Shimano släpper 12-delat Deore M6100

Datum:
07 maj 2020 17:12

Shimanos XTR, XT och SLX har har för ett respektive två år sedan fått 12-växlade drivlinor. Nu lägger Shimano till 12-delat på nivån DEORE med designtouch från 80-talet. 

I dag lanserar Shimano sin senaste 12-delade grupp för MTB: Shimano DEORE M6100.

Shimano

Cockpit för nya Deore M6100.

Man släpper även nya 11-delade Shimano DEORE M5100 och 10-delade Shimano DEORE M4100. Det innebär att Shimano nu kan erbjuda, det som man själv i pressmeddelandet, kallar för ”premiumteknologi” till ett lägre pris jämfört med XTR, XT och SLX, där de sistnämnda grupperna kom för ganska exakt ett år sedan och XTR för två år sedan.

De nya 12-, 11- och 10-delade grupperna kommer att finnas i butik i juni 2020.

Shimano

Nya DEORE M6100 är tolvdelat.

Mer om 12-delade DEORE M6100

Nya M6100-serien har samma DNA som MTB-grupperna i de högre prisklasserna – XTR, Shimano DEORE XT och SLX – och är också kompatibel med dessa, så att du kan välja din egen favorit-setup och anpassa efter just dina behov och förutsättningar.

Shimano

De nya vevpartierna i Deore kommer som singelklinga.

1×12 vevparti: Shimano Deores vevparti (FC-M6100) för 12-delat har en metallisk färgskiftning och kommer endast i singelkonfiguration (1×12). Det har samma Dynamic Chain Engagement+ teknologi som vevpartierna hos XTR, DEORE XT och SLX, där den smala-breda tandprofilen ska vara nyckeln till att hålla kedjan på plats, samtidigt som drivlinan löper lätt och ljudlöst. För montering av klingan är vevarmen utrustad med ett snabbfäste.

Vevpartiet kommer med vevarmslängderna 170mm och 175mm, samt klingor på 30T eller 32T. Det är också kompatibelt med större eller mindre klingor från nivåerna SLX, XT och XTR. Det finns också tre olika Q-factors: 172mm (O.L.D. 142/148mm), 178mm (O.L.D. 148mm) eller181mm (O.L.D. 157mm). Två alternativa vevparti i SHIMANO DEORE-nivå finns också tillgängliga: FC-MT511-1 (30T, 32T) och FC-MT510-1 (30T, 32T, 34T).

Kassett och kedja: DEORE 12-växlade MICROSPLINE-kassett är tillverkad av 12 ståldrev och finns med utväxlingen 10-51T. Shimanos Hyperglide+ ska ge växlingskvalitet så att du kan växla både upp och ner under belastning. Shimano Deores HG-kedja (CN-M6100) för 12-delat är särskilt anpassad för DYNAMIC CHAIN ENGAGEMENT+ och HYPERGLIDE+ och gör att du alltid växlar lika smidigt, även under full belastning.

 

Bakväxel: Den 12-växlade DEORE-bakväxeln tillåter exakta och snabba växlingar genom hela 10-51T-kassetten. 13T trissor och teknologin SHIMANO SHADOW RD+ reducerar kedjeslag och optimerar kedjespänningen, tack vare en styvare växelarm och högre fjäderspänning, enligt Shimano.

Reglage: DEOREs 12-växlade högerreglage har samma I-specEV-teknologi som XTR, DEORE XT och SLX. Detta tillåter större ergonomiska justeringar, så att du kan ställa in dina reglage precis som du önskar. Effektiviteten i RAPIDFIRE PLUS kombinerat med tvåvägsfunktionen TWO-WAY RELEASE gör att du nu kan växla upp och ner genom alla 12 växlar snabbare än tidigare enligt Shimano.

Bromsar:  DEORE M6100-bromsarna kommer som antingen XC-specifikt tvåkolvsok (BR-M6100) eller som fyrkolvsok (BR-M6120) för trail/enduro. Båda har ett omdesignat bromshandtag med ökad styvhet, vilket ska ge bättre feedback och mer kraft. Bromshandtagen är utrustade med Shimanos SERVO WAVE-teknologi vilket ska resultera i snabbare kontakt mellan belägg och skiva, ökad kraft och kortare frigång innan bromsarna appliceras.

Om du vill styra din dropper post så har DEORE ett tumreglage (SL-MT500) som kommer med I-Spec EV-fäste eller klämma. Reglaget är kompatibelt med vajerstyrda dropper posts.

SHIMANO DEORE M5100 (11-DELAD) OCH M4100 (10-DELAD)

Till skillnad från den 12-växlade versionen kommer båda serierna med såväl dubbla vevpartier (2×11 och 2×10) som singelklinga (1×11 eller 1×10). Trots att den avancerade 12-växlade teknologin saknas får cyklisten stora fördelar med bland annat HG-kassett och HG-kedja, RAPIDFIRE PLUS MONO-vänsterreglage samt 2-WAY RELEASE, enligt Shimano.

Shimano

DEORE M5100 är elvadelat.

Shimano

DEORE M4100 är tiodelat.

Överblick

Nedan kan du se valmöjligheterna för olika drivlinor med Shimano DEORE M6100, M5100 och M4100.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

freddag 2020-05-20

det gissar jag. men just vevarmarna är något som nedgraderats i nya deore, vad jag förstår är de bara simpla gjutna och tyngre saker, jämfört med förra generationens FC-M6000 som är ihåliga och antagligen lättare. samma pris. och billigare klingor...

Obed 2020-05-20

Tror ni Deore M6100 singelvevar (direktmonterad singelklinga) kan ha SLX och XT-drev?

Rattnalle 2020-05-17

Måste och måste. Det funkar, är idiotsäkert och behöver inte laddas.

RockyM 2020-05-17

det är skumt att shimano måste ha wire för att få 12vxl att fungera? Undrar vad som försvann i den där branden? =/

Daddy D.Lux 2020-05-15

Jag hakade snabbt på XTR-Di2 (iofs pga sponsorkontrakt) men uppfattade att kombinationen av växling med ett reglage, bättre utväxlingsomfång än Eagle, slippa ett tiodrev som snabbt slits ut och integrationen med Fox elektroniska styrning av gaffel ...

Martinmat 2020-05-14

Det undrar jag också hoppas så är fallet 🤔😁

H. 2020-05-13

Funkar nya deore 11s bakväxel med vilket shimano 11s reglage som helst?

rödblå 2020-05-13

Folk tycker det ser "cleant" ut med singelklinga där framme. Kanske det, men istället börjar ju kassetterna se fullkomligt groteska ut.

Cinder2i40 2020-05-09

En kille som är 204 cm väger 120kg har händer som dasslock. Han skulle behöva ha lite mer plats för fingrarna.

freddag 2020-05-08

enbart internetcyklingskunskap att det går att ha m8000-växel till tiodelat, borde testat själv innan jag sprider dimridåer på forum. men rd-m6000-gs är ju lika modern och funkar bra, men lite tyngre. nya rd-m5120 ser ut att vara en uppdaterad versi...