SRAMs nya GX AXS: elektroniska växlar åt alla?

Datum:
27 mars 2021 14:41

Elektroniska växlar har nu funnits i ett par år och de fungerar bra, dock till en saftig prislapp. Med nya GX Eagle AXS 1 x 12 som är ett något billigare alternativ blir kanske elektrisk växling ett vanligare inslag i skogarna?SRAMs klassiska GX växelsystem är mellansegmentet mellan NX och X01 och är en av de vanligaste växlarna idag. GX AXS är motsvarande fast elektriskt. Den klarar 10 – 52 tandade kassetter precis som den analoga.

SRAMEn kabel mindre att tänka på framme vid styret.

Prislappen på det nya trådlösa, elektroniska 1 x 12 systemet är cirka 620 Euro, vilket är omkring 3500 – 4000 kronor dyrare än det analoga systemet. Då ingår växelförare, shifter, batteri och laddare, allt som behövs alltså.

Så vad är skillnaden? En kabelfri(are) cockpit, direkt växling med ett klick och ingen risk för slitna växelvajrar är fördelar. Det nya systemet väger 47 gram mer än det analoga med kabel och vajer, så för dig som jagar vikt, men inte har plånboken för toppsegmentet, så är GX AXS kanske inte rätt.

Vad är då skillnaden mot X01 AXS? Inte mycket, närmare bestämt 64 gram, då en del av GX-växeln är i stål i stället för aluminium som på X01an. I övrigt är systemen samma, likaså shiftern.

Nya GX AXS blir därför kanske en större konkurrent till de dyrare AXS-modellerna snarare än till den klassiska GX-växeln. Detta får framtiden utvisa, men utvecklingen mot billigare elektrifierad växling lär fortsätta, och även om detta inte är produkten som kommer att bli standard så är det ett steg på vägen.

SRAMLocket till batteriet är nytt.

Nytt till AXS serien är även ett litet lock som skyddar batteriet från att slås av. Detta går även att köpa till och montera på befintliga X01 och XX1 växlar.

Växelpaddel av mer traditionellt snitt som passar SRAM Eagle AXS, cirka 200 kr.

Till shiftern, som är densamma som på de dyrare varianterna av AXS, finns en annan tryckplatta att köpa till för den som vill ha något som mer liknar de analoga varianterna.

Genomgång och lite åsikter om systemet

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

mankis 2021-04-08

Är det dyrt så är det bäst, så är det sen gammalt.

MAARTEN 2021-04-07

Justeringen görs typ en gång och sen behöver man aldrig fippla med det igen. När jag körde vajer var det ett jäkla skruvande, rattande och tickande hela tiden. Såå skönt att slippa det med AXS! Setup and forget (y)

SocialGimp 2021-04-06

Jag gillar hur enkelt det är att justera växlarna med AXS. Bara en justerskruv att skruva ngt kvarts varv hit eller dit så sitter växlingarna som en smäck!

Kid1000 2021-04-06

Trots detta så beställde jag GX AXS, vi får se hur det känns i praktiken. kanske försumbart, kanske irriterande.

Jensen 2021-04-06

Om ni ska växla många växlar samtidigt, om det är superviktigt ska man ju inte köra Trigger över huvudtaget. Då är det ju gripshift som gäller 🤪😉

Spinx 2021-04-06

Jag har AXS och tycker inte det det är bäst. Har tre hojar varar en med AXS , resterande med Sram GX och X01

NickPick 2021-04-06

Men lugn nu... Alla som har AXS säger ju såklart att det är bäst. Detta är internet och så fungerar happyride.

Spinx 2021-04-06

Därför att man kan röra tummen fortare än vad Axs växlar. Man kan också växla även om man har last på drivlinan med mekväxel.

cubefritzz 2021-04-06

Kan bara hålla med SRAM AXS XX1 är snabbare än Shimano XTR mekaniska växel på dagens mountainbikes. Förstår inte varför de flesta säger att AXS växlar sakta?

Raggamuffin 2021-04-05

Det är här jag tycker det är bäst, på en enduroslinga där man helt plötsligt får ett motlut på några meter som måste trampas uppför. Man står upp och har inte tid att känna efter vad som händer bak på kassetten, eller om man som så ofta behöver try...