåliga moddningar där. Din gaffelmoddning är min favorit än så länge i denna tråd!

Jag väntar på att Plush skall hoppa på och posta lite, han har ju en hel cykel och lite annat som han DIYat ihop.

Jag vill också ha en fräs, men letar primärt efter en liten bra CNC fräs som jag kan lära mig att köra och fräsa CAD ritade grejer med.

En CNC svarv vore najs också.

//K

Kebarb, en CNC-fräs bygger man själv! Kolla mekatronik-delen på elektronikforumet.com, där finns alla sorters cnc-fräsar, från enklaste MDF-variant till konverteringar av stooora maskiner. :)

cnc fräs har man mer nytta av än en cnc svarv anser jag. Man kan göra det allra mesta med lite vilja och en manuell svarv.

*Mikael* skrev:
-------------------------------------------------------
> cnc fräs har man mer nytta av än en cnc svarv
> anser jag. Man kan göra det allra mesta med lite
> vilja och en manuell svarv.

+1 Med bra verktyg kommer man långt med en vanlig svarv :-) T

Jag har faktiskt letat runt lite efter CNC fräsar, noterade att man på diverse auktioner kan ropa hem ganska fina grejer för småpengar. Men jag är dock inte nog påläst för att veta vad jag skall ha för krav när jag köper, därav har det aldrig blivit av.

Man vill ju kunna fräsa ut ganska avancerade former utan att behöva vända och vrida på arbetsmaterialet.

Jag kör själv alltid med en manuell svarv, men anledningen att jag vill ha en CNC svarv är för att jag vill kunna göra flera likadana delar utan att behöva upprepa ett visst moment flera gånger. Att jobba manuellt är en form av terapi, men det tar väldans lång tid att göra ganska enkla saker.

När jag gjorde låsringarna till mina lockon handtag så skulle det göras 4 likadana ringar, det är så lagomt roligt med två vevar och ett skjutmått. Speciellt när man även svarvar invändigt.

En ganska liten svarv räcker dock långt.

Någon som har tips på vad man kan sätta för rimliga krav på en CNC fräs för att fräsa cykeldelar som bashguards, växelöron (med gänga), styrstam, bromsblad osv?

//K

Jag har byggt en sådan här:

iDucfDsAs.jpg

Det är ganska kul att fräsa faktiskt. största problemet är vibrationer, sedan
kylning och borttransport av spånorna annars funkar den fint. Uppgraderingar
på gång så i slutet av sommar kommer den vara bra mycket bättre.

Nämen vafan... jag får koncentrera mig för att få ihop billy-bokhyllor...
Jag vet iof inte vad det är du byggt, ondisc, men jag är sjukt imponerad!

sjysst, ondisc!
hänger du ngt på Svenska elektronikforumet? där finns massor av DIY fräsar o dyl.

ondisc, grymt bygge! Räcker Kressen (för det är väl en Kress?) för metallfräsning? Kan tänka mej att det vibrerar lite med de långa stängerna som gejdrar. Men det ser enkelt och fint ut, ska bli kul att se uppgraderingarna! Håller själv på att bygga en mackapär men det står stilla pga lathet och slöa underleverantörer. :)

Kid1000 skrev:
> > Lefty styrrör, ingen cnc inblandad.

Kool! Hur gjorde du?

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Kid1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Lefty styrrör, ingen cnc inblandad.
>
>
> Kool! Hur gjorde du?
>
> Stalle

Svarvat, gängat, delningsborrat?

Använde en Meec fräs från jula för 3999:-, en Emco Compact 8 svarv och lite ebay köpta grejer samt lite kreativitet.

kebarb skrev:
> Jag har faktiskt letat runt lite efter CNC
> fräsar, noterade att man på diverse auktioner
> kan ropa hem ganska fina grejer för småpengar.
/.../

Vilka då auktioner?

Thomas skrev:
> ondisc, grymt bygge! Räcker Kressen (för det är
> väl en Kress?) för metallfräsning? Kan tänka
> mej att det vibrerar lite med de långa stängerna
> som gejdrar.

Jo precis det vibrerar en del därför är THK linjärskenor och vagnar på ingående. Ska
bli riktigt intressant och se hur det blir nu när de snart blir monterade. Kressen
funkar fint för aluminium men någon hårdare metall kräver helt andra grejer tyvärr.

De sjuka med min fräs historia är att den byggdes för att kunna fräsa ut en cykellampa :-)
Nu har det gått helt överstyr och ingen lampa ännu, jo nästan men inte riktigt nöjd...

Få se om cykellampan är klar till hösten då :-)

Ondisc, Haha, jag köpte min unimat svarv/fräs för att göra cykellampa! Har börjat men inte avslutat, måste ha gängverktyg och hittar inget riktigt bra och är för lat(än så länge, har ju massa annat att göra) för att göra eget verktyg. :)

Här är ett par avdragare jag gjorde för ett tag sedan, första gången jag gängade med svarv. Det blev inte en så jättebra yta tyvärr. Jag prövade med flera olika matningar och hastigheter, och slipade om stålet, men det blev inte hundra hur jag än gjorde. Bra passning blev det åtminstone, de går i tajt i vevarmarna. Bägge är för gamla franska vevpartier - en för Spécialités TA, 23 mm, och den andra för Stronglight, 23,35 mm. Dessa fransmän... *skakar på huvudet*

avdragare_725.jpg ht=526

Naugas, ser finfint ut. Trist med kletiga gängor men de lär ju funka 100% ändå!

mytomspunnen skrev:
> Coolt!
>
> (Stronglightavdragaren kunde du lånat av mig. Jag
> har en sån som ligger.)

och hur kul hade det varit?!..;-)

Undra om jag ska utrusta mitt garage med en färs och en svarv och så inte ett ända färdigt verktyg..=D

Ville skrev:
> Undra om jag ska utrusta mitt garage med en färs

Lammfärs är bäst i sånt fall.

Hittade en bild på en annan mod jag gjorde för att använda gamla Saint M800 tillsammans med ett Atomlab baknav med Bolton infästning.

Saintmoddad.JPG ht=725

Eftersom jag inte hade möjlighet att köra ett bakhjul med stickaxel men ändå ville köra Saint bakväxeln så gjorde jag denna mod.

Först knackade jag ur gängbulten ur saintväxeln, och sedan svarvade jag ned en ganska stor bult till rätt dimension att passa i hålet för gängan. Jag svarvade öven skallen rund och försåg den med räfflor för bättre grepp.

Medans den fortfarande satt monterad i svarven tog jag två borrar, en för bolton skruvens storlek och en för skruvskallen storlek. Då kunde jag försänka in skallen i min adapter och låta den vara genomgående. Genom att göra allt i ett svep får man det tämligen väl centrerat. Om man monterar bort bulten ur svarven under arbetets gång är det svårt att få hålet att vara i mitten. Något som dock inte är superviktigt men märks när man väl monterar allt.

Nackdelen med modden är att det inte är i närheten så starkt som en vanlig Saintaxel. Men då jag förutsätter att den ursprungliga konstruktionen är grovt överdimensionerad så lär detta hålla ganska bra.

Jag gjorde även ett speciellt växelöra inför denna mod som finns postat tidigare i tråden, eftersom saintväxeln har för avsikt att monteras i horisontell dropout.

//K

Senast redigerad av en moderator:
Oj sorry!

Missade din post, på KVD exempelvis kan man finna beg. maskiner. Ibland riktigt billigt.

bättre sent!

//K

Naugas skrev:
> kebarb skrev:
> -----
> > Jag har faktiskt letat runt lite efter CNC
> > fräsar, noterade att man på diverse auktioner
> > kan ropa hem ganska fina grejer för
> småpengar.
> /.../
>
> Vilka då auktioner?

42Hz skrev:
> Man kanske skulle bygga sig en isektsdödare? :)
>
>

skynda dig att ta patent om den inte är patenterad! finns en stor chans att jag rusar till patentverket inom en snar framtid annars.

*micke* skrev:
> Mina hemmameck funkar (oftast) men finishen
> lämnar en del att önska...
Lätta-att-fetta-om-pedaler

Ja skulle vilja ha fettnipplar på mina pedaler! As smart!
Samt finns det fettnipplar på vissa wierhöljen? borde finnas, då slipper alla vxljonnar dra av allt när dom ska smörja.

DirtMechanic skrev:
> *micke* skrev:
> -----
> > Mina hemmameck funkar (oftast) men finishen
> > lämnar en del att önska...
> Lätta-att-fetta-om-pedaler
>
> Ja skulle vilja ha fettnipplar på mina pedaler!
> As smart!
> Samt finns det fettnipplar på vissa wierhöljen?
> borde finnas, då slipper alla vxljonnar dra av
> allt när dom ska smörja.

Det finns, men är grymt onödigt enligt mig. CRC har sådana har jag för mig.

Fett i wierhöljen funkar nog dåligt i minusgrader.
Något jag önskar är fettnipplar på nav! Speciellt på shitmanos, med icke utbytbara lagerbanor.

Superenkelt, superbra. Halktejp på reverbreglaget, formskuret med vass kniv.

tmp_3581-20160216_214831-1765985312.jpg

Egen kedjestyrare. En MRP basplatta, två gummidistanser, bricka och skruv uppe och en egen CNC-fräst taco i POM, specifikt för 30t-klinga. Har funkat helt perfekt i ett år nu. Ljudlös, självrensande och inga kedjetapp.

tmp_31497-20150821_164455-1765985312.jpg

tmp_31497-20150821_16452301750975859.jpg

tmp_31497-20150817_2036211002540441.jpg

Då får jag visa extra ful varianten på taco-bash.

ICA Basic skärbräda. Tillyxad med sticksåg och fil.
Funkar inte så värst bra med MF6S i lågdensitets PE plast. Men jag har ingen planförsänkare så det blev så ändå. Plasten känns överlag lite vek men tiden får visa om det håller. Har skissat på v2.0 redan.

Är det ingen som har en vattenjet så kan man skära ut dom i 5mm alu istället?

Ritning fastsatt med mattejp så jag har något att såga efter.
DSC_00121.JPG

Grovsågad.
DSC_00132.JPG

Filad och med försänkning för skruv.
DSC_0014.JPG

Monterad och klar.
DSC_00151.JPG

Senast ändrad:
Han får dra i gång lite verksamhet och skära ut sådant då ;)

Det går dessutom att göra mycket snyggare former om man skär med vatten istället för sticksåg.

Senast ändrad:
Cykelrelaterat verktyg:
En justerbar konnyckel, i stället för att köpa dyr uppsättning med olika storlekar.
Recept:
1. Inhandla en billig skiftnyckel från exempelvis Biltema (39 kr), alternativt offra befintlig skiftnyckel.
2. Spänn fast i skruvstäd och gå loss på den med vinkelslip/bågfil.
3. fixa sedan till kanterna med fil så den blir mysig och fin.
Fungerar klockrent!
justerbar_konnyckel.jpg

Senast ändrad:
H. sa:
Ja det var en smidig variant. EST har dremlat räfflor i sin vilket jag tyckte verkade smart men jag har inte kommit så långt själv. Det här känns lättare, tejpen har jag dessutom redan :-)

Rattnalle sa:
H. sa:
Ja det var en smidig variant. EST har dremlat räfflor i sin vilket jag tyckte verkade smart men jag har inte kommit så långt själv. Det här känns lättare, tejpen har jag dessutom redan :-)

Det bör väl tilläggas att H. gjorde det på sin förra reverb. Dock med ett sågblad han hittade i verktygslådan efter en kladdig träningsdag i Falun innan rejset.

Tillbaka
Topp