Test: Merida One Twenty 29″ 800

Datum:
07 november 2018 10:40

Jag har haft nöjet att få begagna Meridas nya stigcykel One Twenty 29 800 under några höstmånader. Modellen har fått en rejäl översyn från tidigare år och är tänkt att locka en bred målgrupp av terrängcyklister – den ska kunna bära dig genom långlopp men också leverera cykelglädje under långa bergsturer. Vad långloppen anbelangar kan jag mest gissa mig till, men dra på trissor en sån kompetent och allsidig cykel detta är.

Björn Olsson

Ingen stig är för smal

Som namnet antyder har Merida byggt en ram med 120 mm i slaglängd. Modellserien One Twenty går att köpa i en mängd utföranden och med både aluminiumram och kolfiberdito. Merida har valt att erbjuda cykeln i två spår av komponentval, där det ena spåret är optimerad för ”touring”, den typ av flerdagars turisttävlingar som tar resten av världen med storm(men inte erbjuds på svenska marknaden i skrivande stund). Det andra spåret är ”trail” där fokus ligger på nöjescykling och allsidighet. Båda spåren erbjuds i olika prisklasser och med kol- eller aluram och skillnaden mellan tour och trail är hjul, däck och växelsystem som valts för de olika användningsområdena.

Merida One Twenty 800 faller inom stigsegmentet och säljs till det i sammanhanget blygsamma priset 26 000 kr. I fören sitter en Rock Shox Revelation med 130 mm slaglängd, cykeln levereras med GX Eagle 1 x 12 växlar och 29”-hjul med 29 mm fälgar och rejäla Maxxis Exo-däck, Minion DHR II fram och Forekaster bak. Bromsarna kommer från Shimano, MT 500 med tvåkolvsok. Rakt igenom vettig specifikation utan vare sig snik eller lyx.

Björn Olsson

Merida One Twenty 29″ 800, aluram och stigsmiskardelar till vettigt pris

Ramen på One Twenty 800 är gjord i aluminium. Geometrin har fått en rejäl översyn sedan tidigare år, relativt korta kedjestag på 435 mm, en rimlig gaffelvinkel på 67,3° och en reach på 455 i storlek L faller inom acceptabel pappersdata för en stigcykel 2019. Hjulupphängningen sker med klassisk single pivot men med en flytande dämpare, undre dämparfästet sitter ihop med kedjestaget i en arm framför pivån. Övre dämparfästet har senaste standarden Trunnion; kullagrade skruvar fäster direkt in i Deluxe-dämparen från Rock Shox.

Björn Olsson

Deluxe RL med Trunnionfäste

Jag har testat cykeln parallellt med en annan, på pappret något biffigare cykel från Rock Machine i samma prisklass. Detta är inte ett direkt jämförande test men för läsarnas skull är det bra att jag tar upp det, jag har gått emellan de båda frekvent och haft som regel att om en cykel hängt med på resa, får den andra också vara med. Och det som slagit mig är att Merida One Twenty har varit favoriten i snart sagt alla sammanhang; den har erbjudit högst garv och minst strul.

Favorit ja, den bristande researchen jag begick inför testet baserades på förra generationens pappersdata och den var föga inspirerande, så döm om min förvåning när jag fick rasta den här cykeln första gången. Meridas XC-arv märks direkt, cykeln är en fröjd att trampa med och uppmanar till att piska fort på platten och i uppförsbackar. Min vanliga testbacke är en trevlig stökstig från Lindvallen upp till Snögubben, en backe jag normalt gillar att värma upp ett åk med eftersom den är ganska jobbig och det händer nåt hela tiden, och med One Twenty går det bättre än någonsin, den gör jobbet bättre än svindyra endurobågar och renodlade XC-spjut. Branta stökpassager är noll problem, cykeln känns balanserad och enkel och dämpningen hjälper till fint. Vikten, 14,3 kg, till trots.

Väl på fjället tuggar den effektivt mil efter mil utan att knota, det är en veritabel plattstigsracer för långa dagar i sadeln.

Nu är det lätt att få för sig att den här cykeln ”bara” är en cross countrycykel med mer slaglängd, men så är icke fallet. Jag har rastat cykeln i såväl Åre som Hafjell och utsatt den för heldagar med liftbaserad cykling och det klarar den med bravur. Den begränsade slaglängden inverkar såklart negativt på toppfarten och det i sin tur sparar en del på materialet, men jag har inte hållit igen för cykeln skull. Snarare tvärt om, cykeln är inte min och jag har haft med mig en till i reserv.

Björn Olsson

Eagle-lina och flytande bakdämp

Att köra kortslagigt i park är inte för alla, och jag tror inte den tilltänkta köparen för One Twenty kommer köra speciellt många skrik-turer i tusenmetarn med hojen men hen ska veta att det går utmärkt och jag är imponerad över hur välbyggd och rejäl en stighoj för 26 papp kan kännas. Men det jag främst tar med mig är hur sjukt kul cykeln är att pressa i de miljöerna. Merida har lyckats göra stötdämpningen väldigt följsam i början av slaget för att rampa upp rejält med en progressivitet som gör att den lilla 120 millimetaren känns bottenlös. Det märks först vid överladdningar av hopp att slaget är i kortaste laget. Dessutom är cykeln låg, vevlagret ligger nära backen vilket ger gott tryck i svängarna, hojen är poppig och skänker ett enormt självförtroende när det går fort, det är som att den uppmanar till buskörning. Det närmaste jag kan jämföra med är Evil the Calling i den aspekten, och det är ett rätt högt betyg!

Det är först i kurvorna som XC-arvet märks igen. Inte på nåt negativt sätt egentligen, men visst har jag vant mig vid de slacka gafflarnas sävlighet och jag fann mig själv svänga in och ut  ur samma berm flera gånger med One twenty. En brant gaffel ger ju en direkt styrning, det var det kul att få hitta tillbaka till. Gaffeln förresten är en Rock Shox Revelation som i år delar chassi med Pike och i 130 mm utförande blir alldeles utmärkt styv och trygg.

Men inget test är komplett med bara hyllningar. Och visst finns det brister med Merida One Twenty. En lätt irriterande sak är kabelhöljenas ystra skallrande inuti ramen så fort cykeln upplever lite vibration, men det delar den med många andra cyklar. En betydligt mer irriterade sak är bredden på kedjestaget. Merida själva är stolta över att ha fått plats med bakbromsen på insidan av staget men jag som verkar cykla ankfotat hade stora problem med bredden. Att lacken slits bort från hälarnas skav är jag van vid, med med one twenty fann jag mig flera gånger fastkilad med skon under kedjestaget. Och det är en läskig känsla när det går fort och du redan har små marginaler att jobba med.

Björn Olsson

Våldsamt breda stag, lätt att fastna med skorna

Jag är positivt överraskad och glad att det går att köpa såhär mycket cykel för 26 000 kr, och jag anser att Merida fått en fullträff med One Twenty. Det är till och med så att jag drömmer om att ha en ståendes i garaget, för alla de där dagarna man bara vill sticka ut och cykla och inte bry sig om hur, var eller på vad. För alla turer hemma i Sälen, men också i Stockholm och Falun där jag kan räkna med att folk jag cyklar med är mer trampstarka än vad jag är. Merida One Twenty må vara prisvärd, men vad som är så mycket viktigare för mig, den erbjuder väldigt mycket cykelglädje oavsett underlag eller klädsel. Jag kanske börjar bli gammal.

Specifikation

ÅRSMODELL 2019
RAM ONE-TWENTY LITE: 120 STR
BAKDÄMPARE Rock Shox Deluxe RL: lockout
GAFFEL Rock Shox Revelation RC: Air: 130 STR: Tapered
VÄXELREGLAGE Sram GX Eagle
BAKVÄXEL Sram GX Eagle
BROMSAR Shimano MT-500
VEVPARTI Sram Descendant 6K Eagle:32 ATC
KASSETT Sram XG 1275 Eagle: 10-50 ATC: 12 GER
KEDJA Sram GX EAGLE
FÄLG MERIDA Expert TR: 29 IWR
NAV Joytech D462SB: 148×12 WHR, 32 SPH: 6-bolts: Sram XD
DÄCK Maxxis Forekaster: 29×2.35″: fold: TR EXO Dual
STYRSTAM MERIDA Expert TR: 35 DSH: 0 ASD
STYRE MERIDA Expert TR: 760 WHB: 20 RHB
SADELSTOLPE KS LEV Integra: 30.9 DSP: 0 SSB: S 125 SPT – M/L/XL 150 SPT:
SADEL MERIDA Expert CC
VIKT 14.34 kg

Geometri

SIZE S M L XL
SEAT TUBE (ST) 400 440 480 520
SEAT POST INSERT LENGTH 200 240 240 265
TOP TUBE HORIZONTAL (TT) 572 592 614 637
DROP OUT INNER WIDTH 148 148 148 148
CHAIN STAYS (CS) 435 435 435 435
HEAD TUBE ANGLE (HTA) 67,3° 67,3° 67,3° 67,3°
SEAT TUBE ANGLE (STA) 75,5° 75,5° 75,5° 75,5°
SEAT TUBE INNER DIA. 30,9 30,9 30,9 30,9
BOTTOM BRACKET DROP (BD) 40 40 40 40
BOTTOM BRACKET WIDTH 92 92 92 92
WHEEL BASE (WB) 1141 1161 1185 1208
FORK OFFSET 51 51 51 51
HEAD TUBE LENGTH (HT) 95 95 105 115
FORK LENGTH (FO) 541 541 541 541
REACH (R) 415 435 455 475
STACK (S) 607 607 616 626
CRANK ARM LENGTH 170 175 175 175

 

Senaste kommentarer

larsaw 2018-11-09 07:52

Ehm, som före detta Merida-frälst har jag många gånger kikat få deras modeller, tyvärr har dom vid samtliga tillfällen varit för lågt spec’ade/dyrare än konkurenterna. Med det sagt är det inget fel på Meridas cyklar men fram tills nu har dom (Merida ...

happymtb.fr 2018-11-09 19:18

[attachment 365453 giphy.gif]
Stiligt Beo! 👌

PeTeR sNaBb 2018-11-12 19:41

På -18 ramen är iaf tight bak NN 2,35 är max bak, provat ned samma i 2,6 men det skavde vid hopp och närman tog i ordentligt. Vet dock inte hur mycket som skiljer på -19 ramen i baksvings bredd.

Merida Sverige 2018-11-13 15:05

Just utrymme i ramen, kortare kedjestag, flackare gaffelvinkel och infästning av bakdämpare/baksving är de stora nyheterna för 2019 jämfört med de tidigare ramarna. Sedan är det tänkt mest som en stighoj och då kanske inte 2,6" däck är den ursprungli...

PeTeR sNaBb 2018-11-13 19:24

Kan bara instämma i vajer frågan! På det två Merida hojarn jag haft så har det slarvats från LBS, när det väl är rätt monterat funkar det perfekt! Tyst ock fint!