Cykeltest Gravel: BMC URS ”Futuristiskt formspråk och dämpare bak”

Datum:
22 juni 2020 09:41

Att grusvägscyklar fortfarande är hetare än varmchoklad mot barntungor är det nog ingen som missat. Vi har testat tre gravelhojar som både representerar olika prisklasser och lite olika tolkningar av gravel. Tredje cykeln vi testat är BMC URS  som sticker ut med den dämpade baktriangeln och det futuristiska formspråket. Ett kantigt bygge helt i kolfiber

Ett kantigt bygge helt i kolfiber. När ögonen vant sig vid de raka linjerna blir BMC URS en trevlig cykel även att titta på. När man cyklar på den krävs också en viss tillvänjning innan man börjar förstå hur bra den är.


Video: Cykeltest gravel BMC URS three


BMC är Schweiziskt och har de senaste tio åren presenterat en hel del spännande cyklar. Designen har alltid varit egen och man behöver leta länge och förgäves om man vill hitta lite mer organiska former hos BMC.
Andy Kessler som är en av grundarna till Open var VD hos BMC innan han startade Open, men där tar det slut på gemensamma nämnare. BMC URS är en stabil och lite sävlig bekantskap som man gillar mer och mer för varje tramptag.

Gummikudde för bättre kontroll och komfort. Dämpningen på en URS är en kombination av kolfiberkonstruktionens flex och elastomerkudden.

BMC URS Three som vi har testat är utrustad med en mix av komponenter plockade ur Shimanos GRX-grupp. Bakväxeln kommer från den högsta nivån, reglagen från mellangruppen och bromsarna från den enklaste. Bromsskivan fram är 180 mm, något som är lite ovanligt på en gruscykel men ger rejält med bromskraft. Specifikationen är funktionell men känns inte riktigt så premium som man kunde hoppas på. Ramen däremot har en bra finish och en konstruktion som också kan vara en glimt av hur framtiden ser ut för gravelcyklar.

MTT står för Micro Travel Technology och bjuder på 10 mm dämpning i baktriangeln. Det är ingen ny teknik, Moots har länge haft soft tail på MTB och Cykelcross, runt millenieskiftet hade även några andra tillverkare den här typen av dämpning. Även geometrin är vad som skulle kunna kallas modern med en relativt flack gaffelvinkel och längre topprör än mer traditionella cyklar. Avståndet sadelspets till centrum styre är ungefär som jag är van vid men det är på BMC med en styrstam på 70 mm och på min cross en som är 130. Styrstammen är samma integrerade variant som BMC i längre utförande använder på vissa landsvägscyklar. Även sadelstolpen är lånad från landsvägscykeln Team Machine och har en D-formad rörprofil för ökad komfort.

På ramen finns det fästen både för stänkskärmar och ”pakethållare”. Hjulen som sitter på är Mavic och däcken ett par 42 mm breda WTB Resolute. Enda frågetecknet är att det inte på något sätt går att montera en framväxel.

På slät sig behöver man inte oroa sig lika mycket för rötterna. Det lilla stök som finns tar MTT hand om.

Är BMC ute och cyklar?
Det tar några tramptag att hitta hem på en URS men det som jag till en början upplevde som sävlighet visar sig på klockan vara stabilitet i hög fart. Och där jag normalt får  jobba för att behålla greppet med min egen gruscykel känns det med URS som att någon lagt ut räls. Greppet är fantastiskt och jag börjar snabbt fundera på komfort och hur en URS skulle vara som långdistanscykel med lättare hjul och snabba däck. Både på grusväg och på stig gör de tio millimetrarna dämpning större skillnad än vad jag trodde innan testet.

BMC har lyckats ta grusvägscyklarna ett steg längre än många utan att egentligen kompromissa särskilt mycket med några andra egenskaper. När man trampar stående är dämpningen mer en hjälp att hitta grepp än ett gungande som man märker av, baktriangeln upplevs som vridstyv i sidled och samtidigt förlåtande i höjdled. Komponenterna är funktionella och ganska precis på den sweetspot när alla tre GRX-grupper blandats för att få ut mycket funktion utan att addera allt för mycket på totalpriset.

Skönt med lite dämpning även på slätan.

Vem köper en BMC URS?
Efter att ha testat en URS så kan nog alla vilja äga en. Men för många kan det nog krävas en testrunda för att bli övertygade. Andra som jag pratat med som cyklat på URS var precis som jag lite skeptiska i början men blev också övertygade efter några kilometer på grus. Den typen av cyklist som kan falla för en URS redan innan att ha testat har nog ett stort intresse för produkten och den teknik som ligger bakom.

Att det är en utmärkt men lite egen cykel är det ingen tvekan om, URS är en cykel för alla men kanske inte en cykel som alla kommer att vilja ha. Geometrin med långt ”front-center” ger cykeln fina och stabila åkegenskaper, samtidigt som det går att få till en ”vanlig” sittställning. Är du ute efter en gruscykel som kostar runt 40 000 kronor bör du försöka testa en URS, det kan vara så att den rundan övertygar.

Johan Åkesson/Happyride

Obs! Viktigt att dra på slangen ibland.

BMC URS Three

Specifikation
Ram: Kolfiber MTT
Gaffel: Kolfiber
Växelreglage: Shimano GRX  1×11 RX600
Vevparti: Shimano Grx 1x RX600
Bakväxel: Shimano GRX RX812
Kassett: Shimano 11-42
Bromsar: Shimano GRX RX400
Hjul: Mavic Allroad
Vikt: 9,6 kg (XL) med pedaler (XTR)
Cirkapris: 42 000 kronor

Johan Åkesson/Happyride

180 mm skiva fram, med en BMC URS får man stopp på ekipaget i alla lägen.

Johan Åkesson/Happyride

Open UP, BMC URS Three och Canyon Grail AL 7.0 SL fick vara med i testet av gravelcyklar 2020.

Johan Åkesson/Happyride

Unrestricted förkortas URS när schweiziska BMC får bestämma.

Johan Åkesson/Happyride

Klart det ska vara lite gött flair på styret när vi snackar gravel.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Sambal Oelek 2020-07-03

visst :) det är ju det som är grejjen med just deras version av gravelhoj. Endast en busgrus-hoj. Inte ens en bikepacking-tur.

NickPick 2020-07-03

Det är väl en gravelhoj, inte en touringcykel 😁

Sambal Oelek 2020-07-03

Den är grym! Sådan skulle man kunna ha. Synd det inte var några fästpunkter på gaffeln bara.

Bobbysynth 2020-07-01

Spännande hoj. Kan man provcykla nånstans?