Volvo och Poc krocktestar cykelhjälmar mot bil

Datum:
04 juni 2019 14:45

Har du hört den om bilar vs cyklister? Volvo och POC tuffar på med sitt samarbete och gör nu krocktester med cykelhjälmar mot bilhuv. Men hur lätt är det som konsument att egentligen veta hur bra en viss cykelhjälm är?  

Volvo Cars och Poc har ett samarbete sedan tidigare, redan kring 2015 arbetade man tillsammans på en pilot för att ansluta cykelhjälmar med bilar för att förhindra olyckor. Nu tar man nya steg och inleder en serie krocktester av cykelhjälmar mot bilar, vilket de faktiskt är först i världen med att göra.

Testerna är en del av ett bredare forskningsprojekt där även KTH, Mips och Autoliv är med. Tanken är att förstå olika typer av långvariga skador som cyklister drabbas av. Testresultaten och rapporterna ska i steg två offentliggöras för allmänheten, enligt pressmeddelandet som gick ut igår.

Poc/Volvo

En testrigg slungar cykelhjälm med krockdockehuvud med mätapparatur mot bilhuven.

Poc

Oscar Huss, leder produktutvecklingen på Poc.

Just krocktesterna av hjälmarna görs på Volvo Cars anläggning för säkerhetsforskning i Göteborg. Under dessa tester bärs POC-cykelhjälmar av krockdockehuvuden monterade på en testrigg, varifrån de slungas mot olika områden av huven på en stillastående Volvo-bil, i olika hastigheter och vinklar för olika mätningar.

Varför står bilen still då kan man undra? Borde den inte köras också för att få mer realistiska scenarior? Oscar Huss, som är utvecklingschef på POC förklarar:
– Det är primärt den relativa hastigheten som är viktig. Såklart är ”hela” olyckan av vikt och man kan tänka sig att både bil och cyklist ska vara i rörelse men i första läget har vi och Volvo valt att använda den etablerade testmetoden som kallas Euro NCAP, dels för att kunna jämföra resultat samt att ha en kontrollerad miljö som är repeterbar.

Är det själva testmetoden i sig som ni vill utveckla och skapa en standard kring eller är det testresultaten som är grejen här? Vad jag förstår så finns ingen standard att testa för hjälmar vid just cyklist-bil olyckor?
Tanken är att titta bortanför gällande standards och analysera en situation som bättre representerar verkliga olyckor samt att på sikt ta in lärdomarna i framtida produktutveckling. Vi har ingen specifik agenda att tvinga andra leverantörer att göra samma test genom att driva igenom en generell standard utifrån detta testförfarande utan fokuserar på utveckling av POC’s produkter och vi har en historik av nya testmetoder som vi implementerat utifrån tänket att en produkt som testas för fler scenarion än de konventionella kommer leda till en bättre produkt.

Vad är skillnaden mot att bara testa hjälmarna mot en plåtbit? Vad spelar själva bilen för roll här?
Det skiljer både genom avsevärt högre hastighet (rörelseenergi) jämfört med vanliga hjälmtester men även som du nämner genom att bilen har olika ytor som inte direkt motsvaras av de vanliga islagsytor som används i hjälmtestning. 

Poc/Volvo

Testerna som görs hoppas de inblandade företagen ska ge nya insikter.

Vad är det för andra tester som görs i detta större projekt med Mips, Autoliv, KTH mfl?
– Det ”stora” projektet innefattar flera olika aktörer (Autoliv, KTH, m.fl) och analyserar trafikskador på huvud och övre extremiteter utifrån ett vidare perspektiv med målet att enas om testmetoder och kriterier för att förutspå och undvika ”long term consequences”.

Lärdomarna från forskningsprojektet ska alltså hjälpa POC att göra sina hjälmar säkrare och att de skyddar bättre vid en olycka där en bil krockar med en cyklist. Testerna kommer också att ge Volvo Cars en och annan insikt om dessa typer av olyckor menar de som är inblandade i projektet.

Volvo

År 2013 kom Volvos system för att upptäcka cyklister.

De senaste åren har Volvo lagt energi på att även skydda människor utanför sina bilar. Till exempel lanserade man sin fotgängardetektering med full autobroms 2010 och cyklistdetektering med full autobroms kom 2013. Båda teknikerna ingår som standard på alla Volvo-bilar som en del av deras så kallade City Safety-paketet.

Patentstrider, marknadsföring och förvirrade konsumenter

För bilföretag och sportskyddsföretag är givetvis forskning och säkerhet superviktiga, både i sak och i marknadsföringen. Vi konsumenter vill ju gärna köpa en både snygg och säker hjälm. I vintras gjorde försäkringsbolaget Folksam ett uppmärksammat test av skidhjälmar, där de kikade på risk för hjärnskakning. Folksam har testat olika hjälmar sedan 2012, försäkringsbolaget är kundägt och har haft en forskningsavdelning sedan början av 1980-talet. Några av de dyrare hjälmarna fick dåliga resultat i det nämnda skidhjälmstestet.

Poc, vars topphjälm Obex Spin inte direkt kom ut som testvinnare, svarade på Folksams testresultat i ett blogginlägg på sin sajt och menade bland annat att deras modell Obex Spin visst hade testats genomgående, både med raka och sneda islag på flera islagszoner över hjälmen och fått bra resultat i deras eget labb.

Mips och Poc har också haft en bitter juridisk tvist över patent på deras skydd för rotationsvåld, men den historien löstes med en förlikning i april 2018. När Bontrager lanserade rotationsskyddet WaveCel nu i mars, var inte MIPS sena med att påpeka att de inte kunde få samma goda resultat när de själva utförde tester av WaveCel.

Bontrager

Bontragers nya hjälm Charge WaveCell fick full pott i betyg av Virginia Tech, men bara godkänt när Folksam testade.

Att ett företag hävdar sin egen utmärkthet är så klart legio. Även att man kan kritisera konkurrenter, alternativt försöka stämma dem om de har gjort intrång i patent. Frågan är var det lämnar oss konsumenter som bara vill veta vilken hjälm som är bäst, bland de som sitter bra på våra kära knoppar och samtidigt är snygg.

I nuläget, vad Happyride erfar, är förutom Folksam (som också testar cykelhjälmar) även Virginia Tech ett oberoende testcentret som utvärderar cykelhjälmar. I deras tester har samtliga fullpottare, fem stjärnor, antingen Mips eller WaveCel, testade hjälmar med Poc:s Spin finns inte med. Det kan dock lyftas fram att hjälmen Bontrager Charge WaveCel får 5/5 stjärnor av Virginia Tech och 2 av 4 i Folksams test med kommentaren: ”Ny typ av rotationsskydd. Medelbra resultat.” Lagmässigt är det också olika standards för hjälmar i Europa och USA, men det förklarar troligen inte skillnaden i testresultat, eftersom bägge testats med både rakt och snett våld mot hjälmarna.

Cyklister och bilister, inte alltid vänner

Återstår att se om det nu aktuella bredare forskningsprojektet, där alltså tidigare tvistande Poc och Mips båda två deltar, kan ge ett mer standardiserat sätt vid hjälmtester, så att vi som lekmän enklare kan se vilken hjälm som faktiskt är säkrast.

Oscar Huss på Poc tror att samarbetet med bilföretaget även kan gagna cyklister och Poc:
– Förutom att det är kul och viktigt att mäta och studera saker i labbmiljö tycker vi det är glädjande att man kan mötas från bil- och cykelindustrin för samarbete med gemensam ökad säkerhet som mål. Vi upplever inte alltid att miljön mellan bilist och cyklist i trafiken är vänlig och konstruktiv. Samarbetet med Volvo är långsiktigt och det händer saker löpande som vi använder i vår produktutveckling.

Poc/Volvo

Krocktesterna av cykelhjälmarna sker i anläggningen i Göteborg.

Och hur gick det med det där tidigare projektet då?  Där Poc och Volvo kopplade ihop cykelhjälmar med bilar för att undvika olyckor?
– Det specifika projektet var en demo 2015 som vann CES Award bland annat (CES är en global teknikmässa som hålls i Las Vegas varje år, reds.anm) och som sedermera ledde till en färdig produkt via två olika lösningar. Vi har projektet som en potentiell lansering som vi kan välja att aktivera om vi bedömer att det finns en vilja i marknaden att köpa och använda den. 

Senaste kommentarer

Inga kommentarar