Shimano släpper 12-delat Deore M6100

Datum:
07 maj 2020 17:12

Shimanos XTR, XT och SLX har har för ett respektive två år sedan fått 12-växlade drivlinor. Nu lägger Shimano till 12-delat på nivån DEORE med designtouch från 80-talet. 

I dag lanserar Shimano sin senaste 12-delade grupp för MTB: Shimano DEORE M6100.

Shimano

Cockpit för nya Deore M6100.

Man släpper även nya 11-delade Shimano DEORE M5100 och 10-delade Shimano DEORE M4100. Det innebär att Shimano nu kan erbjuda, det som man själv i pressmeddelandet, kallar för ”premiumteknologi” till ett lägre pris jämfört med XTR, XT och SLX, där de sistnämnda grupperna kom för ganska exakt ett år sedan och XTR för två år sedan.

De nya 12-, 11- och 10-delade grupperna kommer att finnas i butik i juni 2020.

Shimano

Nya DEORE M6100 är tolvdelat.

Mer om 12-delade DEORE M6100

Nya M6100-serien har samma DNA som MTB-grupperna i de högre prisklasserna – XTR, Shimano DEORE XT och SLX – och är också kompatibel med dessa, så att du kan välja din egen favorit-setup och anpassa efter just dina behov och förutsättningar.

Shimano

De nya vevpartierna i Deore kommer som singelklinga.

1×12 vevparti: Shimano Deores vevparti (FC-M6100) för 12-delat har en metallisk färgskiftning och kommer endast i singelkonfiguration (1×12). Det har samma Dynamic Chain Engagement+ teknologi som vevpartierna hos XTR, DEORE XT och SLX, där den smala-breda tandprofilen ska vara nyckeln till att hålla kedjan på plats, samtidigt som drivlinan löper lätt och ljudlöst. För montering av klingan är vevarmen utrustad med ett snabbfäste.

Vevpartiet kommer med vevarmslängderna 170mm och 175mm, samt klingor på 30T eller 32T. Det är också kompatibelt med större eller mindre klingor från nivåerna SLX, XT och XTR. Det finns också tre olika Q-factors: 172mm (O.L.D. 142/148mm), 178mm (O.L.D. 148mm) eller181mm (O.L.D. 157mm). Två alternativa vevparti i SHIMANO DEORE-nivå finns också tillgängliga: FC-MT511-1 (30T, 32T) och FC-MT510-1 (30T, 32T, 34T).

Kassett och kedja: DEORE 12-växlade MICROSPLINE-kassett är tillverkad av 12 ståldrev och finns med utväxlingen 10-51T. Shimanos Hyperglide+ ska ge växlingskvalitet så att du kan växla både upp och ner under belastning. Shimano Deores HG-kedja (CN-M6100) för 12-delat är särskilt anpassad för DYNAMIC CHAIN ENGAGEMENT+ och HYPERGLIDE+ och gör att du alltid växlar lika smidigt, även under full belastning.

 

Bakväxel: Den 12-växlade DEORE-bakväxeln tillåter exakta och snabba växlingar genom hela 10-51T-kassetten. 13T trissor och teknologin SHIMANO SHADOW RD+ reducerar kedjeslag och optimerar kedjespänningen, tack vare en styvare växelarm och högre fjäderspänning, enligt Shimano.

Reglage: DEOREs 12-växlade högerreglage har samma I-specEV-teknologi som XTR, DEORE XT och SLX. Detta tillåter större ergonomiska justeringar, så att du kan ställa in dina reglage precis som du önskar. Effektiviteten i RAPIDFIRE PLUS kombinerat med tvåvägsfunktionen TWO-WAY RELEASE gör att du nu kan växla upp och ner genom alla 12 växlar snabbare än tidigare enligt Shimano.

Bromsar:  DEORE M6100-bromsarna kommer som antingen XC-specifikt tvåkolvsok (BR-M6100) eller som fyrkolvsok (BR-M6120) för trail/enduro. Båda har ett omdesignat bromshandtag med ökad styvhet, vilket ska ge bättre feedback och mer kraft. Bromshandtagen är utrustade med Shimanos SERVO WAVE-teknologi vilket ska resultera i snabbare kontakt mellan belägg och skiva, ökad kraft och kortare frigång innan bromsarna appliceras.

Om du vill styra din dropper post så har DEORE ett tumreglage (SL-MT500) som kommer med I-Spec EV-fäste eller klämma. Reglaget är kompatibelt med vajerstyrda dropper posts.

SHIMANO DEORE M5100 (11-DELAD) OCH M4100 (10-DELAD)

Till skillnad från den 12-växlade versionen kommer båda serierna med såväl dubbla vevpartier (2×11 och 2×10) som singelklinga (1×11 eller 1×10). Trots att den avancerade 12-växlade teknologin saknas får cyklisten stora fördelar med bland annat HG-kassett och HG-kedja, RAPIDFIRE PLUS MONO-vänsterreglage samt 2-WAY RELEASE, enligt Shimano.

Shimano

DEORE M5100 är elvadelat.

Shimano

DEORE M4100 är tiodelat.

Överblick

Nedan kan du se valmöjligheterna för olika drivlinor med Shimano DEORE M6100, M5100 och M4100.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

glitch 2020-07-25

Vi kan ta på oss dumstruten tillsammans. Jag kollade snabbt bara och reagerade också på skruvarna, men då har alltså Deore samma infästning som SLX / XT.

mtb565 2020-07-25

DOH! Jag satt och tittade på dom där andra bultarna 😑

marr 2020-07-25

Directmount, finns redan en del eftermarknads om inte original duger.

mtb565 2020-07-25

Klingan på Deore veven.

marr 2020-07-24

Vilken bild syftar du på? Den första i tråden, eller den ovanför ditt inlägg?

mtb565 2020-07-24

Vad är det för special lösning på klingan fram? Där passar väl inga standard klingor när man behöver byta?

Turkhud 2020-06-07

Om någon går i köptankar så kommer här en bild på hur rd-m5120 ser ut ihop med Sunrace 11-40 och KMC-kedja. Gjorde om drivlinan på min gamla Trek från Sora 3x9 till 1x9 och sen 1x10. Fram sitter en Zee-shifter.422291

lundatok 2020-06-06

Går det att blanda SRAM-växlar och Shimano-kassetter för landsväg?

Poxeman 2020-06-06

Någon som provat ännu? behöver uppgradera min gamle trotjänare och ett nytt växelsystem ligger högt på önskelistan. Sparar man några kronor på tio- istället för tolvdelat?

freddag 2020-05-20

det gissar jag. men just vevarmarna är något som nedgraderats i nya deore, vad jag förstår är de bara simpla gjutna och tyngre saker, jämfört med förra generationens FC-M6000 som är ihåliga och antagligen lättare. samma pris. och billigare klingor...