Shimano Saint 2009.

Datum:
18 april 2008 00:01

Shimano uppdaterar sin tuffaste grupp till 2009. Vi har de första bilderna.

Text: Anders Jansson (aj@happymtb.org)  Foto: Anders Jansson och Shimano

 

Shimano Saint introducerades för första gången år 2003. Till 2009 kommer en helt uppdaterad Saint-grupp för DH och AM/Freeride. De nya svartlackerade komponenterna med sina guldeloxerade detaljer är enligt Shimano både starkare och lättare än sina föregångare.

 

Bakväxel RD-M810-SS/GS

Saint-bakväxeln får Shadowteknik och därmed en lägre profil. Med M-810-SS finns nu Shadow för första gången i kort utförande.

 
Den nya modellen monteras i växelörat och inte i bakaxeln som tidigare.

 

Bakväxeln går att justera i två olika lägen beroende på användningsområde, DH eller AM/Freeride.

I DH-läget flyttas bakväxeln upp och största tillåtna bakdrev är 28T. I AM/Freeride-läget är begränsningen traditionella 34T.


Bakväxeln är enligt Shimano 100 gram lättare än föregångaren RD-M800.

 

Växelreglage SL-M810

Växelreglagen får 2-way release dvs det övre reglaget kan växla genom antingen tryckas framåt eller dras bakåt.

Fastsättningsklämman möjliggör montering på in – eller utsidan av bromsreglagen. Reglagen är inte utrustade med växellägesindikator.


Bromsreglage BL-M810

De hydrauliska bromshandtagen får funktionen Servo Wave vilket innebär snabbare kontakt mellan bromsklossar och bromsskiva samt en utväxling som ger högre bromskraft. Två justeringar kan göras på bromsreglagen, frigången innan ingrepp och handtagets avstånd till styret.


 

Bromsok BR-M810

4-kolvsok och Servo Wave ger enligt Shimano 50% mer bromskraft än tidigare modell (M800).

 
 

Bromsskivor finns i 160, 180 och 203 mm. Den tidigare större versionen av Centerlock-fäste försvinner och Saint får nu standard Centerlock. Nya styvare bromsledningar av Vinylon.

 

Vevparti FC-M810 / FC-M815

Vevpartierna till Saint har integrerat vevlager (HT-2) och finns för 68/73 mm (M810) eller 83 mm (M815) vevlagerhusbredd. En ny vevarmsdesign ska öka frigången för anklarna och ha tätare Q-faktor.

 

 


Vevpartier med enkelklinga finns för 34/36/38/40/42T och tvådelat med 36-22T. Samtliga vevpartier har bashguard samt pedalgängor i stål.

    

Framväxel FD-M815 / FD-M817

Top Swing (M815) eller Down Swing (817) för 83 mm vevlagerhusbredd. Slimmad växelkorg för ökad däckfrigång och minskad kedjekontakt. Framväxeln är speciellt anpassad för det tvådelade vevpartiet 36-22T.

 
För 68/73 mm vevlagerhusbredd används de nya SLX-framväxlarna FD-M665 resp FD-M667.

 

Framnav HB-M810

20 mm axel och 110 mm OLD. Skivbromsfäste för standard Centerlock. 100 gram lättare än nuvarande modell.

 

Baknav FH-M810 / FH-M815

M810 har 10/12 mm axel och 135 mm OLD. M815 har 12 mm axel och 150 mm OLD. 10 graders ingreppsvinkel. Skivbromsfäste för standard Centerlock. 100 gram lättare än nuvarande modell. Nya tätningar ger enligt Shimano 400% längre livslängd än tidigare.

 

Nya Saint finns på marknaden augusti 2008.


 

Kommentera och diskutera