Cykelbranschen skjuter i taket under Coronakrisen

Datum:
27 augusti 2020 11:49

Coronakrisen har fått många företag att gå i graven och i Sverige dalar hela branscher i spåren av Covid-19. Men cykelbranschen går åt ett helt annat håll och flera stora återförsäljare rapporterar en ökad försäljning under våren och sommaren.

Hos den familjeägda cykelaffären Nords Sport & Motor i Stockholm har både reparationsarbete och nyförsäljning av cyklar ökat, och nu finns risken att det kan bli svårt att få tag på cyklar i framtiden.

Den rådande Coronakrisen som har präglat hela våren och sommaren har inneburit en kraftig ekonomisk motgång för många företag och dagligen möts vi av dystra siffror för svensk handel och ekonomi. Men cykelbranschen går mot strömmen och rullar på i en hiskelig fart, och under pågående pandemi så har försäljningen skjutit i höjden enligt flera återförsäljare.

Sportson, som har 25 butiker i Sverige, meddelade tidigare under sommaren att försäljningen av cyklar ökat med drygt 30 procent sedan förra våren. Allra mest ökar försäljningen av elcyklar och under våren 2020 sålde Sportson fler elcyklar än under samma period 2018 när den statliga elcykelpremien fanns. Även Cycleeurope, som äger varumärken som Monark och Crescent rapporterar om en kraftig ökning av elcykeln i och med att många väljer bort kollektivtrafiken i dessa tider.

Även hos familjeföretaget Nords Sport & Motor så ökar försäljningen av cyklar.

Hos sportjätten XXL är det försäljningen av mountainbikes som ökat allra mest, hela 60 procent. Företaget själv tror att den markanta ökningen av MTB beror på att många tagit upp cyklingen som ett fritidsintresse under Coronakrisen när vi tvingats att stanna inom Sverige.

Johan Åkesson/Happyride

Många har fått upp ögonen för MTB under corona-krisen med allt hemarbete, lunchturer är numera legio för många.

Men det är inte bara de stora drakarna som visar stigande siffror. Den lilla familjeägda cykelaffären och verkstaden Nords Sport & Motor i utkanten av Stockholm följer de stora kedjornas försäljningskurva och har också sett en ökning på kring 30 procent under våren och sommaren. Och i affären är det full fart, trots att det i regel brukar vara relativt lugnt under slutet av sommaren. Men här är det inte bara försäljningen som skjuter i höjden, utan även reparationsarbete.
– Det brukar vara ganska lugnt den här tiden men nu måste vi jobba kvällar för att hinna med allt, vi bor i princip på jobbet just nu. Verkstadsjobben har ökat otroligt mycket och vi har exempelvis haft mellan 75-100 punkteringar i veckan att laga, på tre personer. Det är helt sinnesjukt. Förklarar Sten Nord, andra generationens ägare av cykelaffären.

Jakob Nord, tredje generationen cykelreparatör på Nords Sport & Motor.

Men även om reparationer och service är en stor del av det dagliga arbetet hos Nords Sport & Motor så har också försäljningen av cyklar ökat under Coronakrisen. Och likt de större butikerna så är det elcykeln som sticker ut mest.
– Vi har ökat vår försäljningen av elcyklar med 50 procent under den här perioden. Och även i webbshopen ser vi en ökad försäljning, men den är så pass ny att det blir svårt att jämföra i siffror.

Reparationsarbetet sinar aldrig.

Men trots ökad försäljning så finns det farhågor inför framtiden även hos en bransch som pekar rätt uppåt.
– Det går inte att få tag på cyklar längre. Crescent, Monark, Trek och Skeppshult har slut på sina centrallager. Vi har utplockat i butiken och det finns inte längre lika många cyklar för kunderna att välja mellan. Och det spekuleras om att det kan bli brist på cyklar även nästa år.

Det har blivit många kvällar i verkstaden denna sommar.

Brist på cyklar eller ej, sannolikt hoppas nog hela cykelbranschen att denna rullande trend är här för att stanna, något personalen på Nords Sport & Motor bekräftar, trots att det lär innebära många svettiga timmar i verkstaden även i framtiden.
– Jag hoppas att detta håller i sig, säger Sten Nord.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

johan44 2020-08-28

Jepp, vet att de finns, tänkte mer på att det fanns många tidigare men (jag tror) att det nollades med nya siten?

MK75 2020-08-28

Roligt för branschen! Osäker om Nords som exempel. Köpte Trek Fuel EX för några år sedan, ingen hjälp med injustering och när jag tappade bort styrlager (monterade ned den i bitar) så var ointresset totalt, efter mycket tjat fixade de fram ett nytt. ...

JohanA 2020-08-28

Här kan du lägga till butiker och recensera: https://happyride.se/recensioner/butiker

johan44 2020-08-28

Intressant med Nords som exempel. Jag bor typ granne och det är en av väldigt få inte så roliga cykelaffärer jag känner till i Stockholm. Har flera egna- och grannexempel på trist beteende. Saknar Happys gamla butiksrecensioner.

mzi 2020-08-27

För att (primär)kommunerna brukade vara huvudmän. Och regionerna är sekundärkommuner, så det är väl fortfarande i viss mån rätt.

Fundadores 2020-08-27

Åka regionalt?

ooms 2020-08-27

Varför kallas kollektivtrafik för att ”åka kommunalt”? Det är ju regionerna (tidigare landstingen) som är huvudmän för den.

AlfaAlfa 2020-08-27

Om det beror på att många som tidigare använt kommunala färdmedel är det ju en jättekul utveckling!

GoranS 2020-08-27

Känns som det kan bli lite lurigt för handlarna att skatta efterfrågan för kommande år. Är det så att fler människor upptäckt cyklingen och att det kommer att innebära en högre nivå under kommande år? Eller är det så att en stor del av de som fundera...

sandos 2020-08-27

Ja, lokala Sportson sade att alla MTBs i butiken över 6000:- var sålda...